Ert bästa lingonsyltrecept?

bettysmatte

Trådstartare
Googlat recept på lingonsylt idag....men blev inte mycket klokare.... ;) Varierande sockermängder. Bara strösocker. Hälften strösocker och hälften syltsocker. Tillsatt vatten. Inget tillsatt vatten. Så.....nu undrar jag vilket är det bästa buke-lingonsyltreceptet :D ???
 
Jag kör stenhårt på Vår kokboks recept
1 kg bär
500g socker
1dl vatten
Vattnet är bara till för att det inte ska bränna innan bären börjar koka sönder så vätskan i dem kommer lös.

Syltsocker är bara dyrt. Behöver du pektin, vilket man oftast inte behöver till lingon (behövs det någonsin?) så köp det löst.
 
Jag kör stenhårt på Vår kokboks recept
1 kg bär
500g socker
1dl vatten
Vattnet är bara till för att det inte ska bränna innan bären börjar koka sönder så vätskan i dem kommer lös.

Syltsocker är bara dyrt. Behöver du pektin, vilket man oftast inte behöver till lingon (behövs det någonsin?) så köp det löst.
Hur länge kokar du sylten?

Jo, jag har läst att lingon naturligt innehåller mycket pektin. Jag brukar ha syltsocker till blåbärssylt, och nu senast krusbärsmarmelad.
 
Hur länge kokar du sylten?

Jo, jag har läst att lingon naturligt innehåller mycket pektin. Jag brukar ha syltsocker till blåbärssylt, och nu senast krusbärsmarmelad.
Ingen aning, tills jag är nöjd med skumningen typ och jag stormkokar gärna en stund för att driva upp skummet.
 
Jag tar valfri mängd frysta lingon, kokar ca 10 minuter, tar bort lingonen från värmen och rör ner strösocker och smakar av tills det är tillräckligt sött.

Lägger till att jag mosar lingonen med nån sån där stampgrej medans dom kokar.
 
Jag tar valfri mängd frysta lingon, kokar ca 10 minuter, tar bort lingonen från värmen och rör ner strösocker och smakar av tills det är tillräckligt sött.
Då kokar du för en begränsad period åt gången misstänker jag så att sylten inte behöver ha lång hållbarhet, alltså med tanke på att du skriver att du tar frysta bär.
Sylten jag beskriver ovan är alltså tänkt att förvaras som sylt under lång tid utan att bli dålig.
 
Då kokar du för en begränsad period åt gången misstänker jag så att sylten inte behöver ha lång hållbarhet, alltså med tanke på att du skriver att du tar frysta bär.
Sylten jag beskriver ovan är alltså tänkt att förvaras som sylt under lång tid utan att bli dålig.

Ja jag brukar bara koka nån burk åt gången som räcker några månader.
 
I min familj har vi alltid kört på ganska syrlig och lös lingonsylt. Receptet är:
1,5 liter (ca 1 kg) lingon
2-3 dl vatten
400 g socker

Lägg rensade lingon i en stor kastrull. Häll över vattnet, ta den mindre mängden om det är fullmogna eller blöta bär, den större mängden om det är torrare och blandat med mindre mogna bär. Koka upp och sjud ca 15 min, blanda genom att skaka runt kastrullen, rör därefter försiktigt i sockret. Koka upp igen, skumma av. Häll upp på glasburkar som du under tiden haft i ugnen på 100 graders värme (även metallocken om det är sådana). Fyll ända upp, skumma ev av ytterligare och vänd burkarna upp och ner efter att locken sätts på. Håller lätt ett år i rumstemperatur!
 
Jag kokar aldrig någon lingonsylt, gör bara rårörda lingon..fryser in bären, tar ut så mycket som går åt och rör med typ en och en halv del mer socker än bär. Funkar kanske inte till gröten om det är det man ska ha lingonen till...
 
Har inget specifikt recept att hänvisa till men förespråkar att du ska göra rårörda lingon istället för sylt som ska kokas. Inget extra vatten, inget syltsocker.
 
Har inget specifikt recept att hänvisa till men förespråkar att du ska göra rårörda lingon istället för sylt som ska kokas. Inget extra vatten, inget syltsocker.
Men det beror ju helt på vad man tänker använda sylten till. I'll vissa saker är rårörda bäst men till annat är det rätt värdelöst.
 
Kokar upp lingon med lite vatten (bara så de inte bränner fast i botten) och när de kokat upp drar jag av kastrullen från plattan. Sötar efter tycke och smak, rör om några gånger under tiden sylten svalnar.
 
De sista åren har jag sötat lingonsylten med steviasocker, finns på coop. Det innehåller både vanligt vitt socker och stevia. Kanske lite godare med bara socker men det duger. Först sätter jag burkarna i kall ugn och sätter den på drygt 100 grader. Jag kokar bären innan jag sötar och sen skummar jag sylten. Häller den i varma burkar och fyller ända upp till kanten. På med locken och sen vänder jag burkarna upp och ned. Klart.
 
Tack för tips hittills :) ! Kanske ska tillägga att jag INTE vill ha rårörda lingon. Jag är inte så sofistikerad att jag tycker att det är gott.... :p Jag vill ha en trevlig "geleaktig" traditionell lingonsylt.

Och ingen stevia, eller annat sötningsmedel.
 
Tack för tips hittills :) ! Kanske ska tillägga att jag INTE vill ha rårörda lingon. Jag är inte så sofistikerad att jag tycker att det är gott.... :p Jag vill ha en trevlig "geleaktig" traditionell lingonsylt.

Och ingen stevia, eller annat sötningsmedel.
Mitt recept blir inte så geléigt så gör inte det isf! :D Mindre vatten och lite mer socker och koktid behövs för mer gelé.
 

Liknande trådar

Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
593
Senast: cambodia
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 671
Senast: Blyger
·
Mat Jag har ju Jamie Olivers kokbok "5 ingredienser", vilket är en bunt rätter som lagas med endast, hör och häpna 7, nej skämtade bara, 5...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 582
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 827
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp