Erfarenheter av tandlös katt...eller med några utdragna tänder

Jag kan förstå vet på det sättet att söva alltid innebär en risk, men nej, att dra så många tänder på samma gång tycker jag låter helt galet med tanke på både smärta och infektionsrisken. Mycket hellre dela upp, låta det läka och sedan ta nästa. Om man röntgar kan man se vilka som är hårdast angripna och börja med dem, imo.
 
Min Chloe ska rotfylla en hörntand i oktober, det kostar 10.000 inkl röntgen och narkos.
Att dra samma tand skulle kosta 7000. Så det är nog bra att kolla priser. Detta är en privat klinik som är helt egen, men relativt välutrustad.
Jag har dock tur med att hon slagit av en bit, så det går på försäkringen. Jag har inga skrupler gällande att dra alla tänder (i omgångar) om det behövs, det är så bra prognos. Samma med höftoperationerna Bonnie gått igenom, är det god chans att kisse får ett normalt liv utan så varför inte.
 
Tack till alla som svarat! Jag kommer få fundera på det här några veckor till, tills nästa återbesök. Jag funderade på att fråga någon mer veterinär, om det är normalt att man tar alla tänder bara sådär. Jag har nog glömt att skriva att han är 13 år så vet tyckte han var gammal, det kanske också spelar in i varför man bara vill göra det en gång.
Jag har inte hittat supermycket info om FORL, men vad jag förstår så drabbar det alla tänder förr eller senare även om bara en såg inflammerad ut nu vid snabbkoll i munnen.
Priset för operationen känns inte som det viktigaste, men de har bra priser:) men jag delar hellre upp det även om det blir dyrare om det är bättre för kissen.
 
Dra friska tänder förebyggande skulle jag inte heller göra. Jag fattade det som att tänderna som skulle dras var dåliga (och ja i princip alla kan vara dåliga).

Det är så olika hur de drabbas. Min förra blev av med två tänder i åttaårsåldern - han blev 14 och behövde aldrig dra mer. Den innan drog två - en - massor. Min ena nu drog typ 11 som fyraåring, nu 2 och det finns typ sex kvar och hon är sex år nu.

Men dra friska tänder har aldrig någon veterinär ens föreslagit - så är du säker på vet menade så?

@mandalaki nyfiken, vad är det du tycker är ovärdigt?
Vet vill ta ut alla tänderna oavsett, ja. Det är väl det som känns lite konstigt. Vet inte ens om han har FORL. Men jätteskönt att höra att det gick så bra för dina katter att bli av med tänderna, och att det gick bra efteråt!
 
Det här låter konstigt. Se till att få tandröntgen på kisse i samband med ingreppet, så veterinär kan säga exakt vilka tänder som är drabbade och behöver dras ut. Har aldrig hört talas om att dra ut alla tänder förebyggande.

För vår katt, som är utekatt och jagar och tar möss och råttor dagligen, skulle ett liv utan tänder inte vara ett liv. En eller ett par tänder, javisst, men inte fler än så (beror på vilka tänder det gäller också, såklart, tre incisiver skulle inte spela lika stor roll tex). Skulle det gälla en innekatt så ser jag inte att ett liv utan tänder behöver vara ett dåligt kattliv. Hellre tandlös och smärtfri än med smärtande tänder.
Jag sa att jag ville att dom röntgade innan om det blir aktuellt men det verkar inte som att det skulle påverka vilka tänder som tas bort. Det kanske är något nytt att man drar ut alla tänder direkt? Han är innekatt och har ingen talang alls för att jaga :D dom är bara ute under uppsikt, men man vill ju kanske att de ska ha hörntänderna kvar åtminstone, ifall de skulle behöva försvara sig.
 
Jag sa att jag ville att dom röntgade innan om det blir aktuellt men det verkar inte som att det skulle påverka vilka tänder som tas bort. Det kanske är något nytt att man drar ut alla tänder direkt? Han är innekatt och har ingen talang alls för att jaga :D dom är bara ute under uppsikt, men man vill ju kanske att de ska ha hörntänderna kvar åtminstone, ifall de skulle behöva försvara sig.
Har aldrig hört talas om det och då har jag jobbat i djursjukvården i +12 år.
 
Sådärja. Efter dagens veterinärbesök är min katt igen en tand fattigare. Veterinären befarar nog att de ryker en efter en :cry:
 
Jag sa att jag ville att dom röntgade innan om det blir aktuellt men det verkar inte som att det skulle påverka vilka tänder som tas bort. Det kanske är något nytt att man drar ut alla tänder direkt? Han är innekatt och har ingen talang alls för att jaga :D dom är bara ute under uppsikt, men man vill ju kanske att de ska ha hörntänderna kvar åtminstone, ifall de skulle behöva försvara sig.
Svarar migsjälv i den här gamla tråden för att berätta hur det gick, ifall någon annan blir ställd inför samma sak. Vi bytte ställe till en stor klinik där de först gjorde en ordentlig rengöring av tänderna och sedan gjordes röntgen.
Vid nästa tillfälle togs en tand bort som var påverkad, och en liten tandrot på ett annat ställe. Jag var jätteorolig över narkosen osv men tycker det fungerade bra och att vi fick all information förklarat bra innan.
Väldigt glad att vi inte lyssnade på den första veterinären, oavsett om man kan ta ut alla tänder på en gång så kändes det bättre att bara ta ut den som var dålig.
Det var även väldigt dyrt på kliniken vi bytte till men det kändes mycket tryggare att göra det där!
 

Liknande trådar

Katthälsa Är idag jourhem åt två katter, en med TR/forl. Nu när dem varit här ett tag har jag ju börjat fästa mig vid dem och vi funderar på att...
2
Svar
35
· Visningar
2 688
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 336
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp