Ersätta äldre M&N sadel till arab

Aifos

Trådstartare
Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert 20 år gammal. Eftersom vi behöver en större sadel försöker jag hitta en likadan 17’ tums. Har nu samma modell i 17/31+ hemma på prov. Den passar lika bra. Den är dock i mycket tråkigt skick i lädret, kräver total omstoppning och kostar 3 500 kr. Försäljaren (sadelutprovare) sa att de nyare modellerna av Morris &nolan inte har u-formade koppjärn. Stämmer det? När slutade man med det i så fall?
Eftersom den här sadeln, utöver inköpspriset, kommer att kosta mig kanske 4000 kr för omstoppning samt läderreparationer funderar jag på att hitta ett annat alternativ. Pga åldern kan modellen nog vara svår att hitta i gott skick. Utöver arabian saddle, som också är svår att hitta begagnad, vilka alternativa märken och modeller finns med den här typen av bom - dvs passande rak, bred rygg med en del manke samt krav på bogfrihet?
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 442
Senast: Freazer
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022
Senast: super
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 417
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! Jag hade en sadelutprovare här idag. Jag har en dansk oldenburgare kraftig modell som är svår att hitta sadel till. De var bara en...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 064
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp