Ett pissigt problem

TheRedLightning

Trådstartare
Har länge tänkt på att skapa den här tråden men skjutit på det, kanske dels för jag varit orolig för hur jag skulle bli bemött i och med att det är rätt så personligt, men här är jag nu. Friskt vågat hälften vunnet sägs det. 😅

Det är inget jätteallvarligt, snarare lite småjobbigt. Speciellt när jag ska gå och lägga mig.
Ska se om jag kan formulera mig och förklara så tydligt jag kan vad det är det rör sig om.

Om vi tar och börjar när jag ska gå och lägga mig, går jag alltid på toan och tömmer blåsan innan jag kryper ner i sängen. Ibland hinner jag inte mer än till sängen innan jag känner mig kissenödig igen och får gå tillbaka till toan, det kommer bara några få droppar, sen kan jag lägga mig och efter 20-30 min samma känsla igen med samma resultat.
Har provat någon gång att ignorera det och då blir det värre och nästa gång det gör sig påmint är det mer än bara några droppar.

Likadant kan det vara när jag ska gå på bio, då måste jag springa och "nervös kissa" flera gånger, för att sedan kunna sitta och se hela filmen utan att känna mig kissenödig. Likadant när det är någon tävling då måste jag "nervös kissa" flera gånger också innan jag sitter upp.

När jag jobbar har jag inga problem med det, kan hålla mig i flera timmar om så krävs.
Jag vet egentligen att jag kan sova trots den där känslan, för det gjorde jag en gång när jag sov över hos pappa. Vet jag låg i sängen med den känslan men ville inte gå på toan, då jag hade hört (tunna väggar) att pappa varit och gjort nr 2 (luktar inte tårta) och kunde sova hela den natten, men var väldigt nödig sen på morgonen förvisso.

Det jag funderar på är om det finns några knep för att inte tänka på det, just när jag ska gå och lägga mig är det som stör mig mest då jag vill komma till ro och sova, för jag kanske ska upp till jobbet dagen efter osv.
Vet även att mamma sagt en gång att det inte är bra att springa på toan så mycket då man kan få inkontinens besvär, inget jag känner av att jag har idag med tanke på att jag kan hålla mig i flera timmar utan problem.
Känns mer som det sitter i hjärnan på något sätt. Vill kunna bryta denna onda cirkel.

Hoppas jag lyckades formulera mig rätt nu, annars får jag försöka förklara mer. 🙈
 
Hur tätt innan sänggående dricker du? Jag kommer ofta på alldeles för sent att jag druckit dåligt, hinkar någon liter och sedan har jag svårt att sova för att jag är kissnödig, trots att jag preciiiis varit. De dagar jag druckit mer kontinuerligt under dagen har jag inte samma problem.
 
Är det ALLTID så här, eller kan det bero på var i menscykeln du befinner dig? För mig har det varierat mycket hur ofta jag behöver gå (alltså även under dagen), hur många gånger jag vaknar/natt osv.
 
Förutom att inte dricka för snabbt på sänggående så går det att vänja kroppen att kissa vid vissa tidpunkter/rutiner. Jag blir alltid kissnödig efter att jag borstat tänderna, även om jag gått på toa precis innan. När jag känner likadant som du (vilket händer ibland) så försöker jag ignorera det och avleda tankarna på annat. Ofta räcker det med att distrahera kroppen så försvinner behovet (och gör det inte det så ser jag givetvis till att gå igen). Jag drar mig också för att gå upp och kissa mitt i natten av samma anledning - vill inte att kroppen ska vänja sig vid den rutinen. I vissa lägen måste man givetvis upp men jag försöker alltid att somna om först.
 
Hur tätt innan sänggående dricker du? Jag kommer ofta på alldeles för sent att jag druckit dåligt, hinkar någon liter och sedan har jag svårt att sova för att jag är kissnödig, trots att jag preciiiis varit. De dagar jag druckit mer kontinuerligt under dagen har jag inte samma problem.
Spelar ingen roll om jag druckit precis innan eller flera timmar före, samma känsla ändå.
Kan även få samma känsla under dagen när jag inte druckit på flera timmar t ex. om jag tömt blåsan och sen tömt tarmen, för att sedan tömma blåsan igen på de sista dropparna för att inte känna extremt kissenödig bara några minuter senare.
 
Förutom att inte dricka för snabbt på sänggående så går det att vänja kroppen att kissa vid vissa tidpunkter/rutiner. Jag blir alltid kissnödig efter att jag borstat tänderna, även om jag gått på toa precis innan. När jag känner likadant som du (vilket händer ibland) så försöker jag ignorera det och avleda tankarna på annat. Ofta räcker det med att distrahera kroppen så försvinner behovet (och gör det inte det så ser jag givetvis till att gå igen). Jag drar mig också för att gå upp och kissa mitt i natten av samma anledning - vill inte att kroppen ska vänja sig vid den rutinen. I vissa lägen måste man givetvis upp men jag försöker alltid att somna om först.
Enda gången jag lyckas distrahera det är om jag sitter, men ligger man i sängen är det svårt. Har inte lyckats hitta någon bra lösning där än, därav ja vände mig hit för att se om det var fler eller någon som satt på en bra lösning kanske.
 
Du är inte ensam.
För mig är de precis samma sak, kissar alltid precis innan jag går och lägger mig, oftast läser jag någon halvtimme fyrtio minuter och sen dags att sova. Men hinner bara släcka lampan innan jag måste på toaletten igen. Och går jag inte kan jag inte sova, har försökt låta bli i flera år men slutar alltid med att jag går ändå. Händer även att jag måste gå två gånger till och med innan jag kan sova trots att jag egentligen inte är kissnödig.
 
Jag är lite likadan men för mig tror jag att det är kopplat till mina tvångstankar.
På samma sätt som jag kan känna väldigt starkt behov av att kontrollera om spisen verkligen är avstängd (trots att jag redan kollat det) så känner jag att jag måste gå och kissa så att jag inte råkar kissa ner mig (vilket aldrig har hänt i vuxen ålder).

Jag vill också alltid kissa innan jag ska äta, tå på bio eller göra något som jag är väldigt peppad på. Då är det för att jag är rädd att jag annars kommer att känna mig kissnödig och inte kunna njuta av maten m.m.

känner du igen dig i det jag skriver?
 
Det är nog just "nervöskissar" du gör även på kvällen. Det går att träna bort till viss del och gör det inte ont så kan det vara värt jobbet. Jag hade liknande problem och höll ärligt talat på att bli tokig på mig själv. Jag har diverse urinvägsbesvär sedan en förlossning för 30 år sedan och det gör fysiskt ont om jag inte kissar genast så därför blev det ju inte bättre för jag kunde omöjligt träna heller eftersom smärtan då höll mig vaken. Jag har sökt vård för urinvägsproblemen utan att de har hittat något fel som går att åtgärda (mer än att äta antibiotika några månader i stöten) och till slut provade jag tranbärskapslar och sålänge jag tar dem (på morgonen) är problemen helt borta. Man kan få samma effekt av långtidsantibiotika men för mig var valet enkelt, jag äter hellre tranbärskapslar än antibiotika.
https://www.topformula.se/topformula-tranbar
 
Du är inte ensam.
För mig är de precis samma sak, kissar alltid precis innan jag går och lägger mig, oftast läser jag någon halvtimme fyrtio minuter och sen dags att sova. Men hinner bara släcka lampan innan jag måste på toaletten igen. Och går jag inte kan jag inte sova, har försökt låta bli i flera år men slutar alltid med att jag går ändå. Händer även att jag måste gå två gånger till och med innan jag kan sova trots att jag egentligen inte är kissnödig.
Jag går i och för sig till sängen direkt efter jag varit på toan å gjort allt, sen hjälper det inte att jag har svårt att somna, är ja riktigt trött kan det ta 20 min, men under de 20 min om jag känner mig minsta kissnödig kan ja inte sova, å försöker att inte tänka på det heller men går sådär.
 
Du är absolut inte ensam, jag är liknande kissare. Hinner jag råka tänka på att jag är kissnödig innan jag somnar så är det bara för mig att gå upp och kissa, och det är väldigt vanligt att jag vaknar på natten med och måste gå. Blir ju inte bättre av att jag är neurotisk säkerhetskissare när jag är ute, typ "där är en toa, lika bra att passa på för tänk om det dröjer länge till nästa gång".
 
Jag går i och för sig till sängen direkt efter jag varit på toan å gjort allt, sen hjälper det inte att jag har svårt att somna, är ja riktigt trött kan det ta 20 min, men under de 20 min om jag känner mig minsta kissnödig kan ja inte sova, å försöker att inte tänka på det heller men går sådär.
Likadant här. Kan vara på väg och somna men vaknar lika kvickt och måste gå på toa fast jag behöver de egentligen inte 🤦‍♀️ Det känns mera som en psykisk grej.
 
Jag är lite likadan men för mig tror jag att det är kopplat till mina tvångstankar.
På samma sätt som jag kan känna väldigt starkt behov av att kontrollera om spisen verkligen är avstängd (trots att jag redan kollat det) så känner jag att jag måste gå och kissa så att jag inte råkar kissa ner mig (vilket aldrig har hänt i vuxen ålder).

Jag vill också alltid kissa innan jag ska äta, tå på bio eller göra något som jag är väldigt peppad på. Då är det för att jag är rädd att jag annars kommer att känna mig kissnödig och inte kunna njuta av maten m.m.

känner du igen dig i det jag skriver?
Inte direkt.
Jag går aldrig på toa innan jag ska äta, blir jag väldigt nödig under tiden får jag gå då. Att ja går på toa innan bion är för att ja ofta går själv och vill inte dels inte missa nått av filmen, och dels inte lämna mina saker obevakade medan jag är på toan. Ser ja på film hemma går det ju att pausa om nöden kryper på.

Varför det sker innan sängdax det vet ja inte.
 
Du är absolut inte ensam, jag är liknande kissare. Hinner jag råka tänka på att jag är kissnödig innan jag somnar så är det bara för mig att gå upp och kissa, och det är väldigt vanligt att jag vaknar på natten med och måste gå. Blir ju inte bättre av att jag är neurotisk säkerhetskissare när jag är ute, typ "där är en toa, lika bra att passa på för tänk om det dröjer länge till nästa gång".
När jag väl lyckas somna brukar jag för det ofta få sova hela natten, har hänt några få gånger att jag har vaknat mitt i natten och då är ja rejält kissenödig och har gått upp för att sen direkt kunna somna om, inget springade som när ja ska lägga mig.
Misstänker att det är något psykologiskt.
 
Det är nog just "nervöskissar" du gör även på kvällen. Det går att träna bort till viss del och gör det inte ont så kan det vara värt jobbet. Jag hade liknande problem och höll ärligt talat på att bli tokig på mig själv. Jag har diverse urinvägsbesvär sedan en förlossning för 30 år sedan och det gör fysiskt ont om jag inte kissar genast så därför blev det ju inte bättre för jag kunde omöjligt träna heller eftersom smärtan då höll mig vaken. Jag har sökt vård för urinvägsproblemen utan att de har hittat något fel som går att åtgärda (mer än att äta antibiotika några månader i stöten) och till slut provade jag tranbärskapslar och sålänge jag tar dem (på morgonen) är problemen helt borta. Man kan få samma effekt av långtidsantibiotika men för mig var valet enkelt, jag äter hellre tranbärskapslar än antibiotika.
https://www.topformula.se/topformula-tranbar
I mitt fall är det nog bara något psykologiskt, har ingen direkt smärta (inget jag tänker på i alla fall).
Har inte druckit något nu på några timmar, tänkte se va som händer om jag kan gå å lägga mig och somna utan att springa på toan en miljon gånger innan.
 
Det är absolut psykologiskt, men det gör det ju inte enklare egentligen ;) kroppen är helt enkelt superbra på att koppla ihop diverse saker med kroppsliga funktioner, jag måste alltid gå på toa om jag vaknar på natten, förr trodde jag att jag vaknade för att jag behövde gå på toa men jag har insett att det helt enkelt är kroppen som kopplat ihop grejerna, i perioder vaknar jag minst en gång i timmen på nätterna och du kan ju tänka dig hur kul det är till slut :grin:

Men jag fick till ett ofrivilligt experiment i hur snabbt man kan ta sig ur (och in) i såna här grejer!
Mitt i vintern gick nämligen min vattenpump sönder= hade ingen fungerande toalett, vi ordnade så att jag kunde spola några gånger per dag iaf men att okynnesspringa på toa gick inte, utan då fick jag gå ut i snön. 2 dagar senare kunde jag vakna på natten, bestämma mig för att jag inte va sugen på att stiga upp och dra på mig morgonrock för att gå ut och kissa och därmed somna om, 3 dagar efter att jag fått ny vattenpump va jag tillbaka till springa på toa varje gång jag vaknar.
 
Jag tänker att det kanske kan vara en ofrivilligt betingad reflex, likt "nyckel-i-låset-kissnödigheten" som många får? (Alltså att man blir akut kissnödig så fort man kommer hem – jag hade det som liten, och då var det att jag såg vår brevlåda som utlöste kissnödigheten :D)

Det är ju en rimlig grej att kissa innan man lägger sig. Och innan man går på bio. Och innan tävling. Gör man det tillräckligt ofta så kommer kroppen till slut att bli beredd på vad som komma skall, lite som Pavlovs hundar :)

Att det bara kommer lite kiss kan ju vara för att du egentligen inte har så mycket i blåsan, eftersom att nödigheten mest sitter i huvudet. Det kan också vara så att du liksom vant kroppen vid att bli kissnödig några gånger på raken, tänker jag.

Om det är så att det inte är något fysiskt som orsakar dina besvär, och det låter ju inte som det, så tror jag (tyvärr) att det enda sättet att bryta cirkeln är att stå emot reflexen och försöka lära om. Intala dig själv att du inte behöver kissa. Det kan givetvis vara lättare sagt än gjort, men jag tror att du kan få bukt med det om du bara lyckas hålla ut ett tag :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 488
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
827
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 406
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp