Erfarenheter av Roaccutan?

Springsteen

Trådstartare
Är det någon här på buke som har ätit Roaccutan? Om det är någon som har det, har ni lust att dela med er av er erfarenhet?
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag har!

Åt mellan september 2010 och april 2011 om jag kommer ihåg rätt. All acne var borta efter kanske tre månader, och i slutet av kuren hade de flesta ärr blekts också. Sen jag slutade har jag haft kanske ett 10-tal finnar sammanlagt, det är helt galet! Min hud håller sig extremt bra och jag ångrar inte alls att jag valde att äta Roaccutan även fast det var sjukt jobbigt att man blev så torr, men det var absolut värt det :)

Innan hade jag testat någon salva och även antibiotika (vad de nu heter?) utan resultat. Hade även provat B-vitamin och Proactiv.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag provade under ett par månaders tid och visst, acnen försvann, men jag påverkades extremt starkt psykiskt av dem och var tvungen att sluta för att jag fick dagliga gråtattacker från ingenstans som bara blev värre och värre. Blev även extremt torr i hy och slemhinnor, och blödde näsblod minst ett par gånger per dag.

Fick tyvärr tillbaka all acneproblematik så fort jag slutade äta medicinen. Det hade nog krävts några månader till, men jag orkade helt enkelt inte.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag äter just nu. Har ätit i kanske 4-5 månader. Ska fortsätta ungefär 2 månader till. Helt klart värt det! Visst det är många biverkningar och dom är jobbiga men med tanke på hur mycket bättre min hud har blivit och hur mycket bättre jag mår pga det så är det värt det.
Jättetorr hud, slemhinnor, läppar etc. Har ett rätt aktivt jobb så ont i kroppen har jag emellanåt också, men kan inte trappa ner på jobbet tyvärr.. Känsliga ögon. Rinnande näsa (slemhinnorna antar jag).
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Inte jag men min bror har. Minns att ingen i familjen egentligen ville att han skulle ta det pga alla otäcka bieffekter men han ville verkligen så. Det gick bra för honom. Minns att han var extremt torr och att han absolut inte fick vara mycket i solen.
Hans acne blev bättre men han har fortfarande en hel del ärr.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Tack för svaren! Jag var nämligen hos en hudterapeut igår gjorde en mild kemisk peeling, men eftersom att jag har haft problem med att hyn varit dålig i så många år så bokade hon in mig direkt hos deras hudläkare imorgon, som jag förstod det så ansåg hon att jag nog kunde prova på Roaccutan för att få ordning på min hy.

Jag solar aldrig och undviker redan solen så det är inget problem för mig. Däremot så har jag ganska torr hy, men vi får se vad läkaren säger imorgon.

Men det är jätteintressant att läsa allas svar!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Har du provat andra läkemedel?

Roaccutan är kanske inget man prövar som första behandling, med tanke på bieffekter som höjd suicidrisk, organskador osv.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Nej inga riktiga läkemedel! Tyckte också att det kändes lite drastiskt med Roaccutan.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Oftast brukar man inte kunna få Roaccutan utskrivet om man inte provat annat först eftersom att det är ett licenspreparat och det inte skrivs ut sådär hux flux.

De biverkningar jag hade var att jag var torr överallt jämt och ständigt, bar med mig ögondroppar, nässpraysolja och hudkräm vart jag än gick och sen minns jag att jag hade ledvärk i ryggen också. Allt detta är borta nu fast huden är fortfarande ganska torr, men så har jag nog alltid varit. Det är svårt att komma ihåg hur man var i huden innan all acne började.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Att äta roaccutan var det bästa val jag har gjort för min hy!

Efter att ha provat det mesta (salvor som Duac och Basiron, p-pillret Diane/Zyrona och Tetralysal i olika omgångar) utan resultat så fick jag äta roaccutan. Först var jag väldigt emot det pga alla biverkningar, men också för att jag var så sjukt rädd över provtagningarna som skedde varannan månad.

Min hy och hårbotten är vanligtvis fet. Så jag blev överlycklig över att bli torrare :p Minns hur ledsen jag blev när det började gå tillbaka till det normala igen när jag slutat äta det!

Nu äter jag en omgång Tetralysal igen och jag hoppas att det är det sista jag behöver äta :) Jag skulle tro att Tetralysal kanske vore lämpligare att börja med!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag har provat men det var många år sen nu ca 13-15. Det är nog det bästa jag gjort. Det var lite drygt under tiden eftersom man var sjukt torr över allt (håret har dock aldrig varit finare) plus att finnarna liksom vart värre ett tag. Men när allt var över så var jag helt finn fri i 10 ÅR. Sen började dom komma tillbaka.
Nu har jag fått en salva som heter Skinoren och den är skitbra. Finnarna som kommer försvinner på ett naffs och jag blir inte torr i huden alls. Super bra salva.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag blev deprimerad och extremt torr, och hade konstant (känns det som) svamp i underlivet. Jag fick speciell hudkräm utskrivet för den extrema torrheten, och hade olja till näsan. Jag fick en ganska stark dos, kommer inte ihåg hur stark den var, men de reagerade på den höga dosen när jag sökte hjälp för min svamp. Huden blev bättre ett tag men blev sen som innan, det är omkring 85% som blir bra efter en kur (jag åt minst ett halvår, kan ha varit september till maj, och hög dos). Jag ville absolut inte ta en kur till. Jag provade antibiotika innanmen det hjälpte inte.
Det var absolut inte värt det för mig, jag hade iochförsig inte jätteilla acne till att börja med, men tillräckligt mycket för att vara aktuell för Roacutan.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Tusen tack för alla svaren! :bow:

Hudläkaren höll med mig om att Roaccutan är lite drastiskt att sätta in för min hy.
Men det är helt klart acne jag har även om det inte alls är speciellt mycket just nu.


Men som tur är den inte av typen som man får en massa ärr av. Däremot så misstänker hon att jag ev. kan ha lite rosacea.
Dock inget som jag reflekterat över innan!

Jag fick Tetralysal kapslar för 3 månader samt en gel som heter Epiduo utskriven.
Ska på återbesök efter två månader och tre veckor för att se om jag ska få en till omgång med Tetralysal.

Sen så tänkte vi göra tre-fyra milda kemiska peelingar till. För min hy har fasiken inte känts såhär bra på flera månader.
En peeling tog bort säkert 20% av mina blemmor!

Känns som en bra plan!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Det ska ju till ganska rejäla "bölder" för att det ska bli ärr. Man kan ju undra vad det var för stolle som rekommenderade R till dig om din acne nu inte är så kraftig?
Bra att du fått annan hjälp av läkaren :)
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Ja men precis! Jag har ju bara lite i pannan och på ena kinden, inte alls mycket just nu.

Men det blir nog bra med det här. Läkaren tog en massa förebilder, så det blir intressant att se om det blir någon skillnad sen. :)
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Har inte ätit Roaccutan själv men en god vän har. Hon fick fantastiska resultat, men under behandlingen mådde hon väldigt dåligt psykiskt och fick väldigt ont i lederna, särskilt höfterna.

Hon tycker dock att det är något av det bästa hon gjort - men det tog lång tid innan hon fick det utskrivet.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Jag fick jättebra resultat med bara Tetralysal i början (och för den delen noll biverkningar), och då hade jag ändå väldigt svår acne. Hoppas de biter lika bra på dig!
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Stormkast, Slutade dom att fungera senare? Jag har verkligen inte svår acne, men det är så himla trist att ha det jag har ändå.
Har du hittat något som har hjälpt dig i övrigt? Verkligen trist med Roaccutans bieffekter. :(

Har läst på lite om gelen jag fick, Epiduo. Tydligen så blir vissa irriterade av den men jag använde den igår kväll och jag tycker redan
att en del av de äckliga pluttarna jag har ser lugnare ur. Men den kemiska peelingen hjälpte massor. Förstår inte varför jag gått runt
och haft såhär i fem år.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

De hjälpte i ungefär 1,5 år, sedan märkte jag att effekten började avta. Men jag har precis börjat äta det igen efter kanske två års uppehåll/experimenterande med andra mediciner, däribland Roaccutan, så jag hoppas att de kanske får effekt igen efter uppehållet.

Och jag förstår dig helt, även mild acne kan ju vara ett mindre helvete.
 
Sv: Erfarenheter av Roaccutan?

Då håller jag tummarna för att det fungerar igen! Hur lång tid tog det innan du fick effekt med Tetralysal?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobilmodeller tänkte sälja min gamla via swappie. Är det någon som har erfarenhet av dem?
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Philosophia
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 762
Senast: CaisaCax
·
Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
274
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag tänkte köpa menstrosor och testa om det är något för mig. Vilka rekommenderar ni? De är ju ganska dyra tycker jag, går liksom inte...
Svar
12
· Visningar
838
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp