Ersättning för extra pass på privat ridanläggning.

Blandrastik

Trådstartare
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
 
Jag ger en stallkompis 300 kr för att hon ska packa 6 kassar hösilage för tre dagar samt bära upp dem till hagen. Det tar 15 min/dag max. Som en liten jämförelse iaf.

Brukar passen ingå i hyran skulle jag vilja ha avdraget även för de andra passen. Sen om kallhyran ”bara” är 2200 kr så blir det 513 kr/dag, allt av det kan ju inte vara slitage och el tänker jag, utan även timlön för att fixa passen.
 
Står i mindre stall (8 hästar) men vi får inga avdrag när stallägarna åker på semester och vi tar alla pass (4 personer). 4 pass om dagen.
 
Jag ger en stallkompis 300 kr för att hon ska packa 6 kassar hösilage för tre dagar samt bära upp dem till hagen. Det tar 15 min/dag max. Som en liten jämförelse iaf.

Brukar passen ingå i hyran skulle jag vilja ha avdraget även för de andra passen. Sen om kallhyran ”bara” är 2200 kr så blir det 513 kr/dag, allt av det kan ju inte vara slitage och el tänker jag, utan även timlön för att fixa passen.
Du glömde skatt och arbetsgivaravgifter etc. Antar att det drivs vitt, isåfall blir det ju inte speciellt mkt över på den där låga hyran oavsett var i landet man bor, så då kan jag förstå att stallägaren inte har råd att betala för passen. Drivs stallet kollektivt så är det förmodligen enklare att bara byta pass.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
Kan man inte under denna semester förenkla så att det för hästägarna blir lite smidigare?
Hästägare byter själv täcke på kvällen. (Om man ens måste byta? Vad händer om de går med samma täcke dygnet runt en vecka?)
Stråfoder ute istället för inne osv
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.

Inte en chans att er hyresvärd har kostnadstäckning för det arbete hen lägger ner till vardags om ni får så mycket för så lite pengar i stallhyra. Var sjukt tacksamma för det ni får och ta passen utan gnissel, tycker jag. Om ni inte behöver ta stallpass i vanliga fall så bjuder er hyresvärd på arbete för många tusenlappar om året.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
Rent krasst är det nog nära vad stallägare får betalt för passen av er. Med den låga hyran kan det inte bli mycket till vinst.
 
Du glömde skatt och arbetsgivaravgifter etc. Antar att det drivs vitt, isåfall blir det ju inte speciellt mkt över på den där låga hyran oavsett var i landet man bor, så då kan jag förstå att stallägaren inte har råd att betala för passen. Drivs stallet kollektivt så är det förmodligen enklare att bara byta pass.

Nä, jag glömde ingenting. Jag utgick ifrån att det var svart mtp priset.
 
Nä, jag glömde ingenting. Jag utgick ifrån att det var svart mtp priset.
Och då tycker du fortfarande att dom inackorderade ska få lön för att ta hand om sina egna hästar den här perioden? Med den där låga hyran så får ju stallägaren knappt lön eller semesterersättning att tala om ifall det är så att alla dom där passen vanligtvis ingår i hyran på 2200.
 
Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man frivilligt kan tänka sig ta ett extra pass eller två under tiden de är borta.
Vi pratar morgonfodring, stråfodring inne, vänta en timme medans de äter. Täckespåtagning och utsläpp av 17 hästar fördelade på tre stall på gården.
Lunchfodring av 17 hästar. Insläpp, då ska sjutton hästar av med täcket. Kvällsfodring.
Finns det någon annan här som har liknande upplägg? Min fråga är, vad är det värt?
Här blev vi erbjudna ett hyresavdrag på storslagna 50:- för morgon. De övriga passen utan ersättning. (För det är ju så kul att ha häst....)
Jag frågade vad som skulle hända om ingen skrev upp sig och fick svaret att "då är det allas problem"
Lite till saken hör att det är ett hyfsat dyrt ställe för att vara Småland. 40*20-ridhus, som kan bli ganska trångt. Ett väldigt fint stall, sadelkammare, torkrum och gott om utrymme. Då har vi 2 200:- i grundhyra och betalar 4:80/kg för hösilage. Spån 110:- ungefär, lite beroende på vilket typ av strö man vill ha.
Är ni tre personer per pass, eller fler?

Eller skall en person ta hand om 17 hästar?

Det är lite skillnad tycker jag.

Vad gäller ersättning, så tycker jag att ni har en förhållandevis låg hyra, och jag hade nog väntat mig att ni delade på helgerna (minst) för den summan.

Jag stod på en liknande anläggning för ett par år sedan och då var hyran 3800 kr per månad och 10 kg hö per dag ingick. Strö och ev mer hö fick man betala själv. Detta är i Göteborgsområdet några mil utanför staden.

Vi turades om att ta in hästarna varje vardag och helgerna delade vi på.

Totalt tror jag det var 13 hästar, fördelade på två stall. Vi körde "stallvis" på vardagar och helgmorgon och helgkväll.

Lunch och eftermiddag tog vi hela anläggningen varannan helg.

Det fungerade smidigt, och hade ni stallägaren velat åka på semester, då hade vi fått lösa morgon, lunch och eftermiddag på vardagarna.

Då hade jag nog förväntat mig en reducerad hyra per vardag som servicen uteblev.

Ridhuset var lika stort som ditt, stallarna ganska fula, små vinterhagar, en rejäl och fin paddock.

Men hyran i mitt fall var redan högre än din. Räknar jag bort höet, så landar den på kanske 2800 kronor? Och då utförde vi redan en stor del av arbetet själva.

Med tanke på er servicenivå, så borde kanske hyran ligga på 4000 kronor i månaden?

Utifrån mitt resonemang så skall ni nog vara glada att ni får ersättning alls. Er stallägare blir ju inte särskilt rik på allt arbete den personen utför.

Jag tänker också på gödselhantering, stängslet, laga uppkomna saker, harvning av ridhus osv.

För det förväntas väl inte av er under deras semester?
 
Ett tips är att en ger frukost och en annan släpper ut så slipper en vänta i stallet en timme.

Stallägaren fixar alltså med täcken till 17 hästar två gånger om dagen? Då ska ni med den hyran nog vara glada att ni får nåt för att ta hand om era egna hästar.
 
Ett tips är att en ger frukost och en annan släpper ut så slipper en vänta i stallet en timme.

Stallägaren fixar alltså med täcken till 17 hästar två gånger om dagen? Då ska ni med den hyran nog vara glada att ni får nåt för att ta hand om era egna hästar.
Täckesbyten tar mycket tid. Det räcker med tre, fyra hästar som skall kläs på och då är man uppe i kanske en kvart (eller mer, beroende på hur hästen beter sig, var täckena hänger och skall hängas upp etc).

Bara i ett stall, (där jag stod gratis), ingick täckesbyten men där hade jag alla insläpp och stallägaren alla utsläpp. Vi var bara två, och stallägaren hade fyra egna och så min.

Fem hästar tog en stund.

17 tar mycket mer tid! :eek:
 
Täckesbyten tar mycket tid. Det räcker med tre, fyra hästar som skall kläs på och då är man uppe i kanske en kvart (eller mer, beroende på hur hästen beter sig, var täckena hänger och skall hängas upp etc).

Bara i ett stall, (där jag stod gratis), ingick täckesbyten men där hade jag alla insläpp och stallägaren alla utsläpp. Vi var bara två, och stallägaren hade fyra egna och så min.

Fem hästar tog en stund.

17 tar mycket mer tid! :eek:

Ja, snacka om att stallägaren jobbar en del gratis!!
 
Ja, snacka om att stallägaren jobbar en del gratis!!
Ja, ts och de övriga betalar 73 kr om dagen för in- utsläpp, fodring, täckesbyten, underhåll av anläggning osv.

Jag undrar hur många timmar per dag som stallägaren lägger totalt?

Nu kanske de har ett gäng egna hästar också, men är det ett företag, så skall de även betala för sina egna.

Kan det vara 20 min totalt per häst?

I så fall är timpengen 219 kr och skatt på det.

Men då skall stallägaren också betala för ridhus, stallbyggnad etc och har säkert lån på det.

Så vad kan förtjänsten bli? Knappt någon, och så är stallägaren dessutom bunden att finnas hemmavid vid fyra tillfällen per dag under ca 16 timmar.

Men, många stallägare driver inte anläggningen med syfte på förtjänst, utan det är en trevlig hobby.

Jag vet bara ett ställe där stallägaren gjorde lite pengar på oss inackorderade. Det var en person som hyrde ut boxplatser för 2500 kr per häst.

Ingenting ingick utöver boxplats, gödselhantering och ett dåligt ridhus. Inget underhåll utfördes, etc.

Det var också stor omsättning på inackorderade för iom kollektivstall och många viljor så det kostade mycket energi för alla inblandade.
 
Inte en chans att er hyresvärd har kostnadstäckning för det arbete hen lägger ner till vardags om ni får så mycket för så lite pengar i stallhyra. Var sjukt tacksamma för det ni får och ta passen utan gnissel, tycker jag. Om ni inte behöver ta stallpass i vanliga fall så bjuder er hyresvärd på arbete för många tusenlappar om året.

Rent krasst är det nog nära vad stallägare får betalt för passen av er. Med den låga hyran kan det inte bli mycket till vinst.

Ja, snacka om att stallägaren jobbar en del gratis!!
Högg en hög inlägg med liknande innehåll. :)

Men är det inackorderingarnas/kundernas ansvar att stallägaren i det här fallet inte tar tillräckligt betalt till vardags?
De har ju uppenbarligen ett avtal om vad som ingår, varför ska det helt plötsligt inte gälla?
Kan inte den som driver ett företag se till att gå runt utan frivilligarbete så har ju hen inte en vettig affärsidé?

Hoppar ni in i kassan för att Coop går dåligt?
Varför ska hästbranschen drivas med ideella medel?
 
Högg en hög inlägg med liknande innehåll. :)

Men är det inackorderingarnas/kundernas ansvar att stallägaren i det här fallet inte tar tillräckligt betalt till vardags?
De har ju uppenbarligen ett avtal om vad som ingår, varför ska det helt plötsligt inte gälla?
Kan inte den som driver ett företag se till att gå runt utan frivilligarbete så har ju hen inte en vettig affärsidé?

Hoppar ni in i kassan för att Coop går dåligt?
Varför ska hästbranschen drivas med ideella medel?

Så du menar att stallägaren ska betala kunderna mer pengar än vad de betalar henom för samma jobb? Stallägaren har ju erbjudit betalning för den som tar pass. Betalning som är fullt rimlig med tanke på vad stallhyran är och allt jobb som görs.

Och jag kan tycka att när man har en stallägare som inte tar rimligt betalt för det arbete hen utför så bör man vara rädd om det också tacksam och hjälpa till vid såna här tillfällen. Annars kommer ju stallhyran till sist höjas som en konsekvens. Om stallägaren bara ser problem med inackorderingarna.
 
Högg en hög inlägg med liknande innehåll. :)

Men är det inackorderingarnas/kundernas ansvar att stallägaren i det här fallet inte tar tillräckligt betalt till vardags?
De har ju uppenbarligen ett avtal om vad som ingår, varför ska det helt plötsligt inte gälla?
Kan inte den som driver ett företag se till att gå runt utan frivilligarbete så har ju hen inte en vettig affärsidé?

Hoppar ni in i kassan för att Coop går dåligt?
Varför ska hästbranschen drivas med ideella medel?
Jag tänker mer på att de i stallet kanske ska värna om sin låga stallhyra och ställa upp. Om stallägaren får upp ögonen för vad hyresgästerna tycker ett pass är värt så kanske servicen sjunker drastiskt eller stallhyran.

TS verkade dessutom tycka att det var dyrt med 2200 kr för vad jag förstår är ett fullservicestall.
 
Så du menar att stallägaren ska betala kunderna mer pengar än vad de betalar henom för samma jobb? Stallägaren har ju erbjudit betalning för den som tar pass. Betalning som är fullt rimlig med tanke på vad stallhyran är och allt jobb som görs.

Och jag kan tycka att när man har en stallägare som inte tar rimligt betalt för det arbete hen utför så bör man vara rädd om det också tacksam och hjälpa till vid såna här tillfällen. Annars kommer ju stallhyran till sist höjas som en konsekvens. Om stallägaren bara ser problem med inackorderingarna.
Stallägaren erbjöd ju bara avdrag på hyran på morgonpassen, inte de andra.

Nej, jag är krass - om man inte kan driva företag som bär sig så kan man inte förlita sig på sina kunders välvilja.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 569
Senast: FunnyFlyer
·
Hästmänniskan Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra...
2
Svar
33
· Visningar
2 936
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp