Erfarenheter av p-piller Qlaira?

skiesabove

Trådstartare
Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer nedbrytbara hormoner så dom är lite mindre miljöfarliga. Har sett bra recensioner, men tänkte kolla vad bukefalisterna tycker.

Jag vill inte bli deprimerad, inte bli torr, och behålla min sexlust. Sexet är ju anledningen till att jag överväger piller igen, det blir så många dagar man måste vara ultraförsiktig när man ägglossar annars 😅.

(spiral är ett fett nej, provat och tyckte det var jätteobehagligt. Föredrar piller framför spruta eller stav då jag vill ha möjlighet att avbryta tvärt. Kör just nu med caya pessar OCH undviker penetrativt sex helt runt ägglossning).

Det vore inte helt illa heller att få lite mindre humörsvängningar, jag får rejäl topp runt ägglossningen och sen helvetes pms.

Så, har någon något att säga om Qlaira :)?
 
Bara positivt, ett av de få jag kan använda och inte försöka mörda någon annan eller tappa sexlusten! Kan även säga att de för mig tagit bort menssmärtan nästan helt, jag kör med bra de ljusgula och back to back för att slippa mensen men när den tränger igenom ändå så har jag inte smärtan från helvetet utan det är så hanterbart. Tyvärr blöder jag mycket när jag blöder men att slippa smärtan är underbart!
 
Jag har haft dem :) Jag fick några slags pigmentförändringar på magen men det är troligtvis eftersom jag åt dubbel dos (jag har även vitiligo sedan tidigare, men dessa förändringarna var inte vitiligo). I övrigt inga biverkningar vad jag kan minnas.
 
Jag har haft dem :) Jag fick några slags pigmentförändringar på magen men det är troligtvis eftersom jag åt dubbel dos (jag har även vitiligo sedan tidigare, men dessa förändringarna var inte vitiligo). I övrigt inga biverkningar vad jag kan minnas.
Intressant! Tyckte när jag åt dem att jag blev känsligare för solen och har ”lattefläckar” kvar efter den perioden men kopplade inte det med ppillerna!
 
Jag använder zoely som är en rätt närbesläktat kollega till qlaira som jag förstått det. Funkar super för mig, största anledningen till att jag valde zoely över qlaira är att zoely har samma hormon i alla aktiva tabletter, inte lika krångligt att sätta sig in i hur man ska agera om man missar något piller (qlaira har jag för mig att man agerar olika beroende på när på kartan man missar + skulle bli mycket kassation om man är sådan som missar ibland)
 
Dag 3 på Qlaira, än så länge känner jag mig bara normal :).

Första tabletten (första dagen på mensen) kände jag en svag och trevlig hormonrusch på, nice att bli boostad liksom haha.
 
Uppdatering, tre kartor in:

Som förväntat, och jag hade höga förväntningar. Mår stabilare, utan att känna mig bedövad eller som att jag har något konstigt i kroppen. Libidot stadigt högt, inte blivit torr.

Mensen är inte helt synkad till kartan än, men den är betydligt lättare och mycket mindre PMS. Väldigt liten blödning men fler dagar, misstänker dock att det kommer ändras när jag är i synk med kartan (man börjar ju på mensens första dag, och i mitt fall var "mensen" dessutom öh, framkallad, om ni förstår vad jag menar).

Har inte märkt några negativa biverkningar än och hoppas att jag slipper :).
 
Jag äter qlaira, med blandat resultat, gyn tyckte dessa då många blir blödnignsfria. Ätit i drygt ett år och tycker det varierar rätt mkt med mensen, har fortfarande väldigt ont men på ett annat sätt så behöver fortfarande smälla i mig mkt värktabletter som knappt hjälper. Mindre blödning överlag men också sjukt känsligt för om man missat en tablett eller inte tagit runt samma klockslag (för mig). Min egen kropp verkar ha väldigt stark egen cykel och skiter fullständigt i om jag skulle vilja hoppa över eller reglera på ngt vis. Så missar jag lite så får jag mellanblödningar osv direkt.
Runt vecka 2 på kartan får jag klåda och irritation; vilket gör att jag överväger att sluta. Men vill heller inte ha spiral, vilket enligt gyn är mitt enda alternativ.

Humörs mässigt, svårt att säga gått igenom mkt skit det senaste året så vet ej om det är tabletterna eller all skit som hänt.

Hoppas innerligt att dessa funkar skit bra för dig! :)
 
Jag äter qlaira, med blandat resultat, gyn tyckte dessa då många blir blödnignsfria. Ätit i drygt ett år och tycker det varierar rätt mkt med mensen, har fortfarande väldigt ont men på ett annat sätt så behöver fortfarande smälla i mig mkt värktabletter som knappt hjälper. Mindre blödning överlag men också sjukt känsligt för om man missat en tablett eller inte tagit runt samma klockslag (för mig). Min egen kropp verkar ha väldigt stark egen cykel och skiter fullständigt i om jag skulle vilja hoppa över eller reglera på ngt vis. Så missar jag lite så får jag mellanblödningar osv direkt.
Runt vecka 2 på kartan får jag klåda och irritation; vilket gör att jag överväger att sluta. Men vill heller inte ha spiral, vilket enligt gyn är mitt enda alternativ.

Humörs mässigt, svårt att säga gått igenom mkt skit det senaste året så vet ej om det är tabletterna eller all skit som hänt.

Hoppas innerligt att dessa funkar skit bra för dig! :)

Vad intressant med klådan på vecka 2, eftersom dosen förändras då. Kanske är du känslig mot diegonest 🤔?

Om dom inte funkar för mig i långa loppet kommer jag nog sterilisera mig, är 37 år och reagerat rätt illa på äldre sorters piller... men tänkte vänta några år till utifall att min något yngre partner skulle ändra sig om att vilja ha barn. Jag har barn sen tidigare och har inget behov av ett till, men om han verkligen skulle vilja kan jag tänka mig det.
 
Vad bra att de verkar fungera så bra för dig!

Jag har ätit dem i över tio år, med två avbrott när de varit restade. Då provade jag Neovletta tror jg det var, och att vara helt utan något. Inget av de alternativen fungerade bra för mig. Lite mer sexlust utan piller men en fruktansvärd migrän.. det var liksom inte hållbart.
Så jag älskar Qlaira! :D Har haft problem med mensvärk och blödningar ofta tidigare, det var därför jag började med dem och det fungerar klockrent. Min hormonella migrän håller sig också i schack. Och jag har bättre hy.
 
Vad bra att de verkar fungera så bra för dig!

Jag har ätit dem i över tio år, med två avbrott när de varit restade. Då provade jag Neovletta tror jg det var, och att vara helt utan något. Inget av de alternativen fungerade bra för mig. Lite mer sexlust utan piller men en fruktansvärd migrän.. det var liksom inte hållbart.
Så jag älskar Qlaira! :D Har haft problem med mensvärk och blödningar ofta tidigare, det var därför jag började med dem och det fungerar klockrent. Min hormonella migrän håller sig också i schack. Och jag har bättre hy.
Lägger till att jag gick upp en del i vikt av Neovletta. Men är tillbaka på min normala vikt igen nu när jag bytt tillbaka till Qlaira :)
 
Vad intressant med klådan på vecka 2, eftersom dosen förändras då. Kanske är du känslig mot diegonest 🤔?

Om dom inte funkar för mig i långa loppet kommer jag nog sterilisera mig, är 37 år och reagerat rätt illa på äldre sorters piller... men tänkte vänta några år till utifall att min något yngre partner skulle ändra sig om att vilja ha barn. Jag har barn sen tidigare och har inget behov av ett till, men om han verkligen skulle vilja kan jag tänka mig det.
Ja, har en historik sedan 2018 med mkt märkliga symtom och skräp i det området som fortfarande ej är bra även om det är bättre och ingen kan komma på vad det beror på.
Kanske reagerar på det där ämnet du nämner 🤔 kan kanske vara värt att kolla upp.

Jag förstår, är själv 36 i år, problemet för mig är ju främst smärta och hur dåligt jag mår 3 av 4 veckor i månaden. Börjar tappa hoppet pga det jag skrev ovan men också hur jag ska kunna leva hyfsat normalt 😒
 
Ja, har en historik sedan 2018 med mkt märkliga symtom och skräp i det området som fortfarande ej är bra även om det är bättre och ingen kan komma på vad det beror på.
Kanske reagerar på det där ämnet du nämner 🤔 kan kanske vara värt att kolla upp.

Jag förstår, är själv 36 i år, problemet för mig är ju främst smärta och hur dåligt jag mår 3 av 4 veckor i månaden. Börjar tappa hoppet pga det jag skrev ovan men också hur jag ska kunna leva hyfsat normalt 😒

Ja, att lätta på PMS:en var ett av mina stora mål. Verkar funka än så länge.

Kanske progesteronkräm skulle funka för dig istället?
 
Ja, att lätta på PMS:en var ett av mina stora mål. Verkar funka än så länge.

Kanske progesteronkräm skulle funka för dig istället?
Förstår det!
Jag ska till gyn i nästa vecka och diskutera lite med henne. Valen hon gav mig var qlaira eller spiral, vilket jag är ganska rädd för. Sedan sa hon bara ”jag kan inte trolla” .. och då är hon ändå den av alla jag träffar som verkligen engagerat sig. 🤷🏻‍♀️
Tack för tips!
 
Förstår det!
Jag ska till gyn i nästa vecka och diskutera lite med henne. Valen hon gav mig var qlaira eller spiral, vilket jag är ganska rädd för. Sedan sa hon bara ”jag kan inte trolla” .. och då är hon ändå den av alla jag träffar som verkligen engagerat sig. 🤷🏻‍♀️
Tack för tips!
Vad är det som skrämmer med spiral? Om det är insättningen så kan man iaf på vissa ställen få göra den sovandes. Man kan även få lokalbedövning😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 955
Senast: Soffan74
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 248
Senast: corzette
·
Övr. Barn Hjälp mig! Jag blir tokig snart.. Jag började min preventivmedelskarriär med p-piller, som fungerade bra. Men eftersom jag har en...
Svar
16
· Visningar
1 733
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp