Ett ämne att diskutera!

T

Tuki

Ja, detta inlägg riktar jag till alla de människor som med jämna mellanrum vill framhäva sin travares (eller travare i allmänhet) talanger, ondgör sig över människor som ser ner på travare, ger exempel på ”duktiga” travare – typ följande: min mammas arbetskamrats dotters kompis har en travare som har startat svår klass i både hoppning och dressyr. Sluta skriv sådana inlägg, de är mycket tröttsamma och vad tjänar de till?

Innan vissa här blir för arga och sänder ut hela kavalleriet skulle jag vilja påpeka att jag har en travare och han är, enligt mig, underbar – men inte för att han är travare utan för att han är just han. Jag skulle aldrig byta ut honom till ett halvblod, men inte för att han är travare och för att jag är så förtjust i travare utan återigen för att han är just han.

Men jag ber alla er som skriver ilskna inlägg om att travare kan blir utmärkta dressyrhästar: SLUTA! Ja, en travare kan bli en bra ridhäst men bara för en ryttare som rider i skogen och nöjer sig med träning och tävling på ”amatörnivå”. Inse att alla hästar är olika, alla raser är olika och är lämpade för olika saker. Ingen skulle t.ex. komma på tanken att starta med en islandshäst på Svenskt Derby eller försöka lära sitt halvblod tölt.

Jag kan ge er ett exempel. Jag har en kompis som äger en duktig travare, i både dressyr och hoppning är den duktigare än många halvblod från samma stall. Men detta beror på att min kompis har lagt ner ett jättejobb på honom, medan ägarna till de nämnda halvbloden nöjer sig med att lufsa runt i skogen. Om de hade lagt ner lika mycket jobb som min kompis, så hade deras hästar slagit travaren med hästlängder.

Låt era travare vara just ridtravare, ni gör dem en enorm otjänst genom att jämföra dem med ”vanliga” ridhästar. Skulle du först kämpa med en fjording att lära den tölta och sedan påstå att den kan bli lika duktig på att tölta som en tränad islandshäst?
 
:) :o :)
Håller fullständigt med dig.
Har själv haft travare förut. Som jag givetvist tyckte var underbar på alla sätt.
Det finns definitivt hästraser som är bättre lämpade för ridning. Ex. vis halvblod som är avlad som ridhäst.
En travare är avlad för att springa fort i trav. Och det kommer man aldrig ifrån. Det sitter i hela hästens rörelsemönster, vare sig den varit startad eller inte.
Hur det är med de kallblodiga travarna vet jag inte, för de har jag ingen erfarenhet av. Tror dock att de har lättare att hävda sig.
 
De kallblodiga travarna är ofta väldigt lämpade för akademisk ridkont (se ett exempel i senaste Hästfynd).
Eventuellt så kommer en barockridskola med kallblodstravare att startas utanför Skellefteå.

Annars håller jag med trådskaparen... Min första egna häst var fö också en varmblodig travhäst. Snäll, söt och riktigt snygg. Dock ingen stjärna... :)
 
Fast jag hävdar att de flesta begränsningarna sitter hos ryttarna. Trots allt. Det är väl väldigt sällan någon påstår att ens travare är en GP häst. Jag tror att begreppet, "fin dressyrhäst" är väldigt olika beroende på vem man frågar. Frågar du Lussan så är Tristan och Guinness fina dressyrhästar, frågar man mig så är min halvblodhäst en fin dressyrhäst (för mig allrtså - trots att jag är en halvkass lättklassryttare) och frågar man någon med en travare så är det antaligen också en fin dressyrhäst för den personen - låt folk få tycka att deras hästar är fina - med deras normer...
 
Ja, men det är ju precis detta jag menar. "Låt folk tycka att deras hästar är fina - med deras normer". Det gäller ju bara att ryttarens normer överrensstämmer med hästens möjligheter. Och därför menar jag att man inte skall jämföra ridhästar och travare.
 
Det värsta tycker jag är varmblodsägare som först framhäver hästens förtjänster och sen säger något i stil med:
-"H*n ser inte ut som ett varmblod"
-"H*n rör sig inte som ett varmblod"
-"H*n ser ut som ett fullblod"

Jag tycker att dom är värst, eftersom dom förnekar hästens ras och ursprung! :(
 
Ja, jag minns när jag köpte min så blev jag till en början stolt när folk sa till mig:
"Men han ser inte alls ut som en travare"
Men sen började jag tänka "Vad är det jag gör, varför förnekar jag hans härkomst?"

Så sen den dagen har han en lång travarman (när folk frågar mig varför jag inte rycker den kort, säger jag att han är travare och att han därför skall ha längre man) och när främmande frågar mig vad det är för ras säger jag stolt att han är en helt renrasig travare :)
 
:bow: Det var bra skrivet; Var stolt över din travare!

Jag har själv fjordhästar och jag är jättestolt över dem. Men jag är starkt medveten om deras begränsningar. Jag har ridit upp till LA:1 med den ena men mycket mer räcker just inte han till med. Men det räcker för mig. Jag älskar honom ändå. Jag behöver inte framhäva att " ... han är precis lika bra som era hjärndöda halvblod ..." (som man kan läsa ibland i trådarna) eftersom han inte räcker till när det gäller steget och schwungen hos de flesta halvblodshästar. Därmed inte sagt att alla slår oss på dressyrbanan. Nejdå vi har slagit halvblod ett flertal gånger faktiskt vilket jag är stolt över. Inte för att det är halvblod vi slagit utan för att det är en annan häst vi slagit.

Oj vad surrigt det blev. I allafall; Var stolt över din travare för just det han är; en trevlig häst! :)
 
Amen! :bow: :bow: :bow:
Jag håller fullkomligt med dig. Jag anser inte att travare är några elithästar utan de ska man ha om man vill tävla lite på låg nivå eller lufsa i skogen. Då är de utmärkta hästar. Men snälla...lägg inte de krav på era travare som vi halvblodsägare kan göra på våra hästar. De är helt enkelt lämpade för olika saker...
 
Jag testade faktiskt om jag kunde få mitt halvblod att tölta :o Blev inte särskilt förvånad att det inte gick :D Å andra sidan töltade travaren jag hade på halvfoder innan jag köpte egen häst bara när han själv ville så det var säkert bara bristen på instruktör som gjorde att jag inte lyckades ;)

Han var förresten ansedd som "travare" rätt länge. Han såg nämligen på pricken ut som en fick jag veta, jag skulle inte tro på pappren jag fått med vid köpet. När jag bad om mer detaljer fick jag förklaringen: brun och nästan utan tecken... Detta var innan man började frysmärka!
 
Bra inlägg!
man kan väl vara nöjd med sin häst som den är. Varför försöka hävda att den är bättre än andra raser på områden som den faktiskt inte är skapt för. En travare ÄR generellt bäst på att just trava fort! Sen är det ju kul att se en travare, fjording eller islandshäst som kan gå riktigt bra i dressyr. Men som du säger; det ligger en jäkla massa jobb bakom och hur det än är så är det mycket svårare (vilket i o för sig imponerar!) att få dessa till svåra rörelser än tex ett halvblod.

Själv brukar jag säga till min kompis att det finns ett skäl att jag skaffade islänning (hon har NF o tjatar på att jag ska hoppträna); att slippa hoppa! :D
Det innebär inte att jag tycker de gör fel som tränar hoppning med islandhäst, MEN är hoppning nummer ett på ens intresselista så FINNS lämpligare raser!
 
*bugar och bockar* Tack!

Du har jsut sagt ett sanningens ord som jag har försökt framföra länge. Nämligen att travare har naturen emot sig när det gäller "skolridning" men med envis träning kan även de bli trevliga ridhästar. Dock krävs det som du säger ett jättejobb och inställningen att "den här hästen är inte gjord för detta -hur ska jag gå runt detta faktum och ändå utveckla den åt det håll jag vill?" Jag vill gärna se fler genomjobbade, välridna travare ute på tävlingar, hoppning, dressyr, fälttälvan... you name it! som många travhästägare missat finns de ju redan inom internationell fyrspannskörning(!) och distansritt, två dicipliner där människor har lyckats göra ett utmärkt jobb med hästarsom från början inte var avsedda för detta. För en travare föds alltid till travare avlad för att springa snabbt i trav, men miljön och träningen kan ändra inriktning på hästen karriär.
Tack Tuki för ett inlägg mycket mer lättfattat, genomtänkt och begripligt en det jag själv just har skrivit!
 
Hej!
Tack alla som har skrivit inlägg och delat med sig av sina erfarenheter. :bow:

Jag var lite rädd att jag skulle mötas av en folkstorm, så det var en trevlig överraskning att så många delade min åsikt och tackade för inlägget.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 941
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 356
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 045
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp