Ett främmande debattklimat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.
 

Jag är hundra procent säker på att jag läst ""flytta hemifrån . Du är bortskämd.
Har du diagnos " osv i trådar som handlat om helt annat än familjesituation..

Fullt möjligt att jag inte har läst alla trådar. Men att folk fortfarande kommer med förslaget att @Dressyrtjejen_97 bör flytta hemifrån beror förmodligen för att de är medvetna om hur hon beskrivit sin boende och familjesituation tidigare, kan jag tänka. Svårt att tro att uppmaningen dyker upp helt ur det blå i en diskussion.
Sedan är det varken oförskämt eller otrevligt, kan jag tycka.
De två andra exemplen gör sig nog också bättre i citat så att det går att se i vilket sammanhang och hur det lagts fram.
 
En gång för alla:
Det jag främst vänder mig emot, som också var upprinnelsen till att jag skrev ursprungsinlägget, är att jag på senare tid tyckt att somliga (långt ifrån alla!) diskussioner hållit en ganska låg nivå rent argumentationstekniskt. Min intention med ursprungsinlägget var att lyfta detta problem och skapa rum för reflektion - få användare här rent allmänt att tänka "Hur uttrycker jag mig? Vilka argumentationstekniker använder jag mig av? Är jag en del av ett sämre debattklimat?" Som en liten allmän påminnelse bara.
Detta verkar dock inte ha gått fram, och fler än väntat verkar inte riktigt se problemet, vilket känns trist. Det problemet är inte enkom riktat mot mig, eller bara händer i trådar där jag är delaktig. Åtminstone på senaste tiden tycker jag att de smugit sig in i flertalet trådar, en ökning mot tidigare. Vilket är otroligt trist.

Angående den påstådda mobbningen mot mig skulle jag vilja uttrycka mig såhär:
Jag själv ser mig inte som mobbad. Jag blir inte utsatt för mobbning på Buke. Däremot anser jag mig, i vissa fall, i vissa trådar, vara utsatt för dålig argumentationsteknik. Det är en stor skillnad, det är inte mobbning, det är bara allmänt trist och energidränerande. Jag är också långt ifrån den enda som blir utsatt för detta! Däremot förstår synvinkeln som t.ex. @Lipperta lyfter, även om jag som sagt skulle vilja uttrycka mig i lite annorlunda ordalag, som ovan. Det är därför jag gillar t.ex. @MissFideli och @Lipperta inlägg. De lyfter och diskuterar problematiken. Det är jättebra. För som sagt, debattklimatet här inne är inte riktigt som det varit, åtminstone inte i alla trådar, tyvärr.
Men om du lägger tråden på Dagbok så är nog den naturliga kopplingen att den handlar om dig?
För övrigt tycker jag den här typen av trådar ofta är kontraproduktiv, diskussionsklimat påverkar vi i nuet, genom att själva hålla en nivå vi vill mötas av.
Att anta ett von oben - perspektiv och generalisera är oftast inte rätt väg.
 
Fullt möjligt att jag inte har läst alla trådar. Men att folk fortfarande kommer med förslaget att @Dressyrtjejen_97 bör flytta hemifrån beror förmodligen för att de är medvetna om hur hon beskrivit sin boende och familjesituation tidigare, kan jag tänka. Svårt att tro att uppmaningen dyker upp helt ur det blå i en diskussion.
Sedan är det varken oförskämt eller otrevligt, kan jag tycka.
De två andra exemplen gör sig nog också bättre i citat så att man kan se i vilket sammanhang och hur det lagts fram.
Men du .
Har sett flera medlemmar under åren som bott hemma pga hästar tex. Som varit äldre än ts.
Senast igår satt jag och läste ett gammalt inlägg från en medlem på över 30 år som också skrev återkommande inlägg om hur hon hatade att bo hemma hos sin hemska mamma och hur hon vantrivdes med mamman men var tvungen att bo hemma för hon ville ha kvar sina hästar och det var bostadsbrist och svårt att finna stallplats i hennes län.
Och INGEN kallade henne saker eller var på henne så som många är på dressyrtjejen.
 
Hur vet du att hon har alternativet att flytta ? Känner du henne irl ?
Alternativet att flytta finns alltid om man är 20 år och normalbegåvad. Sen kanske det inte är så lätt, roligt och problemfritt. i synnerhet om man har en häst som föräldrarna sponsrar så länge man bor hemma. Man kanske får bo i korridorrum, i andra hand, dela lägenhet etc men att det inte går att flytta känns främmande.
 
Men du .
Har sett flera medlemmar under åren som bott hemma pga hästar tex. Som varit äldre än ts.
Senast igår satt jag och läste ett gammalt inlägg från en medlem på över 30 år som också skrev återkommande inlägg om hur hon hatade att bo hemma hos sin hemska mamma och hur hon vantrivdes med mamman men var tvungen att bo hemma för hon ville ha kvar sina hästar och det var bostadsbrist och svårt att finna stallplats i hennes län.
Och INGEN kallade henne saker eller var på henne så som många är på dressyrtjejen.
Givetvis och 100% av dem skulle få rådet att flytta hemifrån om de klagar på förhållandena hemma, att de inte trivs och känner sig kontrollerade.
 
Alternativet att flytta finns alltid om man är 20 år och normalbegåvad. Sen kanske det inte är så lätt, roligt och problemfritt. i synnerhet om man har en häst som föräldrarna sponsrar så länge man bor hemma. Man kanske får bo i korridorrum, i andra hand, dela lägenhet etc men att det inte går att flytta känns främmande.
Ja det är ju det allra vanligaste att det faktiskt går. Men känner man inte någon irl kan man inte vara säker.
 
Men du .
Har sett flera medlemmar under åren som bott hemma pga hästar tex. Som varit äldre än ts.
Senast igår satt jag och läste ett gammalt inlägg från en medlem på över 30 år som också skrev återkommande inlägg om hur hon hatade att bo hemma hos sin hemska mamma och hur hon vantrivdes med mamman men var tvungen att bo hemma för hon ville ha kvar sina hästar och det var bostadsbrist och svårt att finna stallplats i hennes län.
Och INGEN kallade henne saker eller var på henne så som många är på dressyrtjejen.

Jag kan inte jämföra. Har ingen aning om hur den användaren beskrev sin situation eller vilka förslag som lades fram. Jag tycker bara att en uppmaning om att flytta hemifrån när någon gång på gång beskriver sin hemmiljö som problematisk och begränsande, inte är det minsta märklig. Eller elak.
 
Ja det är ju det allra vanligaste att det faktiskt går. Men känner man inte någon irl kan man inte vara säker.
Om man inte känner någon irl så kan man inte ge något råd alls för alla råd kan vara felaktiga (och så även om man känner personen väl) ska folk sluta att fråga om råd? Det är ett diskussionsforum och TS bad om råd.
 
Jag kan inte jämföra. Har ingen aning om hur den användaren beskrev sin situation eller vilka förslag som lades fram. Jag tycker bara att en uppmaning om att flytta hemifrån när någon gång på gång beskriver sin hemmiljö som problematisk och begränsande, inte är det minsta märklig. Eller elak.
Nej det är bra att peppa:) tyvärr har en del användare varit i mitt tycke rent elaka mot dressyrtjejen.
 
Om man inte känner någon irl så kan man inte ge något råd alls för alla råd kan vara felaktiga (och så även om man känner personen väl) ska folk sluta att fråga om råd? Det är ett diskussionsforum och TS bad om råd.
Har faktiskt inte sett ts be om råd att flytta hemifrån någonsin? Snarare upplevt många av hennes trådar som lite skriva av sig trådar.
 
Har faktiskt inte sett ts be om råd att flytta hemifrån någonsin? Snarare upplevt många av hennes trådar som lite skriva av sig trådar.
Det vanliga är att folk ger råd utifrån situationen, inte att någon ber om att få ett specifikt råd. Hur tänker du här? Ska folk vara begränsade att ge de råd som TS ber om? Det vanligast är att man ber om råd för att man inte vet hur man ska hantera det, vet man svaret så behöver man inte fråga.
 
Givetvis och 100% av dem skulle få rådet att flytta hemifrån om de klagar på förhållandena hemma, att de inte trivs och känner sig kontrollerade.

Lägger till: uttrycker sig negativt och nedlåtande om föräldrarnas hus, bil etc. Jag tror att i just TS fall är det hennes sätt att uttrycka sig om föräldrarna och deras liv som gör att många, ibland säkert med en dos frustration, "tjatar" på henne om att flytta. För att det i texten är så uppenbart att hon vantrivs och ser ner på det. Kan tänka mig att många känner både med henne, som lägger fram det som en plåga att bo hemma hos föräldrarna, och med föräldrarna i det läget. Skulle tro att det är därför många ofta är på TS om att "växa upp" och flytta hemifrån osv. Tror inte man får det "tjatet" helt obefogat, out of the blue, om man inte återkommande klagar på sin nuvarande livssituation.
 
Ibland är det nyttigt att försöka sätta sig själv på sidan om situationen och analysera sin egen roll på samma nivå som andra deltagare :). Hur bidrar du själv till en hög nivå på debattklimatet? Du behöver inte svara här, det är bara en hjälpfråga om du har lust till att försöka se situationen på avvstånd.
För övrigt tycker jag den här typen av trådar ofta är kontraproduktiv, diskussionsklimat påverkar vi i nuet, genom att själva hålla en nivå vi vill mötas av.
Att anta ett von oben - perspektiv och generalisera är oftast inte rätt väg.
Precis som @hagel och @LenaH är inne på så så tror jag att det är väldigt viktigt att fundera på sin egen roll i det hela, precis som det gamla talesättet lyder "Som man ropar, får man svar". Buke som helhet verkar inte heller särskilt långsint så det går nog ganska fort att uppleva trevligare diskussioner med ett ändrat beteende.
 
Har under ett år nu läst i tråd efter tråd hur många skriver flytta hemifrån. Varför flyttar du inte hemifrån. Varför växer du inte upp . Aldrig sett samma medlemmar skriva så till någon annan i 20 års ålder. Kom igen. Är rätt vanligt att bo hemma i den åldern. Tror dressyrtjejen flyttar den dagen hon vill det.
Nej det är inte ovanligt att bo hemma i den åldern men tyvärr är det så att inte alla ser lösningar på de problem de upplever. Hade Ts inte skrivit om sina vidriga hemförhållanden och vilka hållhakar hennes föräldrar har på henne så hade ingen kommenterat att hon borde flytta hemifrån. Jag har träffat några stycken som likt Ts "sitter fast" i tänket att de måste bo hemma, att inga andra val finns. Ibland är det av ekonomiska skäl och ibland av andra så enkla som att de inte har fått växa upp och ta ansvar utifrån sin ålder utan fortfarande ser sig som lika oförmögna att bestämma över sina liv som när de var barn. Det är en tragedi varje gång! Det gör fysiskt ont i mig att någon tror att de måste stå ut istället för att ta sina egna beslut och forma sitt eget liv. Är man myndig så kan man flytta om man vill. Ingen har rätt att stoppa en ifrån det. De jag har pratat om med det här i verkligheten har i efterhand, när de väl har kommit ifrån det destruktiva levernet i föräldrahemmet som stoppat dem blommat upp och blivit helt andra människor. Gladare och lyckligare människor. Endel har fallit tillbaka då och då men då vet de iallafall att alternativet att klara sig själv finns. De vet att de har bestämmanderätt över sitt liv.

Att säga att en drygt tjugoåring inte kan flytta hemifrån av den eller den orsaken är helt enkelt bara bullshit. Visst att man inte har den ekonomiska standarden, det fina boendet osv. som man kanske är van vid men som utflugen man har något annat. Man har friheten att göra vad man vill och det är värt så enormt mycket.

Jag har egentligen slutat svara i Ts trådar. Jag har försökt hjälpa och stötta på så många sätt under så lång tid men hon är inte mottaglig så jag försöker hålla mig undan för min egen skull. För att jag ska slippa må dåligt över att hon frivilligt stannar i en enligt henne så destruktiv miljö. Jag försöker hålla mig undan för att frustrationen över att hon bara spyr galla istället för att göra något konstruktivt riskerar att jag blir otrevlig av ren och skär frustration. Jag har klarat mig helt själv sedan jag var tretton. Det har inte varit någon dans på rosor att vara hemlös men hellre det än att leva så som Ts påstår att hon gör. Som trettonåring kan man inte skriva kontrakt på bostad och det är svårt att få något jobb överhuvudtaget. Som drygt 20 är det så enormt mycket enklare och man har precis samma rättigheter som alla andra myndiga människor. Det många med mig försöker förmedla är att hon har ett val. I dagsläget väljer hon att leva som hon gör för nu vet hon att valet finns. Fortsätter man då att spy galla över sina hemförhållanden så är det inte konstigt att endel till slut blir otrevliga.

Ts skriver ofta om att det inte går att argumentera med föräldrarna. Om hon verkligen tycker det så kan det vara lämpligt att inse att många här ser på henne på samma sätt. Då kanske det kan vara lättare att förstå frustrationen hon möter. Hon har rätt och alla andra har fel och hon kan inte varken se eller förstå att andra sätt än hennes kan vara lika bra eller bättre och att hon också har fel ibland precis som alla andra. Hon kan inte ens bemöta och argumentera utan skippar helt enkelt allt som inte stödjer hennes syn. Då kommer man ingenstans. Då utvecklas man inte som människa och jag tror att många precis som jag blir arga, irriterade och frustrerade över att hon väljer den vägen när livet har så enormt mycket att erbjuda om man går utanför sin komfortzon och vågar lyssna på och fundera över vad andra faktiskt säger. Vilka erfarenheter och kunskaper andra har. Att våga utmana sig själv och de "sanningar" man trott på och sin syn på omvärlden och därmed vidga sina vyer.
 
Nej det är inte ovanligt att bo hemma i den åldern men tyvärr är det så att inte alla ser lösningar på de problem de upplever. Hade Ts inte skrivit om sina vidriga hemförhållanden och vilka hållhakar hennes föräldrar har på henne så hade ingen kommenterat att hon borde flytta hemifrån. Jag har träffat några stycken som likt Ts "sitter fast" i tänket att de måste bo hemma, att inga andra val finns. Ibland är det av ekonomiska skäl och ibland av andra så enkla som att de inte har fått växa upp och ta ansvar utifrån sin ålder utan fortfarande ser sig som lika oförmögna att bestämma över sina liv som när de var barn. Det är en tragedi varje gång! Det gör fysiskt ont i mig att någon tror att de måste stå ut istället för att ta sina egna beslut och forma sitt eget liv. Är man myndig så kan man flytta om man vill. Ingen har rätt att stoppa en ifrån det. De jag har pratat om med det här i verkligheten har i efterhand, när de väl har kommit ifrån det destruktiva levernet i föräldrahemmet som stoppat dem blommat upp och blivit helt andra människor. Gladare och lyckligare människor. Endel har fallit tillbaka då och då men då vet de iallafall att alternativet att klara sig själv finns. De vet att de har bestämmanderätt över sitt liv.

Att säga att en drygt tjugoåring inte kan flytta hemifrån av den eller den orsaken är helt enkelt bara bullshit. Visst att man inte har den ekonomiska standarden, det fina boendet osv. som man kanske är van vid men som utflugen man har något annat. Man har friheten att göra vad man vill och det är värt så enormt mycket.

Jag har egentligen slutat svara i Ts trådar. Jag har försökt hjälpa och stötta på så många sätt under så lång tid men hon är inte mottaglig så jag försöker hålla mig undan för min egen skull. För att jag ska slippa må dåligt över att hon frivilligt stannar i en enligt henne så destruktiv miljö. Jag försöker hålla mig undan för att frustrationen över att hon bara spyr galla istället för att göra något konstruktivt riskerar att jag blir otrevlig av ren och skär frustration. Jag har klarat mig helt själv sedan jag var tretton. Det har inte varit någon dans på rosor att vara hemlös men hellre det än att leva så som Ts påstår att hon gör. Som trettonåring kan man inte skriva kontrakt på bostad och det är svårt att få något jobb överhuvudtaget. Som drygt 20 är det så enormt mycket enklare och man har precis samma rättigheter som alla andra myndiga människor. Det många med mig försöker förmedla är att hon har ett val. I dagsläget väljer hon att leva som hon gör för nu vet hon att valet finns. Fortsätter man då att spy galla över sina hemförhållanden så är det inte konstigt att endel till slut blir otrevliga.

Ts skriver ofta om att det inte går att argumentera med föräldrarna. Om hon verkligen tycker det så kan det vara lämpligt att inse att många här ser på henne på samma sätt. Då kanske det kan vara lättare att förstå frustrationen hon möter. Hon har rätt och alla andra har fel och hon kan inte varken se eller förstå att andra sätt än hennes kan vara lika bra eller bättre och att hon också har fel ibland precis som alla andra. Hon kan inte ens bemöta och argumentera utan skippar helt enkelt allt som inte stödjer hennes syn. Då kommer man ingenstans. Då utvecklas man inte som människa och jag tror att många precis som jag blir arga, irriterade och frustrerade över att hon väljer den vägen när livet har så enormt mycket att erbjuda om man går utanför sin komfortzon och vågar lyssna på och fundera över vad andra faktiskt säger. Vilka erfarenheter och kunskaper andra har. Att våga utmana sig själv och de "sanningar" man trott på och sin syn på omvärlden och därmed vidga sina vyer.
Bara för att man får ett råd måste man inte ta det.
Jag tycker dessutom dessa ''råd'' är elakt uttryckt och i helt irrelevanta trådar.

Varför kan Maria skriva på buke att hon är missnöjd med sitt liv och få stöd från oss, men dressyrtjejen får bara pisk? Varför är det så?
Man får klaga och spy galla över folk man bor med, det är helt ok
 
Bara för att man får ett råd måste man inte ta det.
Jag tycker dessutom dessa ''råd'' är elakt uttryckt och i helt irrelevanta trådar.

Varför kan Maria skriva på buke att hon är missnöjd med sitt liv och få stöd från oss, men dressyrtjejen får bara pisk? Varför är det så?
Man får klaga och spy galla över folk man bor med, det är helt ok

Ja men Varför är det så? En hint kan ju vara att läsa och förstå vad andra skriver i denna tråden till att börja med!

Sen är det ju löjligt att skriva att hon bara får pisk, det är ju inte ens sant !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 274
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp