Etiskt sparande?

the_connemara

Trådstartare
Vill öppna ett vanligt sparkonto i en annan bank än den jag har (Swedbank) med så bra ränta som möjligt (inser att det inte är så himla mycket någonstans) men vill välja en bank med ett vettigt hållbarhets/etiskt tänk. Egentligen gillar jag inte alls tanken på att tjäna pengar på pengar men måste fasen bli vuxen snart och börja spara och vek mig för att inte ha allt på ett 0.00 % räntekonto 😅 Eftersom jag är superdålig på att spara vill jag ha största lättillgängliga delen i en annan bank med insättningsgaranti och åtm till att börja med fria uttag. Bara att inte se pengarna tror jag kommer hjälpa mig mycket.

Jag tänkte sikta på att ha 1-2 månadslöner (á 25 kkr/mån) på mitt vanliga buffertkonto och sedan 2-3 på ett sparkonto i en annan bank och den banken behöver jag lista ut vilken jag vill välja. Jag kommer troligtvis få ut mer per månad om ca ett halvår då vi går över till 5-skift på jobbet men redan nu har jag en del bonus jag hade velat starta upp sparandet i annan bank med.

Sedan blir nästa grej att fundera över mer långsiktigt sparande/pensionssparande men det ligger minst 1 år framåt. Jag har bosparande genom HSB i Danske Bank redan nu men annars bara Swedbank och lån till mina föräldrar jag betalar av på.
 
Jag har tyvärr inte någon aning om hur etiska dom är, men jag gar extra sparkonto hos Svea Ekonomi. Den banken har bra ränta för att ha fria uttag.
 
Nu vet jag inte hur väl de stämmer överens med dina övriga önskemål, men när jag googlade "spara etiskt" så fick jag upp en länk från Naturskyddsföreningen som rekommenderade JAK Medlemsbank och Ekobanken. Kika där? Du kan också kolla på Fair Finance Guide, https://fairfinanceguide.se/, för tips om etiska banker.
 
Nu vet jag inte hur väl de stämmer överens med dina övriga önskemål, men när jag googlade "spara etiskt" så fick jag upp en länk från Naturskyddsföreningen som rekommenderade JAK Medlemsbank och Ekobanken. Kika där? Du kan också kolla på Fair Finance Guide, https://fairfinanceguide.se/, för tips om etiska banker.

Naturskyddsföreningen kan det nog varit jag läste på! Tack!

Googlade lite (är sämst på det) och fick bland annat upp länken du har med men tyckte alla stora banken också var med så blev fundersam.
 
Det här är ju inte alls vad du frågar efter och jag vill egentligen inte ge råd på något som inte efterfrågas och snarare kanske är precis vad du inte vill ha.... meeeeen jag gör det ändå!

Jag började spara mer strukturerat och ”ordentligt” lite mer än ett år sen. Jag hade läst på om fondrobotar och tyckte det verkade bra. Det är ju en annan typ av sparande än att ha på ett konto, men jag har ett sånt också till vardagsbufferten. Jag har ett kortsiktigt sparande och ett långsiktigt, hos ett av de stora svenska fondrobotbolagen (eller vad det heter).

Det jag egentligen vill säga är att där kan man välja hållbart som inriktning, vilket väljer bort vissa typer av bolag tex vapen och fossila bränslen. Det tyckte jag var himla bra!
 
Det här är ju inte alls vad du frågar efter och jag vill egentligen inte ge råd på något som inte efterfrågas och snarare kanske är precis vad du inte vill ha.... meeeeen jag gör det ändå!

Jag började spara mer strukturerat och ”ordentligt” lite mer än ett år sen. Jag hade läst på om fondrobotar och tyckte det verkade bra. Det är ju en annan typ av sparande än att ha på ett konto, men jag har ett sånt också till vardagsbufferten. Jag har ett kortsiktigt sparande och ett långsiktigt, hos ett av de stora svenska fondrobotbolagen (eller vad det heter).

Det jag egentligen vill säga är att där kan man välja hållbart som inriktning, vilket väljer bort vissa typer av bolag tex vapen och fossila bränslen. Det tyckte jag var himla bra!

*googling av fondrobot intensifies*
 
Det här är ju inte alls vad du frågar efter och jag vill egentligen inte ge råd på något som inte efterfrågas och snarare kanske är precis vad du inte vill ha.... meeeeen jag gör det ändå!

Jag började spara mer strukturerat och ”ordentligt” lite mer än ett år sen. Jag hade läst på om fondrobotar och tyckte det verkade bra. Det är ju en annan typ av sparande än att ha på ett konto, men jag har ett sånt också till vardagsbufferten. Jag har ett kortsiktigt sparande och ett långsiktigt, hos ett av de stora svenska fondrobotbolagen (eller vad det heter).

Det jag egentligen vill säga är att där kan man välja hållbart som inriktning, vilket väljer bort vissa typer av bolag tex vapen och fossila bränslen. Det tyckte jag var himla bra!

Få du lov att skriva här vad det är för bolag? Jag har några riktiga supersparare och aktie/fondnördar på jobbet så kanske redan fått en föreläsning om detta men inte hört just det uttrycket 😆

För en gångs skull så tog jag fasen ett beslut! Mycket riktigt var det JAK och Ekobanken som var bra och sedan kom oftast Swedbank (där hos Naturskyddsföreningen). Jag hade fastnat i idén av att ha ränta på buffertkontot så valde bort dem. Och precis som du skriver lobbade mina kollegor mycket mer för Avanza och mer medvetna fonder istället för att försöka hitta en specifik bank. Hittade även lite artiklar om detta att det skulle vara det som påverkade mest, att köpa fonder/aktier i mer medvetna företag. Läste lite trådar här på buke också 🙏

Och med pengarna över skavandes på kontot (snaaaart köper jag ännu ett par boots istället till hästen 🙈) så skapade jag faktiskt ett sparkonto på SevenDay och förde över en liten summa direkt dit och resten till bufferten på Swedbank. Ska öva på att hålla mig (när jag kommit upp dit 😅) mellan 20-30 på kontot på Swedbank tänker jag och när jag fått uppgifterna skapa en väldigt liten stående överföring till SevenDay resp Avanza. Alltså jag tänker 100 spänn styck 😅 Man ska väl börja smått om man varit en katastrof tidigare haha.

Förhoppningsvis kan jag öka mer när jag blivit mer van och även får en högre lön. Har redan gjort om lite andra grejer i min ekonomi. Innan handlade jag på kreditkort men betalade alltid hela summan varje månad men bara det gjorde att jag hade svårt att ha en överblick över mina utgifter. Jag har också identifierat några fler fasta utgifter jag delat upp månadsvis och för över till ett konto för framtida utgifter.

Går det kanske att lära gamla hundar sitta? Vi får se 😅
 
Få du lov att skriva här vad det är för bolag? Jag har några riktiga supersparare och aktie/fondnördar på jobbet så kanske redan fått en föreläsning om detta men inte hört just det uttrycket 😆

För en gångs skull så tog jag fasen ett beslut! Mycket riktigt var det JAK och Ekobanken som var bra och sedan kom oftast Swedbank (där hos Naturskyddsföreningen). Jag hade fastnat i idén av att ha ränta på buffertkontot så valde bort dem. Och precis som du skriver lobbade mina kollegor mycket mer för Avanza och mer medvetna fonder istället för att försöka hitta en specifik bank. Hittade även lite artiklar om detta att det skulle vara det som påverkade mest, att köpa fonder/aktier i mer medvetna företag. Läste lite trådar här på buke också 🙏

Och med pengarna över skavandes på kontot (snaaaart köper jag ännu ett par boots istället till hästen 🙈) så skapade jag faktiskt ett sparkonto på SevenDay och förde över en liten summa direkt dit och resten till bufferten på Swedbank. Ska öva på att hålla mig (när jag kommit upp dit 😅) mellan 20-30 på kontot på Swedbank tänker jag och när jag fått uppgifterna skapa en väldigt liten stående överföring till SevenDay resp Avanza. Alltså jag tänker 100 spänn styck 😅 Man ska väl börja smått om man varit en katastrof tidigare haha.

Förhoppningsvis kan jag öka mer när jag blivit mer van och även får en högre lön. Har redan gjort om lite andra grejer i min ekonomi. Innan handlade jag på kreditkort men betalade alltid hela summan varje månad men bara det gjorde att jag hade svårt att ha en överblick över mina utgifter. Jag har också identifierat några fler fasta utgifter jag delat upp månadsvis och för över till ett konto för framtida utgifter.

Går det kanske att lära gamla hundar sitta? Vi får se 😅
Lysa heter de jag skrev om. :)
 
Det här är ju inte alls vad du frågar efter och jag vill egentligen inte ge råd på något som inte efterfrågas och snarare kanske är precis vad du inte vill ha.... meeeeen jag gör det ändå!

Jag började spara mer strukturerat och ”ordentligt” lite mer än ett år sen. Jag hade läst på om fondrobotar och tyckte det verkade bra. Det är ju en annan typ av sparande än att ha på ett konto, men jag har ett sånt också till vardagsbufferten. Jag har ett kortsiktigt sparande och ett långsiktigt, hos ett av de stora svenska fondrobotbolagen (eller vad det heter).

Det jag egentligen vill säga är att där kan man välja hållbart som inriktning, vilket väljer bort vissa typer av bolag tex vapen och fossila bränslen. Det tyckte jag var himla bra!
Har också börjat spara via fondrobot!
 
Ursäkta en before ens nybörjarfråga men vad är skillnaden mot sådana investmentgrejer (vet inte ens vad jag pratar om 😅) som placerar pengarna åt en?
Jag vet inte! Jag läste på olika bloggar osv om privatekonomi o sparande o då var det flera som tyckte fondrobot var överlägset. Tex att de ofta var bättre än deras egna placerande (som experter). Och att det var väldigt smidigt. Så jag körde på!
 
Ursäkta en before ens nybörjarfråga men vad är skillnaden mot sådana investmentgrejer (vet inte ens vad jag pratar om 😅) som placerar pengarna åt en?
Investmentbolag? Inte direkt insatt, var en vän som tipsade om Lysa, så jag läste på lite och det verkade bra! Googla Rika Tillsammans, dom skriver en hel del om just Lysa 😊
 
Jag har ISK på Nordnet där jag sparar i lite olika fonder och aktier.
Har ett till ISK på Avanza där jag har två av deras fondrobotar. Mycket smidigt och hittills har båda robotar gjort sitt jobb jäkligt bra :p
 
Två av deras? Menar du typ två Auto med olika val kort/långsikt osv?
Ja de har olika, man svarar på lite frågor gällande typ vilka risker man vill ta, hur lång eller kort tid sparandet är tänkt att vara och sedan kan man kika på vad det förslag man får innehåller för typ av fonder. Man kan välja att kika på hållbarhet etc.
Deras fondrobotar heter något med Auto och sen en siffra.
Så jag har typ Auto 3 och Auto 6 (minns inte exakt, men typ). Sen åker det varje månad in pengar automatiskt via autogiro till fondrobotarna.
Jag försöker sprida ut mitt sparande och en del av sparandet finns alltså i deras automatiska fondrobotar.
 
Kunde inte låta bli, fick hjälp av kollegan att skaffa ett Avanzakonto idag och förde över en liten summa. I eftermiddags kom den in! Fest 😁

Skapade mig en egen hållbarhetsstämpel, endast 5 fonder klarade nålsögat och alla hade gått en del plus så la så lite pengar man fick i varje, samma i den enda fonden kollegan tipsade om (hen har bara aktier annars), de två indexfonderna med bättre hållbarhet från Avanza samt deras Zero och en liten summa i deras Auto 6.

Har lite kvar att använda i morgon förmiddag också, ska se vad kollegan tycker. Sedan vill jag mest se vad som händer 😆
 
Ja de har olika, man svarar på lite frågor gällande typ vilka risker man vill ta, hur lång eller kort tid sparandet är tänkt att vara och sedan kan man kika på vad det förslag man får innehåller för typ av fonder. Man kan välja att kika på hållbarhet etc.
Deras fondrobotar heter något med Auto och sen en siffra.
Så jag har typ Auto 3 och Auto 6 (minns inte exakt, men typ). Sen åker det varje månad in pengar automatiskt via autogiro till fondrobotarna.
Jag försöker sprida ut mitt sparande och en del av sparandet finns alltså i deras automatiska fondrobotar.

Misstänkte det! Hade inte en tanke på att man kan ha flera Auto! Tror med jag ska skapa månadsspara så eftersom man just kunde börja på 100 kr/mån där. I portföljen var lägsta summan 500 kr/mån. Och sedan kanske sätta in pengar för annat man vill köpa alt om man går med vinst använda de pengarna.
 

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 491
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 401
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Börjar känna att enbart låta pengarna sitta på en vanligt slätt sparkonto/bankkonto är lite tråkigt och onödigt. Självklart vill jag...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp