Sharpless

Trådstartare
Har funderat till och från, under en längre tid, varför det är så viktigt för oss människor att sätta etiketter på oss själva, och på andra.
Varför måste vi alltid inordna oss i olika fack? Jag förstår absolut varför minoriteter, som inte passar in i det fack där majoriteten vill att alla ska vara i, känner att de behöver visa att de inte alls hör hemma i det facket. Men varför måste det här stora facket finnas, varför tillåter vi* inte att det kanske är mer så att man egentligen är mer eller mindre ensam i just sitt fack, även om det nog finns många fack som är ganska lika varandra.

Jag är fullt medveten om att jag skriver det här från ett extremt privilegierat perspektiv, men det jag vill få fram är att varför anses vissa etiketter vara så mycket mer värda än andra?

* Med "vi" menar jag ett generellt vi, och inser självklart att det finns de som inte känner igen sig i den beskrivningen.

PS. Som vanligt vill min hjärna tänka massor, men när det ska formuleras ord av det hela, så finner jag att mina tankar är hala och inte alls vill bli formade till något helt och fullt reellt, något som går att skriva ned. Men kanske med hjälp av lite diskussion, kanske det går att förtydliga och förbättra orden som kommer från mina tankar. DS.
 
Har funderat till och från, under en längre tid, varför det är så viktigt för oss människor att sätta etiketter på oss själva, och på andra.
Varför måste vi alltid inordna oss i olika fack? Jag förstår absolut varför minoriteter, som inte passar in i det fack där majoriteten vill att alla ska vara i, känner att de behöver visa att de inte alls hör hemma i det facket. Men varför måste det här stora facket finnas, varför tillåter vi* inte att det kanske är mer så att man egentligen är mer eller mindre ensam i just sitt fack, även om det nog finns många fack som är ganska lika varandra.

Jag är fullt medveten om att jag skriver det här från ett extremt privilegierat perspektiv, men det jag vill få fram är att varför anses vissa etiketter vara så mycket mer värda än andra?

* Med "vi" menar jag ett generellt vi, och inser självklart att det finns de som inte känner igen sig i den beskrivningen.

PS. Som vanligt vill min hjärna tänka massor, men när det ska formuleras ord av det hela, så finner jag att mina tankar är hala och inte alls vill bli formade till något helt och fullt reellt, något som går att skriva ned. Men kanske med hjälp av lite diskussion, kanske det går att förtydliga och förbättra orden som kommer från mina tankar. DS.

Jag tror det handlar om det vanliga flockbeteendet -vi och så dom o dom... Och så sätter vi etiketter på dom men ofta utan att mena något illa.
 
Ja och vilka skumma fack det finns. Folk som går på parmiddagar. Folk som gillar veteranmopeder. Dom som går i Docmartens. Saltvattenakvarister. Rödhåriga. Allt beror ju på vem som tittar o paketerar "folk". För det finns ju rödhåriga saltvattenakvarister som köper sig veteranmoped och kör i sina Docmartens till parmiddagen.
 
Vi har redan som barn i oss att kategorisera och samla bilar på en rad, klossar på en.. Det är "naturligt" för oss att kategorisera vår omgivning, och lägger vi ytterligare rastret "vi och dem" blir detta behov än starkare.
 
Överlevnadsinstinkt från mänsklighetens början, då det var extremt viktigt att skilja på "vi" och "dom".
Så det är bara en rest av att vår reptilhjärna inte "hunnit med i svängarna" :confused:

Fast med det sagt, så finns den problematiken i den största delen av världen kvar. Vi kan vara hur öppna och tillåtande som helst i Sverige, men vi är en minoritet av världen. Men å andra sidan så räcker det kanske att få ett "fritt" Sverige till slut? Åh önsketanke!

Har funderat till och från, under en längre tid, varför det är så viktigt för oss människor att sätta etiketter på oss själva, och på andra.
Varför måste vi alltid inordna oss i olika fack?
Jag lider av samma tankar som du, hoppas att vi kan få nyanser av detta i tråden. Jag har också svårt att sätta ord på det som min hjärna tänker. Men jag var inne på detta i Tranans tråd, vilket blev helt fel. Men min hjärna satte igång liksom O_o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 148
Senast: Mineur
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Ja, varför skriver jag här egentligen? Jag har skrivit här tidigare och slutat flera gånger om, men så kommer jag tillbaks igen. Varför...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Cattis_E
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp