Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Funderar på det här med dieter. Ni som har provat några, vad har ni för erfarenheter. Är givetvis individuellt, men ändå.

Lågt kolhydratinnehåll?
Lågt kalori?
Högt protein?
Osv...

För egen del så är det nog så att det är mängden kalorier jag får i mig i förhållande till hur mycket jag motionerar som är det avgörande. Och egentligen är väl det ganska självklart?

Har provat både Dukan, LCHF och ketosdiet. Men grejen är ju att man lätt kan få i sig väldigt mycket kalorier, särskilt med LCHF.

Hur tänker ni?



Har lite svårt att dieter generellt. Men rent fysiskt är viktnedgång ganska logiskt, som flera skrivit - ät färre kalorier än du gör av med. Gillar helt klart Shape Up-appen!

Dagligdags tänker jag - som inte bantar, men vill leva hälsosamt:
* undvik allt "vitt" (framförallt socker, men även vitt ris, vitt mjöl...)
* ät dina tre mål mat om dagen + mellanmål (frukt)
* ät varierat, ofta vegetariskt, och alltid så många färger som möjligt
* motionera på en nivå som passar dig, och variera även där


Är det så att en person har övervikt pga medicinering, eller sjukdom, så är det bästa att be om kontakt med dietist som är kunnig inom just det området.

Exempelvis efter transplantation kan många få problem med vikten pga kortisonet -då skulle jag inte chansa med specialdieter från en bok... utan kontakta en person som känner till din med. historia och kan hjälpa utifrån just dina behov.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Fast jag tycker man ska kontakta en dietist inte bara om man har en sjukdom, utan om man "bara" är överviktig. Fetma är ju ett gigantiskt problem både för den enskilda individen och för samhället. Jag är i alla fall supernöjd med min dietist, det har förändrat mitt liv i grunden. I mitt landsting har man också KBT-kurser man kan gå via högkostnadsskyddet för att verkligen förändra ett stört ätmönster. Det tycker jag verkar väldigt bra, allt för att slippa en operation eller följdsjukdomar via fetman. Jag själv är verkligen livrädd för att dra på mig diabetes eftersom jag vet att då kommer hjärt-kärlsjukdom som ett brev på posten. Det har varit en väldigt viktig motivationsfaktor för min viktnedgång.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Du kan knappast överäta dessa eftersom du blir mätt väldigt fort av så fet mat (inget för den med etablerade gallproblem heller alltså) i kombination med protein.

Det är klart du kan överäta fet mat. Fett har samma mättnadsindex som kolhydrater (möjligen lite lägre än långsamma kolhydrater) så om man faktiskt blir mättare av LCHF är det mest sannolikt pga. ett ökat proteinintag (protein har ganska mycket högre mättnadsindex än både fett och kolhydrater).

Men LCHFare brukar påstå att de inte ökar sitt proteinintag.

Det är jättebra om LCHF fungerar för vissa, men jag tror det råder mycket förvirring kring förklaringarna om varför det fungerar. Dessutom hörs nog inte de som LCHF inte fungerar för lika mycket i debatten.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Kollar man runt lite i det som skrivs om LCHF både här och på diverse andra forum och bloggar, så ser man ganska snart att en hel del personer som försöker sig på den dieten inte går ner i vikt, eller rentav går upp. Naturligtvis beror det på att de helt enkelt äter för mycket av den mat som dieten ifråga tillåter. Hjärnan verkar inte vara särskilt mycket smartare när det gäller fett än när det gäller kolhydrater - den vill ha, helt enkelt.

Det är ju inte att förvånas över att de som står stilla i vikt eller går upp av att äta enligt LCHF, inte är de som pratar om dietens fördelar.

När jag någon gång har fått rapporter om vad någon som äter enligt LCHF har ätit en vanlig dag, så brukar en enkel kaloriberäkning visa att de äter det antal kalorier som väl motsvarar den viktutveckling de har.

Men LCHF:are vill av någon anledning inte tro det.

Jag är rätt säker på att jag själv skulle vara en av dem som går upp i vikt med LCHF om jag försökte mig på det, främst för att min konsumtion av ost skulle kunna nå absurda nivåer. Och om jag inte ökar min köttkonsumtion, som LCHF:are ju påstår att man inte ska, är det helt uteslutet att jag håller mig mätt på kött.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag är rätt säker på att jag själv skulle vara en av dem som går upp i vikt med LCHF om jag försökte mig på det, främst för att min konsumtion av ost skulle kunna nå absurda nivåer. Och om jag inte ökar min köttkonsumtion, är det helt uteslutet att jag håller mig mätt på kött.

:D Isande självinsikt där!

Jag är nog i riskzonen jag med, för överkonsumtion av ost alltså. Bara ett av många alternativ till varför jag inte är intresserad av att prova LCHF.

Om jag får spinna vidare lite så tror jag det blir mycket lättare att gå ner i vikt om man 1. har lite tålamod och inte väntar sig mirakelresultat, 2. kan tänka sig att träna lite hårdare än enstaka promenader, 3. inte skär så fullständigt i allt gott att man blir besatt av allt man inte får äta, 4. ser det som en livsstilsförändring, inte en diet. En diet är ju av naturen kortvarig, men viktnedgång fungerar sällan på kort sikt - då går man ju upp allt när man börjar äta normalt igen.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

:D

Jag tycker att ost mättar konstigt dåligt, med tanke på hur näringstätt det är.

Dessutom smakrikt - om man satsar på en god ost, alltså - vilket också brukar göra att man snarare äter lite mindre än lite mer. Jfr ljus choklad med intensivt smakrik mörk.

Jag tänkte på detta i morse när jag frossade i en härlig jämtländsk ost till frukosten. Den tog slut, det var enbart det som fick mig att sluta äta av den.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

När jag någon gång har fått rapporter om vad någon som äter enligt LCHF har ätit en vanlig dag, så brukar en enkel kaloriberäkning visa att de äter det antal kalorier som väl motsvarar den viktutveckling de har.

Men LCHF:are vill av någon anledning inte tro det.

Nej, för vissa verkar det vara väldigt viktigt att kunna hävda att de faktiskt får i sig mer energi men ändå går ned i vikt. Jag vet inte varför det är så viktigt. Får de önskat resultat är väl det vad som är viktigt.

Jag är rätt säker på att jag själv skulle vara en av dem som går upp i vikt med LCHF om jag försökte mig på det, främst för att min konsumtion av ost skulle kunna nå absurda nivåer. Och om jag inte ökar min köttkonsumtion, som LCHF:are ju påstår att man inte ska, är det helt uteslutet att jag håller mig mätt på kött.

Jag har provat (mer eller mindre ofrivilligt då det var vad svärmor åt under en period när vi var där eller om hon var här) och min mage for väldigt illa av den feta maten. Något jag iofs misstänkte redan på förhand, men att prova visade mig rätt.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Fett har samma mättnadsindex som kolhydrater (möjligen lite lägre än långsamma kolhydrater)
Har aldrig hört talas om mättnadsindex. Är det något nytt?
så om man faktiskt blir mättare av LCHF är det mest sannolikt pga. ett ökat proteinintag (protein har ganska mycket högre mättnadsindex än både fett och kolhydrater).
Du låter väldigt säker. Utan att ha någon som helst vetskap om vad mättnadsindex är så vet jag ändå att fett inte triggar igång insulin. Stora utsöndringar av insulin skapar hunger.

Det är jättebra om LCHF fungerar för vissa, men jag tror det råder mycket förvirring kring förklaringarna om varför det fungerar.
Ja det har du rätt i.
Dessutom hörs nog inte de som LCHF inte fungerar för lika mycket i debatten.
Fråga Petruska. Hon läser både här, på bloggar och andra forum. Så de verkar höras rätt mycket tycker jag det verkar som.
gulan
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Har aldrig hört talas om mättnadsindex. Är det något nytt?

Nej, det är ingenting nytt. Är du intresserad av forskningen kan du söka på satiety index.

Du låter väldigt säker. Utan att ha någon som helst vetskap om vad mättnadsindex är så vet jag ändå att fett inte triggar igång insulin. Stora utsöndringar av insulin skapar hunger.

Jag är väldigt säker på min sak eftersom jag har läst en hel del forskning i ämnet. Dr. Dahlqvist påstår dock såklart att detta bara är ett påhitt av "etablissemanget". Hon påstår tvärsäker (helt utan vetenskapligt stöd) att fett mättar bäst.

Vad gäller hunger är det fler hormoner än insulin som reglerar den så det går inte bara att se till insulininsöndring.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag har testat Viktväktarna, GI, Lchf, och pulverdiet.

Det enda som fungerat bra för min del är pulverdiet (Noka) Gick ner 25kg på 6 månader och lyckats hålla vikten i 10år. Så jag är väldigt nöjd med resultatet.

Lade upp det såhär.
Månad 1 :Enbart shakes 5/dag och frukt
Månad 2 :4 shakes + frukost och frukt
Månad 3 :3 shakes + lätt lunch och frukt
Månad 4 :2 shakes + lätt lunch, frukost och frukt
Månad 5 :1 shake + lätt lunch, middag och frukt
Månad 6: började äta som alla mål som vanligt om det inte va kalas på kvällen eller dagen, då tog jag shake till frukost och lunch för att inte falla tillbaka i att äta för mkt.

Tyckte det fungerade super, visst var det jobbigt första veckorna!! Men i och med att jag åt frukt hela perioden för att få tugga på något så gick det lättare. Viktminskningen tog lite längre tid på det viset men jag tror att det va därför det fungerade så bra!
Numera har jag en trivselvikt där jag håller mej, kan gå upp och ner något kg men behöver inte kämpa eller tänka mej för. Äter av allt och har lärt mej att äta lagom och att njuta av maten!
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag har testat en massa olika dieter etc.

Genom åren har jag insett att jag mår bra om jag äter enligt Atkins och tränar mycket.
Om jag tränar väldigt mycket måste jag dock vara försiktig så jag inte får i mig för lite kolhydrater. Så LCHF längre perioder för mig och speciellt om jag är på min normalvikt går inte om jag tränar så mycket. Jag mår inte bra då. Jag blir infektionskänslig, trött etc.
Det är samma om jag äter för mycket skräpmat och därför får för lite riktig näring i mig. Då blir jag sjuk även om jag inte är tjock då.

Jag har lite kroppsliga skador och kan i perioder bli sängliggande. Jag äter också i perioder mediciner som jag lägger på mig mer av än de vanliga medicinerna.
Då håller jag vikten bättre om jag äter a la Atkins.

Jag har också testat idiotdieter a la shakes(Naturdiet etc), mkt koffein(spec innan träning), äta för lite eller sällan etc etc.

Matdagbok är bra om man har problem med vikt/kost åt båda hållen.
Där har jag testat Viktklubben och någon annan.

Idag har jag inga större viktproblem eller någon ätstörning. Blir jag för fet drar jag ner på ljusa/snabba kolhydrater eller helt tar bort dem. Jag försöker också för det mesta undvika dem iden mån jag kan och orkar. Jag mår bättre i kroppen utan dem.
Jag ser också till att äta regelbundet(ofta) och att varje mål ska ha en god balans mellan kolhydrater, protein, fett i den ordningen.
Men jag försöker vara noga med att just få i mg protein. Många svenska har en lite proteinfattig kost.
Då stiger insulinet och man blir hungrig, får sen blodsockertoppar och när insulinet är högt lagrar kroppen näring.

Jag gör ju dock det dumma och äter sent. Men iom att jag inte är stor och har magkatarr av alla mediciner och faktiskt sover bättre mätt(har svåra sömnstörningar) så unnar jag mig det. Jag äter också mitt i natten när jag vaknar.
Jag har hög förbränning och kan frysa rejält efter 3 h utan mat. Då kan jag vakna av det annars.
Men generellt bör man ju undvika att äta då kroppen ska vila.
Ska man äta till kvällen är det extra noga med proteinet upplever jag.
Det balanserar upp insulinet så man inte lägger på sig så.

Generellt också handlar det om intag och hur mkt man gör av med.
Jag måste äta som en dåre de perioder jag är aktiv. Annars rent försvinner jag. När jag är sängliggande kan jag gå upp några kilon på en vecka.
Jag upplever att jag med kosten kan styra mycket i min kropp, energi, vikt, humör, sötsug, hunger och ork. Och då inte bara mängden mat, utan vilken mat och när.

/Tua, mkt intresserad nutrition och hälsa
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag är väldigt säker på min sak eftersom jag har läst en hel del forskning i ämnet. Dr. Dahlqvist påstår dock såklart att detta bara är ett påhitt av "etablissemanget". Hon påstår tvärsäker (helt utan vetenskapligt stöd) att fett mättar bäst.

Forskningen verkar vara enig om att protein mättar bäst av makronutrienterna, och då gäller det väl mättnad/kalori, om jag kommer ihåg rätt?

Ur den aspekten är väl fett sämst, dvs minst mättnad/kalori, enligt samma forskning (fortfarande om jag har fattat rätt). Det är ju i så fall inte att förvånas över, eftersom fett är så väldigt energirikt. Det är ju också därför det är så pass lätt att överäta fet mat - en portion som innehåller lagom mycket energi ser helt enkelt för liten ut om maten är mycket fet.

Sen ska man så klart inte underdriva betydelsen av både kulturella och mer privata föreställningar kring mat och mättnad här, i praktiken tror jag att det har väl så stor roll för mättnadsupplevelsen som olika livsmedels mättnadsindex.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag dietar inte för att gå ner i vikt. Däremot är jag noga med min kost för att ta hand om kroppen och hålla vikten. Jag har en väldigt känslig mage som jag försöker sköta om på bästa sätt.

Men mina matideer är:
- Jag äter inte skräpmat. Jag tycket inte om det, har aldrig gjort. Ibland äter vi pizza för att min sambo vill, men det är sällan.
- Jag äter vegetariskt minst 2 ggr veckan, fisk 2 ggr/veckan
- Mycket grönsaker och frukt!
- Äter inte griskött. Min pappa är reumatiker och rött kött överlag sägs skapa inflammationer.
- Dricker inte alkohol! Mycket kalorier och inte bra för knoppen.

Jag tycker om tex jasminris, potatis och i viss mån pasta, men äter inte jättemycket utan tar grönsaker i stället.

Typ.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Kanske ska utveckla att jag tror på medvetna val. Det är ju tex inte så svårt att byta ut vilket matfett man använder. Eller bestämma att man ska baka sitt eget nyttiga bröd (pruttbullar, i love :love: ) och äta 5 frukter/grönsaker per dag.

Fast det är kanske för att jag gör så, försöker vara medveten och göra val som jag tycker funkar för mig.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

För en så där tio år sedan körde jag med VV måndag till fredag eftermiddag. Då kom min särbo och vi åt helgmat med godis och så. Jag motionerade mycket då med mina hundar för jag pluggade bara halvdagar då. 8 kg på lika många veckor och den vikten höll jag i flera år utan ansträngning (dock fortfarande med mycket hundpromenader). När hundarna försvann +5 kg direkt och sen har jag lagt på två och tre kilo per barn. Och äter helt enkelt när jag har det stressigt och ungarna slåss. Så maten är det nog inget fel på, utan mitt ätande.
 
5-2 metoden

Någon här som testat den? Läste om den i Expressen första gången i lördags och tycker den verkar intressant. Är lite sugen att testa den.
Det hela går tydligen på att man under 2 dagar äter 500 kalorier och som vanligt resterande 5 dagar, dessutom ska inte de 2 dagarna följa varandra.
 
Sv: 5-2 metoden

Den har omtalats i iaf två långa trådar senaste veckorna. Sök på "fasta" i seniorforumet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 687
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 697
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp