Etiska nämndens beslut om hingsthållaren

Jag tänker mer på att maskineriet verkar mala otroligt långsamt, "incidenten" har tagit över ett år att reda ut. Undrar hur många hästar han har hunnit ta emot och ta hand om efter att detta hände?
För avstängningen räder ju i kraft först nu, om jag inte har fattat fel?

Marita
 
han har otroligt fina hingstar vill jag lova ...varför skulle inte han kunna göra hyss i där ...när Emil redan har gjort det :D jo men undra hur det blir med chipsmärkningen här i småland och omkring (tänkte göra det i höst på min pojke )och fölmönstringen på söndag...:confused:
 
Jaha, så då är det helt OK att missköta hästar så till den milda grad att dom lider svårt och tom dör då?
:mad:Är det din åsikt? :confused:
 
Vad jag har förstått av tråden är att det är en hingsthållare som har misskött sig? Någon som kan berätta lite mer för mig som inte är insatt? :confused:
 
Nej, det skrev jag inte heller.
Vi vet ju inte vad som legat bakom det hela & eftersom det är väldigt många som haft sina ston hos honom & varit nöjda så ska man inte glömma bort det.
 
tror nog att de flesta har en ganska bra hum om vad som låg bakom det hela...
det var ju det som diskuterades så ivrigt i en annan tråd, att några visste om att hingsthållaren inte alltid skött sig så bra...
 
Det är möjligt att du inte vet vad som har hänt, men jag vet. Och jag blir förbannad bara jag tänker på det, hur länge han har fått hålla på och bara smitit undan allt vad ansvar heter. Dessutom finns det fortfarande människor som försvarar honom och tycker synd om honom - snacka om snedvriden omtanke. :confused:
(ursäkta ordval och halvtaskiga formuleringar, men jag blir så upprörd att det är svårt att hitta ord :crazy:)
 
Om så en miljon hästägare är nöjda så har uppenbarligen just den här hästen vanvårdats till döds. Och då spelar alla de nöjda ingen roll.

Beslutet i etiska nämnden gäller ju också just skötseln av den här hästen och inget annat.

mandalaki
 
Precis vad jag vill mena.
Jag försvarar absolut inte att en häst har dött, det är förskräckligt, men jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att många även varit nöjda med hingsthållaren. Det är så lätt att glömma bort alla possitiva saker för en negativ.

Kom ihåg att jag försvarar inte att en häst dött, det är fördjäkligt. Har verkligen medlidande med de drabbade.
 
Ja, det är ju verkligen pinsamt, (jag hittar inget riktigt bra ord så pinsamt får duga)! Undrar hur vanligt det är egentligen?! Kanske läge att be om F-skattsedel och momsregistreringsbevis innan man lämnar sitt sto på betäckning nästa gång?! I alla fall om man får betala moms för det. Jag menar det kanske är fler inom islandshästvärlden som gör samma sak? :smirk:
 
Jag vet inte hur mycket jag ska säga om det här, men jag har haft mitt sto hos honom 2 ggr, 2 somrar, under en längre tid.

Under den tiden har stona skötts om bra, så långt jag vet. Dock har jag sett en hingst, som var i bedrövligt skick, men han skulle behandlas av veterinär enligt utsaga. Så hände inte, utan hingsten dog i samma symptom som Prudur visade. Det här hände för många år sedan. INGEN av oss vet, hur många hästar som farit illa under alla år, från -70 talet till idag, som KANSKE pga synen på hästhållningen o ansvar emot levande liv, männsikors älskade hästar o ansvar för det man förbehåller sig emot hästägarna - bara är EN SKITSAK. Detta tagit ur målsägandens egna ord....Ansvar för levande liv - ansvar... Det är vad det handlar om!!!

MEN ston har gått på betäckning långt från gården på ett taggtrådsstängselinhägnat område. Det visste jag inte om, Det fick jag veta långt efteråt. Det hade jag aldrig tillåtit, taggtrådsstängsel.....

Det här är en fråga om ANSVAR.

ATT BRY SIG OM.

ATT TA HAND OM ANDRAS ÄGODELAR.

Han har förbrukat sitt ansvar, hur duktig han än anses vara av andra.

Lena
 
På den gården där jag står hade dom en sommar en av hans hingstar och han var så fin :love: ..... och det är nog många som varit nöjda med hans hingsthållning och som sagt vi vet inte vad som ligger bakom det hela och det är sorgligt att detta ska kunna hända ...man borde kanske ha inspektörer från sif som åker runt och kollar upp hur det sköts ute på hingststationerna :confused:
 
Jag vill bara säga att jag hyser enorm respekt och beundran för stoägaren, som vågade och framförallt orkade driva den här saken - för hon har sannerligen haft det tufft emellanåt. :bow: :bow: :bow:
Jag hoppas nu att fler, som råkat ut för liknande saker, orkar göra samma sak så att vi framöver kan utnyttja tränare och hingsthållare utan att riskera liv och lem på våra hästar.
Det är faktiskt så att vi till sist får vad vi förtjänar. Om ingen reagerar och säger ifrån, så kommer människor som tex hingsthållaren ifråga att kunna fortsätta sin verksamhet och därmed förstöra för de som är seriösa.
 
Ja det är starkt gjort av stoägaren!!
Men jag undrar en sak angående henne... Kollade hon upp hingstägaren, området där stoet gick, besökte hon hästen...? För hon borde ha märkt det!!
Jag skulle aldrig våga släppa iväg en häst utan att ha stenkoll innan och göra åtminstonde något/några besök!
 
Självklart så kollade hon upp allting så gott det gick! Hon ringde dessutom ofta och kollade hur det stod till och fick hela tiden en försäkran om att allt var hur bra som helst.
Har du någon gång träffat och pratat med hingsthållaren ifråga? Isåfall vet du säkert vilken duktig talare han är. Han kan snacka omkull vem som helst (som inte känner till hans problem). Dessutom så trodde hon väl att 30 års erfarenhet av islandshästavel och det faktum att han satt med i avelsutskottet borgade för kvalitet. :devil:
Nu har hon tyvärr fått lära sig läxan på det mest fruktansvärda sätt som tänkas kan. Det kommer förmodligen att bli svårt för henne att någonsin lita på folk i fortsättningen.
 
jag menade inte att det enbart är hennes fel på något sätt och jag tycker att det är hingsthållarens ansvar ( och nej, jag har inte pratat med honom ) MEN jag skulle definitivt försöka se till min häst så att jag SER att den mår bra! Oavsett om hingsthållaren kan prata för sig och berättar att hästen mår bra, jag skulle vilja se det med egna ögon!
Silverkedjan mfl. som är hingsthållare, inte har man väl någonting emot att en stoägare kommer och tittar och besöker sitt sto och ser så allt är bra??
 

Liknande trådar

Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 367
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 290
Senast: Sirap
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp