Ett lättstädat hem (typ spinoff på familjens projektledare)

strawberrysylt

Trådstartare
Vi har börjat städa mer hemma (inte på nån pedantnivå, utan mer att vi gått från ostädat till städat :p) och jag funderar på om det finns fler "knep" att ta till för att få ett mer lättstädat hem, så tänkte om ni har några tips?!

Jag tänker att ett lättstädat hem skulle kunna innebära att man t ex;

- försöker rensa hemmet på onödiga prylar
- försöker få bort onödiga saker som bor på golvet, så det blir lättare att sopa/skura
- gärna ett städskåp per våning med mopp, skurhink osv. och ha bra städgrejor.
- väl definierat vad som ska göras och vem som ska göra det
- försöka få till "stilleben" på t ex byråer och bänkar, så de inte belamras TIPS på vad man skulle kunna ha, TACK!
- hyllor för personliga saker, så man ser dem utan att de dräller omkring
- Var sak på sin plats

Låter kanske som nån städgeneral nu 😆, men tanken är att städandet ska bli roligare och gå lättare och det tror jag det gör om man tänker till lite :).

Det gör inte hemmet mer lättstädat per automatik, men att lägga en kvart per dag på att göra något som förbättrar gör stor skillnad för mig. Jag sätter timern och börjar med det jag får syn på helt enkelt. Kan vara att rensa köksbordet för 5.e gången samma vecka, men det kan också vara att gå igenom alla krukväxter och rensa bort fula blad. Allt som gör skillnad räknas.
Däremot räknar jag inte in det som jag lyckats få på autopilot, typ att fylla diskmaskinen på morgonen, tvätta den dagen jag jobbar hemifrån och ... Det var nog det som går på autopilot 😄

Har en tanke om att alla saker ska ha en egen plats, men så länge de inte går dit själva hjälper det inte riktigt... Kanske för att det är lite tetris över det hela, för att få undan en sak måste allt annat vara på rätt plats och det fallerar fort. Lösningen på det är säkert färre saker, men jag vill hellre flytta till något större 😊

Jag har som regel att alltid ta med mig det som ska till köket eller tvätt till tvättkorgen när jag ändå ska åt det hållet. På så vis blir det inga berg eller något stående någonstans. Visst, ibland kan ju disken stå på bänken några timmar/till dagen efter innan den kommer in i diskmaskinen, speciellt om den inte är tömd ännu, men den är på rätt plats åtminstone. Samma med tvätten, den kommer till rätt plats.

På så vis kan jag hålla mitt hem i ordning trots att jag inte orkar städa så mycket.

Vi har en ganska minimalistisk inredning 😅. Även när vi känner att det är ganska stökigt så tar det typ 10 minuter att röja undan eftersom vi inte har så mycket. Maken är väldigt duktig på att rensa bort allt som inte används och jag som varit lite motsatsen har faktiskt blivit rätt bra på att inte behålla saker som "kan vara bra att ha" 😆.

Robotdammsugare.
Inte bara gör det att man slipper det bökiga i att hålla på med en dammsugare. Det gör också att man "måste" hålla rent på golv osv för att robotdammsugaren ska ta sig fram på ett bra sätt. Och så ser man i appen när den senast städade och kan få lite dåligt samvete om det gått för lång tid sen sist. Finns robotar som kan moppa golv också.

Blir det alltid en hög smutstvätt i hörnet där? Ställ en tvättkorg där.

Blir det alltid en massa skor i hallen? Ställ en hylla där. (och se till att ni bara har skor ni använder framme)

Kommer ni inte åt alla grejer i köksskåpet så det blir kaos? Rensa ut och/eller utöka förvaring så att det är organiserat.

Helt enkelt handlar det om att läsa av era behov, och ta bort allt onödigt. Förenkla, förenkla, förenkla.

Jag har alltid haft, allt har sin bestämda plats. När man använt något återvänder det till sin plats. Lägg inte ner, lägg tillbaka. Om du måste lägga ner lämna öppet. När du ser den öppna lådan/skåpet/dylikt kommer du på grejen, hämtar den och lägger tillbaka.

Det tar sekunder att lägga tillbaka, du hinner. Du hinner däremot inte leta efter grejen när du har bråttom iväg nästa gång.

Inget bor på golvet som inte går att dammsuga under utan att flytta på det.

En tvättkorg för varje temperatur och färg. Alla sorterar sin egen tvätt och när en tvättkorg är full tvättar den som lagt i så det blev fullt. Hänger gör den som hör när maskinen är klar. Underlättar enormt när man är många.

Samma gäller diskmaskinen. Var och en ställer i sin disk och den körs när den är full och plockas ur av den som behöver ställa in disk.

Den som inte lagat mat diskar och städar undan.

Alla över 12 år har egen dag i veckan hen lagar maten på kvällen. Yngre hjälper till med det de kan.

Rummet städar man själv. Vill man ha hjälp ber man om det. Belamrade rum dammsugs inte/golvet torkas inte.

Disk och tvättningen införde jag när vi blev sex personer och barnen var 9, 10, 11 och 13. Matlagningen infördes när yngsta fyllt 12. Övrigt fanns sedan innan.
Var sak på sin plats är det absolut viktigaste av allt. All tid och energi man sparar genom att slippa leta är guld värd.

Nu när vi bara är två och väldigt väl inkörda med varandra och det ovan görs av gammal vana är det mest vid speciella tillfällen vi ens pratar om städning. Så skönt! Roboten dammsuger och torkar golven dagligen. Utan den hade jag inte velat vara.

Utöver det som redan nämnts tycker jag även att det hjälper att faktiskt ha ett begränsat område i hemmet som får vara stökigt om det vill - ett ställe där man kan lägga sådant som man inte kan, orkar eller hinner ta tag i just då. Det kan till exempel handla om något pappersarbete som behöver sorteras, en vara som ska skickas tillbaka, nån grej som behöver lagas eller något nyinköpt som man faktiskt inte riktigt har en plats för ännu. Hos oss är detta område en skänk som står gästrummet och är dold bakom dörren, vilket innebär att man inte ser den annat än om man går in i rummet och vänder sig åt det hållet, och eftersom vi inte tillbringar någon tid i gästrummet är det ett skönt sätt att "gömma" stök. Sedan tar vi ett tag när vi får tid och går igenom det som ligger där, oftast blir det en gång i veckan men ibland kan det gå två eller tre veckor också.

Det kräver ju dock lite disciplin så att det inte går överstyr, men det är ett bra sätt att slippa gå runt och störa sig på den där pappershögen på köksbordet, kassen i hallen och kläderna på soffan i flera dagar/veckor. Det är framförallt bra när man som vi i vårt hushåll har olika hög toleransnivå för stök - då kan personen med högre nivå ändå trivas samtidigt som personen med lägre nivå inte måste ta tag i varenda liten grej NU.

Jag försöker att alltid ta med mig något från det rum jag lämnar till rummet jag är på väg till/alt rum som passeras på vägen om saker har hamnat fel eller använts.

Tittar jag på tvkanal med reklam används reklampauser till att lägga tillbaka något på rätt plats, damma i ett rum, plocka i/ur diskmaskin, packa träningsväska etc.

Vi har en liten återvinningscentral i föreningen så jag går minst en gång i veckan förbi den så jag inte "bygger upp ett berg" med sånt. Likadant med ev. pant.

Försöker sortera och rensa, tar en hylla/ låda i taget så det hålls efter. (Gjorde en större utrensning i somras men mer kan nog rensas ut)

Mitt bästa knep är att liksom aldrig låta det bli rörigt/smutsigt från början. 😅 En del har redan nämnts, men ja, lägg tillbaka saker på sin plats direkt. Torka upp spill vid tex matlagning på en gång (se allra helst till att inte spilla från början ;)). Ställ in disk i diskmaskinen direkt - ingen mellanlagring på köksbänken. Starta diskmaskinen när den är hyfsat full så att det inte blir ”kö”. Ta med saker när du ändå går från ett rum till ett annat. Skölj av handfatet och torka av kranen lite snabbt om det blir smutsigt när du tvättar händerna. (Samma gäller dusch/badkar/diskbänk.) Lägg tvätt direkt i tvättkorgen. Torka av/damma lite i taget. Allt behöver inte vara skinande rent samtidigt. Osv osv. Sedan är det ju väldigt praktiskt med robotdammsugare…

Vi har börjat städa mer hemma (inte på nån pedantnivå, utan mer att vi gått från ostädat till städat :p) och jag funderar på om det finns fler "knep" att ta till för att få ett mer lättstädat hem, så tänkte om ni har några tips?!

Jag tänker att ett lättstädat hem skulle kunna innebära att man t ex;

- försöker rensa hemmet på onödiga prylar
- försöker få bort onödiga saker som bor på golvet, så det blir lättare att sopa/skura
- gärna ett städskåp per våning med mopp, skurhink osv. och ha bra städgrejor.
- väl definierat vad som ska göras och vem som ska göra det
- försöka få till "stilleben" på t ex byråer och bänkar, så de inte belamras TIPS på vad man skulle kunna ha, TACK!
- hyllor för personliga saker, så man ser dem utan att de dräller omkring
- Var sak på sin plats

Låter kanske som nån städgeneral nu 😆, men tanken är att städandet ska bli roligare och gå lättare och det tror jag det gör om man tänker till lite :).
Att allt har ett hem fungerar för oss, och det faktum att vi typ inte äger så mycket saker.

Jag har inga bra hacks att dela med mig av. Men en sak som hjälper för mig rent generellt när det gäller städning/plock är tanken ”Blir det enklare att göra det här imorgon?” när det vid den spontana reaktionen tar emot lite. Oftast blir det då att jag tar tag i det på en gång istället för att skjuta upp det.

Mitt bästa lifehack är hemstäd. :angel:

Skämt åsido så har det ffa gjort att jag håller ordning mellan tillfällena för att inte behöva panikröja varje gång och jag har dedikerat en byrålåda i hallen där jag slänger ner saker som "behöver" ligga framme men inte vid städning.
Det grundar sig också i att alla prylar har ett hem och att jag faktiskt gillar att ha ordning även om jag inte gillar att städa.

* Inga barn
* Bo själv
* Ha en minimalistiskt hobby, max en, eller inte alls.

Jag failar på alla punkter.

Det som ändå hjälper här hemma är:
KlädKorgar i alla sovrum och badrum
Aktivt begränsa införsel av nya grejer, hur bra nu det går med tre egna viljor utöver min..
Göra mig av med onödiga prylar.
Se till att varje pryl har ett "hem", en plats där den hör hemma.
Hemstäd, då blir man tvungen att se över hemmet innan de kommer.

Det gör inte hemmet mer lättstädat per automatik, men att lägga en kvart per dag på att göra något som förbättrar gör stor skillnad för mig. Jag sätter timern och börjar med det jag får syn på helt enkelt.

Först- Tack för ALLAS tips 😀

----
Jomen det här gillar jag! Jag städar ofta efter klockan, det blir roligare. Läste det tipset här på buke för flera år sedan, toppentips. Ibland ställer jag klockan, ibland tittar jag bara på den. Ofta tar det inte mer än 4 minuter typ per rum att "plocka" så det blir " okej besöksfint". Det är en kul grej.

Jag har som regel att alltid ta med mig det som ska till köket eller tvätt till tvättkorgen när jag ändå ska åt det hållet. På så vis blir det inga berg eller något stående någonstans.

Det här är också bra.
Jag känner att det här blir lättare och lättare faktiskt typ att om man ser att det blivit mer städat blir man mer benägen att hålla det så.

Vi har en ganska minimalistisk inredning 😅. Även när vi känner att det är ganska stökigt så tar det typ 10 minuter att röja undan eftersom vi inte har så mycket. Maken är väldigt duktig på att rensa bort allt som inte används och jag som varit lite motsatsen har faktiskt blivit rätt bra på att inte behålla saker som "kan vara bra att ha" 😆.

Skönt! Här är min man... inte riiiktigt som din dock 😆.

Blir det alltid en hög smutstvätt i hörnet där? Ställ en tvättkorg där.

Blir det alltid en massa skor i hallen? Ställ en hylla där. (och se till att ni bara har skor ni använder framme)

Kommer ni inte åt alla grejer i köksskåpet så det blir kaos? Rensa ut och/eller utöka förvaring så att det är organiserat.

Helt enkelt handlar det om att läsa av era behov, och ta bort allt onödigt. Förenkla, förenkla, förenkla.

Toppenbra! Har sett detta tips här tidigare också vet jag, att inte "jobba emot sina flöden". Ska fixa efter det!
Har faktiskt köpt två till tvättkorgar, nu saknas bara något till mittemellankläderna, tycker det varit ett aber hela mitt liv, får investera i något.

Rensa skor ska vi också göra, ska köpa en till hatt- och skohylla.
Köksskåpen har vi också börjat rensa.
Tack :)
Min man är en samlare, men ska försöka rensa lite ändå, eller förvara bättre.

Jag har alltid haft, allt har sin bestämda plats. När man använt något återvänder det till sin plats. Lägg inte ner, lägg tillbaka. Om du måste lägga ner lämna öppet. När du ser den öppna lådan/skåpet/dylikt kommer du på grejen, hämtar den och lägger tillbaka.

Det tar sekunder att lägga tillbaka, du hinner. Du hinner däremot inte leta efter grejen när du har bråttom iväg nästa gång.

Toppen! Detta strävar vi efter!

Inget bor på golvet som inte går att dammsuga under utan att flytta på det.
Och det här också :) det är ju en fröjd att städa golven om det är lite förberett såhär.

Nu när vi bara är två och väldigt väl inkörda med varandra och det ovan görs av gammal vana är det mest vid speciella tillfällen vi ens pratar om städning. Så skönt!

Åh, så skönt!

Utöver det som redan nämnts tycker jag även att det hjälper att faktiskt ha ett begränsat område i hemmet som får vara stökigt om det vill - ett ställe där man kan lägga sådant som man inte kan, orkar eller hinner ta tag i just då. Det kan till exempel handla om något pappersarbete som behöver sorteras, en vara som ska skickas tillbaka, nån grej som behöver lagas eller något nyinköpt som man faktiskt inte riktigt har en plats för ännu. Hos oss är detta område en skänk som står gästrummet och är dold bakom dörren, vilket innebär att man inte ser den annat än om man går in i rummet och vänder sig åt det hållet, och eftersom vi inte tillbringar någon tid i gästrummet är det ett skönt sätt att "gömma" stök. Sedan tar vi ett tag när vi får tid och går igenom det som ligger där, oftast blir det en gång i veckan men ibland kan det gå två eller tre veckor också.

Det kräver ju dock lite disciplin så att det inte går överstyr, men det är ett bra sätt att slippa gå runt och störa sig på den där pappershögen på köksbordet, kassen i hallen och kläderna på soffan i flera dagar/veckor. Det är framförallt bra när man som vi i vårt hushåll har olika hög toleransnivå för stök - då kan personen med högre nivå ändå trivas samtidigt som personen med lägre nivå inte måste ta tag i varenda liten grej NU.

Ja! Glömde skriva det i trådstarten, men såhär gör vi också. Vi har "Magiska lådan" i köket där allt sånt hamnar. Så att man kan "plocka" utan att behöva fundera över varje grej.

-------

Tack igen för alla tips, fortsätt gärna 😊

Först- Tack för ALLAS tips 😀

----
Jomen det här gillar jag! Jag städar ofta efter klockan, det blir roligare. Läste det tipset här på buke för flera år sedan, toppentips. Ibland ställer jag klockan, ibland tittar jag bara på den. Ofta tar det inte mer än 4 minuter typ per rum att "plocka" så det blir " okej besöksfint". Det är en kul grej.

Det här är också bra.
Jag känner att det här blir lättare och lättare faktiskt typ att om man ser att det blivit mer städat blir man mer benägen att hålla det så.

Skönt! Här är min man... inte riiiktigt som din dock 😆.

Toppenbra! Har sett detta tips här tidigare också vet jag, att inte "jobba emot sina flöden". Ska fixa efter det!
Har faktiskt köpt två till tvättkorgar, nu saknas bara något till mittemellankläderna, tycker det varit ett aber hela mitt liv, får investera i något.

Rensa skor ska vi också göra, ska köpa en till hatt- och skohylla.
Köksskåpen har vi också börjat rensa.
Tack :)
Min man är en samlare, men ska försöka rensa lite ändå, eller förvara bättre.

Toppen! Detta strävar vi efter!

Och det här också :) det är ju en fröjd att städa golven om det är lite förberett såhär.

Åh, så skönt!

Ja! Glömde skriva det i trådstarten, men såhär gör vi också. Vi har "Magiska lådan" i köket där allt sånt hamnar. Så att man kan "plocka" utan att behöva fundera över varje grej.

-------

Tack igen för alla tips, fortsätt gärna 😊
Mitt tips för "mittemellankläderna" är en riktigt snygg men obekväm karmstol eller fåtölj. Då kan lite kläder på snyggt draperade vara bra, men du kommer vilja plocka undan berg som kan ansamlas eftersom stolen ju är fin.

Jag har också den delen att tar det under 10 min att göra gör det direkt

Ser man det gör man det

Jag har mycket grejer absolut men inte stökigt ställer tillbaks och har en dammsugare lättåtkomligt på varje våning för att snabbt ta det värsta.

Kör lite som på Mc Donalds nr jag jobbade där för typ 100 år sen Clean as you go

Avställningsytor för sånt man inte vill/kan ta tag i med en gång.

När jag flyttade hemifrån för 4 år sedan var min plan att skapa ett lättstädat hem. Vilket jag också tycker jag har gjort.
Det är rätt avskalat och inte så mycket prylar hemma hos mig, nästan inget på golven förutom faktiska möbler (och kattleksaker, kanske någon gång en låda hon gillar att vara i. Katten går före mina städprinciper alltid :p)

Prylar måste in i skåp typ. Så lite som möjligt står framme.
Regeln för regelrätta "prydnader" är att jag verkligen verkligen måste gilla dem, och gilla dem så mycket att jag inte känner att det kommer att bli jobbigt att damma/städa dem. Det som är framme av vardagssaker är typ sådant jag använder varje dag - i badrummet står tex en necessär med mitt vardagssmink framme. Thats it.
Sen bestämde jag mig också för att spendera lite pengar på riktigt bra städgrejer. Bra microfibertrasor - inte de allra billigaste från ÖB, bra badrumsborste, bra fogborste, etc.

Jag har även robotdammsugare, som kör kanske 2 gånger i veckan. Måste plocka upp alla kattleksaker etc innan den ska köra men det gör ju också att man ofta plockar upp grejer från golvet.
Mitt "rullande städchema" ser ut ungefär så här: 1 gång i veckan 30 minuter plock, har jag plockat klart innan tiden är slut kan jag damma eller rensa i en låda eller något. 1 gång i veckan städar jag toaletten ordentligt, brukar ta kanske 15 minuter. 1 gång i veckan städar jag köket ordentligt, tar kanske 15 minuter. Har jag inte lust med någon av dem någon vecka kan det vänta till nästa, det gör inte så mycket.
Sedan gör jag storstädningar av hela lägenheten, eller fokuserar på att få ett rum riktigt riktigt rent. Moppar kanske 2ggr om året, dammsuger 2-3 gånger om året.

Eftersom allt är lättstädat hemma och jag har skaffat bra städgrejer blir resultatet bra med ganska enkla medel. Då blir städningen också plötsligt mycket roligare! Jag lyssnar typ på en bra podd, gnuggar på, och när jag är klar blir jag nöjd med resultatet. Avskyr att spendera massa tid och så blir det bara halvbra.

Vuxit upp med prylar precis överallt, dåliga städgrejer och en förälder som vill ha det dammfritt och städat men inte vill städa själv. Alltså blev det jag som städade. Hatade det sedan jag började städa vid 7 års ålder ungefär. 😅

Liknande trådar

• Att inte vara familjens projektledare
  • Breakup
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Att lämna i smyg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn