Bukefalos 28 år!

Ett Historiska Dag I Stockholm

Leafhillranch

Trådstartare
Vet ni att Tysken Gunter Winkler och hans Standardbred Häst Halla vann två Olympic Gold i Stockholm 1956?

Hitte en film från den tävling:
www.standardbredfanclub.com/jumpers.html

Halla är den enda häst som har vunnit 3 Olympic Gold Medels, + World Champion, European Champion and Grand Pix and Derby.

The famous Bionic Woman kunde hoppa över 2 meter.

And they say Standies cain´t jump :grin:
 
Sv: Ett Historiska Dag I Stockholm

Ett intressant detail från www.wikipedia.org/wiki/Hans_Günter__Winkler
Winkler hade sträck jumsk muskeln i den första rund i Team Hoppning, så att teamet inte skulla bli diskad....med en kanna svart kaffee rid han banan med snurighet och double syn! (det kan förklara värför han se lite ostadig i sadeln).
Hans häst Halla kände att nåt stog inte rätt till så hon klarad av banan själv med hjälp av Winklers styrning mot rätt hinder.
 
Sv: Ett Historiska Dag I Stockholm

Nej det har jag faktiskt aldrig hört talas om.:confused:

man har ju i alla tider bara glorifierat de svenska FT o dressyrryttarna.

Halla blev... 34 år. låter rätt otroligt.

Den hade oxå travblod som man numera inte ser fastän Jappeloup var så framgångsrik.
 
Sv: Ett Historiska Dag I Stockholm

Swedens storhets tid var från 1912 - 1924 tills nu när Rolf Göran kom upp sig.
Dom svenska indvidual och lagg rytter var oslagbart och bruka ta guld och silver.
Fantastic rytter på svenska häster.
Mycket berör på WWI då svenska häster kom undan kriget.

Stephen Speilberg´s film War Horse vissa hur det gick för häster ner i krigs drabbad Europa.
 

Liknande trådar

Z
Hoppning Så, ni som kan allt det här med stam och sådant. Ni kan väll ta en titt på min hästs stam och ge några komentarer? ;) Vi börjar med...
2
Svar
20
· Visningar
2 208
Senast: hoppsann
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
39 894
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp