Ett hästetiskt dilemma

Hade inte handlat hästen. För de pengarna torde den väl kunna få ett hyfsat hem någon annanstans tänker jag. Har väl också lite svårt för individtänkandet som andra här även om det såklart behövs ibland. Vi stöttar några räddningsorganisationer men de använder även pengarna till förebyggande åtgärder.. viktigt tycker jag även om man köper loss individer att också jobba med att hästarna överlag får det bättre som till exempel kunskap och att förbättra djurhållningen. De organisationer vi stöttar håller mer eller mindre till i fattiga länder, där okunskapen bland hästägarna är stor och det inte finns ekonomi till att ge sin familj mat på bordet varje kväll men där hästen/åsnan är en viktig del av inkomsten ändå. De organisationerna köper väl visserligen loss en del hästar också, men lika viktigt är att bidrag går till att det finns möjlighet för alla hästägare att få utbildning inom hästägande, att hästägarna vågar ta hästen och få veterinärbehandling när det behövs likaväl som att man lägger en del pengar på att till exempel stoppa streetrace och förbättra hästhållningen i övrigt.
 
Men, samtidigt bidrar ju dessa organisationer till att såna här auktioner kan fortgå.
Fast hade inte auktionerna funnits ändå?
Jag tänker att i de länder där det finns en kultur att köpa djur på auktion så är det inget konstigt att ha en auktion. Även riktigt dyra galopphästar etc säljs ju på auktion fast för miljonbelopp.
 
Gick in och kollade och det verkar som att de köpte för ca $8000 till slut.

Nåväl. Priset var inte det viktiga, utan dilemmat.
Fast varför skulle nån lägga så sjukt mycket pengar på en häst och vanvårda den? Om den nu inte är tex dvärg eller liknande så att själva existensen är plågsam, men då är det ju lika fel att låta den leva efter "räddningsaktionen"?
 
Fast varför skulle nån lägga så sjukt mycket pengar på en häst och vanvårda den? Om den nu inte är tex dvärg eller liknande så att själva existensen är plågsam, men då är det ju lika fel att låta den leva efter "räddningsaktionen"?
Du tänker att alla som går på en sådan auktion och drar hästen i svansen, spottar på den och så vidare, automatiskt börjar behandla den väl när de har köpt den?

Nej, folk kan vanvårda, misshandla, och skapa lidande för djur som de lägger enorma summor på. Se bara på hur många elitryttare behandlar sina djur; knappast är pengar lika med kärlek.
 
Du tänker att alla som går på en sådan auktion och drar hästen i svansen, spottar på den och så vidare, automatiskt börjar behandla den väl när de har köpt den?

Nej, folk kan vanvårda, misshandla, och skapa lidande för djur som de lägger enorma summor på. Se bara på hur många elitryttare behandlar sina djur; knappast är pengar lika med kärlek.
Fast det hela låter väldigt märkligt, varför skulle den hästen bli utsatt för att bli dragen i svansen eller spottad på?
 
Detta är filmat.
Det verkar ändå vara något skumt med historien, det känns bakvänt att lägga så mycket på en enda häst istället för att rädda en hel massa hästar. Varför skulle den fara så mycket sämre än andra vancårdade hästar att det motiverar priset.
 
Det verkar ändå vara något skumt med historien, det känns bakvänt att lägga så mycket på en enda häst istället för att rädda en hel massa hästar. Varför skulle den fara så mycket sämre än andra vancårdade hästar att det motiverar priset.
Som sagt är det inte just detta fallet jag vill diskutera utan det etiska dilemmat, så jag avslutar här om du inte har något att säga om det.
 
Se bara på hur många elitryttare behandlar sina djur; knappast är pengar lika med kärlek.
Det finns rötägg i alla läger såklart, men det finns nog inga hästar som är så väl omhändertagna som just eliten. Det kostar enorma pengar att ligga där uppe och tävla, så man chansar och riskerar inget dumt med de hästarna som pallar trycket.
 
Det finns rötägg i alla läger såklart, men det finns nog inga hästar som är så väl omhändertagna som just eliten. Det kostar enorma pengar att ligga där uppe och tävla, så man chansar och riskerar inget dumt med de hästarna som pallar trycket.
På vilket sätt menar du?
Foder och vatten säkert, men i övrigt tycker jag det finns mycket att göra för hästarnas välfärd.
 
Om vi pratar vanliga slakthästar i t.ex. USA som går för låga summor och som organisationer köper för att rädda så kan jag säga att jag är kluven. Visst, för individerna är det bra. De räddas från en lång gräslig transport till slakt. Men, samtidigt bidrar ju dessa organisationer till att såna här auktioner kan fortgå.
Tror du inte att auktionerna skulle fortsätta utan räddningsorganisationerna? Det tror jag.
Jag följer en sån organisation och de betalar per pound precis som de som köper till slakt. På samma villkor alltså. Det här verkar inte handla om slaktauktioner dock...
 
Undrar jag också.
Och jag hade funderat rätt mycket på om insamlingen var äkta.

@Nahar
Jag tror inte att jag hade köpt hästen själv om jag hade råd. Eftersom jag inte velat stödja en aukutionsverksamhet av den typen.
För alla de pengarna känns det som man kan göra insatser som hjälper betydligt flera djur, så jag hade nog hellre försökt med ett annat angreppssätt.
Om vi förutsätter att filmen och storyn är äkta..
Jag hade försökt på alla andra vis. Först reda ut alla luckor och tveksamheter i storyn. Anmäla till instans om det fanns. Offentliggöra om jag trodde det hjälpte.
Om det är ett land med dålig syn på djurhållning så visst kan man hjälpa just den hästen, men vad hjälper det nästa häst?

Men hur kan det visas film på pågående vanvård under auktionen om de skulle köpa hästen på auktionen?
 
Som sagt är det inte just detta fallet jag vill diskutera utan det etiska dilemmat, så jag avslutar här om du inte har något att säga om det.
Jag förstår inte vad som är det etiska dilemmat. Ditt inlägg handlar om ett specifikt exempel om en dyr häst på aktion där folk misshandlar den på film och en organisation försöker samla ihop en större summa pengar för att köpa den och "rädda" den från andra köpare som troligtvis ska misshandla den.

Vad av detta ingår i det etiska dilemmat?
Är dilemmat att köpa ett djur för att rädda det? Dvs kunde lika gärna vara att köpa en fulimporterad hundvalp för 10000kr? Eller är dilemmat att köpa ett djur för väldigt mycket pengar för att rädda det? Eller är dilemmat att köpa ett djur på aktion för att rädda det? Handlar det enbart om häst eller om djur i allmänhet? Gäller det enbart i länder där det inte finns bra djurskyddslagar?

Jag tror det skulle underlätta diskussionen om du kunde formulera dilemmat lite mer konkret, speciellt om tanken är att vi inte ska hänvisa till ditt exempel.

Spännande fråga oavsett. Själv tycker jag att det i de allra flesta fall är fel att köpa djur för att "rädda" dem. Och om man ändå betalar för att rädda ett djur tycker jag absolut att det är relevant om man kunde räddat hundra andra individer för samma pengar. Men det exemplet du tar, som jag ju inte borde hänvisa till antar jag, är ännu värre för där känns det som att man ska tycka extra synd om vissa djur för att de har speciellt utseende och kör men nån slags känslomässig utpressning.
 
Jag förstår inte vad som är det etiska dilemmat. Ditt inlägg handlar om ett specifikt exempel om en dyr häst på aktion där folk misshandlar den på film och en organisation försöker samla ihop en större summa pengar för att köpa den och "rädda" den från andra köpare som troligtvis ska misshandla den.

Vad av detta ingår i det etiska dilemmat?
Är dilemmat att köpa ett djur för att rädda det? Dvs kunde lika gärna vara att köpa en fulimporterad hundvalp för 10000kr? Eller är dilemmat att köpa ett djur för väldigt mycket pengar för att rädda det? Eller är dilemmat att köpa ett djur på aktion för att rädda det? Handlar det enbart om häst eller om djur i allmänhet? Gäller det enbart i länder där det inte finns bra djurskyddslagar?

Jag tror det skulle underlätta diskussionen om du kunde formulera dilemmat lite mer konkret, speciellt om tanken är att vi inte ska hänvisa till ditt exempel.

Spännande fråga oavsett. Själv tycker jag att det i de allra flesta fall är fel att köpa djur för att "rädda" dem. Och om man ändå betalar för att rädda ett djur tycker jag absolut att det är relevant om man kunde räddat hundra andra individer för samma pengar. Men det exemplet du tar, som jag ju inte borde hänvisa till antar jag, är ännu värre för där känns det som att man ska tycka extra synd om vissa djur för att de har speciellt utseende och kör men nån slags känslomässig utpressning.
Men det var väl svårigheten i att förstå fenomenet som liksom är en del i problemformuleringen.

Du vill ha en tydlig beskrivning av vad ts vill få ut av sitt inlägg men problematiken är väsentligt mer stor och krångligt än en tydlig frågeställning. Problemet är liksom allt och inget. Egentligen formulerar du själv vad du ser i problembilden och dessutom lägger @Nahar in är det ens ett problem som syns. Är det ettt problem att djuret förmodligen är missbildat? Är det ett problem med att köpa för dyra pengar? Nja, ja du @Trasten filosofiska frågor om livet är sällan lätta och frågeställningen är så stor och öppen så du kan diskutera den del av frågeställningen du önskar. Vilket du också gör i ovan text men tydligt svar tror jag inte ens finns och handlar dessutom om värderingar vilka kan skiljas åt men intressant är , vilka värderingar vill vi ha? Blev min text konstig så låt inte det förstöra huvuddiskussionen.
 
Men det var väl svårigheten i att förstå fenomenet som liksom är en del i problemformuleringen.

Du vill ha en tydlig beskrivning av vad ts vill få ut av sitt inlägg men problematiken är väsentligt mer stor och krångligt än en tydlig frågeställning. Problemet är liksom allt och inget. Egentligen formulerar du själv vad du ser i problembilden och dessutom lägger @Nahar in är det ens ett problem som syns. Är det ettt problem att djuret förmodligen är missbildat? Är det ett problem med att köpa för dyra pengar? Nja, ja du @Trasten filosofiska frågor om livet är sällan lätta och frågeställningen är så stor och öppen så du kan diskutera den del av frågeställningen du önskar. Vilket du också gör i ovan text men tydligt svar tror jag inte ens finns och handlar dessutom om värderingar vilka kan skiljas åt men intressant är , vilka värderingar vill vi ha? Blev min text konstig så låt inte det förstöra huvuddiskussionen.

Jag förstår att det inte finns tydliga svar. Men kanske kan man komma med en tydlig fråga? Åtminstone om det är en regel i tråden att man inte ska diskutera exemplet utan frågan i sig. :p
(Obs menar inte att klaga på luddig formulering, jätteintressant frågeställning och bra om en ts vill försöka styra upp filosofiska diskussioner! Jag förstår bara inte om resonemang om auktioner eller priser önskas eller ej.)
 
Det finns rötägg i alla läger såklart, men det finns nog inga hästar som är så väl omhändertagna som just eliten. Det kostar enorma pengar att ligga där uppe och tävla, så man chansar och riskerar inget dumt med de hästarna som pallar trycket.

Välvårdade och vältränade, ja.
God hästvälfärd, nej. Ganska få elitryttare låter hästen få sina grundläggande hästbehov fyllda.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 715
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 208
Senast: Petruska
·
Relationer Så var det dags för mig att starta min första tråd. :) Först så vill jag säga att jag vet att detta kanske låter som ett lyxproblem/...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
19 884
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp