Ersättning för felaktigt gripande (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 17)

Men alltså.... det där är nog det sjukaste jag någonsin sett/läst.
Sunt förnuft liksom kom igen?
Grundläggande rättssäkerhet gäller även för dömda brottslingar.
Utan relation till det ursprungliga brottet var så har det begåtts ett annat fel - som hanteras enligt praxis för DET felet. Har en suttit tid i fängelse som en inte skulle ha gjort så får en ersättning för det. Det är liksom vad som gäller, oavsett om personen anses vara en trevlig typ eller inte.
 
Det här stör mig något enormt, om han får pengarna hoppas jag de går till offren. :rage:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWM47G/valdtaktsman-var-for-ung--far-840-000-kronor-av-jk

Grundläggande rättssäkerhet gäller även för dömda brottslingar.
Utan relation till det ursprungliga brottet var så har det begåtts ett annat fel - som hanteras enligt praxis för DET felet. Har en suttit tid i fängelse som en inte skulle ha gjort så får en ersättning för det. Det är liksom vad som gäller, oavsett om personen anses vara en trevlig typ eller inte.
Helt rätt. Vi kan inte urholka rättssäkerheten och hålla minderåriga häktade innan dom bara för att de begått fruktansvärda brott. Lagen och mänskliga rättigheter ska vara lika för alla.
 
Grundläggande rättssäkerhet gäller även för dömda brottslingar.
Utan relation till det ursprungliga brottet var så har det begåtts ett annat fel - som hanteras enligt praxis för DET felet. Har en suttit tid i fängelse som en inte skulle ha gjort så får en ersättning för det. Det är liksom vad som gäller, oavsett om personen anses vara en trevlig typ eller inte.

Helt rätt. Vi kan inte urholka rättssäkerheten och hålla minderåriga häktade innan dom bara för att de begått fruktansvärda brott. Lagen och mänskliga rättigheter ska vara lika för alla.

Jo, visst ni har rätt. Men det låter och känns ju fruktansvärt konstigt. Fast nej, jag vill inte heller ha typ medborgargarde.
 
Det konstiga i det hela är väl snarare att våldtäktsoffer får så fruktansvärt lågt skadestånd.

Hur mycket (lite) får de?
Jag googlade och hittade att om inte medicinsk utredning krävdes (?) så låg det på 15 000:- ?!?!???? Alltså jag sitter här och bara gapar ?!?
 
Det konstiga i det hela är väl snarare att våldtäktsoffer får så fruktansvärt lågt skadestånd.
När jag blev utsatt, fick jag inte ens veta att där fanns en sådant skadestånd att få. Ingen berättade det för mig, fastän han blev dömd i domstol. När jag så småningom insåg att skadestånd fanns, var det för sent, det hade gått för lång tid. 15 000:- är en bisarrt låg summa, förolämpande låg, men jag hade gärna tagit emot det ändå.
 
Ola Möller:
Att Ulf Kristersson är arg kan jag förstå. Vi blir så klart alla upprörda och förbannade över att en våldtäktsman får ett stort skadestånd.

Bakgrunden är kort att åldern har varit oklar på den dömde våldtäktsmannen. Justitiekanslern (JK) ger därför mannen en väldigt stor summar pengar för lidande. I relation till det lidande som offret utsatts för och dom summor som våldtäktsoffer får i skadestånd så väcker det här beslutet anstöt. JK har säkert gjort rätt i lagens mening men moraliskt är det här fel.

Så långt är jag överens med Kristersson. Vad som dock är problematiskt med Kristerssons upprördhet och hans löften att om bara han får leda regeringen så kommer sånt här inte kunna ske är som följer:

- Kristersson satt i regeringarna Reinfeldt. Det gjorde även andra i nuvarande moderata ledning. Till exempel Tobias Billström och Elisabeth Svantesson. Dessa regeringar lyfte inte ett finger för att lagstiftningen skulle ändras som Kristersson nu vill. Varken i fråga om skadestånd, ersättning vid felaktigt frihetsberövande eller utvisning av dömda brottslingar

https://www.facebook.com/photo/?fbid=255903016348010&set=a.161028839168762
 
Det konstiga i det hela är väl snarare att våldtäktsoffer får så fruktansvärt lågt skadestånd.
Och att pengarna den dömde får är fredade. Vore klart rimligare om även de kunde utmätas för skadestånd till offret (som ju såklart ska vara bra mycket högre). Att bli utsatt för våldtäkt lär orsaka mer lidande än att sitta några extra dagar i häkte.
 
Hur mycket (lite) får de?
Jag googlade och hittade att om inte medicinsk utredning krävdes (?) så låg det på 15 000:- ?!?!???? Alltså jag sitter här och bara gapar ?!?

Nej nej, det där gäller bara för "sveda och värk"-delen av skadeståndet. Vid sexualbrott tillkommer det regelmässigt en del som gäller kränkning som är högre, Jag är inte personligen superuppdaterad men den ser nu ut att ligga på 100 000 kr (för en "ej grov" våldtäkt) eller vid rubriceringen oaktsam våldtäkt 75 000. Dvs det totala skadeståndet till brottsoffret ska ju omfatta både kränkningsdelen och sveda och värkdelen sammanlagda med varandra.

Om man vill läsa mer så uppdateras och förklaras detta med skadeståndsnivåerna (framför allt kränkningsdelen) någorlunda pedagogiskt i brottsoffermyndighetens referatsamling: https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/
 
När jag blev utsatt, fick jag inte ens veta att där fanns en sådant skadestånd att få. Ingen berättade det för mig, fastän han blev dömd i domstol. När jag så småningom insåg att skadestånd fanns, var det för sent, det hade gått för lång tid. 15 000:- är en bisarrt låg summa, förolämpande låg, men jag hade gärna tagit emot det ändå.

Detta låter ju dock oerhört illa. Hade du inget målsägandebiträde? Det ska inte behövas för det ligger också på polis och i sista hand åklagare att upplysa om möjligheten att begära skadestånd och stämma av om det begärs. Men i den typen av mål brukar det alltid vara målsägandebiträdets roll och det är minst sagt uppseendeväckande om ett sådan biträde inte har gjort mer för att förklara detta med skadestånd och komma med ett sådant yrkande.
 
Nej nej, det där gäller bara för "sveda och värk"-delen av skadeståndet. Vid sexualbrott tillkommer det regelmässigt en del som gäller kränkning som är högre, Jag är inte personligen superuppdaterad men den ser nu ut att ligga på 100 000 kr (för en "ej grov" våldtäkt) eller vid rubriceringen oaktsam våldtäkt 75 000. Dvs det totala skadeståndet till brottsoffret ska ju omfatta både kränkningsdelen och sveda och värkdelen sammanlagda med varandra.

Om man vill läsa mer så uppdateras och förklaras detta med skadeståndsnivåerna (framför allt kränkningsdelen) någorlunda pedagogiskt i brottsoffermyndighetens referatsamling: https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/
Vad jag förstår kan det därutöver tillkomma sådant som är beräknat att täcka faktiska kostnader eller inkomstförlust, i den mån det finns underlag som styrker detta? Alltså den direkta ekonomiska skadan.
 
Detta låter ju dock oerhört illa. Hade du inget målsägandebiträde? Det ska inte behövas för det ligger också på polis och i sista hand åklagare att upplysa om möjligheten att begära skadestånd och stämma av om det begärs. Men i den typen av mål brukar det alltid vara målsägandebiträdets roll och det är minst sagt uppseendeväckande om ett sådan biträde inte har gjort mer för att förklara detta med skadestånd och komma med ett sådant yrkande.
Nej. Jag "förhördes" av polisen direkt efter gripandet men åklagaren pratade aldrig med mig överhuvudtaget (!), antagligen ansåg han målet vara ganska glasklart. Jag vet inte. Jag fick, under rättegången, frågan om jag ville ha ersättning och trodde det gällde fysiska ting, så jag bad om ersättning för förstörda saker i mitt hem. Något jag aldrig drev vidare då den dömde helt saknade inkomst och ändå inte kunde betala. Jag fick alltså inget. Att jag själv hade rätt till skadestånd via staten var det ingen som berättade.
 
Vad jag förstår kan det därutöver tillkomma sådant som är beräknat att täcka faktiska kostnader eller inkomstförlust, i den mån det finns underlag som styrker detta? Alltså den direkta ekonomiska skadan.

Typ taxiresa och sånt om det är nödvändiga kostnader för att ta sig t ex till vårdbesök, ja. Eller skadade kläder och liknande.
 

Liknande trådar

Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 667
Senast: Viva
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 622
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 448
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 667
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp