Etiska och miljövänliga smycken

Johanna N designar och tillverkar smycken i silver och mässing. Fina kollektioner! Produktionen sker dock i Thailand, men det finns tydlig information på hemsidan om hela produktionsledet osv.
 
Jag vill ha labb-tillverkad diamant eller moissanite. Dvs ingen gruvsten alls utan tillverkad i labb/fabrik :)
Jag vill inte ha slät ring. Vill ha fint, etiskt och hållbart bling :D

Det är dock rätt skralt utbud i sverige och även europa. I USA är moissanite mer populär eftersom deras ringmode säger superstora stenar och moissanite är billigare. Här svarar många guldsmeder bara att de ”endast jobbar med naturliga stenar” när man frågar. Och så viftar de med sina floskler om hur etiska just deras gruvdiamanter minsann är.. :meh:

Men har hittar lite nu!
- Norrfolks använder återvunnet guld och labbdiamanter. Dock ganska litet utbud.
- Vanbruun kan sätta labbdiamant i alla sina ringar och moissanite i vissa. Använder återvunnet guld och i andra hand fair trade.
- Lily Arkwright i UK har stort utbud med moissanite och nu har jag fått svar om att även de använder återvunnet guld alt fair trade.

Lutar åt Lily Arkwright eller Vanbruun, ska bara kolla vad priserna landar på hos Vanbruun när man sätter moissanite istället för naturlig diamant..
Åhh Lily Arkwright! Vilket superbra tips för mig som vill ha bling men helst inte heller vill köpa nya diamanter! Jag ska genast visa maken inför vårt 10-årsjubileum!
 
Jo alltså jag menade att det finns ju smaragder, safirer (som tydligen var populära i samband med bröllop) och rubiner och div annat. Om tex en safir är från Australien kanske det känns tryggare.

https://www.huffingtonpost.com/entr...ethical-gemstones_us_592b20e8e4b0a7b7b469cb99
Ja jag förstod det. Avstår dock alla gruvstenar. Finns ju diamanter från Canada tex också men jag håller mig till de labbtillverkade :)
Åhh Lily Arkwright! Vilket superbra tips för mig som vill ha bling men helst inte heller vill köpa nya diamanter! Jag ska genast visa maken inför vårt 10-årsjubileum!
Ja, så sjukt fina grejer!
Vissa ringar har dock smådiamanter i så man får läsa ordentligt i infon!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp