Ett bra erbjudande? eller?

weasel_

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att hyra ett helt stall med fem boxplatser, spolsptilta, sadelkammare, utrymmen för foder och en GIGANTIDK utebana som är försed med vitt plast staket runt om, alltså riktigt fint.
Det finns fina hagar men lite bete, bara till ca 2 hästar.
Stallet ligger på en gård och ägaren till gården är villig att hjälpa till med fodringar och in/utsläpp mot en liten kostnad.
Hö/hösilage går att ordna på gården.

Jag har tre stora hästar och vill kunna ta till min någon in/tillridning ibland, och det kan jag inte när jag är inackorderad. Eller ha en till två inackorderingar och erbjuda full service och div tjänster.

Hyran för stallet är 3.500:-/mån, idag betalar jag 1600:-/mån per häst, det blir alltså 4800:-/mån och då ingår havre (dålig havre), korn, betfor, mineraler, hö (dåligt hö:crazy:, ej mögel) och strö. Det finns en utebana på gården som är under all kritik, dåliga och leriga hagar, nästan inga ridvägar, ej ridavstånd till ridhus, hästarna får bara hö på lunchen.
Och nu till det som är bra :laugh:
Stallägaren är jättebra och hur gullig som helst, vi har en morgonfodring i veckan och rullande helgen på 7 personer, stallägaren gör alla mat till alla hästar, vi har "mockdagar" vilket är jättebra.

Jag vill gärna komma någon vart :laugh: och känner att jag inte har de förutsättningarna i de stallet jag står i nu med tanke på de dåliga träningsmöjligheterna, jag kan ta mig till ridhus med transport på 20 min men i det stallet jag vill hyra finns det en jättefin bana, ridavstånd till en anläggning med två utebanor samt hindermaterial och inte värst långt med transport till ridhus och bäst av allt, jättefina ridvägar och du kan rida hur långt som helst.

Jag har räknat med att jag kommer få hämta hö och foder själv och köpa hinkar, saltstenar, grepar, skottkärra osv sov..

Men jag kan inte bestämma mig!!! jag ska i alla fall åka för att titta (jag har varit inne i stallet förut men det var länge sedan så jag minns inte riktigt, tydligen ska det vara stort, högt i tak och ganska nytt)

jag behöver hjälp med för och nackdelar.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Tänk noga innan du bestämmer dig för något.
Det finns för och nackdelar med allt.

Jag har varit inackorderad under flera år, men skaffade nyligen stall hemma.
Att själv stå för allt skiljer en del från det jag varit van vid.

Du måste själv köpa allt strö, och foder själv. Det blir ganska saftiga fakturor stundtals. Det är inte ovanligt att behöva lägga 15000:- för en leverans hö:crazy:.
Den stora skillnaden är att man betalar större klumpsummor. Vissa månader känns tyngre än andra.
Allt foder och strö måste fraktas till stallet, kan du köra själv eller måste den du köper av kunna frakta hem det till dig? Långt ifrån alla som säljer foder kör ut, det blir få kvar du kan handla av, och troligen med högre pris som följd.

Du får själv sköta underhåll i stallet och hagarna, som inackorderad slipper man sådant eller så hjälps man åt och är flera om det.

Du kommer att få mocka själv alla dagar, sköta fodringar, in- och utsläpp mm. Då det bara är du i stallet är det svårt att be någon annan om hjälp om du vill åka bort eller om du är sjuk en dag.

Är man van att vara i ett stall med mycket folk kan det lätt bli ensamt.
Inga att bolla idéer med osv.


De stora fördelarna är att du själv får bestämma hur du vill ha det.
Vilka tider hästarna ska in och ut.
Tider och rutiner för fodring.
Vilket foder och strö som ska användas.
Vilka hästar som ska gå tillsammans och i vilken hage osv.

Det är saker som jag upplevde frustrerande som inackordering att inte kunna styra över.
När jag själv kan bestämma väljer jag tider och rutiner som passar med mitt övriga liv. Även om arbetsbördan med eget är större känns det som om min hästhållning har blivit enklare:laugh:.
Arbetet med stallet kan jag lägga upp så det passar mig, slutar jag jobba tidigt en dag kan jag planera in att ex mocka hagarna. Inte få höra från en stallägare att: -idag ska du mocka hagen, trots att det inte finns tid för det den dagen.

Det finns för och nackdelar med allt, tänk på vad som är viktigt för dig. Välj det alternativ som ger flest fördelar.

Det finns givetvis en ekonomisk aspekt också. Ska du ta hästar för in- och tillridning kanske du skulle göra det i företagsform. Då finns det ju utrymme att dra av momsen, det gör ganska mycket på priset.
Men då ska pappersarbetet skötas, antingen sliter du ditt hår och gör det själv eller så betalar du någon för att göra det.
Det finns säkert någon ekonomiskt kunnig person här som bättre kan resonera kring ekonomi och företagande:idea:!

Lycka till! (hoppas att jag inte gjorde det mer rörigt för dig)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

jag funderar på vart det där stallet ligger...
vart är det? vart tusan finns det en gigantiskt uteridbana :D
tänker så det sprakar.

Jag har eget stall, det är ju ganska skönt :D
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

hehe, om du PM:ar mig så kan jag tala om det :)

Ja, eget lär ju vara skänt, och krävande..
men jag vill verkligen ta chansen, jag menar.. hur ofta finns det hela stall att hyra i värmland? :)
Så småningom ska väl jag och sambon titta på hus/gård men det vet man aldrig när det blir, man vill ju inte sälja lägenheten nu heller..
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

ja, jag är ju som sagt medveten om att jag får sköta allt.
Detta är min dröm och jag vill verkligen ta chansen.
Min sponsor är ekonomichef på ett stort företag i sverige och h*n har erbjudit sig att sköta pappersarbete åt mig i så fall, eller åtminstonde hjälpa mig med det.

Den som äger gården har ett syskon (skriver så så att jag inte nämner namn eller kön :)) som producerar hö/hösilage till den närliggande ridskolan så det skulle nog inte vara nåt problem tyckte h*n.

Men jag ska åka dit och titta nu i veckan och prata med min sponsor vad h*n tycker, h*n verkar vara lika intresserad som jag hittills i alla fall :)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

har man turen o få ett stall här med ridbana så förstår jag om du vill ta erbjudandet...härikring är det ju inte så lätt att få tag på såna ställen!
nu vet jag ju inte vart det ligger, men jag skickar ett pm så får jag väl veta :-)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Nu har jag varit och tittat på stallet och jag tror att jag blev lite förälskad! :)
Jag får sån inspiration inspiration! Jag vill kunna ha ett "eget" tills den dagen kommer att vi ska titta på hus/gård.

nu håller jag på att räkna ut lite kostnader.. men det är svårt..

Jag la ut en tråd om vad folk skulle kunna tänka sig betala i hyra, men den försvann så ni kanske kan komma med förslag här :)

Här är en liten skiss!

Inhyrning av häst, vad ingår?
* In-Utsläpp
* Byte av täcken
* Fodringar 3-4 gg/dag
* Havre
* Betfor
* Strö
* Tillgång till stor inhängnad utebana
* Mockning
* Hö
* Motionering av häst om så önskas

I stallet finns normalstora boxar med vattenkoppar och öppningsbara fönster, stor uppvärmd sadelkammare, dusch, varm och kallvatten, flera uppbindningsplatser, litet bete och så tänkte jag erbjuda hyra av hästtransport också :)

Det är perfekt i mina ögon!

Jag vet vilket jobb jag har framför mig och jag har inte tvekat en sekund! endel dagar kan vara riktigt skitdagar med skitgöra :) men jag älskar det ändå!

Jsg behöver hjälp och pepp att våga göra detta!
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

låter som ett jättebra stall!

har du tänkt att själv driva stallet? kommer du arbeta ihop med detta och hur löser du det då med in-utsläpp?
:)

hur är hagarna?
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

låter som ett jättebra stall!

har du tänkt att själv driva stallet? kommer du arbeta ihop med detta och hur löser du det då med in-utsläpp?
:)

hur är hagarna?
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Hagarna är normalstora, inte gigantiska men långt ifrån små.

Jag kommer att sköta allt själv och alla helger har jag en medhjälpare så att jag kan ta sovmorgon :)

Att jag kom på detta och känner att jag vill göra det beror på att jag bara har ett vikariat som är ca 2 kvällar i veckan och känner att jag har det "förspännt", dels för att jag bara har ett vikariat och för att jag KAN göra detta, om jag lägger ner mig lite :)

Om någon vill se lite bilder så PM:a
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Jag skulle då lätt göra det :) och vara noga med att man verkligen får in BRA människor i stalllet, och skriver bra kontrakt :)

'härligt med eget ställe!

jag har ju haft eget stall ihop med mina föräldrar senaste 5 åren men nu flyttat till kollektivstall i Gbg. Herregud vad jag längar hem, vi flyttar tillbaka nu i vår!
Jag längtar kan jag ju säga!

du får gärna PMa bilder :laugh:
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Det låter ju som en riktigt bra i´de men va noggran med att skriva ordentliga avtal och se till att du får in ordentligt folk i stallet så att dom inte slarvar med hyror o.s.v

Nackdelen är ju det att amn är ju rätt låst man kan inte åka på nå semester direkt när man har eget stall för man måste ju avr tillgänglig varje dag och ta 4 fodringar,in och utsläpp trots hög feber eller magsjuka det är ju de som är nackdelen..
Tro mig jag vet har varit med om att stå och mocka boxar och kräkts i skott kärran då jag inte hade någon som kunde " byta av mig" när jag av sjuk.. :eek:

Men jag jag hade nog satsat på det..
Sen gäller det att räkan ut att det går ihop oxå .. men kallhyran på 3500.- lät verkligen kanon...
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Betalar du 1600 nu i hyra .. fuskigt fuskigt .... Jag har en KALLHYRA på 1300 för min box då ingår inget alls vi har dess utom kollektiv stall så vi tar alla passen själva delat på alla häst ägare.. sen får vi köpa till hö, kraft och spån/ halm själva..
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

jo, jag betalar 1600, men efter som att vi inte har några träningsmöjligheter alls så skulle jag inte betala en krona mer.. Vi är som sagt omringade av motionsspår men kan ta oss med bil till ridhus på 15-20 min. Hästarna sjunker till knäna i regnperioder och ridbanan går nästan inte att vara på även när det är torrt då den LUTAR och har en knöl i mitten.. inte bra!
Men ändå tar det emot då folket i stallet är super, jätte trevliga!

Vad skulle du kunna tänka dig att betala för en sådan boxplats? Visst, stallet ligger väl lite avsides men med bra träningsmöjligheter och inte allt för långt med bil till ridhus.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

jo, jag betalar 1600, men efter som att vi inte har några träningsmöjligheter alls så skulle jag inte betala en krona mer.. Vi är som sagt omringade av motionsspår men kan ta oss med bil till ridhus på 15-20 min. Hästarna sjunker till knäna i regnperioder och ridbanan går nästan inte att vara på även när det är torrt då den LUTAR och har en knöl i mitten.. inte bra!
Men ändå tar det emot då folket i stallet är super, jätte trevliga!

Vad skulle du kunna tänka dig att betala för en sådan boxplats? Visst, stallet ligger väl lite avsides men med bra träningsmöjligheter och inte allt för långt med bil till ridhus.

Jag vet att i våra trakter här i stockholm om man står i ett stall med full service typ mockning in och utsläpp täckes service och där foder ingår så kostar det runt 4000 kr per box
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Eftersom jag själv stått uppstallad där det inte var tillåtet att ha häst på sommaren kan jag tipsa om att det är möjligt att hyra ut stallplatser som inte är tillgängliga juni - augusti.

Då räcker kanske betet till dina och det går att ta semester.

(Anledningen till förbudet var att stallet låg nära bostadsområde och hälsovårdsnämnden var rädd att det skulle bli en massa flugor. Det fanns div krav på gödselhantering och liknade också.)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Här får man betala 100 kr/dag för dessa tjänster (4fodringar/dag) inkl mockning och promenader av häst (2gånger/dag) som är sjuk/halt. Då är momsen inräknad.

Här där jag bor går det inte att ha företag med hästar inblandade då dom inte går runt pga folk som inte vill betala.
Moms och skatt är det ingen som vet att företagarna inte får något av utan dom ser endast utgiften. Och många gånger så gämför folk med föreningar som inte är moms och skatteskylldig.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Ja, det låter ju skönt i alla fall :) semester liksom!
Men jag behöver bara bete till min unghingst och honom skickar jag på hingstbete i alla fall iår och nästa, de andra har jag inte på bete så om jag får två inhyrningar som jag har tänkt mig så erbjuder jag dom i första hand bete.

Anledningan till att jag inte har dom på bete är att den ena är så känslig mot bett och insekter och behöver vara i sin form och ha sin kondition för att må bra, och den andra blir för rund :D Dom får istället en välförtjänt vintervila/lugn period.

Det sköna är att jag har hjälp varje helg i stort sett.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Oj, det var saftigt :) men man får vad man betalar för har jag hört :D

Jag vill ju inte vara för dyr.. vill att nåt ska suga liksom med tanke på att folk kanske tycker att det ligger lite offside :)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Tänk dock på att du INTE skall arbeta GRATIS!

Av 4000 kr får du inte mer än 2144 kr över minus din egen kallhyra av boxen till stallägaren så blir det endast 1400 kr över till ALLA andra kostnader inkl din tid det tar att fodra, släppa in/ut, motion rida, mocka, fixa foder osv.

JAg vet inte vad du betalar för stö och mat men spån är ju allt annat än billigt och VÄLDIGt svårt att få tag på nu. VAriera mellan 62-109 kr balen.

Av kostnaderna i min stad skulle du få 300 kr över till den tid du lägger ner....... av dom 4000 kr du tar. (12 kg hösilage, betfor, mineraler, 2 kg "bond" havre.)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 584
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp