Migo

Trådstartare
Öppnade nyheterna till frukostkaffet här om dagen och fick en otrevlig upplevelse.

De där implantaten som sattes i mina äggledare för 7 år sedan, hade en alldeles egen rubrik. Det visar sig nämligen att de orsakar en hel radda med ganska hemska biverkningar - biverkningar som av vården i de flesta fall pratas bort som "normala problem vid mens/övergångsålder" och dyl.

Dvs mina eskalerande problem vid menstruation, ojämna blödningar, menssmärtor månaden runt, mellanblödningar, ryggvärk, nattsvettningar mm - kan förklaras av de "biverkningsfria" implantaten.

För första gången på flera år känner jag att jag har "vapen" mot avfärdande läkare som säger åt mig att ta alvedon och lära mig leva med smärtan. Jag vill att skiten ska UT! Så nu börjar jag kämpa för att bli tagen på allvar...

På Rapport pratade de om att "de flesta som fått implantaten är problemfria". Frågan är hur de vet det? Efter tremåmaderskontrollen har de inte återkopplat till mig en enda gång. När jag sökt hjälp för besvären har de viftats bort. Många -många- fler vittnar om samma bemötande.

Någon mer här som har Essure? Biverkningar? Hur har ni reagerat på senaste nyheterna?
 
Har inte Essure, men läste om det för något/några år sedan när jag funderade över prev.medel och ev framtida sterilisering. Det mesta som kom upp när jag sökte på engelska var riktigt otrevlig läsning redan då.
Hoppas verkligen att du får bli av med dom snabbt och utan fler biverkningar!
 
Jag har Essure. Har bara haft dem ett drygt år och inte haft biverkningar alls.
Inte läst så mycket men vet att det varit massa problem i USA sen tidigare.
 
Jag har Essure. Har bara haft dem ett drygt år och inte haft biverkningar alls.
Inte läst så mycket men vet att det varit massa problem i USA sen tidigare.
Jag upplevde inte heller att jag hade biverkningar, jag har hela tiden tänkt att det är överjävlig och strulig mens. Det är ju det läkarna säger... Nu när jag läser om det så inser jag att det jag upplevde i direkt anslutning till insättandet inte heller är "normal" reaktion...
 
Jag upplevde inte heller att jag hade biverkningar, jag har hela tiden tänkt att det är överjävlig och strulig mens. Det är ju det läkarna säger... Nu när jag läser om det så inser jag att det jag upplevde i direkt anslutning till insättandet inte heller är "normal" reaktion...

Det låter ju helt klart som det beror på implantaten om man läser om vanliga biverkningar.

Jag har lite mens och i princip på dagen regelbunden. Har haft någon enstaka dag med mensvärk.
 
Jag upplevde inte heller att jag hade biverkningar, jag har hela tiden tänkt att det är överjävlig och strulig mens. Det är ju det läkarna säger... Nu när jag läser om det så inser jag att det jag upplevde i direkt anslutning till insättandet inte heller är "normal" reaktion...

Ändrades mensen av implantaten? Du borde absolut söka hjälp för det där.


Jag valde att knipsa istället, är mycket nöjd och slipper numer nästan helt pms och blöder mindre.
 
Ändrades mensen av implantaten? Du borde absolut söka hjälp för det där.


Jag valde att knipsa istället, är mycket nöjd och slipper numer nästan helt pms och blöder mindre.
Ja det blir successivt värre på alla plan. Väntar på återkoppling från sjukhuset, första bemötandet var... nedslående.
 
Essure har ju dragits tillbaka, då måste det ju vara uppenbart för läkarna i dagsläget!
Hoppas du får hjälp!
 
Ja det blir successivt värre på alla plan. Väntar på återkoppling från sjukhuset, första bemötandet var... nedslående.

Men fy så hemskt! Och så dåligt bemötande!

Var det inte en dokumentär på Netflix om Essure för ett tag sen? Det ligger något i bakhuvudet när jag hör det namnet... Men kanske inte värt att kolla efter, det kan ju kanske bara spä på olustkänsorna om det är en sensationslysten dokumentär...
 
Öppnade nyheterna till frukostkaffet här om dagen och fick en otrevlig upplevelse.

De där implantaten som sattes i mina äggledare för 7 år sedan, hade en alldeles egen rubrik. Det visar sig nämligen att de orsakar en hel radda med ganska hemska biverkningar - biverkningar som av vården i de flesta fall pratas bort som "normala problem vid mens/övergångsålder" och dyl.

Dvs mina eskalerande problem vid menstruation, ojämna blödningar, menssmärtor månaden runt, mellanblödningar, ryggvärk, nattsvettningar mm - kan förklaras av de "biverkningsfria" implantaten.

För första gången på flera år känner jag att jag har "vapen" mot avfärdande läkare som säger åt mig att ta alvedon och lära mig leva med smärtan. Jag vill att skiten ska UT! Så nu börjar jag kämpa för att bli tagen på allvar...

På Rapport pratade de om att "de flesta som fått implantaten är problemfria". Frågan är hur de vet det? Efter tremåmaderskontrollen har de inte återkopplat till mig en enda gång. När jag sökt hjälp för besvären har de viftats bort. Många -många- fler vittnar om samma bemötande.

Någon mer här som har Essure? Biverkningar? Hur har ni reagerat på senaste nyheterna?
Men herregud!
Jag och vad jag förstått, även gynekologen, utgick ifrån att blödningarna jag har dragits med beror på förestående menopaus men det kan alltså bero på essure? Trots bränning av livmoderslemhinnan blöder jag konstant om jag inte tar dubbel dos minipiller. Det räcker med en miss på några timmar så blöder jag igen i några veckor. Ont i magen i varierande grad har jag haft sedan jag fick endometrios som fjortonåring så det har jag inte ens kopplat ihop med implantatet. Att det går upp och ner har liksom tillhört det normala :meh: men det har eskalerat till höfterna de senaste åren och det har jag inte haft tidigare.

Väntar på att gyn ska ringa upp nu. Hoppas på noll tjafs och operation omgående.
 
Men fy så hemskt! Och så dåligt bemötande!

Var det inte en dokumentär på Netflix om Essure för ett tag sen? Det ligger något i bakhuvudet när jag hör det namnet... Men kanske inte värt att kolla efter, det kan ju kanske bara spä på olustkänsorna om det är en sensationslysten dokumentär...
Jo, det var amerikanska kvinnor som slog larm först. Dokumentären är bra, rekommenderar den till alla, den handlar om medicinska implantat i allmämhet, och Essure är med som exempel.
 
Men herregud!
Jag och vad jag förstått, även gynekologen, utgick ifrån att blödningarna jag har dragits med beror på förestående menopaus men det kan alltså bero på essure? Trots bränning av livmoderslemhinnan blöder jag konstant om jag inte tar dubbel dos minipiller. Det räcker med en miss på några timmar så blöder jag igen i några veckor. Ont i magen i varierande grad har jag haft sedan jag fick endometrios som fjortonåring så det har jag inte ens kopplat ihop med implantatet. Att det går upp och ner har liksom tillhört det normala :meh: men det har eskalerat till höfterna de senaste åren och det har jag inte haft tidigare.

Väntar på att gyn ska ringa upp nu. Hoppas på noll tjafs och operation omgående.
Smärtvandring till höft och ryggslut är något som många (jag med) har fått och kopplar ihop med essure. Det finns en bra stödgrupp på facebook, några bra artiklar på GP och ett par på svt. Pma om du inte hittar stödgruppen!
 
Wikipediaberoende slog upp det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Essure

Biverkningar som kan uppstå senare är Viktökning, svullen buk, ont i magen, kronisk mensvärk, ryggvärk, svullen kropp, vätska i kroppen, ledvärk, håravfall, trötthet, huvudvärk, domningar och stickningar i händerna, ben, fötter, hormonobalans, pms, olustkänsla i kroppen, andfådd, blodsockerfall, orkeslös

Utöver dessa, finns det mer varaktiga problem i form av infektioner, inre blödningar och konstant smärta.
(alltså det är ju såklart någon privatperson som lagt in men det brukar ju bli diskussioner om många inte håller med)
 
Men herregud!
Jag och vad jag förstått, även gynekologen, utgick ifrån att blödningarna jag har dragits med beror på förestående menopaus men det kan alltså bero på essure? Trots bränning av livmoderslemhinnan blöder jag konstant om jag inte tar dubbel dos minipiller. Det räcker med en miss på några timmar så blöder jag igen i några veckor. Ont i magen i varierande grad har jag haft sedan jag fick endometrios som fjortonåring så det har jag inte ens kopplat ihop med implantatet. Att det går upp och ner har liksom tillhört det normala :meh: men det har eskalerat till höfterna de senaste åren och det har jag inte haft tidigare.

Väntar på att gyn ska ringa upp nu. Hoppas på noll tjafs och operation omgående.
Tänkte på dig när jag läste då jag minns att du skrivit om detta! Hoppas det går bra för dig och @Migo :heart
 
Smärtvandring till höft och ryggslut är något som många (jag med) har fått och kopplar ihop med essure. Det finns en bra stödgrupp på facebook, några bra artiklar på GP och ett par på svt. Pma om du inte hittar stödgruppen!
Med all den smärtproblematiken jag hade redan innan insättningen så har jag som sagt inte kopplat ihop det till essure alls vilket nu när jag tänker tillbaka visserligen inte är så konstigt men så enormt störande!!! Jag blev stadigt sämre i vad jag trodde var övriga sjukdomar efter implantatet sattes in men det kopplade jag inte till implantatet eftersom smärtläkaren jag hade då menade att det var en naturlig utveckling av de sjukdomar jag har att bli sämre och sämre. Att jag krampar från axel till nedre delen av höften på vänstersidan (jag har bara vänster äggledare kvar och därför bara ett chip) kan alltså bero på det här och inte enbart på ryggmärgsstimulatorn jag hade som togs bort för några månader sedan. Ryggmärgsstimulatorn gav kramper i låret omgående men jag utgick ifrån att övrig kramp berodde på den med men så kanske det inte är för som sagt, stimulatorn är borta men krampen finns kvar... Att både ha ryggmärgsstimulator och essure blev kanske det som droppade mig över kanten. De sattes in med bara något halvårs-års mellanrum och det var efter det jag föll snabbare och snabbare och förlorade flera kroppsfunktioner i veckan. Ryggmärgsstimulatorn består av elektroder, dvs. metall, och en dosa av metall med batteri i. Kanske inte konstigt att fallera av det. Helvete vad arg och ledsen jag är nu. Tänk om detta har varit orsaken till att så många år gått förlorade :cry:

Hittade gruppen på fb och har skickat ansökan som beviljades direkt. Tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp