iNHALE

Trådstartare
Finns det några som helst lagar man måste följa som privatperson gällande rivning av eternit förutom när det kommer till var man får tippa det? Överallt där jag läser hittat jag bara att lagarna gäller för företagare, inte för privatpersoner.
 
Det är just det jag menar. Enligt denna sidan så finns det vad jag vet inga regler som gäller för privatpersoner när det kommer till själva hanteringen. Eller missar jag något? Våra grannar påstår att dom tänker anmäla oss för att vi som privatpersoner river eternit utan "rätt skydd" på vår tomt.
Det står ju precis där vilka skydd du ska använda. Vattengjutning, masker, skyddsutrustning, när det behövs undertryck och efterventilering, hanterings- och skyddsinstruktioner för rivning inomhus resp utomhus, innanför och utanför inneslutning, hur du provtar materialet först osv osv osv. Vad saknar du? De skriver att regler för privatpersoner saknas men också att för er och andras hälsas skull följ alla regler som gäller för företag.

Följ allt det så är ni på den säkra sidan, eller ta in företag med rätt tillstånd och skyddsutrustning.
 
Sprider du asbest på tomten eller till dina grannars tomt kan de tipsa miljöförvaltningen, och du kan föreläggas att sanera. Med ett behörigt företag till och med, som du får betala för. Miljöbalken är du skyldig att följa även som privatperson och asbest räknas som farligt avfall och spridning av det räknas som en förorenande miljöskada enligt 10 kap.
 
Mysiga grannar ni verkar ha..

Jag är inte helt insatt i reglerna för privatpersoner men vi kör en del asbest via jobbet. Hela plattor är okej, det är dammet som farligt, alltså när det bryts sönder. Oavsett vad reglerna säger så ta det försiktigt, använd ordentliga masker. Fråga på en bygghandel vad de rekommenderar då det finns olika.

Värt att tänka på kan vara att vissa återvinningscentraler tar ut en tippavgift för större mänger farligt avfall, även från privatpersoner. Det är ändå hit det ska, absolut inte dumpas någon annanstans.
 
Vi har pratat med kommunens miljökontor och fått grönt ljus att göra så som vi planerat från början. Det finns inga lagar som reglerar hur asbest skall rivas av privatpersoner som river själva, bara rekommendationer om skydd. Deras orosanmälan mot oss tyckte de vi skulle ta med en nypa salt då folk ofta oskynnesanmäler för ingenting utan de var nöjda med den beskrivningen vi gav ang hur vi ska gå till väga med vattning, täckt släp osv. Plattorna kommer gå sönder eftersom det sitter läkt ovanpå utöver deras egen infästning under, men med vatten kommer vi minimera dammet.

De har snackat med alla andra grannar också för att försöka få dem emot oss men det har bara resulterat i att de slutit upp bakom oss istället.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 243
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 530
Senast: Enya
·
Samhälle Nu är det den tiden på året då pristagarna av nobelpriset tillkännages. Och jag måste erkänna att jag tycker det är lite häftigt med...
2
Svar
23
· Visningar
1 333
Senast: cirkus
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 487
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp