Bukefalos 28 år!

Ett pinsamt liten fråga.

annie_cool

Trådstartare
Hej inte haft min mens sen i April har inte haft sex med nån så. Tar inga hormon tabletter då jag mår så dåligt av de men vad tror ni vad det kan bero på? Min Hälsa är inte den bästa just nu.väntar på ett provsvar rån ett blodprov som jag tog i måndags. De fick sticka mig sex gånger innan de fick nått blod bara ett rör men ändå. Mina blodådror rullar alltid undan så de får alltid leta en stund innan de kan få tack i ett kärl.
 
Det kan bero på väldigt många saker. Om man går ner i vikt till en ohälsosam vikt kan mensen försvinna.
Om man är stressad, orolig eller så kan det också bli krångel med mensen.
Det finns säkert sjukdomar också som kan göra att mensen försvinner, men jag tror de vanligaste orsakerna är graviditet, viktnedgång och mental obalans.

Om du är orolig kanske du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning (om du är i den åldern) eller en läkare?
 
Kan du be någon ringa åt dig? Förälder, vän, syskon, någon annan?

Jag läste på ungdomsmottagningens hemsida (den är bra även om man är lite äldre än deras målgrupp) att om mensen är borta en längre tid kan det bero på till exempel att man är väldigt stressad, mår dåligt, tränar hårt, bantar, har ätstörningar eller någon sjukdom. Det står också att om den varit borta mer än ett halvår ska man kontakta läkare för att utreda varför den försvunnit.
 
Jo jag får väl be min mamma göra det men väntar ett tag till och får se om den kommer eller inte,
 
Man gör en utredning om den dröjt mer än 6 månader så du bör ringa :)
Finns väldigt många anledningar så det är omöjligt att spekulera i. Kan vara både psykologiska och fysiska störningar/sjukdomar, och inte minst stress. Lycka till :)
 
Det där är väl inte första gången heller. Det kanske är läge att kolla upp varför kroppen är ur balans sådär till och från?
 
Instämmer med @deathslyna , det här är ju inget nytt problem för dig egentligen, så nu är det kanske hög tid att faktiskt kolla upp det?
Förstår att det känns osäkert/läskigt o.s.v men så här kan du ju inte ha det.
Kan det ha varit sköldkörteln/andra hormonnivåer de kollade? Annars kan det ju vara en idé att de gör det.
 
Tycker precis som ovanstående att du borde kolla upp det. Jag har också väldigt oregelbunden mens och har alltid haft. Som längst gick jag 1,5 år utan mens. Har kollat det hos gyn och tagit provet och ultraljud och det finns ingen riktigt förklaring till varför min mens är så oregelbunden.

Det behöver alltså inte vara något "farligt" att mensen är borta men det finns en risk och det är alltid värt att kolla upp! Skjut inte upp det för länge eller vänta tills mensen till slut kommer, det kan faktiskt vara något som är tokigt.. Om det inte är något som är tokigt så är det ändå skönt att ha kollat upp det så man vet. :)
 
Fick svar i dag. Allt såg bra ut. Trodde det skulle vara nått.. nåväl nu behöver jag inte oroa mig för att provet var fel.
 
Jag var utan länge tidigare iår och ringde och bokade tid. Dagen innan jag skulle dit kom mensen, så stört alltså. Ville ändå kolla upp att inget var konstigt men bokade ny tid. Allt såg normalt ut, gjorde undersökning och ultraljud. Däremot berättade jag att jag hade varit ledsen en lång tid då jag gick och funderade på att skilja mig, då sa hon att då är det helt klart därför. Hon sa att det är så känsligt att det vore konstigt om mensen INTE var påverkad av hur jag mådde psykiskt. Kolla upp så kan du slappna av, det är säkert ingen fara!
 
Okej. Idag är jag lite ledsen men annars mår jag bra. min pappas dag i dag skulle ha fyllt 62 år idag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 295
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 543
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp