Ersättning från försäkringsbolag efter ridolycka!

Bellapops

Trådstartare
Hej hej!

Jag har en olycksfallsförsäkring i min hemförsäkring. Jag föll av min häst i somras och gick på kryckor i tre-fyra veckor och var sjukskriven i tre.

Är det någon här som har fått ut på sin försäkring för något liknande? Var det bökigt? Vad kan vara bra att tänka på?

Tacksam för eventuella svar!! :bow:
 
Ridning tillhör högrisk-sporterna och för att få ut något på försäkringen skall man ha tecknat en annan typ av än ordinarie olycksfall. Detta kan säkert variera något från bolag till bolag, men inom Trygg är det i alla fall så.

Ring ditt bolag och kontrollera!

Lycka till
 
jag blev sparkad i huvudet för några år sedan, jag gick i skolan och förlorade därför ingen inkomst, men försäkringen täkte alla läkarbesök, medeciner + att jag fick för sveda och värk, jag är försäkrad i tryghansa och dom var hur trevliga som helst, jag skikade bara in kvitona så satte dom in pengar på mit konto :)
jag vet inte exakt vad jag har för försäkring men den täcker allt, det var min väldigt förutsende mamma som teknade den åt mig för flera år sedan :)
 
Där har du fel!
Inte alla bolag räknar ridning som extremsport, dvs högrisksport.
Men exakt vilka som inte resp gör det, vet jag inte.
Men jag har kollat upp så mitt försäkringsbolag täcker ridolyckor i min hemförsäkring, för annars så hade jag bytt bolag.

Jag vet att Trygg-Hansa anser just fälttävlan som högrisksport efter ett fall som det skrevs om i Ridsport för flera år sedan.
 
Om du har försäkringen på Folksam och har ridningen som fritids/motionssport i normal omfattning så räknas det INTE som riskfylld sport. Du ska alltså få ersättning om skadan är ersättningsgrundad förstås.
Det enklaste är väl att ringa ditt bolag och höra efter? ;)
 
Jag har ringt till mitt bolag och frågat!
Men killen kunde inte hitta någon som handlägger sådana ärenden just för tillfället. Då jag är en mycket otålig person ville jag kolla om andra ryttare varit i samma situation. ;) på dig med!
 
Vet inte vad som gäller om det men om du har Agria som försäkringsbolag på pållen du föll av så kan du kolla med dom om den nya försäkringen gäller, de har en speciell för sånt där!
 
Jag har vanlig olycksfalls försäkring utöver min hemförsäkring. Den täcker mer vid sånna typer av olyckor.

Det viktiga är att man ALLTID måste gå till läkare direkt!! För har du inte det dokumenterat att härröra till så kan skadan ha kommit upp när som hellst och kanske inte av just den anledningen.

JAg fick för 10 år sedan en spark av en häst på mitt ena knä. Har haft problem med det sen dess. Förstörda ledband och korsband är det i dag. Mitt knä är svagt och kan vika sej båda bakåt och frammåt. Värker gör det oxå rätt ofta. Dom gick in och gjorde tithåls röntgen. Efter det fick jag ärr på knät dessutom. Har fått ut sk Invaliditets ersättning på en viss grad.

Har även blivit avkastad och skadat ryggen så den blev sned. Samma sak med den. Ja ingen operation, men den är skadad för livet.

Så kolla upp med olycksfalls personalen på ditt bolag. Det gäller bara att stå på sej!

Länsförsäkringar är iaf helt oki att ha och göra med!!
 
jag fick ut penagar när jag bröt armen på 3 ställen 1996 det va ju en ganska stor olycka kanske :confused: ...detta va då på en ridskola och jag har en olyksfallsförsäkring ...fick även pengar från ridklubben .. :bump:
va bara 9år så jag vet inte ...men jag tror inte det va bökigt..ledsen men kan inte svara på sista frågan... :smirk:
Mvh//Alexandra
 
När jag flög av hästen på en hopplektion för ett par år sedan fick jag ersättning för det. Jag fick en whip-lash skada som ledde till en viss invaliditetsersättning och då kan man få ersättning från flera försäkringar.

Dels fick jag från Folksam där jag har en Sjuk- och olycksfallsförsäkring, Skolans försäkring som även gällde på fritiden (gick i 7:an vid tillfället) samt från den försäkring som jag hade via medlemsavgiften i ridklubben.

Har för mig att skolan hade Skandia som försäkringsbolag och de var inte lätta att ha att göra med, ridskolans bolag betalade direkt när Folksam bestämt att ridolyckan och skadan hade samband.

Har även fått ut ersättning för sjukdom av Folksam samt att jag skickade in papper om min "nya" sjukdom i början av hösten och den är under utredning. Visst, man måste vara påstridig ibland men tack vare att jag har den försäkring jag har (som mamma och pappa tecknade när jag var liten, skulle gissa på i det närmaste nyfödd) jag ett bra skydd om jag skulle få för mig att skada mig igen (är ibland en olycksfågel känns det som :crazy:).
 
vet du hur agria incident fungerar :confused:...och hur får man ut pengar från den ??...skulle va bra att vet om det händer nåt i framtiden :smirk:
 
Jag sitter i samma sits som dig. (mao vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt o åt vilket håll jag ska vända mig)

Det är en djungel där ute. :crazy:

Råkade ut för en ridolycka för 2 år sedan på en tävling. Har opererat knät 2 ggr redan o ytterligare en är planerad till nyår. :(

Någon som kan ge mig råd på hur jag ska gå till väga. (anledningen till olyckan var det dåliga underlaget på banan)
 
I mitt bolag har man tre år på sig att anmäla olycksfall. Jag har nu försökt skriva i hop en anmälan till bolaget men det känns som att om man skriver minsta fel så tror de inte på en. Visserligen är beskrivningen av olyckan korrekt men själva formuläret känns onödigt krångligt... :confused:
 
Hade du licens och tävlade på en "risfportförbundstävling"? I så fall var du försäkrad.

http://www.ridsport.se/
Välj Tävling/resultat i vänsterspalten och sedan Grönt kort/licenser i översta gula fältet. En bit ner på sidan finns rubriken Olycksfallsförsäkring

Jag förmodar att t ex western- och islandsryttare har liknade försäkringar???
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har sökt ersättning för bestående med från två olika försäkringsbolag och idag fått besked att jag endast får en mycket blygsam...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 992
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp