Ett namns betydelse

Lupino

Trådstartare
Jag var hos frisören idag, ett nytt ställe. Jag hade bokat tid på nätet innan och funderade på detta med namns betydelse.

Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.

Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...

Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?

FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)

LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)

Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!
 
Jag var hos frisören idag, ett nytt ställe. Jag hade bokat tid på nätet innan och funderade på detta med namns betydelse.

Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.

Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...

Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?

FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)

LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)

Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!
Om jag får vara tråkig då undrar jag vad det är för fördom du har som gör att du är tveksam till en utländsk läkare?
Ingen aning om det är vanligt men jag går hos utländska läkare. Jag har inte reflekterat något speciellt om det.
 
Det är säkert jättevanligt. Och det kan ju bli så otroligt fel. När jag bodde i Australien i Liten Stad På Landet så fanns det en läkarmottagning där min kära svägerska jobbade i receptionen. På denna läkarmottagning arbetade 5 läkare. En av dem var (vit) australiensare. De andra var invandrade från bland annat Indonesien och Indien. I den här lilla Staden På Landet ville alla till den enda (vita) australiensiska läkaren. Om man diskuterade den här mottagningen så pratade alla om hur mycket bättre han var jämfört mot de andra. Under tiden jag bodde i Lilla Staden så besökte jag läkaren många gånger och gick då hos tre av de invandrade läkarna. Min svägerska var den som bokade in åt mig och hon valde också läkare. Alla tre var otroligt kompetenta, trevliga, noggranna och omtänksamma. Inte en enda gång blev jag bokad till den australiensiske läkaren. Till slut kom han upp i konversationen någon kväll när vi satt och pratade och jag frågade om det. Om han verkligen var så bra. Och varför jag inte blev bokad till honom. Inte för att jag hellre ville det utan för att om han nu var så överlägset bra så vet jag att hon hade gett mig tid till honom. Men det gjorde hon inte. Det visade sig att han betedde sig otroligt obehagligt mot de kvinnliga anställda, speciellt mot kvinnorna i receptionen. Speciellt när de var ensamma på mottagningen. Han smög på dem och trakasserade dem. Han var nedlåtande och otrevlig mot de invandrade läkarna, speciellt kvinnorna. Ibland behandlade han patienterna riktigt illa. Och han var inte alls en "bättre" läkare än någon annan där.

Men han hade ju ett australiensiskt namn vilket automatiskt gjorde honom till den mest pålitliga. :meh:
 
Jag bryr mig inte särskilt mycket, jag litar på att en läkare eller en frisör eller en kock eller en pilot har den kompetens som krävs oavsett vad hen heter.

Däremot tror jag mycket på namnsociologi och att en Rebecca, en Margit och en Lisa blir olika som personer på grund av den roll de får på grund av sitt namn.
 
Däremot tror jag mycket på namnsociologi och att en Rebecca, en Margit och en Lisa blir olika som personer på grund av den roll de får på grund av sitt namn.
Spinner vidare... Det måste ju även bero på ålder? Typ hur vanligt namnet är i förhållande till vilken generation man tillhör.
 
Spinner vidare... Det måste ju även bero på ålder? Typ hur vanligt namnet är i förhållande till vilken generation man tillhör.

Jag tror att det är skillnad även om åldern är likadan, det handlar nog mer om socioekonomiska förutsättningar än ålder. Och om den "rollen" som namnet innebär. Om jag döper mitt barn till Erik eller Kevin tror jag att det innebär en rätt stor skillnad i barnets personlighet på grund av bemötande och förväntningar från omvärlden.
 
Jag tror att det är skillnad även om åldern är likadan, det handlar nog mer om socioekonomiska förutsättningar än ålder. Och om den "rollen" som namnet innebär. Om jag döper mitt barn till Erik eller Kevin tror jag att det innebär en rätt stor skillnad i barnets personlighet på grund av bemötande och förväntningar från omvärlden.
Absolut. Jag tänker mer att en Margit i 25-årsåldern bemöts annorlunda än en Margit i 65årsåldern (eller när det nu var som vanligast).
Tillägg: Ja alltså... Klart att man bemöts olika i 25 resp 65årsåldern men beroende på hur namnet ses/hur vanligt det är i just ens generation menar jag. Förståeligt?
 
Jag tror absolut att namnsociologi spelar roll. Och det är väl rätt välkänt vid det här laget att det vanligtvis är lättare att komma till anställningsintervju med ett svenskklingande namn än med ett utländskt.

Sen kan jag inte låta bli att tycka att det är lite beklämmande med föräldrar som använder sina barn för att leva ut sina fantasier om att få vara lite annorlunda. Hur kul är det att heta Pelle-Fnutt när man är 25 och ska söka jobb på en bank :banghead:
 
Om jag får vara tråkig då undrar jag vad det är för fördom du har som gör att du är tveksam till en utländsk läkare?
Ingen aning om det är vanligt men jag går hos utländska läkare. Jag har inte reflekterat något speciellt om det.

Tja, att det känns tryggast med något som är välbekant. Det gäller kanske inte alla, men många tyr sig till lika. Det okända känns otryggare helt enkelt. Rent praktiskt en oro att inte göra sig förstådd/förstå. Men som jag skriver gäller mina fördomar alla namn (dvs jag har förutfattade meningar oavsett namn).
 
Bryr mig inte om vad en frisör heter. Alls.

När det gäller läkare, som var TS andra fråga, skulle jag föredra en med svenskt namn.
Eftersom jag anser att språket är oerhört viktigt för att göra sig förstådd och min erfarenhet säger att många individer med utländskt namn pratar sämre svenska än de med svenskt namn.
Danskt är allra värst i mina ögon, det förstår jag inte alls.
 
Jag var hos frisören idag, ett nytt ställe. Jag hade bokat tid på nätet innan och funderade på detta med namns betydelse.

Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.

Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...

Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?

FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)

LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)

Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!

Jag skulle som någon skrev här ovan inte önska någon med danskt namn. De är säkert trevliga, men jag har fruktansvärt svårt att förstå danska, och faktiskt även skånska :p. Har träffat många läkare med utlänska namn som pratar väldigt bra svenska, så det är jag inte särskilt orolig för.

Hos gynekologen skulle jag välja Marita före Kevin.
 
Jag bryr mig nog inte så mycket om vad läkaren, frisören etc. heter. Däremot tycker jag det är ganska roligt att sitta och gissa vem personen är, om jag vet namnet innan. Ibland är det ganska nära, ibland är jag helt ute och cyklar.

Om jag skulle välja namn på "den perfekta läkaren" skulle han heta Andreas. Av den enkla anledningen att två av de tre i särklass bästa läkare jag träffat, båda hette Andreas. Den tredje bästa hade ett afrikanskt namn jag tyvärr inte minns, det är inte alls vanligt i Sverige iallafall.
Lite mer skeptiskt inställd skulle jag förmodligen vara till läkare som delar namn med personer (framförallt vårdpersonal) som jag har/haft väldigt svårt för.

Frisörer går jag till så sällan, så där har jag faktiskt aldrig reflekterat så mycket över namn. Kanske att jag skulle föredra att gå till Caroline eller Lisa, framförallt för att jag känner duktiga frisörer med de namnen :)
Lite mer tveksam skulle jag vara inför att gå till Göran eller Kurt. Jag misstänker att de inte har så bra koll på frisyrer för en person som mig, men det kan ju vara helt fel!

Men i övrigt så visst har jag fördomar om namn. Jag tror att det är en viss skillnad på Kevin och Karl, även om de är lika gamla. Eller på Tiffany och Emma.
 
Jag skulle som någon skrev här ovan inte önska någon med danskt namn. De är säkert trevliga, men jag har fruktansvärt svårt att förstå danska, och faktiskt även skånska :p. Har träffat många läkare med utlänska namn som pratar väldigt bra svenska, så det är jag inte särskilt orolig för.

Hos gynekologen skulle jag välja Marita före Kevin.
Jag hade nog bet om att få en annan doktor innan besöket eller avbokat helt om jag fick en med ett manligt danskt namn. Är pga väldigt dålig erfarenhet av dansk manlig läkare
 
När det gäller läkare, som var TS andra fråga, skulle jag föredra en med svenskt namn.
Eftersom jag anser att språket är oerhört viktigt för att göra sig förstådd och min erfarenhet säger att många individer med utländskt namn pratar sämre svenska än de med svenskt namn.
Danskt är allra värst i mina ögon, det förstår jag inte alls.
Exakt! Namnet spelar ingen roll, men läkarens förmåga att kommunicera är oerhört viktig.
Den läkare som bemött mig sämst var dansk. Han ifrågasatte varför jag ens kommit dit, när jag gåt omkull med en häst och hon (600 kg) landat med en duns över mitt ben så att knäet böjde sig i sidled... Och jag hade så ont att det svartnade för ögonen. Och VAD skulle jag med kryckor till?? *suck*

Däremot märker jag att jag är väldigt påverkad av hur min mamma uttryckte sig när jag var liten. Dels hade hon en svåger som hette Martin, som var en skitstövel. Han fick henne att hata namnet och jag har fortfarande väldigt svårt för män med det namnet. (trots att en av mina första tonårspojkvänner hette så och han var rätt söt... :p ) Och hon uttalade ofta en avsky för namn i stil med Tommy, Jimmy, Jonny, Benny, Billy etc. Och det har också påverkat mig, så att jag fortfarande har svårt för män som bär dessa namn. Jag kan inte påstå att jag tycker om hur jag reagerar, men jag har åtminstone sett sambandet och jobbar på att se förbi mina namnrelaterade fördomar.
 
Exakt! Namnet spelar ingen roll, men läkarens förmåga att kommunicera är oerhört viktig.
Den läkare som bemött mig sämst var dansk. Han ifrågasatte varför jag ens kommit dit, när jag gåt omkull med en häst och hon (600 kg) landat med en duns över mitt ben så att knäet böjde sig i sidled... Och jag hade så ont att det svartnade för ögonen. Och VAD skulle jag med kryckor till?? *suck*

Tråkigt bemötande, frågan är om det brast i kommunikation eller empati? Att läkaren var dansk är i mitt tycke precis lika ointressant som vad läkaren hette eller hade för kön.

Håller med om att namnet är irrelevant och kommunikationen viktig. Men språket är bara en del av kommunikationen, lyhördhet och empati är minst lika viktigt. Senast jag var hos läkaren kände jag mig väldigt missförstådd, trots samma modersmål. Har gått till läkare där jag fått kommunicera med kroppsspråk och har känt mig förstådd.
 
Jag kom plötsligt på att jag helt glömt bort vad min braiga frisör heter. Hur kan jag ha glömt det? Nu när jag letar i huvudet - vilka namn rabblar jag upp?
Carina, Susanne, Helen, Caroline, Yvonne, Maria, Kicki, Åsa, Johanna, Sofie, Ingrid, Anna, Lisa, Monika, Camilla...det bara fortsätter att komma namn, men jag hittar inte rätt. Helvete
 
Jag har definitivt fördomar om vissa västerländska namn. Det betyder inte att jag agerar på mina fördomar utan bara gör reflektionen: " Jaha, en sån som heter xx" och sedan får man helt enkelt träffa personen och se vem denne är. Jag har dock några släktingar med namn som haft en pejorativ utveckling och de lever upp till fördomarna.

Det jag inte går med på längre är att träffa läkare eller tandläkare som inte behärskar svenska, oavsett deras ursprung. Det är tillräckligt utsatt att gå dit som det är och jag har inte råd med att de begår misstag pga språkförbistring. Ett av mina värsta läkarbesök var när jag hade varit sjuk med hög feber länge, öroninflammation och lungorna kändes inte bra (det var pga lungorna jag ville kolla upp det eftersom jag har astma också). Givetvis hade jag lock för båda öronen och läkaren hade bedrövlig svenska, jag är inte säker på att jag hade förstått honom även om jag hade hört normalt. Det är inte ok att låta någon praktisera som läkare med så dåligt språk, vare sig mot läkaren eller patienten. Det är många år sedan nu så jag hoppas kraven höjts.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 479
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 036
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 351
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp