Ersättning för felaktigt gripande (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 17)

Nej, men för egen del tycker jag det känns konstigt att han får så mycket.

Ja, det är det många som gör. Då kan man ändå tillägga att ersättningen kunde blivit ännu högre om han kunnat bevisa att den extra tid han suttit varit "särskilt påfrestande", vilket han inte lyckades göra enligt JK. Exakt hur beräkningen ser ut vet jag inte men en sak som påverkade var att han var frihetsberövad med restriktioner.
 
Ja, det är det många som gör. Då kan man ändå tillägga att ersättningen kunde blivit ännu högre om han kunnat bevisa att den extra tid han suttit varit "särskilt påfrestande", vilket han inte lyckades göra enligt JK. Exakt hur beräkningen ser ut vet jag inte men en sak som påverkade var att han var frihetsberövad med restriktioner.
Jag hade förstått det om det var en oskyldigt dömd, men jag har väldigt svårt att acceptera att någon som ändå är dömd till ett såpass grovt brott ska få ett stort skadestånd. Då har man ju ändå satt sig själv i situationen att bli frihetsberövad, så att säga. Där tycker jag det blir fel, även om felet i sig egentligen ligger i att det tar så lång tid att få en slutgiltig dom.
 
Jag hade förstått det om det var en oskyldigt dömd, men jag har väldigt svårt att acceptera att någon som ändå är dömd till ett såpass grovt brott ska få ett stort skadestånd. Då har man ju ändå satt sig själv i situationen att bli frihetsberövad, så att säga. Där tycker jag det blir fel, även om felet i sig egentligen ligger i att det tar så lång tid att få en slutgiltig dom.

Jo, jag själv(och vad jag sett många andra) anser att reglerna vid den här typen av skadeståndsbedömning ska ta större hänsyn just till om man själv försatt sig i situationen. Jag tycker inte att det är fel att även de som är skyldiga till brott får ersättning om de blivit felbehandlade av staten när det handlat om frihetsberövande. Men jag tycker att skuldfrågan ska vägas in när det gäller storleken på skadeståndet.
 
Har han inte också uppgivit en ålder när han kom hit och sen när den åldern blev honom till last, ändrat den?

Eller har jag missförstått?
 
Även om allt gått rätt till så skäms man ju å Sveriges vägnar. Fy fan alltså.

Jag skäms inte. Det finns inte ett enda land där lagstiftningen är perfekt och det inte kommer domar som känns helt uppåt väggarna. Jag tycker tvärtom att det känns rätt bra att bo i ett land som tar hänsyn även till kriminellas rättigheter, även om utfallet känns helt galet i just det här fallet och jag tycker att reglerna som styr beräkningen av storleken på skadestånd bör ses över.
 
Jag skäms inte. Det finns inte ett enda land där lagstiftningen är perfekt och det inte kommer domar som känns helt uppåt väggarna. Jag tycker tvärtom att det känns rätt bra att bo i ett land som tar hänsyn även till kriminellas rättigheter, även om utfallet känns helt galet i just det här fallet och jag tycker att reglerna som styr beräkningen av storleken på skadestånd bör ses över.

Jag varken menar eller har skrivit att det är fel att kriminella har rättigheter? Men att systemet tillåter ett resultat som detta är oerhört beklagligt och ja, jag skäms.
 
Jag varken menar eller har skrivit att det är fel att kriminella har rättigheter? Men att systemet tillåter ett resultat som detta är oerhört beklagligt och ja, jag skäms.

Jag påstod inte att du skrivit det heller. Jag förklarade varför jag inte skäms utan tvärtom är rätt tacksam över att vi har ett rättssystem där de domar man upprörs över snarare handlar om att hänsynen till kriminellas rättigheter ger ett utfall som blir orimligt än tvärtom. Det innebär förstås inte att man inte ska försöka åtgärda även denna typ av svagheter.

Att systemet tillåter oönskade resultat är det inte säkert man upptäcker förrän det händer. Ett klassiskt exempel är fallet Mattias Flink. Det faktum att det är människor som sitter i våra domstolar - inklusive HD - innebär det också att det kan ske misstag där. Om man ska nämna ett lite kontroversiellt fall av den typen borde HD kanske lyssnat på rättsliga rådet och dömt Mijailo Mijailović till rättspsykiatrisk vård i stället till fängelse, med tanke på att han hittills spenderat merparten av sin strafftid just på rättspsyk.
 
Jag skäms inte. Det finns inte ett enda land där lagstiftningen är perfekt och det inte kommer domar som känns helt uppåt väggarna. Jag tycker tvärtom att det känns rätt bra att bo i ett land som tar hänsyn även till kriminellas rättigheter, även om utfallet känns helt galet i just det här fallet och jag tycker att reglerna som styr beräkningen av storleken på skadestånd bör ses över.
Någon har säkert skrivit detta tidigare och jag missat det - men borde inte kvinnan kunna stämma mannen för den våldtäkt han utsatte henne för, på säg 800 000:-? Som sen drivs in via kronofogden. Summan är fortfarande löjligt låg med tanke på vad hon utsatts för. Varför ska hans skadestånd bli så stort och hennes så minimalt?
 
Någon har säkert skrivit detta tidigare och jag missat det - men borde inte kvinnan kunna stämma mannen för den våldtäkt han utsatte henne för, på säg 800 000:-? Som sen drivs in via kronofogden. Summan är fortfarande löjligt låg med tanke på vad hon utsatts för. Varför ska hans skadestånd bli så stort och hennes så minimalt?
Skadeståndspengarna han har fått är fredade, så de kan inte användas i det syftet.
 

Liknande trådar

Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. JaHapp, en till riksdagsledamot som fått med...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 650
Senast: Viva
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 561
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 415
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 658
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp