Ersättning diagnos trygghansa

kaninälskare

Trådstartare
FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad

Hej!
Jag har en liten fundering kring min försäkring.
Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig haft vårdkontakt ang detta innan eller diagnos fören i år.
Men i min utredningen pratade vi om uppväxten, och mina svårigheter började då redan för ca 10 år sedan, 2 månader innan min barnförsäkring tecknades. (Är idag 22).

Jag sökte ersättning för min diagnos men fick avslag då jag haft besvär innan diagnosen tecknades. jag förstår detta men tycker ändå det är lite märkligt, eftersom ingen medicinsk eller psykologi utredning gjordes på mig då när besvären började krypa fram (vid 12 års ålder). Det finns ju inget kvitto på att jag var anorektiker vid det laget, utan hade oroliga tankar. Diagnosen fick jag idag vid 22 år.

Mitt försäkringsbolag är Trygg-Hansa och har haft samma försäkring hela tiden. Har ni nån gång fått ersättning trots att ni haft ”besvär” innan tecknandet?
Ska genomgå behandling och hade bara underlättat med ersättning för diagnos därav frågan, tacksam för svar.
 
Jag har sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa, och har haft sedan jag var liten (född -91, så nu är jag nästan 32år).
Jag har utmattningssyndrom, och blev sjuk innan min försäkring övergick till en försäkring för vuxna. Det innebär att det räknas som att jag hade det när försäkringen tecknades, och jag kan därför inte få ersättning för några psykiska besvär (de lär, enligt kundtjänst, hävda att sånt hör ihop med min utmattning/problem som kommit av det). Barnförsäkringen täckte enligt dem inte psykisk ohälsa.

Jag ringde dem för att höra efter i efterhand, det gick kanske ett år efter min sjukskrivning (jag vet inte exakt, jag minns helt enkelt inte). Det slog mig att jag kanske borde anmält det. Men fick då ovanstående info, så det hade inte varit lönt att anmäla det ändå (så det gjorde jag inte heller, pratade bara med kundtjänst).

Jag kommer inte ihåg exakt när min barnförsäkring övergick till vuxen, men jag var definitivt äldre än 22år då. Jag fick utmattningssyndrom under första kvartalet 2016 (precis innan jag fyllde 25år, alltså).
 
Jag har sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa, och har haft sedan jag var liten (född -91, så nu är jag nästan 32år).
Jag har utmattningssyndrom, och blev sjuk innan min försäkring övergick till en försäkring för vuxna. Det innebär att det räknas som att jag hade det när försäkringen tecknades, och jag kan därför inte få ersättning för några psykiska besvär (de lär, enligt kundtjänst, hävda att sånt hör ihop med min utmattning/problem som kommit av det). Barnförsäkringen täckte enligt dem inte psykisk ohälsa.

Jag ringde dem för att höra efter i efterhand, det gick kanske ett år efter min sjukskrivning (jag vet inte exakt, jag minns helt enkelt inte). Det slog mig att jag kanske borde anmält det. Men fick då ovanstående info, så det hade inte varit lönt att anmäla det ändå (så det gjorde jag inte heller, pratade bara med kundtjänst).

Jag kommer inte ihåg exakt när min barnförsäkring övergick till vuxen, men jag var definitivt äldre än 22år då. Jag fick utmattningssyndrom under första kvartalet 2016 (precis innan jag fyllde 25år, alltså).
Okej! Jag är ju fortfarande kvar på ”barnförsäkring under 25”. Dock tecknades den inte när jag föddes utan senare vilket är väl det som strulat till det för mig i det här fallet!
 
Okej! Jag är ju fortfarande kvar på ”barnförsäkring under 25”. Dock tecknades den inte när jag föddes utan senare vilket är väl det som strulat till det för mig i det här fallet!

Jag hade fortfarande kvar barnförsäkringen när jag blev sjuk, vilket enligt kundtjänst är problemet i mitt fall. Att barnförsäkringen (som gällde när jag fick utmattningssyndrom) inte täcker den typen av diagnos (psykisk ohälsa/psykiska besvär. Även om utmattningssyndrom orsakar neurologiska besvär, i mitt fall..). Som jag förstod det så hade jag kunnat få ersättning om jag blivit sjuk (om symptomen uppkommit) när försäkringen övergått till vuxen.
 
FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad

Hej!
Jag har en liten fundering kring min försäkring.
Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig haft vårdkontakt ang detta innan eller diagnos fören i år.
Men i min utredningen pratade vi om uppväxten, och mina svårigheter började då redan för ca 10 år sedan, 2 månader innan min barnförsäkring tecknades. (Är idag 22).

Jag sökte ersättning för min diagnos men fick avslag då jag haft besvär innan diagnosen tecknades. jag förstår detta men tycker ändå det är lite märkligt, eftersom ingen medicinsk eller psykologi utredning gjordes på mig då när besvären började krypa fram (vid 12 års ålder). Det finns ju inget kvitto på att jag var anorektiker vid det laget, utan hade oroliga tankar. Diagnosen fick jag idag vid 22 år.

Mitt försäkringsbolag är Trygg-Hansa och har haft samma försäkring hela tiden. Har ni nån gång fått ersättning trots att ni haft ”besvär” innan tecknandet?
Ska genomgå behandling och hade bara underlättat med ersättning för diagnos därav frågan, tacksam för svar.
Har du haft symptom innan du tecknade försäkringen så får räknas det som att du haft problem innan (diagnostiserat eller ej), och därmed täcks det inte. Väldigt övertygad om att alla försäkringsbolag har samma villkor där. Däremot kanske de är olika hårda i vad de tolkar som symptom..?
 
Har du haft symptom innan du tecknade försäkringen så får räknas det som att du haft problem innan (diagnostiserat eller ej), och därmed täcks det inte. Väldigt övertygad om att alla försäkringsbolag har samma villkor där. Däremot kanske de är olika hårda i vad de tolkar som symptom..?
Ja jag tänker mest eftersom att min diagnos kräver viktkoll. Någon sådan har ju tidigare inte gjorts alltså omöjligt att säga att jag varit undernärd innan diagnosen kom.
 
Ja. Tecknade en försäkring, sökte vård någon månad senare där det i journalen står att symptom funnits hur länge det nu var. Jag var inte medveten om det förrän jag förstod vad det var. Dvs jag var frisk i pappret jag skickade in, vilket de köpte mer än journalerna uppenbarligen. "Problemet" föddes jag antagligen med (saknas bevis men åkomman brukar tydligen funka så) men det gjorde sig känt i vuxen ålder med mycket luddiga symptom. Helt sjukt att de ersatte det där egentligen men jag är tacksam och har lagt över både bilar, hus, barn osv i det bolaget så lite har de ju fått för det.

Jag sparade min gamla försäkring som överlapp ifall att det skulle bli trubbel så jag var nog dubbelförsäkrad något år men den enda som tjafsade var den gamla försäkringen.
 
Ja jag tänker mest eftersom att min diagnos kräver viktkoll. Någon sådan har ju tidigare inte gjorts alltså omöjligt att säga att jag varit undernärd innan diagnosen kom.
Tror inte försäkringsbolagen hänger upp sig på specifika diagnoskriterier. Räcker nog att det finns ätstörningssymptom. ”Besvär” är ju väldigt brett.
 
Tack för alla svar! Har en ytterligare fråga så kikar här igen.

Jag har nu fått diagnosen bulimi. Har inte haft symptom alls på detta innan jag för en kort tid sedan. Fick inte diagnosen i samband med min anorexi diagnos. Hur tror ni att försäkringsbolaget ställer sig till det? Tänker dom ätstörning som ätstörning eller kan det bli så att jag får ersättning då besvären för just bulimi inte uppkom innan min försäkring tecknats?

Har såklart skickat iväg ett ärende men blir lite nyfiken under handläggningstiden.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Har en fundering kring försäkring och ersättning gällande ätstörning. Jag har sedan innan anorexi på papper men fick inte ut...
Svar
0
· Visningar
965
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 905
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 391
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp