Etiska nämndens beslut om hingsthållaren

Det är väl självklart att det är bäst att själv se till att hästen mår bra, men alla har kanske inte möjlighet att göra så.
Och jag tycker faktiskt att man ska kunna lita på att de människor som tar sig an andras hästar verkligen gör sitt jobb, tar sitt ansvar. Dom tar ju faktiskt betalt för att utföra en tjänst.
Det minsta man kan begära är väl att dom åtminstone ser till hästarna dagligen och rapporterar om något inte står rätt till :confused:
Sen ser jag det som en självklarhet att få komma och hälsa på sin häst när/om man har möjlighet.
 
Jag tycker också att man ska kunna lita på att hästen blir väl tagen nom hand om och mår bra! Men jag skulle helt enkelt inte lita enbart på någons ord...
 
Bra talat Mandalaki! Just så är det! Miljoner välskötta hästar uppväger inte att en vanvårdas till döds på detta sätt, oavsett vad som ligger bakom!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Ingen mer än jag som reagerade på hur lite fakta som faktiskt framkom i beslutet? DEt gick ju inte att av beslutet förstå om hingsthållaren verkligen gjort sig skyldig till något oegentligt. Det var en massa antydningar, men inget konkret. Och man fick inte höra hans version heller. Jag skulle tex velat veta hur stoet såg ut när hon kom dit. Magsår är en vanlig åkomma hos hästar, många har det utan att man vet om det. Det stod ingenting om hur lång resa stoet hade hem eller om nånting kan ha tillstött under de dagar som gick innan hon fick sjukhusvård. Jag säger inte att etiska nämnde gjorde fel, men jag tycker det beslut som publicerades var otroligt illa skrivet. Det man kan utläsa är att SIF inte vill ha något att göra med en man som misstänks för oegentligheter, inte en som beslagits med dem. Och som någon påpekade, många stoägare är nöjda, så det är nog inte en alldeles svart eller vit affär.
Vad som än händer med detta ärende tycker jag det är dags att se över etiska nämnden och se till att flesta som sitter där är icke-Sif:are, samt betydligt bättre på att uttrycka sig än det nuvarande gänget. Jag kommer osökt att tänka på diktarens ord : "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta..." :crazy: :angel:
 
Nu har jag inte tillgång till tidningen just nu... Men som jag minns det fanns ett veterinärintyg på att hästen inte blivit så här sjuk knall och fall - utan att hingsthållaren hade tid på sig att upptäcka hur dålig den var och koppla in veterinär/kontakta ägaren. Med utgångspunkt från det borde han ju inte ha svarat att allt var okej när stoägaren ringde.

Dessutom framkom väl att en veterinär blivit anmäld för att han låtit hingsthållaren själv behandla stoet med Hippotrim. Alltså måste hingsthållaren ha sett att hästen var sjuk. Ägaren borde kontaktats och hästen borde kommit under vård betydligt tidigare.

Så tolkade i alla fall jag beslutet när jag läste det.

mandalaki
 
Vet. som lät hingsthållaren beh. Prudur med Hippotrim såg ju stoet några dagar innan hon hämtades av ägaren, då han var den som utförde ultraljudsundersökningen. Varför reagerade inte denna veterinär????? Han borde ju ha sett att hon var mycket dålig, nått såg han ju eftersom som fick Hippotrim, men vad hände sen??? Varför meddelade hingsthållaren inte ägaren om att vet. ansåg att hästen inte mådde bra?

Jag skulle då aldrig skicka mitt sto (om jag hade nått) till en person som visat sig bry sig så lite om hästars liv...
 
Jag kanske lämnar mitt sto 30 eller 40 mil bortåt...eller mera. Självklart LITAR jag på, att hingsthållaren, som här dessutom sitter med i SIF:s avelsutskott SKÖTER om min häst!!! Och alla andras. I o med detta, kommer många stoägare att vara försiktiga i fortsättningen!

Ang beslutet...det är svårt att veta hur man skriver på ett bra sätt, sådana här saker. Det finns säkert mer bakom, än vad vi kan läsa där.

Lena
 
Hippotrim används av många hingsthållare att behandla ston som inte "tar sig" (=blir dräktiga) med. Men det skall ju ske efter att en veterinär har tagit prover och konstaterat att stoet har en infektion i livmodern. Men i detta fall hade inte veterinären tagit nått prov utan bara skrivit ut Hippotrim.

/Malin
 
Hippotrim är ju tydigen nåt som används tämligen rutinmässigt, inte för att hästar är sjuka utan för att de inte blir dräktiga. Den veterinär som skrev ut det behöver ju inte ens ha sett hästen, det verkar ju faktiskt inte så. Det kan man såklart också ha åsikter om, men det hör ju inte riktigt hit.
Det veterinärintyg som det talas skrevs ju på djursjukhuset nästan en vecka efter att hästen lämnat hingsthållaren, och kan rimligtvis inte säga så mycket om vilket skick hästen var i en vecka eller mer tidigare.
Beslutet är illa formulerat och dåligt strukturerat och det gör att det hela verkar mycket mindre solklart nu än det gjorde tidigare, tycker jag. De argument som läggs fram skulle aldrig godkännas om det var en studentuppsats, det kan jag i alla fall garantera... :eek: Den studenten skulle jag skicka hem att skriva om!
;)
 
Håller med dig om att det är märkligt skrivet. Det framgår ju aldrig av besluten om den som anmälts själv fått yttra sig, och vad vederbörande i så fall sagt.

En sak i det här beslutet undrar jag över. Det står att "I betäckningsavtalet framgår att stoet går hos hingsthållaren på stoägarens ansvar". Då kan man ju fråga sig hur hingsthållaren kan bli fälld för något över huvud taget.

mandalaki
 
SIF kan ju ha stadgar som föreskriver att mottagna ston ska behandlas på ett visst vis. Hingstägare kan då bli fällda i etisk nämnd, men inte i domstol.
 
En av hingstägarens hingstar kommer att komma ned till Skåne för att stå på station och tävlas av en ungdomsryttare. Det ska bli spännande att se :)
 
Jag vet inte vart du har fått dina uppgifter från eller hur insatt du är i fallet, men jag har följt det på nära håll och tänker berätta precis vad som hände.

Den 4 juni 2002 lämnades en pigg och välmusklad häst , som var i gott hull hos hingsthållaren. (Det finns flera skriftliga utlåtanden på hur Prudur såg ut innan hon åkte till betäckning, bla av veterinär, hovslagare och tränare.)
Hingsthållaren hade problem att få henne dräktig och beslöt att behandla henne med Hippotrim, detta utan att meddela stoägaren eller att hästen undersökts av veterinär. Hippotrim är för övrigt ett receptbelagt sulfapreparat (aktiva substanser: trimetoprim och sulfadiazin), metaboliseras i levern, utsöndras i huvudsak via njurar. Det är viktigt med fri tillgång till vatten under behandlingstiden. (Källa:fassvet) Utan fri tillgång på vatten sägs Hippotrim kunna leda till leverskador.
Torsdagen den 22 augusti 2002 hämtades Prudur. Hon hade då tappat kraftigt i vikt, vilket stoägaren påpekade. Hon fick till svar: ”Ja, men hon är ju i ridhästkondition”.
Det kan jag inte hålla med om, hon var omusklad, insjunken i flankerna och halsen var tunn. Hennes blick var tom och loj.
Efter hemkomsten på torsdag kväll den 22 augusti ville hon bara sova. Stoägaren tittade till henne under natten. Följande dag höll hon Prudur under närmast konstant uppsikt. Hon hade fått rådet att försiktigt försöka få henne att äta och dricka och gjorde upprepade försök till detta. Prudurs tillstånd ändrades varken till det bättre eller till det sämre under dagen.

Prudur kördes in till Slöinge djursjukhus på lördag morgon, alltså 1,5 dygn efter hemkomst. Hon fick genast dropp (10 l) eftersom hon var uttorkad. Prover togs och det visade sig att hon hade grava leverskador, men med medicinering skulle hon kanske kunna leva ett par år till.
Beslut togs senare under lördagen att sonda henne med vatten och glukos. Detta klarade hennes magsäck inte av, på lördag kväll blev hon kraftigt sämre och beslut togs om akut buköppning.
Prudur dog på operationsbordet pga brusten magsäck och i bukhålan utrunnet tarminnehåll.
Hon levde alltså drygt två dygn efter hemkomst och inte en vecka .
Angående etiska nämndens arbete, så har det tagit nästan ett helt år att komma fram till ett beslut. Jag tror inte att det var ett lätt beslut att fatta, då de faktiskt har känt och arbetat med den här mannen under lång tid.
Hingsthållaren fick vid två tillfällen brev från etiska nämnden, där han anmodades att inkomma med sin version av händelsen. Vid det andra tillfället påpekades även att han inte inkommit med någon skrivelse och att beslut skulle komma att fattas oavsett om han lämnade in kommentarer eller ej.
Hingsthållaren skickade aldrig in några kommentarer, utan valde istället att skriftligen överklaga det senare fattade beslutet och då beklaga sig över att hans vittnen inte blivit hörda av etiska nämnden. Men det är faktiskt hingsthållarens eget ansvar att skicka information och uppgifter till etiska nämnden, vilket ju faktiskt påpekades skriftligen två gånger för honom.
 
Djurskyddslagen gäller oavsett vad som står i betäckningsavtalet. Den säger bla:

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom
3 § Djur skall ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn
 
Jag vill ge en stor eloge till stoets ägare som vågat ta i det hela och driva saken så här långt!

Lena
 
Du behöver inte citera djurskyddslagen... Jag reagerade bara på en i mitt tycke orimlig formulering.

Tack för informationen. Den är hårresande :cry:. I övrigt håller jag med Balderum.

mandalaki
 
Tack Kosmokatten! Skulle bara vilja tillägga att det var pga att magsäcken var så sönderfrätt av hästens egen magsyra, något som kan ske vid brist på mat och vatten, som magsäcken sprack då man sondade in vätskan. Hästen var utom all räddning. Och ja, det är anmärkningsvärt att inte veterinären som ultraljudade reagerade. Men tyvärr är många veterinärer alldeles för fega att skriva att en häst är i underhull eller mager. Jag har sett flera veterinärbesiktingar där man skrivit "normalhull" fastän man helt klart kan se att hästen är i underhull eller tom mager! Varför är det så här? Den fegheten vållar mycket onödigt lidande och gör det svårt för myndigheter att ingripa förrän djuren är i så dåligt skick att de är döende, för då kan veterinärer skriva i vilket dåligt skick hästen är! Jag har reagerat på det här väldigt länge eftersom jag är engagerad i djurskyddsorganisationer sedan mer än 20 år. Så länge en del veterinärer skyddar mänskliga och ekonomiska värden före det de skall skydda, djuren, så kommer djur att vanvårdas ihjäl! Det finns många bra veterinärer som är måna om djuren men jag trodde en gång i min naivitet att alla som valde bli veterinär gjorde det för att värna om djuren, men jag är inte lika övertygad om det längre.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 383
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp