Erfarenheter av ringorm?

Tabitha

Trådstartare
Alla som har ngt lugnande att säga om denna svamp, please säg det! Jag går nästan under! :eek: :eek: Det verkar alltså som att unghästen har ringorm. Hittade tre kala fläckar vid manken igår, två med krustor där pälsen lossnat och ett där huden syns. Hon har visserligen inte varit i kontakt med andra hästar på nästan 4 månader, men veterinären sa att någon av de andra hästarna i stallet kan vara smittbärare utan att visa symptom, alt. att någon person haft med sig smittan. Kul är det iallafall INTE - särskilt inte eftersom vi har ett föl på väg endera dagen nu! Nu vet vi iofs inte om det verkligen är ringorm, men vi börjar behandla/sanera ändå för säkerhets skull, enligt veterinärens rekommendation.

Så nu skulle jag gärna vilja ha tips och råd från er med erfarenheter av denna åkomma - hur gjorde ni och blev ni av med skiten? Jag blir nästan handlingsförlamad - var skall man börja?? Första gången jag ångrar att vi inte byggde spolspilta i stallet, den hade verkligen kommit väl till pass nu! Känns som en näst intill omöjlig uppgift att sanera hela stallet i varenda liten vrå - hur gör man?! Går det ens att bli av med, eller kan det ligga kvar lite i ngt hörn och blossa upp igen?!

Vi skall mocka ur alla boxar och spruta Virkon på väggarna, tvätta alla täcken, vojlockar, benlindor m.m., hästen med symptom skall behandlas med det där svampmedlet som jag inte kommer ihåg namnet på (utskrivet av vet), de andra tänkte vi tvätta med Virkon..

Tack på förhand!
 
Sv: Erfarenheter av ringorm?

Det låter som om du kommer ihåg det mesta! :)

Jag kan berätta att det tog oss 4 månader att bli helt friska, men det var ett stall med 35 hästar i också. Näe, usch! Roligt är det verkligen inte! :mad:

Håller tummarna för att det inte är ringormar!
 
Sv: Erfarenheter av ringorm?

Alla som har ngt lugnande att säga om denna svamp, please säg det! Jag går nästan under! :eek: :eek:
Tack på förhand!

Vill du ha nåt lugnande så kan jag berätta att hästar dör inte för att dom får ringorm :D

Och medlet ni fick var antagligen Imaverol.

Vi har haft att göra med ringorm och kommer så att få fortsätta vissa år.

För väldigt många år sedan fick vi ett utbrott på alla våra unghästar, både ston och hingstar.
det året sanerade vi hästar, lösdriftar, staketstolpar och gud vet vad..

Spelar ingen roll..Än idag kan vi få det på nån individ.
Nu för tiden blir det rutinmässig behandling på samtliga och sedan är det bara att vänta.
Klingar av inom 8 veckor.

Däremot har aldrig föl eller fölston blivit drabbade, och jag kan inte svara på varför.

Första året vi fick ringorm så hade vi circa 30 unghästar..alla travare utom en.
Ägaren till just "utom en" flög i taket och tog hem sin märrunge direkt..det var mycket "oj oj oj" i telefon kan jag lova..

Så tänk på det, ringorm är ett ohyra men ingen dödlig sjukdom.
Förvisso en del jobb med sånt, men du får väl se saker positivt??
Stallarna blir vääääldigt rena efteråt.

Ringorm överlever 10 -15 år om man har "flyt"...;)

AM
 
Sv: Erfarenheter av ringorm?

Har erfarenhet, genom jobbet, av ringorm på katt. Om du är osäker på att det är ringorm så kan man ta päls på det aktuella stället och skicka in det på lab. Jag kunde ta päls och belysa det med ultraviolett lampa i ett för övrigt mörkt rum. Om det är ringorm så lyser det ill - grönt. Det fungerar på katt så det borde fungera på häst. Den hårlösa "ringen" kan vara lite blank.
Var försiktig när du behandlar hästen så du inte blir smittad själv. Det fäster lätt i päls men kan också fästa på hud eller i ett sår. Efter att du har behandlat din häst kan du i förebyggande syfte tvätta dig med jodlösning eller kanske ännu hellre i svamp schampoo som du kan köpa på apotek. Fungural eller liknande. Om du själv får "en ring" - det syns ju som sagt inte med blotta ögat- så räcker det att smörja med en svamp dödande salva på "ringen".
Det är ju lite svårt att helkroppstvätta en häst med Imaverol, när det är så kallt ute, men tillsvidare kan du tvätta pälsen runt om med jodlösning (det tål inte katter men hästar) och det hårlösa området smörjer du med Pevaryl eller liknande svamp salva. Detta gör att det inte smittar vidare så lätt medan du väntar in mildare väderlek. Hästen bör inte gå med andra hästar.
 
Sv: Erfarenheter av ringorm?

Vi hade ringorm i stallet förra vintern (Södertälje ridklubb), och det var inte så populärt med tanke på att det finns 30 privathästar varav nästan alla tävlar mkt och 30-35 ridskolehästar och hela stallet blev isolerat.
Tog flera månader innan allt var borta. Och vetrinären i stallet vaccinerade alla hästar mot de då nya medlet mot ringorm.
 
Sv: Erfarenheter av ringorm?

kl
Glöm inte hagstaket etc också, vet stall som fått en till omgång då de glömde att skrubba hagstaket, ffa då ingångar etc där hästarna ofta går emot osv.. Have fun *lider med dig*..
 
Sv: Erfarenheter av ringorm?

Det verkar finnas olika kraftiga rigorm. Min första häst hade med sig det från hästhandlaren, men det upptäcktes på en gång och även om vi inte visste vad det var med en gång isolerades hon och ingen annan blev smittad, stog då i ett ridskolestall. Men usch som hon såg ut, hela sadel läget och i princip hela högra sidan av hästen var fullt, och det tog flera månader för det att läka ut helt.

Men jag håller med någon som tidigare sa att du ska tvätta dig själv ordentligt efter, för jag fick ringorm på armen och har senare fått på fingrarna också. Och det kliar!!! Det på händerna kommer tillbaka då och då också.

Min andra häst fick en fläck på halsen men då var jag på med outspädd jodopax med en gång i rena förskräckelsen. Och rädd blev nog ringormen med för den försvann snabbt. Jag spädde sen ut jodopaxen..

Men när du tvättar hästen så blöt inte ner förmycket av den delen på hästen som inte har "utslag", det sprider sig med fukt som all svamp..
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: ylvalill
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 120
Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 328
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 006
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp