Erfarenheter SÖkes???????

J

Josefina

Hovledsinflammation i bägge fram (behandlad nu 2 ggr) och knäledsinflammation i båda bak (behandlad 1 ggr) är nu diagnosen...
dessutom ett okänt problem med ett framknä..

cry::cry::cry::cry::cry:

Någon som har erfarenheter om prognos eller annat...????
Vad ska jag göra???? Dom hittar ingen orsak, bara att hästen är "utsliten" ska man nöja sig med det svaret???????!!!!!!!

Rädd för framtiden...
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

Jag har just nu en häst med liknande situation (mkt behandlad, både framkota plus båda bakknäna flera gånger). Vet inte om jag orkar skriva ner hela historian från början till slut, men det ser tyvärr inte ljust ut för min...

Vad är det för häst? Ålder? Vad har den för karriär så att säga? Hur mycket smärta har den?
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

Med tanke på att den har reaktion i så många leder samtidigt så låter det troligt att det beror på förslitning. Hur gammal är hästen?

Det du kan prova är ju vila, tuppkam + antiflammatoriskt samt något tillskott för lederna.

Jag har fått väldigt bra resultat av litovet:s nyponpulver.

Men blir inte hästen bra trots försök med ovanstående så är det nog tyvärr inte så mkt mer du kan göra. Men prata med din veterinär och hör vad denne tycker att du ska göra.
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

Jag har just nu en häst med liknande situation (mkt behandlad, både framkota plus båda bakknäna flera gånger). Vet inte om jag orkar skriva ner hela historian från början till slut, men det ser tyvärr inte ljust ut för min...

Vad är det för häst? Ålder? Vad har den för karriär så att säga? Hur mycket smärta har den?

Hopphäst som tidigare tävlat 110-130 ung. 15 år och den har väl inte så ont verkar det som enl. vet.
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

låter som tidigare sagt utsliten. men sommaren är ju påväg, låt henne gå på bete 2-3 månader o verkligen få vila ut. om hon nu inte har ont.men även hur du känner? vill du ha en häst att träna o tävla, är nog inte chanserna jätte stora att hon kommer hålla. men vem vet?
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

vet hur det känns. :( Första gången vi var in med min häst fick vireda på att han hade kotledsinflamation v.f och knäledsinflamtion v.f och v.b. Han fick behnadling och när vi kom tillbaks gången efter hade han inte alls svarat så bra på behandlingen som han borde ha gjort enligt vet, och han ville röntga för att nes se om det var värt att göra en ny behandling :crazy: Då blev man ju jävligt chockad så hade det absolut inte låtit gången innan. Nu vet inte jag om min häst kan ha varit extra dålig för att det tog oss 2 h att få in han i transporten, så han var väldigt svettig och hade sprungit runt och säkert trampat på sej själv... Efter det bestämde vi oss iaf för att släppa ut han med de andra hästarna i hagen (med inrådan från vet)fast han blev behandlad, för att han skulle må bättre + att han bara sprang runt i sin lilla sjukhage. Och det 3 besöket så var han helt bra :D Det var man inte dirket beredd på, även om man hade hoppats. Så nu håller vi på att rider igång han och ska vä tillbaks om typ 4 månader för att kolla om han är frisk då, då borde han hålla.
Så det kan bli vändningar, vi byte även preparat vid 2 behadlingen, vet inte om det kan ha gjort något. Men tror faktiskt att det kan ha hjälpt att han fick gå med sina kompisar...
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

Min 5-åring har också haft det din häst har och allt detta samtidigt. Vi upptäckte även att han hade spatt på ett bakben vid röntgen och det kan ju i hans fall vara orsaken till att han överbelastat övriga ben, men man vet ju inte. Han blev sprutad med Cortizon en gång och fick sedan vila och på andra återbesöket var hältorna borta (förutom den från spatten). Efter 7 månaders vila samt 2 månaders försiktig igångsättning blev han HELT FRISKFÖRKLARAD (och alla besserwissrar jag vet att det kan komma tillbaka så det behöver ni inte skriva).

Har nu varit i hårdare dressyrträning och riden i skogen i 3,5 månad och verkar hålla! Lycka till!
 
Sv: Erfarenheter SÖkes???????

Du har ju redan fått bra svar, men jag kan rekommendera att fodra med MSM (är både antiinflammatoriskt och smärtstillande), funkar mkt bra för lederna, det är det enda jag verkligen märkt någon skillnad av på min häst som är 19 och inte har några problem alls (tävlat höga klasser dressyr innan).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 088
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 148
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp