Status
Stängd för vidare inlägg.
Borde ha mer än 24 timmar.
Helt omöjligt hinna med allt man vill och borde göra under denna tiden.
Jobb, sova, umgås, hästar, ärenden osv
Visst går det att optimera tiden. Aldrig gå tomhänt nånstans. Tex upp för trappan ta med det som ska upp. Lägg detta på det fjärde trappsteget. Då är det redo sen än att tas upp.
Tvätta minst en maskin dagligen. Och ladda diskmaskinen även med sånt som skulle kunna diskas för hand. Men för att spara tiden.
Påminnelser i telefonen. Skriva upp i papperskalendern också.
Laga mat när det går. Gärna för mycket så det även blir någon matlåda över.

Håller med dig. Mitt hem är kaos. Stökigt alltså. Det finns bra mat, rena kläder och massa kärlek. Men inte ordning.

Jag skulle kunna sluta träna, sluta jobba extra, sluta greja i trädgården, osv. och istället städa. Men det gör jag inte.

Jag slutar kolla på andras hem på instagram istället.

Håller med dig. Mitt hem är kaos. Stökigt alltså. Det finns bra mat, rena kläder och massa kärlek. Men inte ordning.

Jag skulle kunna sluta träna, sluta jobba extra, sluta greja i trädgården, osv. och istället städa. Men det gör jag inte.

Jag slutar kolla på andras hem på instagram istället.
Jag har en bra grundordning. Tex kläder sorterade efter kategorier och färg. Måste ha det så blir så rörigt annars. Senaste året har det tillkommit så mycket prylar. Det gillar jag egentligen inte alls men börjat rensa ut annat istället.
Instagram har jag inte varit inne på på evigheter. Är bara där om någon länkar till något som visas där. Tappade intresset efter all reklam och rörig layout.

Ska ta en bild på min rengöringskompis! Men hann redan ställa undan den nu. Fördelen är att man slipper kemikalier och bakterierna dör.
Nackdelen är att den tar lite mer plats och att sommartid blir det väldigt varmt använda den.
Har även hunnit med stallet på morgonen med allt som var tänkt och ska snart svida om för julmarknad och senare ikväll middag på restaurang. Inte julbord än.

Borde ha mer än 24 timmar.
Helt omöjligt hinna med allt man vill och borde göra under denna tiden.
Jobb, sova, umgås, hästar, ärenden osv
Visst går det att optimera tiden. Aldrig gå tomhänt nånstans. Tex upp för trappan ta med det som ska upp. Lägg detta på det fjärde trappsteget. Då är det redo sen än att tas upp.
Tvätta minst en maskin dagligen. Och ladda diskmaskinen även med sånt som skulle kunna diskas för hand. Men för att spara tiden.
Påminnelser i telefonen. Skriva upp i papperskalendern också.
Laga mat när det går. Gärna för mycket så det även blir någon matlåda över.
Jag har hört folk som sparar mycket tid genom att göra stor stor kok tex en dag i veckan för att slippa all middagslagning, det verkar spara tid för många. Det med diskmaskin har jag aldrig riktigt sett hur det sparar tid egentligen, jag upplever det som enklare att diska direkt och ställa in och få undan.

Sen tror jag att tiden kan uppfattas olika, stressar man så känns det som om man har mindre tid än vad man har. Tar man det lugnt så uppfattar man ofta tiden annorlunda.

Jag har hört folk som sparar mycket tid genom att göra stor stor kok tex en dag i veckan för att slippa all middagslagning, det verkar spara tid för många. Det med diskmaskin har jag aldrig riktigt sett hur det sparar tid egentligen, jag upplever det som enklare att diska direkt och ställa in och få undan.

Sen tror jag att tiden kan uppfattas olika, stressar man så känns det som om man har mindre tid än vad man har. Tar man det lugnt så uppfattar man ofta tiden annorlunda.
Visst är det så! Tycker jag inte stressar direkt men ibland blir det lite stressigt. Först i god tid allting sen vipps försvann marginalerna och det blir bråttom :crazy:

Storkok är bra men ledsnar tyvärr av att äta samma för mycket.

Ridit och fixat med diverse. Allt går bara i ett hela tiden. Dels för att det måste bli gjort men också för att jag då tänker mer konstruktivt. Men har märkt att jag fått svårare att somna om på nätterna. Hjärnan kommer igång och ska lösa all världens bekymmer. Det är ju himla onödigt. Hade varit bättre att sova.
Strax påväg till årets andra julmarknad. För övrigt många julmarknader just denna helgen.
Jag är oerhört tacksam att det är plusgrader men någon vidare mysig julstämning är det inte. Aldrig är man nöjd :crazy:

Absolut hellre minus, kallt, torrt och hårt än plus, blött, lerigt, salt och trist!
Å andra sidan hittar man som alltid något att klaga på!
Trevligt att se dig igen Karamellen! <3
Jag som jobbar inom turism och gästgiveri är redan less på julen. Sedan mitten på November. 😅:D

Jag vill inte ha minusgrader. Allt blir så mycket mer tungjobbat då. Men det ska fortsätta regna hela veckan. Hagarna är inte anpassade för detta ihållande regn. Och det är redan lerigt vid ingångarna.
Blir att spola av ben mellanåt.
Mina egna skor och stövlar har jag dock gett upp om att hålla efter. Ett par högklackade ”stadsskor” är helt leriga. Vagnen går inte köra på vissa vägar för det fastnar för mycket i hjulen. Endast grusvägar funkar nu. Och asfalt såklart men menar häromkring.
Antingen är det blåsigt som tusan.
Ihållande regn.
Iskallt.
För varmt.
För mörkt.
Alltså :rofl: :banghead:

Jag vill inte ha minusgrader. Allt blir så mycket mer tungjobbat då. Men det ska fortsätta regna hela veckan. Hagarna är inte anpassade för detta ihållande regn. Och det är redan lerigt vid ingångarna.
Blir att spola av ben mellanåt.
Mina egna skor och stövlar har jag dock gett upp om att hålla efter. Ett par högklackade ”stadsskor” är helt leriga. Vagnen går inte köra på vissa vägar för det fastnar för mycket i hjulen. Endast grusvägar funkar nu. Och asfalt såklart men menar häromkring.
Antingen är det blåsigt som tusan.
Ihållande regn.
Iskallt.
För varmt.
För mörkt.
Alltså :rofl: :banghead:
Jag tycker ju tvärtom att plusgrader och lera är Betydligt mer tungjobbat än minusgrader. :D Har aldrig längtat efter snö och is så mycket som när jag jobbat i stall i Skåne och här i Skottland.

Jag tycker ju tvärtom att plusgrader och lera är Betydligt mer tungjobbat än minusgrader. :D Har aldrig längtat efter snö och is så mycket som när jag jobbat i stall i Skåne och här i Skottland.
Fast det beror kanske t.ex. på hur man har löst vatten i stallet? Vi har en slang från husets utomhuskran till stallet och så fort det blir minusgrader måste vi bära vatten inifrån i stället. DET blir mycket mer tungjobbat!

Jag förfrös fötterna för många år sedan. Nu är jag supernoga med att alltid hålla fötterna varma.

Men vid kyla. Finns många fördelar också såklart men man slipper:
Ta av och på sig på samma sätt. Nu kan jag ha samma jacka inne i stallet som utomhus. Vid kyligare väder måste jag ta av den inne.
Slipper hacka is (behövs inte hos de som har uppvärmt).
Slippa elda i huset.
Skotta.
Värma upp bilen innan.
Skrapa rutor.
Tung snö fastnar även det i vagnen.

Det känns lättare ändå. Ihållande kyla tar på min kropp och psyke.

Jag förfrös fötterna för många år sedan. Nu är jag supernoga med att alltid hålla fötterna varma.

Ta av och på sig på samma sätt. Nu kan jag ha samma jacka inne i stallet som utomhus. Vid kyligare väder måste jag ta av den inne.
Slippa elda i huset.
Skotta.
Värma upp bilen innan.
Skrapa rutor.

Känner exakt samma. Allt blir så jäkla tungrott så fort det är minusgrader 😅
Sen är det 💩 med leran men hellre det.

Fast det beror kanske t.ex. på hur man har löst vatten i stallet? Vi har en slang från husets utomhuskran till stallet och så fort det blir minusgrader måste vi bära vatten inifrån i stället. DET blir mycket mer tungjobbat!
Klart det gör, men jag släpar mycket hellre vattenhinkar/behållare än byter tunga, leriga täcken, håller skitiga och leriga hovar, halkar på gräs som blir totalförstört och får slut på plats för att allt är genomsurt och måste torka. Hö som omedelbums trampas ned i marken om man fodrar på backen, stigar och vägar som blir söndertrampade för att det är surt... och så vidare. Urk liksom! 😅
Men det är förstås så att generellt är det tyngre med häst på vintern.

Slippa elda i huset.
Skotta.
Värma upp bilen innan.
Skrapa rutor.

Håller helt med dig! Egen (gammal och omodern!) gård med i dagsläget fem hästar - jag är supertacksam varje dag med plusgrader och snöfritt! :D Behövs inga broddar, inga extra insatser för att hålla vattnet flytande, hästarna har lite gammalt gräs att sysselsätta sig med i hagarna osv. Vi har heller inte haft några enorma regnmängder här och bor dessutom på sandjord, så hagarna har hållit sig riktigt bra! Och så är det något med plusgraderna som gör att det liksom blir lite lättare att andas, axlarna sjunker lite, allt blir lite lättare :)

Jodå även om jag älskar vintern som den ska vara med kyla och snö minns jag med när jag var barn/tonåring hur vi bar vatten mellan huset å lagården/stallet till kor och hästar innan vi ordnade med vattnet i (gamla mjölkrummet som blev sadelkammare sedan) så det inte frös så fort det blev kallt, det jobbet minns jag allt. Absolut krävande!

Jag ska egentligen inte skriva om alkohol alls av flera olika orsaker. Men vill ändå dela med mig av att det var ett väldigt fint möte idag och jag känner mig starkare inifrån successivt även fast det sviktar något. Men generellt mycket bättre. Och jag har kontakt med en person från en annan insats plus den via kommunen som jag haft tidigare.
Lite i stora drag men det känns som att det går åt rätt håll och just nu känns det inte så kampaktigt med nykterheten som det kan göra. Jag har även uppgifter att göra och jobba med varje vecka. Plus berättat för fler personer om läget med alkoholen. Tex de i bebisgruppen fast jag egentligen inte alls behövde. Men som ett sätt att liksom bort med plåstret och blotta mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• OS-trådar?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Specialsök (Röd kong)
  • Oseriös avel 2025

Katt, Andra Djur