Bukefalos 28 år!

Ett litet projekt

Jag ska hålla ett litet föredrag för det lokala partiet och försöker få grepp på ämnet och göra det presentabelt. Men det bara snurrar i huvudet och jag blir bara matt. Känner mig helt slut för dagen trots att jag inte lyckats prestera något överhuvudtaget. Tänkte inte alls att det här skulle ta så mycket energi. Vill bara lägga ner liksom.
 

Att tänka på upplägg, vad som ska med, vad som är viktigt är en jättestor del av planeringsarbetet. Dessutom en del som kräver mycket tänk och överblick.

Jag är övertygad om att dagens arbete kommer underlätta morgondagens även om det inte syns alls.

Ur mitt perspektiv är det självklart att uppstarten är jobbig och krävande i ett projekt med en presentation. Det är så himla många aspekter att väga in och hålla samtidig koll på. Även om dagens ansträngning inte syns alls idag, tror jag den lägger grund för det som blir sedan.

Heja dig! Kul att du får skapa material i liten och ideell skala. Det kan du ha användning av framöver även utanför just den presentationen.
 
Ett tips från en gammal inläsare: Jag brukar räkna med att en A4 dubbelt radavstånd teckenstorlek 12 tar ca tre minuter att läsa högt. Sen har jag märkt att det ändå kan bli tight när man har samma textunderlag i en föreläsning, plus att det behövs utrymme för frågor och kanske förklara någon bild eller så. Så jag skulle nog försöka hålla mig till fyra sidor för 15 minuter föredrag.

Sen upplägget beror ju på vad jag vill med föredraget. Vill jag sälja in en idé? Då behöver jag formulera idén, lägga fram ett par argument varför den är bra, kanske presentera ett exempel, och sen knyta ihop säcken hur man kan gå vidare med idén.

Till exempel:
Jag tycker att vi ska ha blommande vägdiken i kommunen
Det är vackert
Det spar pengar
Det ger biologisk mångfald
Det har genomförts på ett framgångsrikt sätt i Ankeborg
Vi skulle kunna prova på den här vägen i sommar!

Sen bygger jag på detta med fakta, egna erfarenheter och reflektioner, bilder et c.
 
Gör du en powerpoint-presentation (liknande)? En riktlinje brukar vara en minut per sida. Om man räknar varje sida (även titelsida och sista tack-sidan) brukar det bli lagom om man inte har för mycket text/innehåll. Bild på halva sidan och punkter/en-två meningar på den andra halvan som man fyller ut med prat. Håller med om att avgränsning är viktigast. Hellre för kort (brukar det ändå inte bli) än för långt.
Och ja det tar mycket tid och energi att förbereda ett föredrag, även för mig som är rutinerad.
 
Hellre för kort (brukar det ändå inte bli) än för långt.
Det där är jätteviktigt! När jag utbildar guider brukar jag rekommendera dem att göra ett manus och sen ta bort två tredjedelar. Och jag brukar även berätta att vi på de femton år jag jobbat aldrig fått klagomål över för korta eller torftiga visningar!
 
En handledare på gymnasiet sa en gång att ett projektarbete (100 timmar) består av 10 timmars jobb och 90 timmars ångest. Det brukar jag ha med mig till alla typer av självständiga projekt - att komma på VAD och HUR samt förbereda tar oftast mycket längre tid än själva genomförandet, och den tiden är också nödvändig "arbetstid" även om man inte känner sig så produktiv just då.
 
extra svårt
En handledare på gymnasiet sa en gång att ett projektarbete (100 timmar) består av 10 timmars jobb och 90 timmars ångest. Det brukar jag ha med mig till alla typer av självständiga projekt - att komma på VAD och HUR samt förbereda tar oftast mycket längre tid än själva genomförandet, och den tiden är också nödvändig "arbetstid" även om man inte känner sig så produktiv just då.
Extra svårt för en konsult som ska debitera. Dagbokstext för tre timmar lördag natt: tänkte 🤣
 
En handledare på gymnasiet sa en gång att ett projektarbete (100 timmar) består av 10 timmars jobb och 90 timmars ångest. Det brukar jag ha med mig till alla typer av självständiga projekt - att komma på VAD och HUR samt förbereda tar oftast mycket längre tid än själva genomförandet, och den tiden är också nödvändig "arbetstid" även om man inte känner sig så produktiv just då.
Väldigt bra liknelse! Skrev just hemtenta och då läser man ju frågorna, funderar, läser frågorna igen, kollar igenom kursmaterial, funderar, läser frågorna och detta över typ två veckors tid. SEN sätter man sig och skriver och det tar typ 2h. 😅
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: escodobe
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 576
  • Artikel
Dagbok Min lönebidragsanställning har äntligen gått igenom. Af snurrade ju till det och sa först att jag inte skulle få det av någon obegriplig...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 019
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp