Ett Dilemma + Hingstval.

Springsteen

Trådstartare
Först och främst dilemmat;

Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto.
Jag har tänkt att eventuellt betäcka mitt ponnysto, men - Vad tror ni är bäst för henne.

Hon är född 1994, alltså 15 år i år.

Om jag betäcker henne nu i vår, när hon är 15 och hon fölar när hon är 16, för att sedan sätta igång henne och rider henne.
Om jag tävlar och tränar henne i år och betäcker henne 2010 när hon är 16, hon fölar när hon är 17 och sätts igång efter det.

Hon borde ha lättare att komma tillbaka igen till träning och tävling om hon betäcks ni i vår?

Sedan så har vi hingstvalet;

Förrut så har jag bara fantiserat om hingstar åt mitt sto, men nu måste jag se det lite mer seriöst, om det blir till att betäcka i vår.

Hon är bedömd 88788, 147 cm hög, okänd härstamning. Dommare på utställning tycke hon såg ut som en New Forrest. Vissa gissar på Welsh cob eller haflinger korsning.

Typ: Harmonisk med trevlig ponny karakträr. 8
Huvud, hals och bål: Vackert huvud, välformad, något brett ansatt hals. Bra sadelläge. Väl musklat kors. 8
Extremiteter: Tåvid fram och något instabil bak. 7
Skritt: Avspänd, vägvinnande. 8
Trav: Luftig, taktmässig. 8

Dommaren nämde att, så som jag uppfattade det; om hon fått lite mer stöd av mig så hade hon fått högre poäng på traven
Och skritten kunde hon tyvärr inte visa från sin bästa sida, men vi är nöjda endå!

(Vi blev nämligen försenade och hann inte ens skritta fram.)

Jag har fallit lite för FS Champion De Luxe, och hör gärna vad ni har att säga om den hingsten, samt om ni vet vart man kan hitta poäng osv. angående honom. Är orolig för storleken bara.

Men tipsa gärna om hingstar jag inte uppmärksammat!

Bra front, bra extremiteter och mycket gång är önskvärt, det skall vara en avkomma som lämpar sig mest för dressyr.
Mitt sto har bra temperament. Så att få för mycket temperament är jag inte särskillt orolig för, så det gör inget om hingsten har lite mer go i sig.

Har ju skapat ett par trådar med bilder i här på Avel, men här är en exteriörbild. Har många fler bilder vid önskemål.

Stella1-3.jpg


Tacksam för svar.

Hoppas att ni inte tycker att jag är tjatig med min tråd :o
Det är svårt att välja när och om man ska betäcka sin tävlingsponny.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Vilken storlek vill du ha på avkomman? Vilken modell på avkomman vill du ha? Vill du lätta upp och få längre ben el vill du ha mer ponnytyp?

Vilken tid som är bäst att betäcka hade jag nog bestämt efter hur du vill tävla. Hur som börjar hon bli lite till åren och det är kanske bättre att "köra i vind" nu när hon verkligen är i gång?
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Avkomman ska helst bli en D-ponny. Den får gärna behålla lite av hennes massa, men mer modern och högställd.

Jo det kanske är bäst att köra på nu när hon är igång.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Vermont är väl bland det bästa man kan betäcka med av det som finns tillgängligt i Sverige för dressyrponnyavel. Själv är han ju kastrerad, men hans söner Valdo, Verdi och Masterpiece finns ju kvar. De två sistnämnda har connemaramöderne, den förste ridponnystam. I mitt tycke är Masterpiece den läckraste av dem, men det var ju detta med storleken. Annars skulle jag nog ta en mindre, ädel ridponnyhingst med konsoliderad stam.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag har själv tittat på Vermont, men han är ju tyvärr bedömt med bara en 7a på extremiteter? Vilket många av ponny hingstarna är, vågar man betäcka ett sto som har en 7a på extremiteter med en hingst som även han har 7a på extremiteter?
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Jag tycker inte att man ska fixera sig vid siffrorna utan kolla på varför de fått den siffran. Jag lät betäcka mitt sto som fick 7 p g a att hon är något hjulig i bak med en hingst som fått det p g a något små ledgångar. Fölet är idag 8 månader och riktigt korrekt.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Okej, jo hon har ju det för att hon är en anings tåvid fram och instabil bak.

Vermot har bedömningen "Smal och tät fram, välvinklad has." (välvinklad has passar Stella bra, då hennes är lite för ovinklade)

Men avkommorna har fått; Valdo (Något tåvid fram, rakhasig), Verdi (Bra ledgångar, ngt tåvid fram, stod även något om instabil bak) Masterpiece(Från sidan välbenad, något tåvid fram, lindrigt parallellförskjuten.)

Visserligen kanske det kommer ifrån mammorna, men Vermonts mamma var även tät och tåvid fram.

Så jag tror nog tyvärr inte att han är något för mitt sto.
Dessutom så har han ju mycket stora hästar bakom sig? Så storleksmässigt kanske det även är dumt.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Då håller jag med om att det inte låter som rätt val. Vad jag minns har ditt sto inte heller känd stam så att du kan inte veta vad som finns bakom henne?

Mitt sto är också en aningen tåvid fram och hon är efter Vermots farfar som lämnade många väldigt rörliga men inkorrekta hästar.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Precis.

Nej hon är av okänd stam, men hon har fina meriter och rör sig bra. Utbildad MSVB dressyr. Hoppar även mycket bra, modig är hon i hoppningen.
Vi hoppade fälttävlans hinder idag, för första gången, hon tvekade inte en sekund! även fast hon är ovan. :D
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Alltid en chansning att ta föl på ston utan papper.Tänker nu enbart på storleken på ev. föl.Stoet kan ju ha stort bakom sej som slår igenom.Opps nu är jag inte mot korsningsavel.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Ja det är en chansning, som vi är mycket medvetna om, men eftersom att hon har så bra meriter så vill vi prova!
Tack för svar.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Förstår dej,jag skulle nog betäcka henne redan i år om jag var du med tanke på åldern,antar att hon inte haft föl innan?Visst är det en chansning,gjorde samma sak själv 06 och fick ett föl 07.Fast vi betäckte vår D-ponny med en stor hingst med förhoppningen att det skulle bli en "stor" häst.Hoppas du fortsätter att uppdatera hur du kommer att göra.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Åh fler som gillar champion de lux. gillar honom sj men tror han är något dyrare då han inte finns i sverige å måste importera sperman....

jag valde just Verdi som det har talats om och är jättenöjd, men kanske inte passar ditt sto. tänkte istället på elegant som jag sj också gillar, läste nyss detta om honom

Exteriör: Elegant hingst, linjerad. Vackert huvud, bra framparti, något öppen och grund bål, bra kors. Tät fram, hjulig. Energisk skritt. Lätt luftig trav.
Då va han 13, tät passar ju isf men sen står det hjulig...
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

EG Goodwin??

Exteriör: Välutvecklad, maskulin, långsträckt hingst. Vackert huvud, lång hals, bra sadelläge, öppen i länden. Torrbent, relativt korrekt fram, något tät bak. Naturlig, avspänd skritt med god mekanik. Lätt, bogfri, bärig trav. Bra takt, rytm och balans i galoppen, kunde komma upp mer fram.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Nu är kanske inte Vermont nån hingst för dig, men att avkomman ska bli stor efter honom eller hans söner tror jag inte du behöver va rädd för. Jag har inte hört om eller sett någon efter varesig Vermont eller Verdi. Verdi tog jag på mitt okända ponnysto på 138 cm, dock syns det att det finns nån form av Welsh i henne... Men det blev "normal" storlek på henne, i alla fall än så länge. Hon föddes faktiskt väldigt liiiten, men växte nästan ikapp helt det andra ponnyfölet och har nu växt stadigt.

Hoppas det blir bra hur du än gör, och med vilken hingst du väljer. Det är som ett lotteri :P
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Om vi ska ta ett föl, så är vi villiga att lägga ned pengar för att få ett så bra föl som möjligt.

Verdi är ju avkomma till Vermont, och det verkar inte så bra att betäcka mitt sto med en 7a på extremiteter, Verdi fick ju (när han var tre år?) en anmärkning om tåvid fram, vilket mitt sto har... visserligen har han fått en 8a nu och är "Från sidan grovbent." men istället "stundtals instabil bak." vilket min med är.

Elegant faller mig inte i smaken alls, tyvärr. Tycker inte om hans modell till 100%

EG Goodwin, är trevlig, men ung. Pappan är ju Veronas Gerswin, som jag tycker mycket om, hade han varit äldre med fler avkommor (Har han några?) så kanske han vore något att fundera över.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

Det bör ju titta ut några i år... han blev ju godkänd i våras... men jag kanske kan ta mig ett snabbtitt och se vad det står om hur många dem har betäckt.:idea:

Jag brukar inte ta så allvarligt på att dem är tåvida när dem är unga och inte har breddat sig klart. men jag håller med om att det kanske inte är den bästa korsningen om ditt sto har det problemet.
 
Sv: Ett Dilemma + Hingstval.

en annan hingst som jag nyss kom på: Magic Dancer H

vet dock inte hur hans utlåtande är, men har en efter honom i stallet med perfekta ben, hittills iaf.... mamma på den är new forest, alltså något tyngre modell. fölet blev mkt feminint, men socialt temp.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 774
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 445
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 078
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 099
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp