Ett främmande debattklimat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.
 

Efter vad hon skrivit om sig själv och situationen på buke så har jag antagit att hon är en fullt normal 20åring. Då har man alltid möjlighet att flytta.

Det känns ju otrevligare att anta att @Dressyrtjejen_97 inte är kapabel till att ta hand om sig själv.
Fast det finns ju många fler anledningar än att man inte kan ta hand om sig själv för att inte flytta hemifrån. Tror väldigt väldigt många bor kvar hemma medans dom pluggar trots att situationen inte är bra och trots att dom faktiskt är hyfsat normalt funtade.

Sen är det ju så också att samlar man allt dåligt på ett ställe låter det sämre än vad det egentligen är, uppenbart så har ju dressyrtjejen väldigt många fördelar att bo hemma också vilket få kan ha missat. Bara för att man vill bo kvar hemma en stund till betyder inte att man inte kan klaga på saker och ting.
 
Fast det finns ju många fler anledningar än att man inte kan ta hand om sig själv för att inte flytta hemifrån. Tror väldigt väldigt många bor kvar hemma medans dom pluggar trots att situationen inte är bra och trots att dom faktiskt är hyfsat normalt funtade.

Sen är det ju så också att samlar man allt dåligt på ett ställe låter det sämre än vad det egentligen är, uppenbart så har ju dressyrtjejen väldigt många fördelar att bo hemma också vilket få kan ha missat. Bara för att man vill bo kvar hemma en stund till betyder inte att man inte kan klaga på saker och ting.
Har du läst svaren överhuvudtaget? Du verkar läsa väldigt selektivt när många av svaren och tar upp både fördelarna TS bor hemma och nackdelarna. Faktum är att mycket fokus ligger just på fördelarna.

Menar du att folk ska utgå att TS ljuger/överdriver gång på gång om hur hon har det hemma? Och menar du att det är trevligare att agera som någon ljuger?

Om man väljer att bo hemma och har stora klagomål på hur man har det så får man räkna med att folk till slut tröttnar på att personen inte gör något åt det om det nu är så illa. Det är mänskligt och avsikten är oftast att hjälpa.
 
Bara för att man får ett råd måste man inte ta det.
Jag tycker dessutom dessa ''råd'' är elakt uttryckt och i helt irrelevanta trådar.

Varför kan Maria skriva på buke att hon är missnöjd med sitt liv och få stöd från oss, men dressyrtjejen får bara pisk? Varför är det så?
Man får klaga och spy galla över folk man bor med, det är helt ok
Nej det måste man inte. Man måste inget alls utan kan fortsätta leva i misär under vidriga förhållanden även om man vet att andra val finns. Man kan också börja fundera på om det man tror är sanningen faktiskt är sanningen eller om man har levt i en lögn. Det finns en anledning till ordspråket "det är lättare att tro på en lögn man hört tusen gånger än en sanning man hör första gången" Det är jättesvårt det vet jag också men det går.

Oavsett vem som startar tråd efter tråd om sina vidriga hemförhållanden så får hen efter ett tag frågan om hen använder buke som ventil för att orka med misären lite till eller om hen faktiskt vill förändra sitt liv. Det är inget unikt för @Dressyrtjejen_97 . Pisk har jag aldrig sett att hon har fått. Däremot har hon blivit ifrågasatt.

Nej man kan faktiskt inte hålla på så. Särskilt inte när man inte är anonym. Det är inte rätt mot de människor man spyr galla över oavsett hur vidriga de är.
 
Efter att ha läst igenom hela tråden, kan jag inte längre vara tyst.
Jag kan förstå båda lägren delvis.
I @Dressyrtjejen_97 fall kan jag känna igen mig lite från tiden när jag var ny på forumet. De som inte höll med mig och argumenterade emot var dumma i huvudet osv.
Nu under årens lopp som jag hängt här har jag insett att de inte var dumma i huvudet, de hade bara andra åsikter. Den enda JAG kan ändra på, är MIG SJÄLV.
Jag valde att ändra mitt förhållande sätt, förut bemötte jag med näbbar och klor de som (jag tyckte då) var dumma, istället blev det något i stil med "jag hör vad du säger och vi kan vara överens om att vi inte tycker likadant". Jag är inte den som orkar diskutera in i det oändliga.

Likadant förstår jag det andra lägret också. Jag har varit i båda lägren, det jag kommer ihåg senast var när TS uttalade sig om att alla nya bilar var skitdålig kvalité. Jag reagerade på det och jag förstår att andra reagerar också, då jag sett en röd tråd följa TS, vilket troligen är grunden till att vissa användare ledsnar. Speciellt då TS inte upplevs läsa det som skrivs eller ens svarar på en del frågor. Jag förstår att användare ledsnar.

Det finns säkert användare som ledsnat på mig också, men jag försöker så gott jag kan bemöta de som ej håller med mig, ibland är det roligt, ibland jobbigt, men det lär mig väldigt mycket också.
Det är en omöjlighet att hålla med alla, idag kanske jag håller med en användare för att nästa dag inte alls hålla med osv.

Jag vet inte om klimatet på buke har ändrat sig nämnvärt, däremot tror jag vi blir mer medvetna ju mer erfarenhet vi skaffar oss.
 
Senast ändrad:
En gång för alla:
Det jag främst vänder mig emot, som också var upprinnelsen till att jag skrev ursprungsinlägget, är att jag på senare tid tyckt att somliga (långt ifrån alla!) diskussioner hållit en ganska låg nivå rent argumentationstekniskt. Min intention med ursprungsinlägget var att lyfta detta problem och skapa rum för reflektion - få användare här rent allmänt att tänka "Hur uttrycker jag mig? Vilka argumentationstekniker använder jag mig av? Är jag en del av ett sämre debattklimat?" Som en liten allmän påminnelse bara.
Detta verkar dock inte ha gått fram, och fler än väntat verkar inte riktigt se problemet, vilket känns trist. Det problemet är inte enkom riktat mot mig, eller bara händer i trådar där jag är delaktig. Åtminstone på senaste tiden tycker jag att de smugit sig in i flertalet trådar, en ökning mot tidigare. Vilket är otroligt trist.

Angående den påstådda mobbningen mot mig skulle jag vilja uttrycka mig såhär:
Jag själv ser mig inte som mobbad. Jag blir inte utsatt för mobbning på Buke. Däremot anser jag mig, i vissa fall, i vissa trådar, vara utsatt för dålig argumentationsteknik. Det är en stor skillnad, det är inte mobbning, det är bara allmänt trist och energidränerande. Jag är också långt ifrån den enda som blir utsatt för detta! Däremot förstår synvinkeln som t.ex. @Lipperta lyfter, även om jag som sagt skulle vilja uttrycka mig i lite annorlunda ordalag, som ovan. Det är därför jag gillar t.ex. @MissFideli och @Lipperta inlägg. De lyfter och diskuterar problematiken. Det är jättebra. För som sagt, debattklimatet här inne är inte riktigt som det varit, åtminstone inte i alla trådar, tyvärr.

Fast om de flesta inte håller med angående debattklimatet, kan det inte helt enkelt vara så att du misstagit dig eller övertolkat någonting?
Kan du ge exempel på någon specifik tråd, kanske? Så att en kan få en bild av vad du menar?
 
Bara för att man får ett råd måste man inte ta det.
Jag tycker dessutom dessa ''råd'' är elakt uttryckt och i helt irrelevanta trådar.

Varför kan Maria skriva på buke att hon är missnöjd med sitt liv och få stöd från oss, men dressyrtjejen får bara pisk? Varför är det så?
Man får klaga och spy galla över folk man bor med, det är helt ok
Varför står du och ett par användare och pekar finger och skriker mobbing när @Dressyrtjejen_97 själv säger att hon inte upplever sig som mobbad? Anmäl de inlägg som går över gränsen istället för att fäkta vilt och slänga anklagelser mot ej angivna användare. På vilket vis lyfter du nivån själv?
 
En gång för alla:
Det jag främst vänder mig emot, som också var upprinnelsen till att jag skrev ursprungsinlägget, är att jag på senare tid tyckt att somliga (långt ifrån alla!) diskussioner hållit en ganska låg nivå rent argumentationstekniskt. Min intention med ursprungsinlägget var att lyfta detta problem och skapa rum för reflektion - få användare här rent allmänt att tänka "Hur uttrycker jag mig? Vilka argumentationstekniker använder jag mig av? Är jag en del av ett sämre debattklimat?" Som en liten allmän påminnelse bara.
Detta verkar dock inte ha gått fram, och fler än väntat verkar inte riktigt se problemet, vilket känns trist. Det problemet är inte enkom riktat mot mig, eller bara händer i trådar där jag är delaktig. Åtminstone på senaste tiden tycker jag att de smugit sig in i flertalet trådar, en ökning mot tidigare. Vilket är otroligt trist.

Angående den påstådda mobbningen mot mig skulle jag vilja uttrycka mig såhär:
Jag själv ser mig inte som mobbad. Jag blir inte utsatt för mobbning på Buke. Däremot anser jag mig, i vissa fall, i vissa trådar, vara utsatt för dålig argumentationsteknik. Det är en stor skillnad, det är inte mobbning, det är bara allmänt trist och energidränerande. Jag är också långt ifrån den enda som blir utsatt för detta! Däremot förstår synvinkeln som t.ex. @Lipperta lyfter, även om jag som sagt skulle vilja uttrycka mig i lite annorlunda ordalag, som ovan. Det är därför jag gillar t.ex. @MissFideli och @Lipperta inlägg. De lyfter och diskuterar problematiken. Det är jättebra. För som sagt, debattklimatet här inne är inte riktigt som det varit, åtminstone inte i alla trådar, tyvärr.
Jag tror att du behöver ta en annan appoach om ditt mål verkligen är att få folk att ”tänka till”. Dels är det lite konstigt att lägga den uppmaningen här på Dagbok där ganska få läser. Jag hade själv inte sett den här tråden om den inte råkat ligga på ”senaste” eller något spnt, jag är nämligen rätt så ointresserad av dagboksforumet här.
Om du vill nå ut så passar det nog bättre att ta detta på något ordinarie delforum.

Det brukar också vara svårt för folk att ta till sig generella pekpinnar på det här sättet. Det är diffust, du kommer inte med några konkreta exempel och du ger inga förtydliganden. Inte ens när du får direka frågor om tex vad du menar med ”förskoleretorik”. Jag fattar faktiskt inte själv vad du syftar på där.

Du klagar på att folk har för dålig argumentationsteknik. Vad innebär det ens för dig?
Och ärligt talat - hur bra argumentationsteknik tycker du själv att det är att inte ens delta i diskussioner när man slängt ut en rejäl känga?
Gör du själv det som du nu uppmanar andra att göra? Dvs tänker kring ditt eget bidrag?

Jag har liksom ingen aning om vad du egentligen menar här. Jag gör gissningar, men jag vet inte alls. Jag vet inte vilka det är som du tycker borde skärpa till sig, jag vet inte vilket slags beteende du syftar till och jag har ingen aning om jag är en av de som borde ta sig en funderare. Jag gissar att det är samma för andra.
Du kommer aldrig få folk att ”tänka till” genom en sån här diffus tråd. Folk blir bara irriterade på dina svepande anklagelser.

Jag vet inte ens varför jag skriver det här inlägget. Du kommer troligen inte ens svara.
 
Varför står du och ett par användare och pekar finger och skriker mobbing när @Dressyrtjejen_97 själv säger att hon inte upplever sig som mobbad? Anmäl de inlägg som går över gränsen istället för att fäkta vilt och slänga anklagelser mot ej angivna användare. På vilket vis lyfter du nivån själv?

+ ni andra som säger att en ska anmäla istället för att klaga och gå på användare:

Vad vet ni om någon anmäler/rapporterar inlägg eller inte?
En kan faktiskt rapportera inlägg och samtidigt säga ifrån...
Eller måste en tala om att en rapporterar?
 
En gång för alla:
Det jag främst vänder mig emot, som också var upprinnelsen till att jag skrev ursprungsinlägget, är att jag på senare tid tyckt att somliga (långt ifrån alla!) diskussioner hållit en ganska låg nivå rent argumentationstekniskt. Min intention med ursprungsinlägget var att lyfta detta problem och skapa rum för reflektion - få användare här rent allmänt att tänka "Hur uttrycker jag mig? Vilka argumentationstekniker använder jag mig av? Är jag en del av ett sämre debattklimat?" Som en liten allmän påminnelse bara.
Detta verkar dock inte ha gått fram, och fler än väntat verkar inte riktigt se problemet, vilket känns trist. Det problemet är inte enkom riktat mot mig, eller bara händer i trådar där jag är delaktig. Åtminstone på senaste tiden tycker jag att de smugit sig in i flertalet trådar, en ökning mot tidigare. Vilket är otroligt trist.
Jag tycker buke håller en hög nivå generellt. Jag fattar faktiskt inte hur man inte kan se det. Tycker du att du håller hög nivå i den här tråden? Jag tycker det är rätt låg nivå att starta en tråd för att dissa andras argumentation.
 
+ ni andra som säger att en ska anmäla istället för att klaga och gå på användare:

Vad vet ni om någon anmäler/rapporterar inlägg eller inte?
En kan faktiskt rapportera inlägg och samtidigt säga ifrån...
Eller måste en tala om att en rapporterar?
Nej, självklart är ingen tvungen att tala om ifall de anmäler, men ska man tro att det finns så många mobbare här som skriver inlägg som passerar gränsen så borde vi ju ha många fler som är bannade, eller hur? Jag tror ju inte att @Gunnar eller moderatorerna blundar för mobbing och dåligt uppförande om folk anmäler det de missar. De är inte allvetande, om någon mobbar bör andra anmäla istället för att bara slänga ur sig en massa svepande anklagelser.

Ska man säga ifrån så ska man rikta det till den/de som inte uppför sig, inte sitta och gnälla själv över hur dumma alla andra är.
 
Men om man nu tröttnar, varför ger man sig inte då? Varför går man istället över till att bli sur och otrevlig istället för att ge upp och gå vidare? Uppenbarligen kommer man inte med rätt sorts pepp, då är det väl liksom ingen idé att lägga energi på det längre?

För att bästa hjälpen inte alltid är att klappa medhårs? Det Är jobbigt med förändringar för de flesta, ibland behöver man kanske fundera på sin egen del och vad man själv kan göra. Det är sällan andra fattar beslut åt en.
 
Den här tråden borde egentligen ha legat under Bukefalos-forumet, jag funderade tidigare på att flytta den dit.

Nu tycker jag att det kan vara läge att stänga den. Vill man diskutera mer runt debattklimat eller annat som det pratats om i tråden. Kan man se om det diskuterats i någon annan tråd under Bukefalos eller starta en ny under det forumet.

Om TS vill rensa bland inläggen i denna Dagbokstråd har hon möjlighet att göra det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 277
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 291
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp