Ersättning för godis & tillskott till senor

Är det inte melass i dem? och melass är väll en restprodukt av socker🤔 Eller tänker jag helt fel😅
Jo det innehåller lite melass, men även lusern som du vill ge innehåller ju melass? :)

Och det är ju extremt lite melass, godiset består mest av vetekli, havrekli, kalciumkarbonat och luserngrönmjöl. Sedan lite melass för att hålla ihop det + väldigt lite äpple för att ge äppelsmak (min hästs favorit, finns i fler smaker)
 
Jo det innehåller lite melass, men även lusern som du vill ge innehåller ju melass? :)

Och det är ju extremt lite melass, godiset består mest av vetekli, havrekli, kalciumkarbonat och luserngrönmjöl. Sedan lite melass för att hålla ihop det + väldigt lite äpple för att ge äppelsmak (min hästs favorit, finns i fler smaker)
Det finns flera Lucernpellets sorter som inte innehåller socker
 
Jo det innehåller lite melass, men även lusern som du vill ge innehåller ju melass? :)

Och det är ju extremt lite melass, godiset består mest av vetekli, havrekli, kalciumkarbonat och luserngrönmjöl. Sedan lite melass för att hålla ihop det + väldigt lite äpple för att ge äppelsmak (min hästs favorit, finns i fler smaker)
Precis som Shaggy sa så finns det utan, vilket är något jag har tänkt ta. Tänkte försöka undvika socker och stärkelse så gott det går😁
Men har haft det godis förut och alla hästar tog det glatt, bara jag som hade en massa smulor kvar i fickan😂
 
Det finns inga bevis på att några ledtillskott hjälper. Det är bara att kasta pengarna i sjön.

Här är en snyggt utförd studie på glukosamine och chondroitin:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24011144/

Här är ännu en på intra-artikulär HA:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4804525/

Och en sista på per oral HA:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19876524/

Lägg hellre pengarna på en bra equiterapeut en gång i månaden än att köpa alla dessa tillskott som lovar guld och gröna skogar.
Jag lever ju med en man som man nog får klassa som en mycket bra hästbehandlare. Han jobbar främst med eliten. Men en del med vanliga ekipage. Och har många år jobbat åt DKs största försäkringsbolag i team med vet, rehabtränare, tandis, hovis etc med hästar som dömts ut och ska få en sista chans.
Själv har jag jobbat mycket som rehabtränare och med problemlösning, vilket ofta flyter samman iom att hästar visar problembeteende när de har oupptäckt smärtproblematik. Och det ihop med veterinär, behandlare, tandis etc.
Vi ser rätt många hästar iom heltid i hästbranschen och kan följa upp vad som sker både genom egna kundkontakten och via övriga som jobbar med hästen/ekipaget.

Man kan inte ersätta veterinär och veterinär behandling med tex en bra hyaluronsyra. Enligt lag ska hästen ha just veterinärvård om den har behov av det.
Men som tex kiropraktor eller equiterapeut kan du inte trolla. Har hästen artros tex så kan kiro/equiterapeut bara se till att hästen är rak, har full rörlighet och ine har onödiga spänningar och låsningar. Men de kan inte förbättra ledvätskan. De kan inte hjälpa en häst som haft anaplasma med allmän ledpåverkan i kroppen även efter veterinär behandlat färdigt. Men jag har sett en bra hyaluronsyra lösa det så många gånger att jag inte kan räkna det ens.

Men vi har kunnat utvärdera rätt många hundra hästar på olika ledpreparat och nu sista åren främst 3 st.
Och vi är rätt krassa iom att det finns så enormt mkt skitpreparat på marknaden. Men vissa produkter ser man enorma resultat på förutsatt att man väljer rätt produkt och till en häst som inte är för dålig/veterinärfall.
Det har vi veterinär-kontakter som är eniga om och själva säljer hyaluronsyra tex.
Man måste också givetvis i högsta möjliga mån eliminera orsaken till smärtproblematiken i form av träna korrekt, sko korrekt etc. Inget preparat i världen räddar en häst som rids väldigt i slitage etc.

Det har bevisats i vetenskaplig studie att hästar kan ta upp hyaluronsyra via tarmen.
Men i övrigt är det mycket riktigt att det är mycket som man inte rent vetenskapligt bevisat.
Av alla märken som finns har jag endast sett resultat av 3 hyaluronsyror. Och enormt mkt bättre resultat av 1 av dem. Den som ger bäst resultat har mycket högre molekylvikt och högre koncentration ihop med att den är gelatinerad. Det finns ingen mer på marknaden med samma värden. Och har ej heller testats vetenskapligt med de värdena i någon av de studier som inte visat på resultat.
 
Av alla märken som finns har jag endast sett resultat av 3 hyaluronsyror. Och enormt mkt bättre resultat av 1 av dem. Den som ger bäst resultat har mycket högre molekylvikt och högre koncentration ihop med att den är gelatinerad. Det finns ingen mer på marknaden med samma värden. Och har ej heller testats vetenskapligt med de värdena i någon av de studier som inte visat på resultat.

Får man fråga vilken?
 
Jag lever ju med en man som man nog får klassa som en mycket bra hästbehandlare. Han jobbar främst med eliten. Men en del med vanliga ekipage. Och har många år jobbat åt DKs största försäkringsbolag i team med vet, rehabtränare, tandis, hovis etc med hästar som dömts ut och ska få en sista chans.
Själv har jag jobbat mycket som rehabtränare och med problemlösning, vilket ofta flyter samman iom att hästar visar problembeteende när de har oupptäckt smärtproblematik. Och det ihop med veterinär, behandlare, tandis etc.
Vi ser rätt många hästar iom heltid i hästbranschen och kan följa upp vad som sker både genom egna kundkontakten och via övriga som jobbar med hästen/ekipaget.

Man kan inte ersätta veterinär och veterinär behandling med tex en bra hyaluronsyra. Enligt lag ska hästen ha just veterinärvård om den har behov av det.
Men som tex kiropraktor eller equiterapeut kan du inte trolla. Har hästen artros tex så kan kiro/equiterapeut bara se till att hästen är rak, har full rörlighet och ine har onödiga spänningar och låsningar. Men de kan inte förbättra ledvätskan. De kan inte hjälpa en häst som haft anaplasma med allmän ledpåverkan i kroppen även efter veterinär behandlat färdigt. Men jag har sett en bra hyaluronsyra lösa det så många gånger att jag inte kan räkna det ens.

Men vi har kunnat utvärdera rätt många hundra hästar på olika ledpreparat och nu sista åren främst 3 st.
Och vi är rätt krassa iom att det finns så enormt mkt skitpreparat på marknaden. Men vissa produkter ser man enorma resultat på förutsatt att man väljer rätt produkt och till en häst som inte är för dålig/veterinärfall.
Det har vi veterinär-kontakter som är eniga om och själva säljer hyaluronsyra tex.
Man måste också givetvis i högsta möjliga mån eliminera orsaken till smärtproblematiken i form av träna korrekt, sko korrekt etc. Inget preparat i världen räddar en häst som rids väldigt i slitage etc.

Det har bevisats i vetenskaplig studie att hästar kan ta upp hyaluronsyra via tarmen.
Men i övrigt är det mycket riktigt att det är mycket som man inte rent vetenskapligt bevisat.
Av alla märken som finns har jag endast sett resultat av 3 hyaluronsyror. Och enormt mkt bättre resultat av 1 av dem. Den som ger bäst resultat har mycket högre molekylvikt och högre koncentration ihop med att den är gelatinerad. Det finns ingen mer på marknaden med samma värden. Och har ej heller testats vetenskapligt med de värdena i någon av de studier som inte visat på resultat.
Fast mig veterligen så är det vetenskapliga underlaget väldigt tunt. Det går verkligen inte att säga att det är ”vetenskapligt bevisat”.
Tex här finns det sammanställt: https://stud.epsilon.slu.se/14065/7/Hansen_T_180408.pdf
 
Jag lever ju med en man som man nog får klassa som en mycket bra hästbehandlare. Han jobbar främst med eliten. Men en del med vanliga ekipage. Och har många år jobbat åt DKs största försäkringsbolag i team med vet, rehabtränare, tandis, hovis etc med hästar som dömts ut och ska få en sista chans.
Själv har jag jobbat mycket som rehabtränare och med problemlösning, vilket ofta flyter samman iom att hästar visar problembeteende när de har oupptäckt smärtproblematik. Och det ihop med veterinär, behandlare, tandis etc.
Vi ser rätt många hästar iom heltid i hästbranschen och kan följa upp vad som sker både genom egna kundkontakten och via övriga som jobbar med hästen/ekipaget.

Man kan inte ersätta veterinär och veterinär behandling med tex en bra hyaluronsyra. Enligt lag ska hästen ha just veterinärvård om den har behov av det.
Men som tex kiropraktor eller equiterapeut kan du inte trolla. Har hästen artros tex så kan kiro/equiterapeut bara se till att hästen är rak, har full rörlighet och ine har onödiga spänningar och låsningar. Men de kan inte förbättra ledvätskan. De kan inte hjälpa en häst som haft anaplasma med allmän ledpåverkan i kroppen även efter veterinär behandlat färdigt. Men jag har sett en bra hyaluronsyra lösa det så många gånger att jag inte kan räkna det ens.

Men vi har kunnat utvärdera rätt många hundra hästar på olika ledpreparat och nu sista åren främst 3 st.
Och vi är rätt krassa iom att det finns så enormt mkt skitpreparat på marknaden. Men vissa produkter ser man enorma resultat på förutsatt att man väljer rätt produkt och till en häst som inte är för dålig/veterinärfall.
Det har vi veterinär-kontakter som är eniga om och själva säljer hyaluronsyra tex.
Man måste också givetvis i högsta möjliga mån eliminera orsaken till smärtproblematiken i form av träna korrekt, sko korrekt etc. Inget preparat i världen räddar en häst som rids väldigt i slitage etc.

Det har bevisats i vetenskaplig studie att hästar kan ta upp hyaluronsyra via tarmen.
Men i övrigt är det mycket riktigt att det är mycket som man inte rent vetenskapligt bevisat.
Av alla märken som finns har jag endast sett resultat av 3 hyaluronsyror. Och enormt mkt bättre resultat av 1 av dem. Den som ger bäst resultat har mycket högre molekylvikt och högre koncentration ihop med att den är gelatinerad. Det finns ingen mer på marknaden med samma värden. Och har ej heller testats vetenskapligt med de värdena i någon av de studier som inte visat på resultat.

Och jag är en legitimerad läkare med gedigen medicinsk kunskap och ett vetenskapligt förhållningssätt som vågar påstå att det du säger är fullständigt nys - anekdotisk bevisföring och placeboeffekt kan inte ersätta oberoende peer reviewed dubbelblindade studier och dessutom ägnar du dig åt smygmarknadsföring då du ju faktiskt också kränger dessa produkter som påstås ska ha sån ENORM effekt utan några som helst konkreta bevis bakom. Att du och de du jobbar med har "utvärderat" produkten säger absolut ingenting.
 
Jag vill ha det enkelt, inte tillsätta extra onödigt socker eller stärkelse och ha väldigt små bitar. Använder grönpelletsen hästen redan äter (men då 1 dl uppblött) varje dag men såklart de torra pelletsarna. Den är svensk och utan tillsatser. Men då ger jag en pellets i taget och hästen sväljer den innan jag ber om nästa sak, jag tränar inte belöningsbaserat. Ibland tycker jag man ser på sådana videos att hästarna matas och tuggar mest hela tiden och då kanske det är bättre med hack än torra pellets?

Ang tillskott för artros finns det en del gamla inlägg här där det framgår hur osäker effekt det är. Jag har gjort en kompromiss med mig själv ang min häst och min nojighet och har lagt till hyaluronsyra och det senaste året även boswellia. Hyaluronsyran pga det lät som det minst avfärdade som meningslöst när jag läste på och boswellian pga det verkar hjälpa mig med min meniskskada i knäet och jämfördes med djävulsklo fast snällare mot magen till häst samt eventuellt lite antiinflammatorisk.

MEN. Som någon tidigare skrev, detta är ju UTÖVER att han går på lösdrift så att han aldrig tvingas stå still, regelbundna veterinärkontroller, regelbundna besök o hjälp med träning hos osteopat, en bra tandläkare o hovslagare o osv. Det är ju när jag letat igenom en massa professionella yrkesutövare (veterinärer, tränare, hovslagare, equiterapeuter o liknande) och inte hittat mer hjälp som jag lagt till detta. De tycker i sig att min häst är i bättre skick än många andra fullt fungerande hästar men jag tycker det kan bli lite bättre.

Precis som jag ger ett tillskott av pro/prebiotika samt alltid kollar träckproven för bandmask för jag tycker han är känslig i magen trots att han aldrig varken haft kolik eller diarré eller liknande. Jag tycker bara han kunde vara lite mindre varierande i sin träck vid väderomslag (vilket ger foderomslag eftersom de går på lösdrift med gräs året runt).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp