Ers hunds dagliga motion?!

P

PansParis

Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta på? hur många gånger går ni? Hur lång tid? Vad har ni för ras?

Så här motionerar/aktiverar jag min finska lapphund (en vanlig dag):

*Morgon promenad ca 8.00: ca 20- 30 minuter ren rastning och nosa runt. Oftast går hon lös. Träffar ofta Nalas bästis så hon får leka med sin hundkompis. Hem igen och äter frukost.

Matte går till skolan och Nala sover hemma i lägenheten.

*Långpromenad vid 13/14 tiden: 1 timmar promenad i skogen ofta lös. Antingen blir det stavgång för matte eller en rask promenad. Hittar på lite aktivering i slutet gömmer spår eller kör agulity på stenar och parkbänkar etc.

* Ca 15.00 åker ut till stallet med matte. Har vi inte gått någon långpromenad så får hon följa med mig och hästen ut i skogen. Annars stannar hon på gårdsplan och "vaktar". Strosar runt i stallet och på gården under tiden matte grejar med hästarna.

Hem och vilar! Äter mat vid 18 tiden.

* Ca 21.00 kvällspromenad runt kvateret i koppel i en halvtimma. När vi kommer hem till gräsmattan så vill Nala alltid busa. Så då busar vi och tränar lite trix!

Sova!

7077395.jpg



:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Vi går upp vid väldigt olika tider, men det brukar se ut ungefär såhär:

Morgon:
Promenad på 30-40 minuter, största delen av promenaden är de lösa.
Frukost efter detta.

Mitt på dagen:
Träning i trädgården, lydnad, agility, apport osv. runt 15-20 minuter med varje hund, beroende på hur bra det går.

Eftermiddag:
Långpromenad, största delen av promenaden är de lösa.
Går 1-1½ timme, tränar lite inkallning och stanna.
Ibland lägger vi ett spår.

Kvällsmat vid 19tiden

kväll, runt 22:
Kvällspromenad, 15-30 minuter

mellan promenaderna är de ute i trädgården och kissar osch busar...
jag har en Engelsk cocker och en rottweiler


:banana:
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Åtta månaders västgötaspets. Brukar ta korta rastrundor runt kvarteret några gånger per dag, samt en-två gånger per dag släppa honom lös i folkets park.

Blir han nödig däremellan så släpper jag ut honom på uteplatsen.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Numera får hunden egentligen för lite motion/stimulans. Men det brukar vara 1-1.5 timmar sammanlagt, fördelat på3-5 promenader. Tider varierar enormt.
Vi tränar lite lydnad, stadsagility och så brukar han få vara lös varje dag i den mån det är lämpligt. Ett par gånger i veckan åker vi buss/spårvagn.
Hunden är 6½ år, rottweiler.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Morgon; Kissetur på tio min vid sju.

Är jag inte i stallet förrän på eftermiddagen så är det en lite längre kissetur kring elva, tolv, och spring, lite lek, trix, "skogsagility" osv.
Sen cyklar vi till stallet vid fyra, han är med i stallet, kollar oftast på när jag rider eller sover i sadelkammaren. Sen cykling hem. ca 7.5km.

Kissesväng på kvällen kring 22.

Vardagar går jag kissesväng på morgonen, sen sover han och jag jobbar, sen brukar vi cykla till stallet med en gång jag kommer hem alt. leka/trixa etc på ängen.

Stallet och sen kissesväng på kvällen.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Olika beroende på vilka tider jag jobbar. Men de dagar jag är ledig ser ut ungefär så här:

8.30 Morgonpromenad ca 45 min - 1 timme.

ca 14 Promenad ca 1 timme.

ca 20 Kvällsrunda 15 min.

Brukar försöka aktivera dem under promenaderna; hoppa upp på saker, balansera, leta godis mm.

De är nästan alltid lösa så de springer och busar en del själva.

Ca varannan dag tränar jag även lydnad med Leia, brukar väl hålla på ca 45 minuter med pauser.

Just det, två dv.schnauzrar är det!
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Har en chinese crested.

"Morgonpromenad" runt 10-11: Runt kvartersområdet, lös ca. 15 min
Långpromenad mitt på dagen/eftermiddagen: Ca. 1-2 timmar beroende på var vi går och hur vädret är, blandat lös och kopplad och brukar köra lite "vardagslydnad" däremellan
Kvälls/nattpromenad runt 01.00-02.00: Runt i byn lite, oftast lös ca. 15-20 min.
Däremellan snabbkissningar (ut-in) och om jag känner för det en extra bypromenad på kvällen tex.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Kort morgonrunda ca 10 min runt halv åtta. Jag åker till jobbet, hunden kvar hemma och sover.

Ute en timma med hundvakten vid lunch. Promenerar, leker med hennes hundar, får leta lite godis och dylikt.

Jag kommer hem efter jobbet, längre tur 40min-1h. Tränar lite apportering eller sök. Hon springer lös hela tiden.

Kvällstur innan läggdags 15min.

Ska snart försöka skola in henne på lämpligt dagis om jag hittar något så slipper hon vara ensam så mycket.
Det är en jaktgoldentik på snart två år.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Min och Zitas dagar ser ut så här ung:

Snabb kissrunda mellan fem sextiden och efter det frukost.

Vid 09.30 till 10.30 blir det en sväng till våran fårahage här hemma. Där får Zita springa lite som hon vill plus att vi tränar lite lydnad och kör godissök. Brukar ibland, inte alltid, gå en prommis efter det.

Mitt på dan blir det en timmes långpromenad och lek i trädgårn.

Från kl. 19.00-20.00 blir det en till sväng till fårahagen plus prommis.

Sista gången vi går ut är vid 22.00 tiden.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

När jag går upp: 5-15 min kort kissrunda
Ca 30-1 timme efter att jag ätit frukost klätt på mig:
Långpromenad eller "mellanlång" promenad ELLER åka till stallet
Kvällstid (alltifrån mellan 4-5 eller 7-8) Mellanlång promenad eller långpromenad allt beroende på vad vi gjort tidigare under dagen.
Har vi varit i stallet blir det inget iom att de i regel är ute 4-6 timmar då.
Läggdags:Liten kissvända på gräsplätten utanför.

1-2 dagar i veckan kör vi lydnad och 1-2 uppletande av lite saker.Oftast godis. Ska sätta igång med viltspåret snarast på allvar och eventuellt medverka på grytprov :D

slutsats: Jag har ingen rutin på mina hundar vilket jag absolut inte vill ha heller då alla mina dagar ser annorlunda ut.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

[

slutsats: Jag har ingen rutin på mina hundar vilket jag absolut inte vill ha heller då alla mina dagar ser annorlunda ut.

Inte jag heller, det är jätteskönt!
Eller, jag har som regel för mig själv att alltid gå 2 timmar sammanlagt och aktivera dem på något sätt, men de kan tex sova till 11-halv 12 på förmiddagen, likaväl som de kan gå upp kl 6.
De anpassar sig efter mig liksom, vilket är skönt:)
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Vi brukar gå en långpromenad i skogen varje dag morgontiden & då springer hundarna lösa.
Tycker dom får ut så mycket av varandra, springer/rör på sig så oerhört mycke mer än när dom går en & en.

Sen har vi oerhörd tur så vi kan ju bara gå ut, så är det skog & åkrar runt omkring, så igentligen behöver vi inte röra så mycket på oss själva, utan hundaran kan visstas fritt dagligen.

Även stor tomt :D

Men visst tvingar man inväg sig själv, behöver ju oxå motion ;)
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Inte jag heller, det är jätteskönt!
Eller, jag har som regel för mig själv att alltid gå 2 timmar sammanlagt och aktivera dem på något sätt, men de kan tex sova till 11-halv 12 på förmiddagen, likaväl som de kan gå upp kl 6.
De anpassar sig efter mig liksom, vilket är skönt:)

Det är väldans trevligt..ibland får tom JAG väcka dem klockan elva på förmiddagen, nyvaken och dan..då tittar de på mig som "va? nu? jaja..jag ska bara dra mig fem minuter först"..:crazy:
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

tillägger att mina hundar är så gott som alltid lösa utom när vi går mitt i tätbebyggt område.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Jag har en labbe (50% jakt) som är två år gammal, hans rutiner ser lite olika ut beroende på vad det är för vecka. För tillfället bor han hos husse (min pojkvän) eftersom jag pluggar och inte kan ha hund där jag bor.

Morgonpromenad runt 6.30, ca 20-30 minuter. Sedan åker husse ner och lämnar hunden till min mamma.

Mamma jobbar skift, hon är hemma hela dagarna två veckor av fem, på förmiddagen en vecka och på eftermiddagen två veckor. De veckor hon är hemma helt blir det långpromenad mitt på dagen, oftast runt 2 timmar i skogen + att han är med i stallet de dagar mamma åker dit. Är hon inte hemma är hunden ensam antingen mellan 7.30-12, husse åker hem på lunchen och går en 30-minutersrunda, sedan kommer mamma hem vid 14, eller så är han ensam 12-16.30.

Husse slutar jobba vid 16.30, hämtar hunden och då blir det antingen långpromenad (om han har varit ensam) eller en kortis (om mamma har varit hemma). Oftast är han med husse ute på gården ett tag också, då brukar det bli godissök, lydnadsträning eller annat kul.

Kvällspromenad brukar bli runt 20, 20-40 minuter kanske. Sedan blir det kvällskiss på tomten innan husse går och lägger sig runt 23.

Helgerna ser lite annorlunda ut, vovven anpassar sig till oss och sover lätt till 10-11 om vi gör det :D . Är jag hemma brukar vi spåra (om vädret tillåter), annars träna lydnad/sök, gå långpromenader eller så får han följa med på cykeltur.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Det varierar en hel del.

När jag hade hästen kvar så va vovvarna med i stallet ett par timmar om dagen. då blev de inte så mycket promenader. Nu är hästen utlånad.

Jag har en amstaff/pitbulltik på 1 år, och en Dvärgpinscherhanne på 6 år.

på vardagarna får dom morgonpromenaden med husse runt halv sex. bara kissa å bajsa snabbt=)

Sen rastar jag dom innan lunch nån gång. på kanske en kvart.

Så får dom kissa en snabbis på eftermiddan.

sen på svällen när husse kommit hem går vi på promenad. olika hur länge vi går.

Beroende på hur länge vi är ute på kvällen så kanske dom får snabbkissa innan läggdax.

Helgerna brukar oftast innehålla promenader på dagtid.

alla promenader tränar vi "inte dra" med tiken. på dom gemensamma promenaderna tränar husse allt möjligt. Dvärgpinschern är bara intresserad av att gå å lukta på allt=)
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Min 5 mån gamla valp följer först med mig på morgonen ut till hästarna, där han får springa fritt. Där är vi väl någon timme.

Sedan åker vi dit igen på eftermiddagen och då får han springa fritt igen och då i kanske 1-2 timmar.

Emellan där är han ute själv på våran inhägnade tomt och så går vi självklart ut med honom också i koppel.
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

- Snabb morgon kiss vid 05.30 innan husse åker till jobbet.
- Frukost kl 09.00 och sen ut på ca 15-20 min promenad
- Mitt på dagen blir det antingen bus med kullbrorsan som lillsyrran äger, eller alt. åka iväg och köra lydnad eller miljöträning
- Middag kl 18.00 och sen ut på ca 15 min runda
- Längre rundan brukar bli på kvällen och/eller på dagen på ca 45-90 min.
- Sista kissrundan ca kl 23- 01 beroende på veckodag.

Tilläggas att han ofta går lös eftersom vi har en säker inkallning och kontakt. Tror aldrig vi har gått en promenad UTAN att göra något mer- t.ex balansering, godissök, lydnad m.m

På helgerna när syrran kan vara med så blir det oftast att vi åker iväg tillsammans och lägger viltspår, tränar lydnad, ringträning m.m
Sedan har vi just nu pågående kurser i viltspår, spår-grund och allmänlydnad. :D
Utställningar ungefär 2 ggr/månaden.

Vovven är med oss så gott som hela tiden överallt, känns väldigt tomt utan honom. Han kan ta igen sig i de flesta miljöer, skönt för både honom och oss!

http://www.vitherdehund.nu
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Det beror lite på hur mina dagar ser ut. Ibland blir det mer och ibland blir det mindre. Men normalt så ser det ut ungefär såhär med chihuahuan:

Morgon kl 7.00
Kissrunda med sambon på 10-15 minuter.

Förmiddag mellan 10-12
Promenad på 20-30 minuter.

Eftermiddag kl 14-16
Promenad på 20-30 minuter

Kväll kl 19-22
Kissrunda på 10 minuter

Natt kl 00.00-03.00
Kissrunda på 10 minuter.

Har jag min Jack Russell boende hos mej (hon bor normalt annars hos mina föräldrar) så byter vi ut en av de 20-30 minuters promenaderna på dagen till en längre på ca 1 timme.

Dessutom tränar jag lite varje dag med hundarna.
Det är så härligt att vara student när man har så mycket tid!! :love:
 
Sv: Ers hunds dagliga motion?!

Tiderna varierar väldigt. Så även gånger. Om vi är ute flera timmar eller i stallet hela dagen blir det ju färre.

men de rastas iaf ca var fjärde timme dagtid. Då går vi kanske 15-30 min per gång. Och sen en lång promenad på 1-1½ tim. Ibland så kastar vi saker och ibland går vi i skogen. Ibland går vi ut och sitter vid en bänk i solen. Så kan de springa runt eller ligga och tugga på pinnar bäst de vill. Ofta tränar vi lite under promenaderna.
Om vi är ute med båten eller hos mamma på landet eller i stallet så får de vara lösa och göra vad de vill. De går aldrig långt från oss. Så det är inga problem att hålla dem under uppsikt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 497
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp