"Ett renrasigt helvete"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Berin

Trådstartare
SVT2 söndag 29/3 kl 22.00.

Dokument utifrån visar i morgon kväll BBC's dokumentär om hundavel.
Kan vara värt att se.
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

*kl*

och det skulle vara SÅ intressant om någon, någonsin ville göra ett lika kritiskt program ang blandraser som det görs om renraser lite då och då... :cool:
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Den har ju funnits på youtube. Gräsligt. Förstår inte hur folk kan försvara sådan "skönhetsavel".
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Låter som en bra idé tycker jag :D Dock har jag ingen aning om hur man skulle kunna genomföra det, men det tåls att tänkas på. Sådana där program är nämligen experter på att få folk att tycka att renras är skit och blandras är underbart vilket ju inte är direkt bra.

(och att jag tycker att det inte är bra beror just på att programmet är vinklat för att få personer att tycka en viss sak. Pga att "allt" på tv är utformat så, så äger jag inte ens en tv då jag väljer att hitta information på internet där man kan hitta fakta och information "från båda håll")
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Nej varför säger du det chili? :eek: Även om dokumentären visar gärna flera ganska horribla scener om hundar med de genetiska sjukdomarna och hur en bunt med uppfödare samt den brittiska kennel klubben ställer sig till orastypiska valpar samt inavel. De hade även ett snabbt inslag om att "blandraser enligt försäkringsbolagen är hälsosammare och lever längre". Inte alls vinklat :grin:
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Det är så "kul" att man kan veta "precis" hur ett program är redan innan man sett det.. Eller hur? :crazy:
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Haha javisst. Fast det är ändå lite läskigt att höra hur ett antal topp-uppfödare inom vissa raser resonerar när djuren inte är rastypiska. En kvinna kläckte ur sig något som visar hur lite hon kan om genetik vilket är hemskt med tanke på att hon bedriver avel på hög nivå :crazy:
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Ja, självfallet. Jag har själv hört mycket som bara har med "min" ras att göra som fått mig att börja grina för att det vällt upp så mycket känslor inom mig som inte kunnat ta vägen någonstans.
Det är så synd bara att alla underbart duktiga, ansvarsfulla och noggranna renrasuppfödare "får ta emot skit" för att några få beter sig som priskåta svin (ja, jag är övertygad om att det finns fler seriösa renrasuppfödare än det finns oseriösa, men som alltid märks ofta det dåliga mest eftersom det läggs mycket fokus på det)
Bara för att det finns idiotisk renrasavel gör det ju inte okontrollerad blandrasavel mer rätt. Blandraserna är trots allt i grunden avkommor till de renrasiga "felaktigt avlade" hundarna. Det är ju inte så att blandraserna är en egen, fin ras som man bara "glömt att registrera".
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Den tror jag jag har sett. Har till och med lagt upp den här på buke också, tror jag om det är samma...
Har för mig att jag döpte tråden till "Pedigree Dog Exposed"
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Jag undrar varför ni jämnför med blandras aveln o känner behov av att visa fram dess dåliga sidor?
Vore det inte bättre att visa fram den renrasavel som är bra?

Jag har inte sett programmet men jag gissar det tar upp "där det gått alldeles för långt". Vad har det egentligen med blandras avel att göra? Det ska väl vara kontra sund renrasavel?
 
Sv: "Ett renrasigt helvete"

Jo det är fruktansvärt dumt att uppfödare visas upp i detta ljus MEN jag anser att "eliten" inom en ras, de som är mest de framgångsrika uppfödarna, säljer "flest" hundar och vinner flest utställningar blir en grund för rasens typ och utseende. Och om de då är ganska oinsatta eller rent av förnekande i vad de gör med sina hundar och hur aveln och dess defekter ser ut så känns det som att de seriösa uppfödarna spelar inte egentligen någon större roll. Det är ändå hundarna som eliten föder upp som anses vara bäst och för att få valpköpare, bra utställningsmeriter och liknande är man nästan tvungen som uppfödare att följa denna mall.

Jag känner uppfödare som är mycket väl medvetna om rasens defekter men också marknaden för dessa hundar. Från deras sida blir det lite "antingen så föder jag upp friska hundar som möjligtvis är orastypiska med risk för att ej få de sålda eller godkända (på utställning och dyl), eller så får jag föda upp de hundar som har defekter men försöka minska på sjukdomarna så gott jag kan". Om ex. patella luxation förekommer väldigt frekvent i en ras så är det svårt som uppfödare att välja enbart friska individer och avla vidare för då blir hundmaterialet väldigt begränsat. Det blir som att skjuta sig själv i knät för att rädda sitt liv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 304
Senast: Sandora
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag har två katter, Göte 10 år och Igor 9 år. Göte har behövt flera turer till veterinär sista tiden då han skadats och därefter fått...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp