eskemtäcken.. help me out

orion_x

Trådstartare
Min häst har ett ganska lindigt exem. Hon kliar sig lite i svansen oc pyttelite i manen. Som det är nu har hon en jättefin lång man och en ganska fin svans.. Svansen är det hon kliar mest i.. och för att få behålla dessa har jag nog inte så mycket annat val än att köpa mig ett täcke. Förra sommaren smörjde jag med benzyalis benzoras, men denna sommaren verkar det inte som att det räcker. Problemet är ju att hon växer. Nuhar hon en storlek ungefär 105cm, men hon ska ju bli ca 115 då hon är russ.
Jag har funderat på lite olika varianter. Jag behöver ett täcke som verkligen hjälper henne.
Först hade jag funderat på det täcke som finns på börjes för 318:-
7045.jpg

Men sen läste jag att dessa maskade täcken inte skyddar mot knotten, som är de en exemhäst förväntas vara mest allergiska mot.
Köper jag ett billigt täcke så behöver det inte hålla mer än denna sommaren, men måste jag införskaffa ett dyrare vore det bra om det var ställbart i storlek eller att man kan sälja det. Ska jag hitta ett dyrare tittade jag lite på lillhästens och boetts, även kollat hööks. Dock vet jag inte vilken storlek jag skulle ha av hööks som representerar 105cm.

Så jag skulle vilja ha så många tpis och råd i den här jungeln. har läst en del i gamla inlägg, men tycker det är svårt i alla fall.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Jag har beställt det täcket från Börjes.Men inte fått det ännu.Jag har eksem häst med stora problem i man,länd,svans.Han har nu ett riktigt eksemtäcke typ Boett.Men det är söndrigt och därför behöver jag ett nytt och vill slippa den där"trä på över huvud" modellen.Därför valde jag prova Börjes.Har dock inte hört det med knotten och täcket.Är det så ,kan min inte ha det.Han blir oxtokig när knotten är på honom.Har du provat lägga Switch på din häst? Kan också rek Näckens solmjölk,och MJ:s salva.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Jag har inte provat switch. Är det inte karenstid på det preparatet? Vill så länge som möjligt hålla mig ifrån alla preparat med karenstid på, eftersom det är en blivande tävlingshäst. Är det det täcket på bilden du har beställt? Kan du inte utvärdera det när det kommer?
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Jag har inte tänkt på om det är karens.
Ja det är täcket på bilden, visst kan jag återkomma om jag bara kommer ihåg det :smirk: Men Näckens är ju då kanske ett alt?
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Annars har ju Boett några valmöjligheter. De har ju tex för man och svans också.Visst kostar de mer än Börjes men jag tycker de är prisvärda och håller länge.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Det är ingen karens på Swich, endast på slakt. Jag använder det på min tävlingshäst och det fungerar bra. Det borde du verkligen prova.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Jag har det där täcket. Jag har svårt att tro att knotten skulle kunna ta sig igenom tyget på den. Däremot så är halsöppningen lite stor, så man kan behöva justera den lite. Plus för att halsen är längre än fjolåretsmodell! Nu täcker halsdelen faktiskt hela halsen :angel:
I övrigt så är täcket stelt men ligger bra på min häst, hon har inte fått skav ännu iaf. Vad jag kan se hittills så är täcket värt sina 300 spänn.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

jag har köpt ett Protector Exemtäcke från Källqvists (har provat boett, hööks, Sveatäcket) och gillar det här täcket dels för att det är dubbelt tyg sytt för halsen längs med manen så att säga. Dessutuom är det väl tilltaget just i halsen så manen slipper slitas så mycket. Även vid svansen har de en bra lösning. För övrigt ser de väl ut som de andra jag provat. Jag har storlek M till min isis som normalt drar 135,(och det är inte stort på honom) så visst S kanske kan bli lite litet i år, men inte så att hästen drunknar i det.
Värt att titta på för dig iaf!
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Kanske ska ta och testa switch då=)

Jag har svårt att tro att knotten skulle kunna ta sig igenom tyget på den. Däremot så är halsöppningen lite stor, så man kan behöva justera den lite. Plus för att halsen är längre än fjolåretsmodell! Nu täcker halsdelen faktiskt hela halsen
I övrigt så är täcket stelt men ligger bra på min häst, hon har inte fått skav ännu iaf. Vad jag kan se hittills så är täcket värt sina 300 spänn.
Då ska jag nog testa ett sådant täcke. Vore ju praktiskt om jag kunde klara mig på ett billigt i år, som hon högst troligen kommer växa ur till nästa år. Hn är ju bara två ;) . Men kommer knotten inte in i det, då köper jag ett sånnt. sen får la mamma sy lite om halsen är stor. Vilket den borde vara på henne med då.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Jag provade ett liknande på h**ks till min isis. Men det gick lätt sönder... Och som sagt stort i halsen. Köpte ett boett-täcke i år i stället. Sitter suveränt.
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Köpte ett boett-täcke i år i stället. Sitter suveränt.
Blir nog ett sådant till nästa år, när hon växt klart lite mer :) . Men tänkte det vore bra om man slapp lägga de dyra pengarna nu i sommar om hon bara kan ha det i år, för att sedan är det för litet :idea: . Men till nästa år funderar jag på antingen hööks, boetts eller lillhäsen. Vilket av dem nu som är bäst :confused: , men det är nog väldigt olika för dem som privat dem verkar det som. För vissa passar den ena varianten och för andra en annan :p . Man får testa helt enkelt antar jag.. Synd att det ska röra sig om så föraskat mycket pengar bara :eek:
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Personligen tycker jag bäst om Boett, har häst i ett ganska stort islandsstall och de har provat de flesta täckena och det enda som håller är Boett. Min New Forest har lindrigt eksem och han har ett Boett, tycker att det är jättebra att man drar det över huvudet, då slipper man onödiga spännen mm, sen så sitter det verkligen kann på de flesta hästar så jag rekomenderar det starkt :)
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

Jag har ett från h**ks och det har hållt i allafall 6 veckor nu...men jag köpte aldrig huvan och nacken blir ju bar då..nu har jag varit borta i 3 dar under helgen och tror ni inte hon fått eksem då :mad: hon var helt fri innan....det går inte med lejt folk :crazy:

Men om man ska ha på switch.....ska man ha täcke också då??
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

SanchoPancho skrev:
Det är ingen karens på Swich, endast på slakt. Jag använder det på min tävlingshäst och det fungerar bra. Det borde du verkligen prova.
Läste i börjeskatalogen om switch. det är 60 dagars karens för slakt. Används med fördel på betesgående hästar, alla annan användning förbjuden. Konstigt att det är 0h på det.. kollade upp det på STC
 
Sv: eskemtäcken.. help me out

martha skrev:
Jag har ett från h**ks och det har hållt i allafall 6 veckor nu...men jag köpte aldrig huvan och nacken blir ju bar då..nu har jag varit borta i 3 dar under helgen och tror ni inte hon fått eksem då :mad: hon var helt fri innan....det går inte med lejt folk :crazy:

Men om man ska ha på switch.....ska man ha täcke också då??
Ja det tycker jag. Jag har täcke , switch, myggmedel , hela rubbet. Sen får man smörja sår i alla fall så att dom läker snabbt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp