Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Miao

Trådstartare
I helgen hände något som stör mig rätt enormt, så jag tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta rent rättsmässigt (jag har pratat lite löst med en juristkompis så jag har lite koll men vill ha mer ;) ). Egentligen en småsak kan tyckas, men ändå...

Jag och min man bor så vi är med i en vägförening. På uppdrag av vägföreningen (muntligt givet uppdrag vidarebefordrat av den som bodde i huset förut, i efterhand borde man tänkt på att fått det nerskrivet...:meh:) så har min man rensat sly och annan växlighet på en parkmark som ligger nedanför vårt hus för att hålla det öppet ner mot sjön. Han har rensat efter kartor som vi fått av föreningen som visar var tomtgränser och sånt går.

Nu i helgen kom en som arrenderar en liten stuga på denna parkmark och var sur för att min man rensat bort slyn, för enligt honom så stod denna på deras stugtomt (finns ingen tomt utritad på de kartor vi fått) och fungerade som insynsskydd. Han tycker nu att vi ska ersätta honom och köpa en häck till honom för att ersätta slyn.

Om det är så att det tagits ner på enskild mark och ska ersättas på något sätt, så borde det väl vara föreningen som ska ersätta? Eller får man "skylla sig själv" när man utför uppdrag man får tilldelat sig och något går fel (som då t.ex rensning av sly på annans mark om det visar sig att det finns andra dragna tomtgränser än de vi fått karta över?)

Jag blir irriterad över detta dels för att det inte är något min man har gjort på "pin kiv" utan på uppdrag av föreningen (och på föreningens kartor där det INTE visar på nått sätt att denna stugas mark går där arrendatorn säger att den går). Det hade ju varit annorlunda om vi bara fått för oss att kapa ner ett gäng träd på eget bevåg, men detta handlar ju om vildvuxet sly och vi blev TILLDELADE att göra detta :banghead:.

Vi kommer nu

1) Prata med ordföranden i föreningen och förklara situationen och se vad de säger om det och hur de ställer sig till ersättning till arrendatorn
2) Begära ut kartor för att se exakt var tomtgränserna går. Jag tycker ju det är konstigt att arrendatorn säger att de har en viss tomt, men att den inte är utritad på de kartor vi har?

Något mer vi borde tänka på att göra/ta reda på? Och om det blir så att det visar sig att vi ska ersätta, finns det någon praxis på hur stor skillnad ekonomiskt på det ursprungliga (vildvuxen sly) och det ersättande (buskplantering) det får vara? Känns ju inte speciellt lockande att betala flera tusen för en fin häckplantering för att ersätta sly ;).

Visar det sig att vi inte har något belägg för att begära att föreningen ska ersätta så får vi ju bara betala, men jag tänker ju inte lägga pengar på något om man inte behöver/är skyldig till det....
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Allt hänger väl på var tomtgränserna går.
Sedan kan man ju tycka att det är klumpigt av uppdragsgivaren att inte ta reda på hur respektive individ vill ha det.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Allt hänger väl på var tomtgränserna går.

Ja, det är ju detta som är pudelns kärna... Vi får ju helt enkelt vänta och se när vi blir presenterade den karta över tomtgränserna som arrendatorn utgått ifrån. Tycker det är märkligt (och tråkigt) att/om vi blivit givna kartor som inte stämmer med verkligheten.

Och ang det med individens åsikt, den personen som arrenderar är "bara" sommargäst och ingår inte i föreningen, så föreningen måste ha missat att prata även med denna.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Jag kan inte det här alls, men något jag reagerar på är att personen i fråga inte äger stugan. Det känns logiskt att om någon skulle ha rätt att kräva ersättning skulle det i så fall vara ägaren och inte en arrendator. Men som sagt, jag kan inte det här.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Jag kan inte det här alls, men något jag reagerar på är att personen i fråga inte äger stugan. Det känns logiskt att om någon skulle ha rätt att kräva ersättning skulle det i så fall vara ägaren och inte en arrendator. Men som sagt, jag kan inte det här.

Jag kan inget heller, så alla gissningar tills dess att jag får fram all fakta kan ju alltid väcka lite tankar och funderingar :D!
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Ja, det är ju detta som är pudelns kärna... Vi får ju helt enkelt vänta och se när vi blir presenterade den karta över tomtgränserna som arrendatorn utgått ifrån. Tycker det är märkligt (och tråkigt) att/om vi blivit givna kartor som inte stämmer med verkligheten.

Och ang det med individens åsikt, den personen som arrenderar är "bara" sommargäst och ingår inte i föreningen, så föreningen måste ha missat att prata även med denna.

Fastighetskartor kan man få från kommunen. Eller ännu hellre lantmäteriet!

Jag har fått lära mig att kommunens kartor (i alla fall hos oss) ritats efter flygfoton medan lantmäteriets kartor är de som juridiskt gäller.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Tack för info :)! Då ska jag kontakta lantmäteriet för att få en korrekt karta!
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Fast vad personen arrenderar behöver inte stämma överens med tomtgränserna, kanske kontakta markägaren för klarhet.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Är det verkligen parkmark i betydelsen mark detaljplanelagd som park, eller är det en icke planlagd allmänning som används som "park"?

Om marken är planlagd som parkmark är det väldigt osannolikt att man på senare år har styckat av en bostadstomt på parkmark. Det förkommer såna konstiga fall, men då är det oftast väldigt gamla planer, och då bör ju den fastigheten finnas med på den tomtkartan som ni har.

Begär ut en karta från lantmäteriet och även arrendebeslutet. Det kan ju också vara så att arrendatorn har en karta över arrendeområdet, även om det inte stämmer överens med fastighetsgränserna. Då är det ju mindre viktigt var fastighetsgränserna går.

Om föreningen olovligen har röjt sly så är det ju föreningen och inte din man personligen som är ersättningsskyldig. Men det blir väl lite knepigare om föreningen skulle hävda att han inte alls fått uppdraget av dem.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Fast vad personen arrenderar behöver inte stämma överens med tomtgränserna, kanske kontakta markägaren för klarhet.

Japp, det ska absolut göras :)! Hoppas på att ordföranden i föreningen ska ha full koll på vem som är ägare!

Är det verkligen parkmark i betydelsen mark detaljplanelagd som park, eller är det en icke planlagd allmänning som används som "park"?

Om marken är planlagd som parkmark är det väldigt osannolikt att man på senare år har styckat av en bostadstomt på parkmark. Det förkommer såna konstiga fall, men då är det oftast väldigt gamla planer, och då bör ju den fastigheten finnas med på den tomtkartan som ni har.

Begär ut en karta från lantmäteriet och även arrendebeslutet. Det kan ju också vara så att arrendatorn har en karta över arrendeområdet, även om det inte stämmer överens med fastighetsgränserna. Då är det ju mindre viktigt var fastighetsgränserna går.

Om föreningen olovligen har röjt sly så är det ju föreningen och inte din man personligen som är ersättningsskyldig. Men det blir väl lite knepigare om föreningen skulle hävda att han inte alls fått uppdraget av dem.

TACK för ditt svar, mycket bra tankar där :bow:! Gällande marken, så står det "parkmark" på kartan som vi har, däremot så skulle jag nog säga att marken är som din andra beskrivning "en icke planlagd allmänning som används som "park" ".

Första steget för oss är nu att få fatt i ordföranden och få fullständig klarhet i markägarskapet och se om han sätter sig på tvären om att det faktiskt var på uppdrag av föreningen som röjningen skedde. Sen se till att få utdrag på kartor och ev arrendegränser (vi snackar alltså om en yta på max 3 m i bredd där den "olovliga gallringen" skulle skett, så det är ingen stor tomtyta vi pratar om).

Tack alla som ger synpunkter och tankar, det känns som att jag börjar få lite mer kött på benen nu :banana:!!
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Tror ju att sly växer upp igen fortare än vad en häck gör ;)
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Tror ju att sly växer upp igen fortare än vad en häck gör ;)

Haha, ja jag tror ju det med ;)! Men där var ju också den ekonomiska funderingen jag hade, om den som har stugan tycker att vi ska ersätta med likvärdigt höga växter, då får vi ju köpa in fullvuxna häckbuskar :crazy:!

Att liksom ersätta vilt sly med fullvuxna, odlade häckbuskar känns ju inte som en likvärdig ersättning :D!
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Jag antar att den som bor där snarast sr chansen att få en gratis häck.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

vanliga tomter märks ju ut med rör borde det inte finnas fasta markeringar även på arrendetomter om det finns på kartaaan
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

Haha, ja jag tror ju det med ;)! Men där var ju också den ekonomiska funderingen jag hade, om den som har stugan tycker att vi ska ersätta med likvärdigt höga växter, då får vi ju köpa in fullvuxna häckbuskar :crazy:!

Att liksom ersätta vilt sly med fullvuxna, odlade häckbuskar känns ju inte som en likvärdig ersättning :D!

När jag jobbade på ett stuteri så var det antingen stuteriägaren eller grannen som tog ner en hel del träd (är över 15 år sedan). Den som tog ner träden tig ner dom för att få bättre sjöutsikt. Detta gillades inte av den som ville ha dom kvar som insynskydd. Dessutom visade sig att den som tog ner träden tog ner dom på mark som tillhörde den som inte ville ta ner dom. I detta fallet var det stora bl.a. stora uppvuxna björkar.

I detta fallet tilldömde domstolen ett skadestånd på typ 10 000-20 000 (inga jättebelopp och det gällde ett stråk på kanske 5 m brett och 100 m långt).

(Nu är det här längesedan så jag kan komma ihåg fel men de höll på i flera år och käbblade med varandra. Kan ju tillägga att personligen tyckte jag det var bra mycket bättre efter gallringen än innan)

Så för lite sly hade jag inte bekymrat mig det minsta.
 
Sv: Ersättningsskyldig för uppdrag från förening?

KL

Tack så jättemycket ni som skriver i tråden :bow:! Jag får jättemycket bra att tänka på!

Min man har fått tag i ordförandens nummer och ska ringa idag. Jag hoppas att vi får föreningens stöd i detta, särskilt som den som har stugan nu har smsat min man och börjat prata om att han pratat med sitt försäkringsbolag att få ut pengar för "återställandet", men att de säger att han måste polisanmäla oss då för att försäkringsbolaget ska vara att tänka på?! Och att han tyckte att vi skulle kolla om vi hade en drulleförsäkring som kunde ersätta honom

Sånt får mig att bli lite lack, visst att OM det har blivit nertagning av sly på "hans mark" så är det felaktigt gjort och vi får lösa det på något sätt, men det är ändå bara SLY på en bit på typ 3x5 m :crazy:! Inte alls i den markyta som Tora nämnde i sitt fall, och inte heller träd det handlar om utan just bara sly! Jag vet inte hur mycket ekonomisk ersättning han tror att han är berättigad att få ut för detta?

Att då börja snacka om att dra in försäkringsbolag och få det att låta som att han funderar på att polisanmäla.... Jag tycker att det är att överreagera lite och försöka spela på min mans dåliga samvete (han tycker att det är jättejobbigt att det blivit såhär, att någon blir så upprörd av något han gjort som han trodde var rätt att göra :( ) för att få oss att betala en summa HAN kommer på utan att ifrågasätta.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp