Etiska och miljövänliga smycken

MiniLi

Trådstartare
Kan vi hjälpas åt att lista miljövänliga och etiska smyckesalternativ och vart man hittar dem?
Vore också intressant med diskussion om vad som ens är miljövänligt/etiskt?

Jag letar just nu specifikt efter ringar (förlovning/vigsel) men alla smycken är ju intressanta. Har hittills bara hittat en svensk onlinebutik/guldsmed som uppfyller mina krav.. Hur många som helst anger att de använder etiska diamanter men jag vill nog inte stödja diamantindustrin alls..

Jag har landat i att jag vill ha:
- Återvunnet guld
- Labbtillverkade stenar såsom moissante eller labb-diamant. Ej CZ.
- Svenskt eller iaf europeiskt så man inte behöver beställa från andra sidan jorden..

USA har ett jättestort utbud men det känns ju sådär..

Obs! Inga länkar! Nämn bara namn på butik eller guldsmed. Gissar att länkar kommer göra då att tråden ryker.
 
Ateljé Johanna E Fagerstedt i Vickleby på Öland är väldigt duktig och har ett bra miljötänk. Prata med henne så kan hon nog hjälpa dig med det du är ute efter.
 
Ateljé Johanna E Fagerstedt i Vickleby på Öland är väldigt duktig och har ett bra miljötänk. Prata med henne så kan hon nog hjälpa dig med det du är ute efter.
Enligt hennes hemsida jobbar hon med ”etiska” naturliga stenar, men hon kanske använder syntetiska stenar också?
 
Har du tittat något på begagnat? Det finns mycket smycken som man kan köpa och få omgjorda i eget tycke och smak och det om något måste vara både etiskt och bra miljötänk i ett. :idea:

Kolla om pantbankerna har något som ska säljas?
 
Har du tittat något på begagnat? Det finns mycket smycken som man kan köpa och få omgjorda i eget tycke och smak och det om något måste vara både etiskt och bra miljötänk i ett. :idea:

Kolla om pantbankerna har något som ska säljas?
Ja lite, men det känns lite förvirrande. Vet inte riktigt vart jag ska leta heller :confused:

Pantbankerna - online eller går man till butik?
 
Inte riktigt ringar men...jag har en bekant som gör brudbuketter av bling. Dom blir helt fantastiska. Sen gör mitt volontära ställe en hel del smycken av återvunnit allt-möjligt, dock i princip ingenting av ädelmetall/ädelstenar utan helt andra saker. Jag älskar nog smyckena av blixtlås mest
 
Det är så svårt det här med från vilket land man köper. Vill ju gärna köpa svenskt, men ringarna tillverkas ändå i europa. Då vet jag inte vad man vinner på att köpa svenskt?
Enklare returer iofs.

Eller hur skulle ni resonera?
 
Free spirit shaking soul, kanske inte riktigt vad du är ute efter men så fina smycken! Nicole som gör smyckena är, förutom otroligt duktig, driven och brinner för miljön och mänskliga rättigheter.
 
Ja lite, men det känns lite förvirrande. Vet inte riktigt vart jag ska leta heller :confused:

Pantbankerna - online eller går man till butik?

Både och, många stora pantbanker (kedjor) samlar sina objekt på hemsidan. Kaplans har pantbanksauktion varje vecka och objekten finns på deras hemsida. Man kan (om man bor i sthlm) dessutom svänga förbi för att känna och klämma på grejerna i deras lokaler.
 
Kan vi hjälpas åt att lista miljövänliga och etiska smyckesalternativ och vart man hittar dem?
Vore också intressant med diskussion om vad som ens är miljövänligt/etiskt?

Jag letar just nu specifikt efter ringar (förlovning/vigsel) men alla smycken är ju intressanta. Har hittills bara hittat en svensk onlinebutik/guldsmed som uppfyller mina krav.. Hur många som helst anger att de använder etiska diamanter men jag vill nog inte stödja diamantindustrin alls..

Jag har landat i att jag vill ha:
- Återvunnet guld
- Labbtillverkade stenar såsom moissante eller labb-diamant. Ej CZ.
- Svenskt eller iaf europeiskt så man inte behöver beställa från andra sidan jorden..

USA har ett jättestort utbud men det känns ju sådär..

Obs! Inga länkar! Nämn bara namn på butik eller guldsmed. Gissar att länkar kommer göra då att tråden ryker.
Måste du ha diamant då? Om du kan tänka dig att lämna stentypen kanske plötsligt det dyker upp säkrare stenar? Med gruvor i länder med mer hm trygg arbetsmarknad. Eller ingen sten tex.

https://www.huffpost.com/entry/7-reasons-why-you-shouldn_b_1720870 Det kryper ju fram här och där att det inte ens är en tradition i USA med diamantringar utan en snygg marknadsföringskampanj från 1947.
 
Senast ändrad:
Måste du ha diamant då? Om du kan tänka dig att lämna stentypen kanske plötsligt det dyker upp säkrare stenar? Med gruvor i länder med mer hm trygg arbetsmarknad. Eller ingen sten tex.
Jag vill ha labb-tillverkad diamant eller moissanite. Dvs ingen gruvsten alls utan tillverkad i labb/fabrik :)
Jag vill inte ha slät ring. Vill ha fint, etiskt och hållbart bling :D

Det är dock rätt skralt utbud i sverige och även europa. I USA är moissanite mer populär eftersom deras ringmode säger superstora stenar och moissanite är billigare. Här svarar många guldsmeder bara att de ”endast jobbar med naturliga stenar” när man frågar. Och så viftar de med sina floskler om hur etiska just deras gruvdiamanter minsann är.. :meh:

Men har hittar lite nu!
- Norrfolks använder återvunnet guld och labbdiamanter. Dock ganska litet utbud.
- Vanbruun kan sätta labbdiamant i alla sina ringar och moissanite i vissa. Använder återvunnet guld och i andra hand fair trade.
- Lily Arkwright i UK har stort utbud med moissanite och nu har jag fått svar om att även de använder återvunnet guld alt fair trade.

Lutar åt Lily Arkwright eller Vanbruun, ska bara kolla vad priserna landar på hos Vanbruun när man sätter moissanite istället för naturlig diamant..
 
Jag vill ha labb-tillverkad diamant eller moissanite. Dvs ingen gruvsten alls utan tillverkad i labb/fabrik :)
Jag vill inte ha slät ring. Vill ha fint, etiskt och hållbart bling :D

Det är dock rätt skralt utbud i sverige och även europa. I USA är moissanite mer populär eftersom deras ringmode säger superstora stenar och moissanite är billigare. Här svarar många guldsmeder bara att de ”endast jobbar med naturliga stenar” när man frågar. Och så viftar de med sina floskler om hur etiska just deras gruvdiamanter minsann är.. :meh:

Men har hittar lite nu!
- Norrfolks använder återvunnet guld och labbdiamanter. Dock ganska litet utbud.
- Vanbruun kan sätta labbdiamant i alla sina ringar och moissanite i vissa. Använder återvunnet guld och i andra hand fair trade.
- Lily Arkwright i UK har stort utbud med moissanite och nu har jag fått svar om att även de använder återvunnet guld alt fair trade.

Lutar åt Lily Arkwright eller Vanbruun, ska bara kolla vad priserna landar på hos Vanbruun när man sätter moissanite istället för naturlig diamant..
Jo alltså jag menade att det finns ju smaragder, safirer (som tydligen var populära i samband med bröllop) och rubiner och div annat. Om tex en safir är från Australien kanske det känns tryggare.

https://www.huffingtonpost.com/entr...ethical-gemstones_us_592b20e8e4b0a7b7b469cb99
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp