Ett meningsfullt liv

Jag blev ju aldrig någon. Människor tycker inte om mig och jag är ensam. Så jag tänker att jag vill göra något för mig själv och som är bra för planeten. Men hur ska man få ork och tid till det när man jobbar? Jag känner inte att mitt jobb är meningsfullt. Jag gör det bara för att få pengar. Det är hårt slit och dålig lön. Så livet är ganska meningslöst.
 

"bli någon"
Vad innebär det? Och vem avgör vad eller vem man är?

Vad är ett ospecificerat "någon" att ha som mål. I egens eller andras ögon. Formulera istället vad det verkligen är som avses ifall det är mål, värderingar eller liknande det talas om.

Jag ska inte bli någon eller något. Jag är jag, och jag är den jag är.
 
Du är någon.
Du har varit på botten och kravlat dig upp, köpt hus, genomgått utbildning, ordnat nytt jobb.

Med jobb så blir det lättare att byta till annat jobb som du gillar bättre.

Ser du inte allt du åstakommer? :)
Jag ser bara att jag gör det jag måste. Husköpet är väl det enda jag gjort som jag velat.

Jag vet inte om det finns något jobb jag skulle gilla. Jag ser nog alla jobb som nödvändiga måsten för att få in pengar. Och sen finns inte orken kvar att göra något roligt eller meningsfullt.
 
"bli någon"
Vad innebär det? Och vem avgör vad eller vem man är?

Vad är ett ospecificerat "någon" att ha som mål. I egens eller andras ögon. Formulera istället vad det verkligen är som avses ifall det är mål, värderingar eller liknande det talas om.

Jag ska inte bli någon eller något. Jag är jag, och jag är den jag är.
Någon som andra gillar och vill vara med. Någon som andra bryr sig om. Någon som blir uppskattad.

Om jag försvann så skulle det inte märkas.
 
Jag ser nog alla jobb som nödvändiga måsten för att få in pengar. Och sen finns inte orken kvar att göra något roligt eller meningsfullt.
Jag skulle vilja säga tvärtom. Det är väldigt få jobb som INTE är meningsfulla. Men det krävs ju att man ser det också. Jag är förskollärare och jag gör skillnad i små barns (och deras föräldrars) liv. Det - i sin tur - blir meningsfullt för mig.

För några veckor sedan stannade jag till och fotade ett ovanligt vackert blomsterarrangemang utanför biblioteket. Jag förmodar att det är en av kommunens anställda som har fixat så fint. Det gjorde mig glad. Den personen som har planterat detta fina har alltså åstadkommit något som andra människor kan glädjas åt = den personen har åstadkommit något meningsfullt.
 
Jag skulle vilja säga tvärtom. Det är väldigt få jobb som INTE är meningsfulla. Men det krävs ju att man ser det också. Jag är förskollärare och jag gör skillnad i små barns (och deras föräldrars) liv. Det - i sin tur - blir meningsfullt för mig.

För några veckor sedan stannade jag till och fotade ett ovanligt vackert blomsterarrangemang utanför biblioteket. Jag förmodar att det är en av kommunens anställda som har fixat så fint. Det gjorde mig glad. Den personen som har planterat detta fina har alltså åstadkommit något som andra människor kan glädjas åt = den personen har åstadkommit något meningsfullt.
Jag planterar ju sådana blomsterarrangemang på jobbet, men känner ingen glädje över det. Mest ligger jag på knä med näsan i någon plantering och rensar. Det är inte kul. På jobbet lyfter jag hur fint vi gör, men jag skulle hellre vilja vara någon annanstans.
 
Hemma till exempel.
Men att du inte alls vill jobba, bara göra det som är kul, inte ens sådant som faktiskt är betydelsefullt så länge det inte är direktbelönande för dig själv är inte en speciellt konstruktiv tanke. Det är liksom inte meningsfullt att gå vidare på den vägen för för det är bara komplett orealistiskt.

Samtidigt säger du att du vill vara betydelsefull för andra människor. Hur tänker du att du det ska bli möjligt om allt ditt görande enbart ska fokusera på dig själv?

För mig är i alla fall de som klipper gräs och sopar grus i min kommun viktiga personer som gör meningsfulla saker! :love: (Tack för er insats)
 
Fast nu går ju inte det. Du måste tjäna pengar. Antingen accepterar du och utvecklar det jobb du har till något du tycker om, eller så söker du något annat. Det är ingen situation som är specifik för dig. Så ser det ut för alla som lever ett vuxenliv.
Jag vet. Tror du jag är dum i huvudet?

Tyvärr finns det inga andra jobb. Och det här jobbet är som det är.

Och så finns det en möjlighet till och det är att jag kanske inte orkar heltid som andra gör.
 
Jag vet inte om det finns något jobb jag skulle gilla. Jag ser nog alla jobb som nödvändiga måsten för att få in pengar. Och sen finns inte orken kvar att göra något roligt eller meningsfullt.
Fast orken till att göra roligt/meningsfullt fanns ju inte egentligen där innan du började jobba heller, så just där är nog inte nya jobbet orsaken.

Lär ju ta tid att vänja kroppen vid jobb när man varit arbetslös under en längre period, speciellt när man börjar ett fysiskt jobb och inte har grundorken för det.
 
Hyra ut rum via airbnb. Driva upp växter och sälja. Tänkte nisha mig där. Biodling. Hemsida.

Tyvärr tror jag inte ovanstående ger tillräckligt med pengar.
Man måste inte arbeta heltid, jag känner flera som arbetar deltid, vissa för att plugga lite, andra för att de har sidoprojekt som drar in lite pengar tex airbn och liknande. Eller för att de helt enkelt inte orkar/vill jobba heltid.
Men nackdelen är att det är osäkert om man tex blir sjuk och bara får SGI på en halvtidstjänst och att pensionen blir rutten.

Jag tror att du skulle få det lite lättare om du accepterade att det är jobbigt att jobba, vissa av oss orkar inte mycket mer än att jobba i alla fall i veckorna, men man får hitta lösningar på det. Jag lagar tex väldigt lite mat själv. Det är "inte värt" ansträngningen det tar. Jag kan välja att antingen tycka att det är skit, att jag är värdelös och att jag är usel som inte ens orkar laga mat eller så kan jag garva åt "hemlagat av findus idag igen, jag slet i flera timmar med matlaganingen på den här rätten igår" i lunchrummet på måndag.
 
Senast ändrad:
Hyra ut rum via airbnb. Driva upp växter och sälja. Tänkte nisha mig där. Biodling. Hemsida.

Tyvärr tror jag inte ovanstående ger tillräckligt med pengar.
Både att dra upp växer och biodling finns det ju som lever på. Känns spontan att driva upp växer kräver en hel del mark och stora växthus, en hel del pengar som ska ut innan det blir inkomster. Men kan ha fel då jag är novis på det.
 
Man måste inte arbeta heltid, jag känner flera som arbetar deltid, vissa för att plugga lite, andra för att de har sidoprojekt som drar in lite pengar tex airbn och liknande. Eller för att de helt enkelt inte orkar/vill jobba heltid.
Men nackdelen är att det är osäkert om man tex blir sjuk och bara får SGI på en halvtidstjänst och att pensionen blir rutten.

Jag tror att du skulle få det lite lättare om du accepterade att det är jobbigt att jobba, vissa av oss orkar inte mycket mer än att jobba i alla fall i veckorna, men man får hitta lösningar på det. Jag lagar tex väldigt lite mat själv. Det är "inte värt" ansträngningen det tar. Jag kan välja att antingen tycka att det är skit, att jag är värdelös och att jag är usel som inte ens orkar laga mat eller så kan jag garva åt "Jaha, hemlagat av findus idag igen, jag slet i flera timmar med matlaganingen igår" i lunchrummet på måndag.
Jag vill ju ha pengar. Så därför jobbar jag heltid. Men jag får usel pension oavsett då jag varit sjuk så många år och sedan jobbat utan tjänstepension.

Färdiga maträtter suger. De är enformiga och man har ingen kontroll över innehållet.
Både att dra upp växer och biodling finns det ju som lever på. Känns spontan att driva upp växer kräver en hel del mark och stora växthus, en hel del pengar som ska ut innan det blir inkomster. Men kan ha fel då jag är novis på det.
Jag tänkte odla på friland. Har cirka 3000 kvadrat över. Men en bevattningsanläggning lär behövas.

Det är många yrkesbiodlare i trakten så marknaden är rätt mättad för det. Jag har heller inte lokaler för det. Vet faktiskt inte alls var jag skulle slunga. Gjorde det i köket förut men det går inte nu när jag har katter. Så biodling är nog inte min bästa ide.
 
Jag vill ju ha pengar. Så därför jobbar jag heltid. Men jag får usel pension oavsett då jag varit sjuk så många år och sedan jobbat utan tjänstepension.

Färdiga maträtter suger. De är enformiga och man har ingen kontroll över innehållet.

Jag tänkte odla på friland. Har cirka 3000 kvadrat över. Men en bevattningsanläggning lär behövas.

Det är många yrkesbiodlare i trakten så marknaden är rätt mättad för det. Jag har heller inte lokaler för det. Vet faktiskt inte alls var jag skulle slunga. Gjorde det i köket förut men det går inte nu när jag har katter. Så biodling är nog inte min bästa ide.
Oj:o, som sagt så är jag novis på att dra upp växter till försäljning. Trodde det behövdes ett gäng hektar för att kunna leva på det.
 
Oj:o, som sagt så är jag novis på att dra upp växter till försäljning. Trodde det behövdes ett gäng hektar för att kunna leva på det.
Det kanske man behöver. Jag har inte räknat på det. Men jag saknar intresse för storskalighet. Tycker 3000 kvadrat är tillräckligt. Vet inte om jag orkar sköta en så stor yta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
17 193
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 077
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp