Ett hästetiskt dilemma

Precis så jag menade :) och många även totala födda vildhästar i USA är ju tämjbara även när de är några år gamla av även ovana personer. Så jämfört med många andra vilda djur är de ju mycket intresserade av att samarbeta med människor och verkar betrakta det som berikande och tillförande av positiva upplevelser och det måste ju onekligen vara ett ofta mer upplevelserikt liv.

Däremot verkar ju finnas individer som inte är lika tämjbara eller lika intresserade och förtjusta i människor såklart.

Det finns inga riktiga vildhästar i USA. Alla har sitt ursprung i förvildade tamhästar som avlats i många generationer för att vara lätta att tämja, rida in och hantera av människan. Det går inte alls att jämföra de vildlevande mustangerna i USA med riktiga vild djur som zebror.
 
Det finns inga riktiga vildhästar i USA. Alla har sitt ursprung i förvildade tamhästar som avlats i många generationer för att vara lätta att tämja, rida in och hantera av människan. Det gör inte alls att jämföra de vildlevande mustangerna i USA med riktiga vild djur som zebror.
Ja självklart, det var ju det jag menade. Det är inte vildhästar per se, det är tamhästar och intresserade av människor av sig själva, det verkar naturligt för dem att vara med människor, eftersom de är tamdjur.

Faktum är att det verkar inte finnas några vilda hästar alls. Även de små vilda flockar av gamla raser som ansetts vara vildhästar verkar ha ett tamt ursprung.
 
Ja självklart, det var ju det jag menade. Det är inte vildhästar per se, det är tamhästar och intresserade av människor av sig själva, det verkar naturligt för dem att vara med människor, eftersom de är tamdjur.

Faktum är att det verkar inte finnas några vilda hästar alls. Även de små vilda flockar av gamla raser som ansetts vara vildhästar verkar ha ett tamt ursprung.

Inte ens Przewalskis häst är en äkta vildhäst. Så nä, det finns inga riktiga vildhästar längre. Men Przewalskis verkar vara det som är närmst. Jag har hört att de är betydligt svårare att tämja än andra vildlevande hästar.
 
Inte ens Przewalskis häst är en äkta vildhäst. Så nä, det finns inga riktiga vildhästar längre. Men Przewalskis verkar vara det som är närmst. Jag har hört att de är betydligt svårare att tämja än andra vildlevande hästar.
Exakt och har annan mängd kromosomer tydligen. Men verkar ändå härstamma från tämjda hästar ngnstans i grunden enligt en artikel som kom härom året.

Tydligen hade vi lite olika varianter av hästar vi red i lite olika områden ända tills det kom en häst med starkare rygg och vänligare temperament som totalt erövrade världen för runt 5 000? år sedan. (undrans förresten om det tex bara var en hingst tex som gick med lokala ston eller om det var totalt.)
 
Exakt och har annan mängd kromosomer tydligen. Men verkar ändå härstamma från tämjda hästar ngnstans i grunden enligt en artikel som kom härom året.

Tydligen hade vi lite olika varianter av hästar vi red i lite olika områden ända tills det kom en häst med starkare rygg och vänligare temperament som totalt erövrade världen för runt 5 000? år sedan. (undrans förresten om det tex bara var en hingst tex som gick med lokala ston eller om det var totalt.)

Intressant!
 
Exakt och har annan mängd kromosomer tydligen. Men verkar ändå härstamma från tämjda hästar ngnstans i grunden enligt en artikel som kom härom året.

Tydligen hade vi lite olika varianter av hästar vi red i lite olika områden ända tills det kom en häst med starkare rygg och vänligare temperament som totalt erövrade världen för runt 5 000? år sedan. (undrans förresten om det tex bara var en hingst tex som gick med lokala ston eller om det var totalt.)

Ja precis, det var väl Proto-Indo-Européernas hästar som dom kom med från stäppen?

Kan varmt rekommendera The Great Indo-European Horse Sacrifice (finns gratis på DiVA portal) om man vill veta mer om hästkulturen som spreds över enorm yta, från Sverige till Indien.
 
Ja precis, det var väl Proto-Indo-Européernas hästar som dom kom med från stäppen?

Kan varmt rekommendera The Great Indo-European Horse Sacrifice (finns gratis på DiVA portal) om man vill veta mer om hästkulturen som spreds över enorm yta, från Sverige till Indien.
Det borde jag läsa. Vet inte riktigt varifrån de kommer, tenderar bara läsa artiklar när de kommer nya, har inte gått bakåt eller läst en bok om det även om jag såklart borde :)
 
4000 år sen, kanske med Sintashta-kulturen, kom förfäderna till våra tamhästar :).

"Here we pinpoint the Western Eurasian steppes, especially the lower Volga-Don region, as the homeland of modern domestic horses. Furthermore, we map the population changes accompanying domestication from 273 ancient horse genomes. This reveals that modern domestic horses ultimately replaced almost all other local populations as they expanded rapidly across Eurasia from about 2000 BC, synchronously with equestrian material culture, including Sintashta spoke-wheeled chariots. We find that equestrianism involved strong selection for critical locomotor and behavioural adaptations at the GSDMC and ZFPM1 genes. Our results reject the commonly held association7 between horseback riding and the massive expansion of Yamnaya steppe pastoralists into Europe around 3000 BC8,9 driving the spread of Indo-European languages10"

https://www.nature.com/articles/s41586-021-04018-9

Volga-Don ligger i området som PIE spreds från i flera vågor. Pontic-Caspian steppes är alltså där tam-urhästarna bodde :).

Bild från Wiki
 

Bifogade filer

  • Ecoregion_PA0814.svg.png
    Ecoregion_PA0814.svg.png
    95,7 KB · Visningar: 1

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 715
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 208
Senast: Petruska
·
Relationer Så var det dags för mig att starta min första tråd. :) Först så vill jag säga att jag vet att detta kanske låter som ett lyxproblem/...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
19 884
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp