Kropp&Själ Escitalopram vid stress?

Tassa

Trådstartare
Hej!

Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle skriva.

Men jag har varit väldigt stressad under en lång tid. Nu har jag efter mycket om och men varit hos vårdcentralen och både blivit sjukskriven och fått en antidepressiv medicin.
Jag är helt ny kring detta och vet i princip ingenting om medicin för depressioner.

Det läkaren sa är att den ska hjälpa mig att minska de värsta stresshormonerna.
Det lät bra tyckte jag. Men när jag kom hem och läste om medicinen känns den väldigt stark.
Jag fick den högsta dosen direkt och det verkar vara lite otrevliga biverkningar med plus att man kommer behöva trappa ner när det är dags att sluta för att inte få utsättningssymptom.

Det jag undrar är om det är fler som har erfarenhet att att få liknande medicin vid stress och utmattning? Är det vanligt att man börjar med den högsta dosen direkt eller brukar man börja med en lägre dos och trappa upp vid behov?
Medicinen heter: Escitalopram strada 20mg.

Jag förstår att jag behöver kontakta läkaren igen för att ställa frågorna, men tänkte till en början höra om andras erfarenheter kring den först.
 

Tassa

Trådstartare
Jag går hos psykolog också. Men det här skulle vara för att sänka den största stressen tills jag kan hantera det.
 
Hej!

Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle skriva.

Men jag har varit väldigt stressad under en lång tid. Nu har jag efter mycket om och men varit hos vårdcentralen och både blivit sjukskriven och fått en antidepressiv medicin.
Jag är helt ny kring detta och vet i princip ingenting om medicin för depressioner.

Det läkaren sa är att den ska hjälpa mig att minska de värsta stresshormonerna.
Det lät bra tyckte jag. Men när jag kom hem och läste om medicinen känns den väldigt stark.
Jag fick den högsta dosen direkt och det verkar vara lite otrevliga biverkningar med plus att man kommer behöva trappa ner när det är dags att sluta för att inte få utsättningssymptom.

Det jag undrar är om det är fler som har erfarenhet att att få liknande medicin vid stress och utmattning? Är det vanligt att man börjar med den högsta dosen direkt eller brukar man börja med en lägre dos och trappa upp vid behov?
Medicinen heter: Escitalopram strada 20mg.

Jag förstår att jag behöver kontakta läkaren igen för att ställa frågorna, men tänkte till en början höra om andras erfarenheter kring den först.
Den har jag knaprat på i över tio år nu. Fick ett infall att jag skulle sluta med alla mediciner nyligen. Eller iaf kolla hur det blir. Rekommenderas INTE!
Har mått skit och är väl inte helt återställd än men vad du än gör börja i lägre doser och öka sedan om lämpligt. Gör inte som jag och sluta avdrypt. Kroppen och huvudet blir kaos.
 

Tassa

Trådstartare
Den har jag knaprat på i över tio år nu. Fick ett infall att jag skulle sluta med alla mediciner nyligen. Eller iaf kolla hur det blir. Rekommenderas INTE!
Har mått skit och är väl inte helt återställd än men vad du än gör börja i lägre doser och öka sedan om lämpligt. Gör inte som jag och sluta avdrypt. Kroppen och huvudet blir kaos.
Oj, ja jag läste att man behöver trappa ner när man slutar. Jag funderar på om jag verkligen behöver högsta dosen.
 
Jag började med halva dosen först. Så känner du dig osäker så är det säkert inga problem med det och sedan ev. trappa upp om du tror du behöver?
Tror det är svårare att börja på mindre utan att tabletten blir smulor.
 
Jag har fått mikrodosering (liten dos 1 vecka innan mens) escitalopram utskrivet för PMDS. Fick stora sömnrubbningar så slutade ta tabletterna när mitt allmäna mående var bättre och min PMDS inte var lika allvarlig längre.
 

Tassa

Trådstartare
Jag började med halva dosen först. Så känner du dig osäker så är det säkert inga problem med det och sedan ev. trappa upp om du tror du behöver?
Tror det är svårare att börja på mindre utan att tabletten blir smulor.
Ja jag funderar på att göra så.
 
Jag har provat igenom en del antidepressiva genom åren och escitalopram har gett jobbigast utsättningssymptom av alla tror jag. Då har jag aldrig heller gått på maxdos. Var ganska många år sedan nu som jag var med om det, men minns det väl. Upp till 10 mg upplevde jag inga som helst biverkningar, men heller ingen större hjälp. Provade högre dos (15 eller 20) en period men fick mer biverkningar än det var värt. Så efter ett halvår eller så på halvdos så slutade jag rakt av... Hela den sommaren är som borta för mig. Var en zombie i tre månader, extremt trött, mådde ofta illa, blodtrycket var nog bra mkt lägre/svajigare än vanligt för kände mig svimfärdig mest hela tiden då jag ändrade ställning mellan sittande-stående-rörelse och det var mycket kittlingar och domningar i kroppen. Jag vet att jag lyckades göra en del normala aktiviteter under sommaren också, men jag har inga minnen av annat än min säng och golvet (satt så ofta ner för att kunna stå/gå stabilt) nu i efterhand 😱😂
Skrattar åt det i efterhand men egentligen var det ju rätt tragiskt. Trodde det skulle vara lugnt att sluta tvärt med medicinen eftersom jag bara tog halvdos.

Med det sagt så tar jag nu escitalopram igen sedan ett år tillbaka. I kombination med annan medicin ger det önskad effekt även på låg dos som inte ger mig störande biverkningar. Hör trots allt till de mediciner jag använt som haft absolut minst biverkningar vid jämn dos. Men har en jävla respekt för stegvis små justeringar när man ska ändra dos numera.

Överhuvudtaget så är nervsystemets signalsubstanser inte att leka med, små skillnader kan göra stor skillnad. Det är så mycket som spelar in och varierar så det är alltid svårt att veta hur påverkan blir både psykiskt och fysiskt.
 
Man lär sig av Buke! Exempelvis att jag överdoserat escitalopram. Fick det som ett starkare alternativ till fluexotin 20 mg och av dem tog jag 2 stycken så tänkte att det var överförbart. Tydligen inte!

I vilket fall är jag nog immun. Enda gången jag märkt något är när jag gått från 0 till 40 mg och då har jag blivit kraftigt illamående. Det har gått över på nån timme men ändå så pass jobbigt att jag bytt tillbaka till fluexotin. Byter jag från fluexotin till escitalopram känner jag inget. Inte heller om jag slutar. Har aldrig trappat ner någon av mina mediciner (och nej, det är inget jag rekommenderar andra).

Båda medicinerna fungerar liknande för mig, de hjälper mot oro och verkar uppiggande. De är utskrivna mot depression och antagligen ångest.
 
Jag har provat igenom en del antidepressiva genom åren och escitalopram har gett jobbigast utsättningssymptom av alla tror jag. Då har jag aldrig heller gått på maxdos. Var ganska många år sedan nu som jag var med om det, men minns det väl. Upp till 10 mg upplevde jag inga som helst biverkningar, men heller ingen större hjälp. Provade högre dos (15 eller 20) en period men fick mer biverkningar än det var värt. Så efter ett halvår eller så på halvdos så slutade jag rakt av... Hela den sommaren är som borta för mig. Var en zombie i tre månader, extremt trött, mådde ofta illa, blodtrycket var nog bra mkt lägre/svajigare än vanligt för kände mig svimfärdig mest hela tiden då jag ändrade ställning mellan sittande-stående-rörelse och det var mycket kittlingar och domningar i kroppen. Jag vet att jag lyckades göra en del normala aktiviteter under sommaren också, men jag har inga minnen av annat än min säng och golvet (satt så ofta ner för att kunna stå/gå stabilt) nu i efterhand 😱😂
Skrattar åt det i efterhand men egentligen var det ju rätt tragiskt. Trodde det skulle vara lugnt att sluta tvärt med medicinen eftersom jag bara tog halvdos.

Med det sagt så tar jag nu escitalopram igen sedan ett år tillbaka. I kombination med annan medicin ger det önskad effekt även på låg dos som inte ger mig störande biverkningar. Hör trots allt till de mediciner jag använt som haft absolut minst biverkningar vid jämn dos. Men har en jävla respekt för stegvis små justeringar när man ska ändra dos numera.

Överhuvudtaget så är nervsystemets signalsubstanser inte att leka med, små skillnader kan göra stor skillnad. Det är så mycket som spelar in och varierar så det är alltid svårt att veta hur påverkan blir både psykiskt och fysiskt.
Jag tror att jag hade 20 mg också och fick hemska biverkningar när jag satte ut enligt läkarens rekommendationer. Låg Ibland och grät i en blöt fläck på badrumsgolvet och fungerade Inte alls. Känslan av elstötar i huvudet var det lilla liksom. Ett år senare satte jag ut extremt långsamt, under flera månader, och då gick det bättre.
 

Tassa

Trådstartare
Tack för alla svar. Natten till igår började jag må riktigt dåligt. Fick konstiga attacker som jag knappt kan beskriva. Mådde illa och kände mig svimfärdig. Väldigt otäckt så jag tog ingen mer tablett. Jag känner att i relation till mina problem så är det inte värt det.
 
Jag kan får rejält obehagliga utsättningssymptom, yrsel, känsla av elstötar, skakningar, är jag i en sämre period är det även viktigt att jag tar de samma tid varje dag.
Det låter illa, men inget mot hur jag mår när jag inte tar det.
 
Man lär sig av Buke! Exempelvis att jag överdoserat escitalopram. Fick det som ett starkare alternativ till fluexotin 20 mg och av dem tog jag 2 stycken så tänkte att det var överförbart. Tydligen inte!

I vilket fall är jag nog immun. Enda gången jag märkt något är när jag gått från 0 till 40 mg och då har jag blivit kraftigt illamående. Det har gått över på nån timme men ändå så pass jobbigt att jag bytt tillbaka till fluexotin. Byter jag från fluexotin till escitalopram känner jag inget. Inte heller om jag slutar. Har aldrig trappat ner någon av mina mediciner (och nej, det är inget jag rekommenderar andra).

Båda medicinerna fungerar liknande för mig, de hjälper mot oro och verkar uppiggande. De är utskrivna mot depression och antagligen ångest.
Oj, läskigt att höra. Ska sätta ut den snart..
 
Upp