Ett ekonomiskt smart köp av ny småbil

Jag är inne på min andra toyota yaris. Den första hade jag i tio år ifrån den var 2 år tills den var 12 år. Värdeminskningen var 10 000 kr per år och vi behövde bara göra en reperation som kostade ca 5000 kr. Den andra köpte jag som ny och den har jag har haft i tre år. Den har fungerat felfritt under den tiden.
 
Det är vad som gör mig tveksam till att köpa en liten surrande bensinmygga alls. Att man inte kan få ned bränsleförbrukningen mer är en gåta. Men inköpskostnaden är såklart signifikant lägre, likaså skatten efter årsskiftet.

Min hästsläpsdragande fyrhjulsdrivna mellanstora diesel-SUV drar 0,51 liter per mil på ganska exakt samma körcykel som du beskriver, och då tänker jag att det borde gå att konstruera en liten bil som tar sig fram mycket effektivare än så.

Samma med laddhybriderna som drar 1-2 deciliter per mil på vintern för att värma kupen, och behöver man dessutom ha hjälp av fossilmotorn så rakar det upp till 0,6-0,7 l/mil.

Man får väl tänka på att en liten motor får jobba mer i högre hastigheter också. Dieselbilar har alltid en lägre förbrukning, du kan inte jämföra de 2 rakt av. En liten dieselbil drar troligen mindre än min bensinare.
 
Man får väl tänka på att en liten motor får jobba mer i högre hastigheter också. Dieselbilar har alltid en lägre förbrukning, du kan inte jämföra de 2 rakt av. En liten dieselbil drar troligen mindre än min bensinare.

Jag vet. Det finns anledningar att jag gillar diesel och har svårt att förlika mig tanken på att köpa en bensinbil... Jag får bara inte in i huvudet att det inte går att göra ännu snålare motorer om man har en liten bil som bara ska transportera lite jfrt med en större med kapacitet för att dra och med mer styrka.

Jag skulle velat att VW hade lyckats fullt ut med sin Lupo som hade ambitionen att gå en mil på en deciliter.
 
Ser att många redan skrivit det men helt klart Kia! Jag hade samma tankebanor som dig men valde till sist Kia Rio. Hade valt picanto utan tvekan om det inte vore för att jag hade bilstolar, vagn etc i bilen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 744
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: aiquen
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 709
Senast: 95johsv
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp