Ett dilemma..

Mazzz

Trådstartare
Vilken lösning hade ni valt och varför?

Lovisa vet inte vem hon ska välja.

Sune:
Hennes sambo sen 7 år tillbaka, de lever som två singelliv fast de bor ihop och har inte haft sex på 4 år pga "trött/hungrig/orkar/vill inte".
Hon ifrågasätter ifall hon fortfarande älskar honom eller om hon bara är rädd för att bli ensam.
Han tjänar bra, ser snygg ut i ansiktet. Jobbar mycket övertid sent in på kvällarna/nätterna (7-22).
Kan laga bilar, datorer och fixa viss elektronik. Gemensamma vänner. Sju år äldre.

Tobbe:
En kollega från jobbet som är singel och hon pratar med dagligen, har roligt med, delar nästan samma intressen och humor samt han är intresserad, men han vill inte förstöra nuvarande förhållande. Han kan erbjuda sex, men har dålig ekonomi, snygg kropp, men väldigt tunnhårig. Lite hårdhänt och kan vara lite barnslig. Ett år äldre och väldigt bestämda åsikter ibland.

Båda är snälla, har fasta jobb, bryr sig om henne på sina sätt, bil och föräldrar som bor på gård.
 
Vad jag hade valt? Man behöver inte vara i ett förhållande nu för tiden. Det är inte längre en förutsättning för att överleva, som det var i många samhällen när man tittar tillbaka i tiden.

Jag hade valt att avsluta förhållandet med Sune, men kanske fortsatt att vara vänner. Bara för att kärleksförhållandet är slut behöver man ju inte bryta med personen om båda fortfarande gillar varandra men kanske inte som partners längre. Vore jag Lovisa skulle jag nog ställa mig frågan hur jag känner för Tobbe. Som det framställs här, med Sune och Tobbe beskrivna kortfattat och ganska ytligt, känns det som att välja mellan två hästar. Den ena tränar msv-rörelser medan den andra... typ. Så funkar det ju inte riktigt med människor (och inte helt med hästar heller). Tobbe är intresserad, men vad är Lovisa? Det vet bara hon själv. Båda bryr sig om henne - men hur känner hon?

Att en blivande partner är "snäll", d v s inte elak, är en grundförutsättning. Men att Tobbe är tunnhårig, att Sune kan fixa med bilar, att båda har föräldrar som bor på gård är inget jag skulle bry mig om över huvud taget. Det känns åter som ett kliv tillbaka i historien då man utvärderade partiet snarare än personen. Ekonomin skulle jag dock fundera över, mest för att dålig ekonomi kan göra att ett förhållande blir väldigt slitsamt.
 
Jag tycker hon ska göra slut med sin sambo och vara ensam ett tag.

Själv tycker jag inte att man ska gå från ett förhållande till ett annat direkt, blir lätt att man överför sitt gamla förhållande på sitt nya, och ofta är man inte "klar" med sitt gamla förhållande förrän man fått lite egen tid. Men det är en personlig åsikt.
 
Vilken lösning hade ni valt och varför?
Jag hade valt att bli singel och ta livet som det kommer. Inte planera allting och behöva välja mellan parter just nu.

Uppenbarligen är Sune ingenting för Lovisa, eftersom hon inte trivs i förhållandet egentligen. Det verkar inte heller finnas någon energi till att ta tag i någon typ av problem som finns, tänker på sexet främst, så det verkar som att båda bara lever på ren rutin och inte orkar bryta upp. Avsluta det förhållandet hade jag sagt och gå vidare med sig själv.

Sen om det blir någonting med Tobbe eller någon annan är en helt annan fråga. Vad som helst kan hända när man är singel och när man får friheten att göra vad man vill på ett sätt som annars inte är tillgängligt i ett monogamt förhållande.
 
Uppenbarligen älskar hon ingen av dem, så varför hon skulle "välja" någon av dem går mig förbi. Dessutom har de ju ingen anledning att gå med på att bli "valda" av någon som inte älskar dem. Svaret är alltså: Ingen av dem. För allas bästa.
 
Jag tror inte Lovisa ska välja någon. Om man väljer ngn utifrån de saker du listat ovan såsom "Kan laga bilar, datorer och fixa viss elektronik" så tror jag man ska vänta på en annan eller vara singel. Hur är känslorna för dem förutom det du skriver?
 
Jag tänker inte alls som tråden i övrigt :)

Jag skulle gå på det redan befintliga förhållandet. I min värld har de nått 7-årskrisen. Hur fungerar deras kommunikation? Har de någon alls? Vad vill hon innerst inne? Vad säger Sune själv? Vad vill han? Kan vägen tillbaka vara par-terapi, egenterapi? Står båda inför en livskris? Vad händer utanför livet som inte kommer med i texten? Sjukdom? Nytt jobb? Dödsfall? etc?
 
Plötsligt kändes det som om man bläddrade i en gammal Starlet...

Det intressanta i sammanhanget är inte Sune eller Tobbe och deras egenheter utan förstås Lovisa. Vad vill hon? Vad har hon för egenheter? Hur ska hon leva sitt liv? Det går ju inte att säga varken bu eller bä om Sune och Tobbe innan man vet nåt om Lovisa.
 
@Squie: Men eftersom de inte haft sex på fyra år - är det då så troligt att det är en sjuårskrisen? Om det nu finns en sådan.

Kriserna brukar ligga i 3-4 års cyklar.... En period i förhållandet där du ifrågasätter förhållandet på olika plan. Det är ju alltid intressant att botanisera i hur det kommer sig att de inte har sex. Vad hände för 4 år sedan o bakåt? Vad är upptakten till hela allt detta. Jag gissar att det är en snöboll. Något litet har hänt som sedan snurrat på till dessa proportioner.

Men.. det går ju bara att spekulera. Vi har ju inget facit. O dessutom...vem äger sanningen? ;)
 
Sexlöst sedan fyra år tillbaka vs. tunnhårig snubbe - jag hade inte valt någotdera. :down:

Men vad jag tycker är ju ointressant. "Lovisa" ska väl inte fatta beslut om sina nära relationer utefter vad andra skulle göra, dessutom baserat på konstiga parametrar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 163
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 626
Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 726
Senast: ekra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp