Ett bättre - eller kompletterande - fästingmedel?

Roheryn

Trådstartare
Jag har fästinghalsband (Seresto vet. för hundar över 8 kg) till Slyngeln. Tyvärr får han fästingar ändå, även om de inte är alls lika många som om han inte hade haft det. Hittar också ganska många fästingar krypande ytligt i pälsen efter promenader i skogen. De kanske inte sätter sig fast, men jag vill helst inte ha in dem. Dessutom har ju inte JAG något fästinghalsband, så jag letar efter något som skulle kunna skydda oss båda, kanske något att spraya på innan promenaden? Det måste vara ofarligt för katt, eftersom katten och hunden leker en del. Någon som har tips?
 
Jag har fästinghalsband (Seresto vet. för hundar över 8 kg) till Slyngeln. Tyvärr får han fästingar ändå, även om de inte är alls lika många som om han inte hade haft det. Hittar också ganska många fästingar krypande ytligt i pälsen efter promenader i skogen. De kanske inte sätter sig fast, men jag vill helst inte ha in dem. Dessutom har ju inte JAG något fästinghalsband, så jag letar efter något som skulle kunna skydda oss båda, kanske något att spraya på innan promenaden? Det måste vara ofarligt för katt, eftersom katten och hunden leker en del. Någon som har tips?

Jag vet inte om det är ofarligt för katt, men jag sprayar mina hundar (och ibland mig själv) med Centaura innan promenaderna :) tycker det fungerar bra.
Annars är det nog bara en noggrann genomgång efter promenad som hjälper.
 
Jag vet inte om det är ofarligt för katt, men jag sprayar mina hundar (och ibland mig själv) med Centaura innan promenaderna :) tycker det fungerar bra.
Annars är det nog bara en noggrann genomgång efter promenad som hjälper.
Tack, hade det (mot insekter) till mig och hästarna förra sommaren (hunden bodde inte här då). Vid en snabb googling ser det ut att vara okej även för katt!
 
Bravecto funkar väldigt bra på min lille lurv också.Han får inga alls när han fått den. Dvs de kryper på honom men sätter sig aldrig.

Jag har massor av fästingar på tomten och går själv aldrig barfota ute.
 
Bravecto funkar väldigt bra på min lille lurv också.Han får inga alls när han fått den. Dvs de kryper på honom men sätter sig aldrig.

Jag har massor av fästingar på tomten och går själv aldrig barfota ute.
Tack, ja det får kanske bli tabletter. Hur ofta behöver man ge under en säsong?

Jag skulle ju GÄRNA bli av med de där som kryper i pälsen också, dock! Har visserligen en ljus hund så de syns bra, men är lite rädd att missa och få dem på mig själv istället. Jag har alltid heltäckande kläder i skogen o i högt gräs!
 
Jag älskar Brevecto-tabletten. Det skyddar inte dig, men det skyddar hunden.

Morsan kokade ihop någonting hemma då hon inte tror på gifter, och det funkade väldigt bra. Någonting med citron mm.
Det är ju citronella i många insektsmedel för häst, så citrusdoften verkar vara avskräckande, ja!
 
Slår också ett slag för tabletter. Mina får detta året Simparica, en gång i månaden. Har inte sett en endaste fästing på dem än så länge :up: Har även duschat ena med tjärschampoo av annan anledning men det sägs vara bra mot insekter också.
 
Tack, ja det får kanske bli tabletter. Hur ofta behöver man ge under en säsong?

Jag skulle ju GÄRNA bli av med de där som kryper i pälsen också, dock! Har visserligen en ljus hund så de syns bra, men är lite rädd att missa och få dem på mig själv istället. Jag har alltid heltäckande kläder i skogen o i högt gräs!
En tablett räcker hos oss i ca 3 månader. Så två per säsong räcker bra.

Torsten har inte fått några biverkningar av medlet. :)
 
Jag gav min hund Bravecto i maj i fjol och den höll i sig till säsongen avtog i november så det var betydligt mer än utlovade tre månader. Men då fick hon för hundar på 20-40kg och befann sig i lägsta delen av spannet så det kanske var därför.
 
Jag ger Nexgard och det brukar sitta i ungefär 6 veckor (enligt tillverkaren ska det upprepas var 4:e vecka). Inga biverkningar, inte ens hos den med epilepsi (epileptiker kan vara extra känsliga enligt vissa studier).
Det ska inte fungera avstötande men jag tycker att det av någon anledning gör det ändå. De få fästingar som hittas är alltid döda och enkla att plocka bort.
 
Jag brukar ge mina en tablett per säsong. De har inte haft en stor fästing på evigheter så det verkar räcka bra.

De stora får bravecto och valpen får nexgard. Om vi ska gå där jag vet att det är jättemkt fästingar så tar jag även på de lite kokosolja. Känns som det hjälper till men jag hade inte vågat lita bara på det.
 
Tack, ja det får kanske bli tabletter. Hur ofta behöver man ge under en säsong?

Jag skulle ju GÄRNA bli av med de där som kryper i pälsen också, dock! Har visserligen en ljus hund så de syns bra, men är lite rädd att missa och få dem på mig själv istället. Jag har alltid heltäckande kläder i skogen o i högt gräs!
Rolla hunden med klädrollern så slipper du dom krypande
 
Ger också tablett och det funkar super. Dom kryper ju fortfarande, jag brukar använda sprayer/salva med eteriska oljor typ ceder och citrus. Vet inte om det funkar men klarar inte av doften av dom kemiska insektsmedlen. Däremot tycker jag det funkar att smörja mig med olja om jag ska ut i skogen, fästingar verkar inte riktigt få samma grepp.

Har du vaccinerat dig mot tbe? Jag gick runt och var orolig hela tiden förut att få fästing i skogen eller att dom kröp över på mig. Har vaccinerat mig nu och känner mig betydligt lugnare!
 
Har du vaccinerat dig mot tbe? Jag gick runt och var orolig hela tiden förut att få fästing i skogen eller att dom kröp över på mig. Har vaccinerat mig nu och känner mig betydligt lugnare!
Nej, jag är inte vaccinerad mot TBE, men bor i en del av landet med låg incidens av TBE så är inte direkt orolig. Dock finns det ju även annat man kan få av fästingar, borrelia t.ex., och jag tycker att de små krypen är fasansfullt äckliga, så vill gärna bli av med dem helt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 756
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp