Erfarenheter och tips, barnvagnar

Diremone

Trådstartare
Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är ju en djungel där ute på barnvagnsmarknaden (särskilt när man är förstagångsförälder) så jag skulle vilja ha tips och erfarenheter från er som är lite mer rutinerade. Vilka vagnar har ni och vad är bra/mindre bra med dem? Alla tankar och tips är varmt välkomna :)

Vi bor på landet. Ska man promenera här omkring så är det grusvägar och stigar som gäller. Det är lerigt när det har regnat och snön plogas oftast bort först när det börjar bli krångligt att ta sig fram med bilen... Så behöver en vagn som klarar detta.
Vi tänker oss en duovagn med lufthjul. Gärna låsbara svängbara ljus, men kan även tänka oss 4 fasta hjul. Bra "markfrigång". Lätt och smidig att köra.
Det är ett plus om vagnen väger lite och är smidig att fälla ihop och inte tar så mycket plats i bilen. Det är viktigare att den är smidig med sittdelen är med liggdelen som ju inte används så länge.
Sittdelen ska vara rymlig och bekväm och helst med fullt liggläge så barnet kan sova i vagnen.

Jag har kikat runt lite på nätet på nya vagnar för att bilda mig nån form av uppfattning och modeller som Emmaljunga viking/dubbelviking, Britax Smile 2, och Kronan Duo S verkar ju vettiga (Gillar särskilt Emmaljunga inbyggda myggnät och solskydd). Men jag tar gärna emot tips även på äldre modeller då vi tänkt köpa begagnat :)
 
Vi hade den ULTIMA duovagnen första året (den bor på förskolan och jobbar som sovvagn just nu, vi har några andra nu när kid är äldre). Vi bor på landet. Det finns liksom ingen trottoar.
En I'coo peak air.
Kostar ej en miljard, går att importera billigt.
Finns i fina färger.
Har alla finesser som behövs.
Får bra betyg i tester.
Får plats i bilen.
Tar sig fram tamejfan överallt.
Väldigt lättkörd och smidig.
 
Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är ju en djungel där ute på barnvagnsmarknaden (särskilt när man är förstagångsförälder) så jag skulle vilja ha tips och erfarenheter från er som är lite mer rutinerade. Vilka vagnar har ni och vad är bra/mindre bra med dem? Alla tankar och tips är varmt välkomna :)

Vi bor på landet. Ska man promenera här omkring så är det grusvägar och stigar som gäller. Det är lerigt när det har regnat och snön plogas oftast bort först när det börjar bli krångligt att ta sig fram med bilen... Så behöver en vagn som klarar detta.
Vi tänker oss en duovagn med lufthjul. Gärna låsbara svängbara ljus, men kan även tänka oss 4 fasta hjul. Bra "markfrigång". Lätt och smidig att köra.
Det är ett plus om vagnen väger lite och är smidig att fälla ihop och inte tar så mycket plats i bilen. Det är viktigare att den är smidig med sittdelen är med liggdelen som ju inte används så länge.
Sittdelen ska vara rymlig och bekväm och helst med fullt liggläge så barnet kan sova i vagnen.

Jag har kikat runt lite på nätet på nya vagnar för att bilda mig nån form av uppfattning och modeller som Emmaljunga viking/dubbelviking, Britax Smile 2, och Kronan Duo S verkar ju vettiga (Gillar särskilt Emmaljunga inbyggda myggnät och solskydd). Men jag tar gärna emot tips även på äldre modeller då vi tänkt köpa begagnat :)
Vi bor också asfaltsfritt och behöver en vagn som tål lite. För oss blir det en Emmaljunga edge duo med outdoor chassi. Vikingen och kronan känns väldigt små/låga i jämförelse och vi är över 175 båda två.
Svängbara hjul fram tycker jag är absolut bekvämast, vill inte behöva trycka ner handtaget och lyfta runt vagnen.
 
Hade jag varit i er sits hade jag köpt två vagnar (finns mycket på beg-fronten så det behöver inte bli så dyrt); en rejäl med fyra fasta eller med stora svängbara, låsbara hjul fram att ha hemma och en mindre nättare att ha i bilen. Det är så himla skönt att inte behöva packa med vagnen när man ska åka utan att den finns när den behövs liksom, och dessutom slipper man leriga hjul i bilen.Den i bilen skulle jag se till att kunna fästa babyskyddet på oxå, mycket praktiskt vid kortare stopp t ex i affären om bäbis sover. Jag tror vikingen (dubbelviking är ju sen syskonvagn så kanske inte aktuell just nu?) är för liten och klen för de förhållanden du beskriver hemma, men funkar bra som bilvagn, likaså Britax smile kombinerad m babyskydd och mjuklift.
Som hemmavagn hade jag kollat på t ex Emmaljunga City Cross (vår var fantastisk och gick med fyra barn o rullar än) eller annat lite robustare. Typ duo edge tycker jag dock är för stora.

Det är en Djungel!! Lycka till m både bäbis o vagn!!
 
Crescent comfort duovagn.
Stora lufthjul. Tror nyare modeller har låsbara svängbara framhjul. Har själv kört med enbart fasta hjul och det är inte det minsta jobbigt. Har traskat över en mil per dag i alla årstider, alla väder, på alla underlag och även inne i butiker med sådana hjul.
Låsta hjul är en fördel tycker jag - särskilt när man står still och drar vagnen fram och tillbaka och vagnen inte glider omkring som de med svängbara gör. Eller i snömodd, lera, på grusväg/dålig väg, över trottoarkanter, små diken, knögglig is, på/av bussar och tåg osv.

Fördelar med crescent comfort duo: Rejäl och stabil vagn, men som tar mindre utrymme i bilen än en emmaljunga.
Fjädring! (Som en fransk bil.) Komfort både för den som kör och för barnet.
Går att få sittdelen att bli helt plan.
Du får plats med både barn OCH åkpåse i vagnen. :) Lagom stort utrymme i både liggdel och sittdel.
Gott om lastutrymme under.
Bra pris! (Jämfört med en begagnad Emmaljunga så kan du få en helt ny med garanti.)

Nackdelar: Starka vindbyar kunde få locket att lätta. Fixade det genom att dra åt de befintliga snörena i locket i vagnen. Hoppas och tror att de ändrat till bättre design nu.
Tar du promenad med andra barnvagnsföräldrar i snömodd, så var beredd på att du kan få vänta in dem... :-)
 
Hade en bättre begagnad Crescent Classic när sonen var nyfödd och den var en dröm att köra men alldeles för låg. Fick vansinnigt ont i ryggen, särskilt om vi var iväg(vilket vi ofta var)och det blev en hel del blöjbyten i vagnen. Hade vi bott på landet hade den nog däremot fått vara kvar som hemmavagn då den tog sig fram överallt med ett mjukt gungande.
Nu har vi istället en Brio Smile(vilket vad jag förstår är nästan samma som Britax Smile? Förvirrande!)och den är bra på alla sätt och vis. Lätt och smidig att köra, massa fiffiga funktioner, bra varukorg, tillräckligt hög för att ryggen inte ska göra ont, tar ingen större plats i bilen osv.
Den funkar helt okej att köra på de flesta underlag tycker jag, i snö och på knöliga skogsvägar har jag framhjulen låsta annars hoppar det runt väldigt mycket. Men. Höjden och att vagnen är så lätt gör också att den lätt välter... Barnet blir liksom den tyngsta delen och hamnar högt upp... Inget större problem för oss som bor i en stad men bor man på landet är det nog inte den ultimata vagnen... Fjädringen är inget att hurra för heller men återigen, går man mest på slät asfalt är det ju ingen dealbreaker.
 
Crescent comfort duovagn.
Stora lufthjul. Tror nyare modeller har låsbara svängbara framhjul. Har själv kört med enbart fasta hjul och det är inte det minsta jobbigt. Har traskat över en mil per dag i alla årstider, alla väder, på alla underlag och även inne i butiker med sådana hjul.
Låsta hjul är en fördel tycker jag - särskilt när man står still och drar vagnen fram och tillbaka och vagnen inte glider omkring som de med svängbara gör. Eller i snömodd, lera, på grusväg/dålig väg, över trottoarkanter, små diken, knögglig is, på/av bussar och tåg osv.

Fördelar med crescent comfort duo: Rejäl och stabil vagn, men som tar mindre utrymme i bilen än en emmaljunga.
Fjädring! (Som en fransk bil.) Komfort både för den som kör och för barnet.
Går att få sittdelen att bli helt plan.
Du får plats med både barn OCH åkpåse i vagnen. :) Lagom stort utrymme i både liggdel och sittdel.
Gott om lastutrymme under.
Bra pris! (Jämfört med en begagnad Emmaljunga så kan du få en helt ny med garanti.)

Nackdelar: Starka vindbyar kunde få locket att lätta. Fixade det genom att dra åt de befintliga snörena i locket i vagnen. Hoppas och tror att de ändrat till bättre design nu.
Tar du promenad med andra barnvagnsföräldrar i snömodd, så var beredd på att du kan få vänta in dem... :-)
Låter ju bra, får kika närmare på den :)
 
Hade en bättre begagnad Crescent Classic när sonen var nyfödd och den var en dröm att köra men alldeles för låg. Fick vansinnigt ont i ryggen, särskilt om vi var iväg(vilket vi ofta var)och det blev en hel del blöjbyten i vagnen. Hade vi bott på landet hade den nog däremot fått vara kvar som hemmavagn då den tog sig fram överallt med ett mjukt gungande.
Nu har vi istället en Brio Smile(vilket vad jag förstår är nästan samma som Britax Smile? Förvirrande!)och den är bra på alla sätt och vis. Lätt och smidig att köra, massa fiffiga funktioner, bra varukorg, tillräckligt hög för att ryggen inte ska göra ont, tar ingen större plats i bilen osv.
Den funkar helt okej att köra på de flesta underlag tycker jag, i snö och på knöliga skogsvägar har jag framhjulen låsta annars hoppar det runt väldigt mycket. Men. Höjden och att vagnen är så lätt gör också att den lätt välter... Barnet blir liksom den tyngsta delen och hamnar högt upp... Inget större problem för oss som bor i en stad men bor man på landet är det nog inte den ultimata vagnen... Fjädringen är inget att hurra för heller men återigen, går man mest på slät asfalt är det ju ingen dealbreaker.

Ah, det låter ju inget bra med Smilen där.. O_o Välta får den ju absolut inte göra...
 
Vi har köpt en city cross, har inte provkört just vår ännu men köpte en pga att vi gillade kompisarnas så tror vi kommer bli nöjda! Helst ville jag ha en emmaljunga med låsbara lufthjul men fanns så få begagnade och vi ville inte köpa nytt men jag tror jag blir lika nöjd med citycross :)
 
Jag har köpt en begagnad pansarvagn som jag tror kommer passa perfekt här hemma (dvs en Emmaljunga Mondial med Classic chrome-chassi). Den är inte särskilt smidig så det är alldeles möjligt att den kommer kompletteras med en "bilvagn". Men jag tänker att det tar vi den dagen behovet uppstår.

Yngsta barnbarnet har haft lite olika Emmaljunga med svängbara lite mindre hjul etc och de kommer inte fram här...

När jag jobbade som barnflicka hade vi bara fasta hjul och jag tycker inte det är bökigt.
Från förarperspektiv i bussen skulle jag aldrig köpa en trehjuling och alltid ha möjlighet att låsa framhjulen.
 
Jag hade två vagnar. En äldre emmaljunga duo edge med lufthjul som aldrig lämnat gårdsplan utan är med på promenader, i stallet osv.
Sedan fick vi en Emmaljunga super nitro av svärföräldrarna som har varit med i bil och när vi varit borta som vi varit väldigt nöjda med också. Väldigt smidig vagn i förhållande till den andra.
 
Bor på landet. Köpte en Emmaljunga mondial, chrome-chassit med fyra fasta lufthjul. Toppen här ute! Men så är jag iväg ofta och har då ett extra chassi i bilen, vet inte vad det heter, men det är Emmaljunga med eccohjul? Svängbara hjul fram, två stora hjul bak. Smidigt i affärer, men jag gillar chassit med fyra fasta hjul mer, skönare gung, skönare att gå omkring med och väger mer, perfekt om det är dåligt väder och blåser eller om vägen är dålig.
Nackdel, allt tar stor plats i bilen och det är precis att jag får plats (volvo v40- årsmodell-14)
 
Vi har köpt en Emmaljunga super viking som vagn att ha runt där vi bor, förort med blandat underlag. Men kommer troligen köpa en begagnad Kronan duo som extravagn att ha hos mamma och pappa på landet.
 
Vi har en Emmaljunga city cross med 4 fasta hjul och för oss är det en riktig pansarvagn. Tills dess fördel tar den sig fram överallt (har tagit bort varukorgen om det är riktigt mycket snö ute), den rullar lätt och har mycket fjädring. Sittdelen är rymlig och jag har aldrig varit med om att den vält (trots att 1,5-åringen klättrar upp och ned för den). Nackdelen är att den är gigantisk och sväljer hela bagageutrymmet på våra Astra kombi om vi ska iväg någonstans och därför används den uteslutande här hemma. Det låter som en god idé att köpa en begagnad vagn. Min dotter har aldrig tyckt om att åka vagn och jag är glad över att vi inte betalade massa pengar för en ny, med tanke på hur lite vi använt den i jämförelse med bärsjalarna (sådant som är svårt att veta i förväg :) ).
 
Vi kör allt från asfalt till kullersten till skog, lera och grus. Det blir en Bugaboo med extra, fasta, terränghjul, utöver de små vanliga. Liten, smidig, lätt, går att fälla upp med ena handen.
Blir en begagnad, lägger aldrig i livet 10 000 på en vagn. Hellre en solsemester:D
 
Tack för alla tips och tankar :)
Blev lite hastigt och lustigt en vagn införskaffad idag då en Emmaljunga med fasta hjul (ännu oidentifierad modell) dök upp som bortskänkes på en FB-sida jag är med på. Verkar vara i bra skick (och min syster med två barn tyckte den verkade bra) så tror den får duga tills bebis tittat ut och vi hunnit testköra och känna oss för. Så kanske det blir en till vagn sen för att komplettera denna :)
 
Vi har en Emmaljunga city cross med 4 fasta hjul och för oss är det en riktig pansarvagn. Tills dess fördel tar den sig fram överallt (har tagit bort varukorgen om det är riktigt mycket snö ute), den rullar lätt och har mycket fjädring. Sittdelen är rymlig och jag har aldrig varit med om att den vält (trots att 1,5-åringen klättrar upp och ned för den). Nackdelen är att den är gigantisk och sväljer hela bagageutrymmet på våra Astra kombi om vi ska iväg någonstans och därför används den uteslutande här hemma. Det låter som en god idé att köpa en begagnad vagn. Min dotter har aldrig tyckt om att åka vagn och jag är glad över att vi inte betalade massa pengar för en ny, med tanke på hur lite vi använt den i jämförelse med bärsjalarna (sådant som är svårt att veta i förväg :) ).
Tips. Ställ den på högkant så tar den inte lika mycket golvplats.
 
Tack för alla tips och tankar :)
Blev lite hastigt och lustigt en vagn införskaffad idag då en Emmaljunga med fasta hjul (ännu oidentifierad modell) dök upp som bortskänkes på en FB-sida jag är med på. Verkar vara i bra skick (och min syster med två barn tyckte den verkade bra) så tror den får duga tills bebis tittat ut och vi hunnit testköra och känna oss för. Så kanske det blir en till vagn sen för att komplettera denna :)

Dubbelkolla tyget bara för mögel.
En del tänker inte på att det kan mögla så säger det av omtanke bara :)
Annars är det ju super att ni kan känna er för. Mitt förslag hade varit superviking alt en hemmavagn och en bilvagn. Då en mer pansarmodell hemma och en finare lite mindre nättare modell att ha på stan.
Men nu verkar det ju ha löst sig :)
 
Dubbelkolla tyget bara för mögel.
En del tänker inte på att det kan mögla så säger det av omtanke bara :)
Annars är det ju super att ni kan känna er för. Mitt förslag hade varit superviking alt en hemmavagn och en bilvagn. Då en mer pansarmodell hemma och en finare lite mindre nättare modell att ha på stan.
Men nu verkar det ju ha löst sig :)

Det ska jag göra ☺️
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi behöver byta vagn. Har en bugaboo men den har ingen fjädring så bebis blir sur så fort man kör på nåt annat än asfalt, och vi går...
2
Svar
23
· Visningar
3 637
Senast: Amk
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 859
Senast: Anemone
·
Gravid - 1år Vill gärna ha tips på resevagn som uppfyller följande krav: - Vändbar (dvs vill kunna ha barnet mot mig) - Fullt liggläge - Lättsvängd -...
Svar
4
· Visningar
797
Senast: glittra
·
Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
4 899
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp