Ersättning för felaktigt gripande (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 17)

Vad jag läst har det inte begåtts något fel. Mannen i det här fallet bedömdes av läkare vara äldre än 18 år, i horätten presenterade han ett papper som skulle bevisa att han var yngre, ett "födelsbevis" av oklar härkomst och som inte gick att kontrollera. Hovrätten underkände det sk "födelsebeviset" men av någon anledning ansåg HD pappret är tillräckligt bevis.

Det är alltså inget fel som begåtts utan bara en annan bedömning av bevisvärdet av det papper på sin ålder gärningsmannen presenterade.

Till det kommer att han även oavsett skulle blivit frihetsberövad och det kan även ur den aspekten tyckas märkligt med det höga skadeståndet. Jämför med Quick som inte fick något alls eftersom JK ansåg att han oavsett morddomar skulle suttit inlåst.
 
Börjar man jämföra beloppen så ska man väl också tänka på att frihetsberövande innebär att en inte kan jobba så att en del av ersättningen ska avse utebliven inkomst. Så siffrorna kan inte rakt av ses som en jämförelse på värdering av lidandet.
Fast en minderårig har väl sällan nåt större inkomstbortfall, så i det här fallet lär det inte handla om det?
 
Vad jag läst har det inte begåtts något fel. Mannen i det här fallet bedömdes av läkare vara äldre än 18 år, i horätten presenterade han ett papper som skulle bevisa att han var yngre, ett "födelsbevis" av oklar härkomst och som inte gick att kontrollera. Hovrätten underkände det sk "födelsebeviset" men av någon anledning ansåg HD pappret är tillräckligt bevis.

Det är alltså inget fel som begåtts utan bara en annan bedömning av bevisvärdet av det papper på sin ålder gärningsmannen presenterade.

Till det kommer att han även oavsett skulle blivit frihetsberövad och det kan även ur den aspekten tyckas märkligt med det höga skadeståndet. Jämför med Quick som inte fick något alls eftersom JK ansåg att han oavsett morddomar skulle suttit inlåst.
Handlar det inte om att han har suttit längre tid än vad som är den dömda påföljden - oavsett orsaken till att det blivit så?
 
Börjar man jämföra beloppen så ska man väl också tänka på att frihetsberövande innebär att en inte kan jobba så att en del av ersättningen ska avse utebliven inkomst. Så siffrorna kan inte rakt av ses som en jämförelse på värdering av lidandet.

Nej i detta fall har det nog gällt bara schablonersättningen för lidande.

Enligt frihetsberövandelagen så utgår det ersättning dels för lidande (schablonberäknat) och dels för förlorad arbetsinkomst (i den delen måste den som yrkar kunna bevisa på vanligt sätt hur mycket den förlorade inkomsten uppgår till, om det ska betalas ut något).

Ersättningen för lidande pga frihetsberövande brukar beräknas till 30000 kr första månaden, 20000 andra och sedan 15000 för varje ytterligare månad. Det kan justeras en del om det är särskilt allvarliga brott eller ett särskilt långt frihetsberövande.

Kan tilläggas att det finns också möjlighet att jämka eller vägra ersättning enligt frihetsberövandelagen om det beror på den misstänktes eget agerande, men det är ovanligt att den möjligheten används.
 
Jag tycker att det är jätteviktigt att kunna hålla två saker i huvudet när det gäller det här fallet.

Att staten betalar ut ersättning när den behandlat någon fel är inte konstigt och det här beslutet är fattat utifrån gällande lagstiftning och praxis.

Men det innebär inte att det är orimligt att vara upprörd över konsekvenserna av gällande rätt. Jag förstår till fullo varför folk är arga och det är knappast något som ändras genom att man förklarar att inget rättsligt fel begåtts. Då är det viktigare att diskutera hur man undviker att liknande situationer uppstår. Det som nästan alla är överens om är att det är orimligt att denna ersättning inte går att utmätas för att betala skadeståndet till brottsoffren. Sedan kan man fundera över andra aspekter, t ex om det ska tas större hänsyn när man bedömer ersättningen till om man själv orsakat situationen som lett till att felet begåtts(dvs gjort sig skyldig till brott även om man suttit fängslad för länge) och ökad ersättning till brottsoffer.

Det leder ingen vart att bara tycka att allt är för jävligt, men det leder ingen vart att ignorera att mängder av människor tycker att detta är för jävligt heller.
 
Och att pengarna den dömde får är fredade. Vore klart rimligare om även de kunde utmätas för skadestånd till offret (som ju såklart ska vara bra mycket högre). Att bli utsatt för våldtäkt lär orsaka mer lidande än att sitta några extra dagar i häkte.
Nu var det lite mer än "några extra dagar", snarare år. Och jag försvarar såklart inte det skeva i situationen eller gärningsmannen, men jag vill inte leva i ett samhälle där folk kan sitta häktade i flera år utan dom. Det måste finnas bättre sätt att göra det på dock, än att betala stora skadestånd. Vi behöver se över den delen i vårt system helt enkelt, så behöver vi inte betala ut skadestånd till brottslingar.
 
Nu var det lite mer än "några extra dagar", snarare år. Och jag försvarar såklart inte det skeva i situationen eller gärningsmannen, men jag vill inte leva i ett samhälle där folk kan sitta häktade i flera år utan dom. Det måste finnas bättre sätt att göra det på dock, än att betala stora skadestånd. Vi behöver se över den delen i vårt system helt enkelt, så behöver vi inte betala ut skadestånd till brottslingar.
Ja, problemet är egentligen att de suttit överhuvudtaget, inte att de får ersättning när det sker.
 
Nu var det lite mer än "några extra dagar", snarare år. Och jag försvarar såklart inte det skeva i situationen eller gärningsmannen, men jag vill inte leva i ett samhälle där folk kan sitta häktade i flera år utan dom. Det måste finnas bättre sätt att göra det på dock, än att betala stora skadestånd. Vi behöver se över den delen i vårt system helt enkelt, så behöver vi inte betala ut skadestånd till brottslingar.

I det här fallet satt han 14 månader för länge sett till straffet som dömdes baserat på hans rätta ålder

Sverige har problem med långa häktningstider, men i det här fallet handlade det inte om flera år. Merparten av tiden satt han på anstalt.
 
Nej nej, det där gäller bara för "sveda och värk"-delen av skadeståndet. Vid sexualbrott tillkommer det regelmässigt en del som gäller kränkning som är högre, Jag är inte personligen superuppdaterad men den ser nu ut att ligga på 100 000 kr (för en "ej grov" våldtäkt) eller vid rubriceringen oaktsam våldtäkt 75 000. Dvs det totala skadeståndet till brottsoffret ska ju omfatta både kränkningsdelen och sveda och värkdelen sammanlagda med varandra.

Om man vill läsa mer så uppdateras och förklaras detta med skadeståndsnivåerna (framför allt kränkningsdelen) någorlunda pedagogiskt i brottsoffermyndighetens referatsamling: https://referatsamling.brottsoffermyndigheten.se/referat/sexualbrott-mot-vuxna/

Ookej! Tack! Då är jag med. Det lät ju rimligare (eller vilket ord man nu ska använda men ja ni fattar) iaf!
 
Är det någon som kan förklara för mig hur i hela fridens namn de kunde få hans ålder så fel? Jag fattar liksom inte hur det har gått till, varför man inte såg till att faktiskt fastställa hur gammal han var innan man dömde honom. Det borde väl ändå vara ganska grundläggande information att ha, särskilt om det rör sig om någon som ev. är precis på gränsen till omyndig.
 
Är det någon som kan förklara för mig hur i hela fridens namn de kunde få hans ålder så fel? Jag fattar liksom inte hur det har gått till, varför man inte såg till att faktiskt fastställa hur gammal han var innan man dömde honom. Det borde väl ändå vara ganska grundläggande information att ha, särskilt om det rör sig om någon som ev. är precis på gränsen till omyndig.

Många flyktingar är svårbedömda bla pga malnutrition. Sedan är det vad jag förstått inte en helt exakt vetenskap att medicinskt bedöma ålder. Det bygger ju delvis på röntgendata från en ofta vit population i ett I-land tex.
 
Många flyktingar är svårbedömda bla pga malnutrition. Sedan är det vad jag förstått inte en helt exakt vetenskap att medicinskt bedöma ålder. Det bygger ju delvis på röntgendata från en ofta vit population i ett I-land.
Nä, jag förstår att det kan vara svårt att bedöma bara genom att titta på personen men känner att det måste väl finnas andra sätt. Eller att man på något vis kan lägga in en klausul i domen så att en sådan här situation inte kan uppstå. Fattar inte heller hur hans ålder nu helt plötsligt kunnat säkerställas, när den inte kunde det innan.

Men jag är hopplöst naiv (för att inte tala om okunnig) i detta, det inser jag.
 
Det som även komplicerar det ytterligare är att hans åldersintyg inte bevisar någonting eftersom det inte går att kontrollera.

Han ska utvisas till Syrien men är utsläppt i väntan på att det ska verkställas och han vägrar Covid-testa sig så det lär dröja.
 
Nä, jag förstår att det kan vara svårt att bedöma bara genom att titta på personen men känner att det måste väl finnas andra sätt. Eller att man på något vis kan lägga in en klausul i domen så att en sådan här situation inte kan uppstå. Fattar inte heller hur hans ålder nu helt plötsligt kunnat säkerställas, när den inte kunde det innan.

Men jag är hopplöst naiv (för att inte tala om okunnig) i detta, det inser jag.

Man använder som sagt bla röntgendata och det är svårt att helt klart fastställa ålder på medicinsk väg, speciellt exaktare än ett spann på 5-10 år.

Sedan vet många flyktingar inte när de är födda så de kan inte själva hjälpa till (och en del vill inte att deras ålder ska framkomma heller). Att få tag på officiella uppgifter är oftast omöjligt också, de har ju flytt av en anledning.

Edit: Sedan har jag personligen inga problem med att det görs en lagändring så brottslingars skadestånd ska kunna användas för att kompensera deras offer.
 
Nu var det lite mer än "några extra dagar", snarare år. Och jag försvarar såklart inte det skeva i situationen eller gärningsmannen, men jag vill inte leva i ett samhälle där folk kan sitta häktade i flera år utan dom. Det måste finnas bättre sätt att göra det på dock, än att betala stora skadestånd. Vi behöver se över den delen i vårt system helt enkelt, så behöver vi inte betala ut skadestånd till brottslingar.

Har du många exempel på hur någon suttit häktad i flera år utan dom? (För att förtydliga menar jag dom, inte verkställbar dom.)
 
Man använder som sagt bla röntgendata och det är svårt att helt klart fastställa ålder på medicinsk väg, speciellt exaktare än ett spann på 5-10 år.

Sedan vet många flyktingar inte när de är födda så de kan inte själva hjälpa till (och en del vill inte att deras ålder ska framkomma heller). Att få tag på officiella uppgifter är oftast omöjligt också, de har ju flytt av en anledning.

Edit: Sedan har jag personligen inga problem med att det görs en lagändring så brottslingars skadestånd ska kunna användas för att kompensera deras offer.
Ja, det är ju så... Det känns bara så knäppt, alltihop!
 
I det här fallet satt han 14 månader för länge sett till straffet som dömdes baserat på hans rätta ålder

Sverige har problem med långa häktningstider, men i det här fallet handlade det inte om flera år. Merparten av tiden satt han på anstalt.
För mig känns det så orimligt att han får 840000 för lite över ett år. Vem tjänar så mycket på att jobba 14 månader liksom?
 

Liknande trådar

Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 655
Senast: Viva
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 563
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 417
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 658
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp