Erfarenheter vid lite värre muskelskador?

Gry

Trådstartare
Hej!

Mina fina häst skadade sig svårt i hagen i påskas. Hon har två lager muskler krossade på/i rumpan. Stort som en större handflata med spretande fingrar.

Var på klinik så klart och de ultraljudade fram en kartläggning av skadan. De behandlade med ultraljud och jag fick med rehab-plan (korta promenader i början) och order om att lasra regelbundet. Detta har jag självklart följt. Jag har också, utifrån rekommendationer, gett E-vitamin och ett tillskott med selen i.

På måndag kommer min hemma- veterinär som är mycket duktig på häst (fd klinikare och är mkt uppdaterad på forskning och är författare till ganska nysläppta bok om hästars hälsa) Och ska vaccinera och ge tips om mkt lätt sjukgymnastik för att säkerställa att hästen använder musklerna rätt. Hon har läst klinikjournalen.

Jag har också på inrådan i princip dagligen gjort en traditionell längre rykt, för lättare massage (skönt) och för att få igång blodet. Lite oklart hur mkt det påverkar men det kan ju bara vara skönt, tänker jag.

Prognosen är väl sådär. Kliniken trodde 50% chans till att kunna tävla igen (islandshäst)

Är det ngn som vill dela med sig erfarenheter av lite tråkigare större muskelskador? Både bra och dåliga. Är det ngt vi missat att göra för att skapa bättre förutsättningar?

Jättetacksam för input/erfarenheter
 
Min gamla travare blev stångad av en ilsken ko och fick ett horn rätt in i låret. Det var inte vackert men det blev bra. Många år sedan nu så jag minns inte rehabprocessen men hon hade inga men av det när hon blev äldre.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Min gamla travare blev stångad av en ilsken ko och fick ett horn rätt in i låret. Det var inte vackert men det blev bra. Många år sedan nu så jag minns inte rehabprocessen men hon hade inga men av det när hon blev äldre.
Tack så mycket för att du delar med dig. Vd skönt att höra att det gick så bra för din häst det tröstar mitt i allt.
 
Min häst fick en grov järnpinne en dryg dm in i skank/lår. Det läkte finfint, även om det länge syntes en liten grop just där. Prognosen var god, enligt behandlande veterinär, och det visade sig ju stämma.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Min häst fick en grov järnpinne en dryg dm in i skank/lår. Det läkte finfint, även om det länge syntes en liten grop just där. Prognosen var god, enligt behandlande veterinär, och det visade sig ju stämma.
Åh vad skönt att höra en till historia om att det gått bra, för alla inblandades skull! Tack för att du delade med dig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp