Erfarenheter av olika dietmetoder

Sv: 5-2 metoden

Jag har inte testat och inte hört talas om denna "diet", men i vanlig ordning tror jag inte det finns några ordentliga genvägar för att gå ner i vikt.

Jag gick ner 10 kilo på att köra LCHF i 3 veckor, jag var överlycklig och tänkte att detta funkar verkligen. Visst, OM jag hade stått ut med maten och skippat det jag gillar ( potatis, pasta och bröd). 3 veckor var inga problem, men iallafall jag vill kunna äta gott och njut lite av livet, inte bara överleva på maten jag stoppade i mig..Gick upp mina 10 kilo så fort jag började äta kolydrater igen.

Har testat "smalmat" och räknat kalorier. Klart man går ner med mindre kalorier, men samtidigt är man sugen och hungrig samtidigt. Jag vill vara mätt när jag går från bordet, jag vill kunna unna mig lite vin eller feta chips ibland..

Har även testat "stressmetoden ( mitt/min egna ord/metod). Hinner inte äta, går för långt mellan måltiderna och kroppen mår egentligen skit. Den har dessvärre funkat för mig och jag är nere på en idealvikt med viktminskning på 12 kilo efter att jag haft problem, stress och press en period. Skulle gärna vilja behålla vikten men kroppen mår inte bra, jag är trött och håglös.

Det finns egentligen bara + och -. Du stoppar i dig, du förbrukar. Mat ger oftast plus, men kan minskas med motion och eventuellt genom mindre intag och mindre kalorier. JAG tror inte det finns några genvägar/dieter som håller, DU måste bestämma dig, ha mål, ändra dina mat och motionsvanor för en hållbar viktminskning.
 
Sv: 5-2 metoden

Tack. Sökte bara på 5-2 och hittade inget.
Just nu känns det som jag står och stampar på samma ställe. Har ökat på motionen men äter inte mer än vanligt.
Vill bara ha lite input från olika håll om sätt att må bättre.


Tappar jag några kilo på vägen är det bara positivt.
 
Sv: 5-2 metoden

Kolesterol, insulin osv. Som sagt är det omdiskuterat in absurdum i de tidigare trådarna.
 
Sv: 5-2 metoden

Makarontanten :
Du får gärna komma med dina synpunkter och råd.
Till viss del iaf för mig handlar det om viktnedgång och vet att jag måste få en balans i intag och utgifter. Bara det att det är så in i helvete svårt.
 
Sv: 5-2 metoden

Vetenskapens värld har ett avsnitt, 11 på svt play om fasta, periodisk fasta och lågkalori dagar, på slutet tar man upp forskningen om just 5:2 dieten.

Jag känner en kvinna som har börjat äta enligt denna metod och hon lovprisar den högt, säger sig blivit piggare och må bättre hon har ätit den i ca 5 månader nu. Hon har också gått ner i vikt men mkt marginellt efter 4 mån 2 kg men då var hon inte heller överviktig när hon började med dieten.

Dieten är inte i första hand till för att gå ner i vikt utan det kan vissa överviktiga få på köpet. Dieten är till för att sakta ner nybildande av celler och främja reparation av dessa och hålla nere de farliga blodfetterna bla, se filmen. Det är ju känt att vi i västvärlden äter för mkt kalorier och att det finns ett samband med alla livstilssjukdomar, diabetes, högt blodtryck, cancer och så vidare. Visst kan man dra ner på kalorierna varje dag och få samma resultat men det är lättare att begränsa kalorierna bara 2 dagar i veckan (för en kvinna mellan 400-500 kcal, och äta normalt de andra dagarna (för mig skulle det vara 1300-1500 kcal).
 
Sv: 5-2 metoden

Jag har inte testat och inte hört talas om denna "diet", men i vanlig ordning tror jag inte det finns några ordentliga genvägar för att gå ner i vikt.

Jag gick ner 10 kilo på att köra LCHF i 3 veckor, jag var överlycklig och tänkte att detta funkar verkligen. Visst, OM jag hade stått ut med maten och skippat det jag gillar ( potatis, pasta och bröd). 3 veckor var inga problem, men iallafall jag vill kunna äta gott och njut lite av livet, inte bara överleva på maten jag stoppade i mig..Gick upp mina 10 kilo så fort jag började äta kolydrater igen.

Har testat "smalmat" och räknat kalorier. Klart man går ner med mindre kalorier, men samtidigt är man sugen och hungrig samtidigt. Jag vill vara mätt när jag går från bordet, jag vill kunna unna mig lite vin eller feta chips ibland..

DU måste bestämma dig, ha mål, ändra dina mat och motionsvanor för en hållbar viktminskning.

Det är just bestämma dig och ha mål och ändra dina vanor du gör om du går in för LCHF i mer än tre veckor. :) Du skriver "skippat det jag gillar" så alltså verkar du liksom jag vara en kolhydratsälskare men det gäller att "stå ut" mer än tre veckor i början av LCHF så inser man snart att man inte vill ha alla de där kolhydraterna hela tiden. Det gäller också att inte tänka "det och det får jag inte äta" för det är ju bara deperimerande. Vinet är ju inga som helst problem inom LCHF så länge det är torra vita och inte allt för söta röda (undvik norditalienska). Tillåt dig då de där chipsen någon gång ibland så att du känner att du "får". Vissa är ju känsligare och faller dit direkt om de gör det men det kanske funkar för dig. Det är sådant du inte vet förrän du testat längre än tre veckor och lärt känna vad som triggar igång just din kropp. :)

Efter en längre tid upptäcker man också vilka kolhydrater som är värst för en del funkar faktiskt helt OK när det gäller att hålla vikten (det är bara det att de triggar sockerberoendet för många). T.ex. vet jag själv att jag inte har några större problem att äta en bakpotatis om det kniper ute på resande fot ibland. Däremot märker jag direkt på kroppen när jag ätit sushi (som jag tillåter mig ibland för att jag älskar det). Ris är ju hur mycket kolhydrater som helst och dessutom sötat i sushi.

Nix. LCHF funkar inte för alla men ge det mer än tre veckor om du är en av de det funkar för skulle jag säga och jobba med det där att hitta vad du klarar och inte i matväg. :)
 
Sv: 5-2 metoden

Jag känner en kvinna som har börjat äta enligt denna metod och hon lovprisar den högt, säger sig blivit piggare och må bättre hon har ätit den i ca 5 månader nu.

Jag vill minnas att folk fastade till höger och vänster under sent 70-tal och tidigt 80-tal. Då lovprisades det också, och man skulle bli som ny och det skulle vara så nyttigt och allt det där.

Sedan tycks det hela ha fallit i glömska för att nu återuppstå i delvis ny form. Men just det där att det har varit inne förut och sedan varit rätt ute rätt länge, antyder ändå för mig att det inte är så himla märkvärdigt.

Om det är viktminskning som är målet, eller ett av dem, tror jag att fasta är som gjort att ställa till besvär med förmågan att hantera hunger och mättnad psykologiskt.
 
Sv: 5-2 metoden

Makarontanten :
Du får gärna komma med dina synpunkter och råd.
Till viss del iaf för mig handlar det om viktnedgång och vet att jag måste få en balans i intag och utgifter. Bara det att det är så in i helvete svårt.

Jag använder appen "ShapeUp". Gratisversionen duger åt mig. Funkar jättebra! Lär en att få koll plus/minus.

Har just varit ute och bränt ca 500 kalorier på en joggingtur. Då blir köttfärssåsen och spagettin (som jag strax ska äta) så väldigt mycket godare! Just för jag vet att den får plats i mitt dagsintag och att jag gjort mig förtjänt av den. :d
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Ja, jag är ett barn av Fastornas Tid, och fastade både ensam och i grupp. Andra tyckte det var toppen, jag hatade det. Men gjorde det ändå för det skulle ju vara så nyttigt - och nog gick man ner i vikt!

Men idag tycker jag att fasta och liknande extrema dieter gör att man får ett ännu mer krystat förhållande till Mat. Ätandet (eller ickeätandet) blir till nåt man tänker på hela tiden, ett stort projekt, en fixering. Inte för alla, givetvis, men för många. För mig var det så. Att bara kunna äta, utan att analysera varje tugga, var nära nog omöjligt för mig.

Idag har jag gått ner 14 kilo sedan i julas, och nått min målvikt. Jag vill inte gå ner mera - och det är första gången i hela mitt vuxna liv som jag befinner mig i den situationen. Jag har aldrig upplevt det förut. Och jag ska erkänna att jag är lite ställd. Det här, att äta "tillräckligt" är lika svårt, för en som haft ett så snett förhållande till maten under så otroligt lång tid. För mig är blotta tanken på att fasta vissa dagar, som att hoppa spikrakt tillbaka in i mat/ickemat-fixeringen och det är precis den platsen jag vill slippa.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Köpte några piller som var bra .Räckte med att äta 2-3 köttbullar om dagen och en frukt så klarade man sig .Och kände inte av någon hunger alls .Åt dom i4 månader och rasade massor med kilon men nackdelen var att man mådde pyton första dagarna och skulle man missa ta ett piller en dag så mådde man skit när man tog nästa .Har nu slutat med pillren och äter nästan lika lite fast jag har gått upp en del igen
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

Jag gick in for LCHF for nagra ar sedan. Jag behovde tappa runt 10 kilo och var taggad till tusen. Da jag lagar maten blev ju maken ocksa indragen och vi behoved bada tappa vikt. Jag ar en valdigt svart/vit person och har lite svart med gra skalor:p sa nar jag gjor nagot gjor jag det sa exact som mojligt, medan maken lever pa gra skalor.:D Jag kopte en bok och foljde den till punkt och pricka medan maken fuskade ganska friskt till luncher nar jag inte var med.:sneaky: Vi holl pa i tre manader och maken gick ner 9 kilo ... och jag tappade inte ett enda hekto. Inte ett. Och jag fuskade en gang pa 3 manader. En gang.
Nagot ar (eller sa) efterat gjorde jag helt om och borjade ata nyttigt. Jag haller ner pa fett och snabba carbs och forsoker halla en sa halsosam kost som mojligt med mattliga portioner. Faktum ar att jag gick ner mina 9-10 kilo genom att lagga upp pa tallriken och inte ta om. No seconds!:D
Nu har jag legat pa min ideal vikt, eller valdigt nara, i flera ar och framfor allt mar jag bra. Jag ar inte hungrig och langtar inte efter nagot speciellt och vill jag ha nagot ater jag det. Jag har kommit till en punkt dar jag foredrar fullkorns brod och pasta ... den nyttiga maten har helt enkelt blivit godare an nagot annat.
 
Sv: Erfarenheter av olika dietmetoder

knapplån


Någon som försökt sig på Rawfood en längre period - upplevelser/tankar?

Jag äter gärna raw när det serveras på café/restaurang, mår väldigt bra av det. Men att enbart laga raw hemma... då krävs mer engagemang än jag klarar att uppbringa.
 
5:2 dieten

Spinner vidare på en annan tråd om att fasta...
Läste i Metro i förrgår om "The Fast Diet", eller 5:2dieten som innebär att man "fastar" (under 500kcal per dag) två dagar i veckan och äter normalt (till och med lite extra om jag förstod det rätt) de andra fem dagarna.
Vafalls? Funkar detta? Och i så fall;: varför?
Någon som har provat?
:D
 
Sv: 5:2 dieten

Spinner vidare på en annan tråd om att fasta...
Läste i Metro i förrgår om "The Fast Diet", eller 5:2dieten som innebär att man "fastar" (under 500kcal per dag) två dagar i veckan och äter normalt (till och med lite extra om jag förstod det rätt) de andra fem dagarna.
Vafalls? Funkar detta? Och i så fall;: varför?
Någon som har provat?
:D

Tanken med det är att man undviker att kroppen slår om till låg ämnesomsättning (som vid vanlig långvarig fasta) genom att bara fasta 2 dagar i rad.

Det var ett program i serien Vetenskapens Värld där en man (Moseley på BBC) undersökte olika metoder och kom fram till att 5:2 fasta fungerade bra för att
(1) hålla vikten och må bra
(2) minska tillväxthormonet IGF-X som i sin tur troddes påverka cancersjukdomar och hjärt/kärlsjukdomar.

Det verkade finnas sådär med underbyggda studier som stödde påståendena, men vi får hoppas att det kommer mer!

Länk till programmet på Play: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 677
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 784
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp