Ett rent under!

T

Tregly

Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De hoppade in till varann eller smet in på något sätt. Jag har inte kunnat hitta var de kröp in eller om de verkligen hoppade över. Det är drygt 1 meter staket mellan dom. Det är typ som 2 boxar.
Såklart blev honan med ungar. Jag hade planerat att hon skulle få ungar en gång, sen skulle hanen kastreras. Men jag hade tänkt vänta till våren eftersom jag trodde det blev lättare att få sålt dom då. (fast nu har jag märkt att det inte spelar nån roll)
Mellan vecka 38-39 i år så började honan riva av sej päls. Hon lade allt i ett hörn av bosen istället för i hennes låda. Jag ville inte röra pälsen eftersom jag var rädd för att hon inte skulle vilja använda pälsen om jag rört den. vecka 40 tyckte jag att högen blivit större, men tyckte bara att hon hade rivit av sej mer päls. hanen smet fortfarande in till henne även om jag delade dom igen varje morron. Min låtsaspappa hade inte tid till att bygga upp nåt nät däremellan eftersom "han inte hade tid" xP
Vecka 43, en torsagsmorron gick jag ut till kaininerna. hanen var som vanligt hos honan. Jag satte honom i hans box. Sedan kollade jag på pälshögen och tänkte; Ska hon inte få ungarna snart?
Även om jag inte visste när de hade parat sej så visste jag ju att hon borde fått ungar vid detta laget! Precis när jag skulle gå ut så skymtade jag en liten rörelse i pälsboet. Jag smög försiktigt dit. Och där låg 3 helt underbara små kaninungar! :love: Jag blev helt till mej! Jag skyndade in till mamma och ropade; Mamma! Niki har fått ungar!!! :rofl:
Jag gick till ungarna och lyfte försiktigt upp en av dem. Det var 2 japantecknade och en mörkgrå. Jag gissade att den mörkgrå var en hane eftersom han var en kopia av pappan, och de två andra var honor.

De föddes i vecka 40 och var 3 veckor gamla när jag fann dom. Nu har jag bara en av ungarna kvar. De andra har jag sålt. Jag funderar ofta på hur i sjutton mamman lyckades skydda ungarna från pappan? Och det roliga med ungarna var ju att jag gissade könen på dom, och alla stämde när jag för nån vecka sen kollade. ::D Jag tycker det är helt otroligt. :banana: Men eftersom jag inte visste att hon hade fått ungar så hade jag ju inte gett henne extra näring eller nåt sånt. Så hon var väldigt mager. Hur kan jag ha missat att hon fått ungar? :confused:

Fast jag är lite orolig över den kaninunge jag behållt. Även om hon är en kaninunge och ungar är lite magra innan de växt till sej, så är hon för mager tycker jag! Jag ger mamman och pappan en halv dl pellets och ungen lca 1 och 1/4. Jag ger dom rejält med hö varje dag, och ca 2 frukter/grönsaker om dan. Ungen brukar jag ge lite extra när jag tar in henne och kelar. Men det hjälper inte. :/ Har nån tips?

Tack så mkt, ni som orkade läsa detta. :bow:
 
Sv: Ett rent under!

Förlåt, jag menar inte att ungen fick 1 och 1/4 dl pellets. :crazy: Hon får ca en halv och 1/4 dl. Om ni förstår? :angel:
 
Sv: Ett rent under!

Så kul med kaninungar :)

Hur gammal är den lilla?

Har du fixat så inte hanen kan hoppa in till dem nu?

Den kanske behöver fri tillgång på pellets.


Lycka till med dem :)
 
Sv: Ett rent under!

Så kul med kaninungar :)

Hur gammal är den lilla?

Har du fixat så inte hanen kan hoppa in till dem nu?

Den kanske behöver fri tillgång på pellets.


Lycka till med dem :)

Den lilla är född vecka 40. Jag vet inte vilken vecka det är nu, men hon är väll typ 8-10 veckor. :) Yeppsi, jag har satt upp hönsnät så han kan nt hoppa över. ;)Jag kan inte ha fri tillgång till pellets eftersom hon bor tillsammans med sin mamma, och jag har inte mer plats
 
Sv: Ett rent under!

Det är vecka 50 nu, hon är alltså 10 veckor.
När särade du på dem? Du har tur om de inte parat sig sedan ungarna kom.
Hon behöver förmodligen mer mat. Hur ser honan ut nu i hullet? Med tanke på att hon troligtvis ger di fortfarande kan nog hon också behöva mer mat, bara att känna på henne.

Om hon/dem inte går upp i vikt trots mer mat kan det bero på mask.
 
Sv: Ett rent under!

Det är vecka 50 nu, hon är alltså 10 veckor.
När särade du på dem? Du har tur om de inte parat sig sedan ungarna kom.
Hon behöver förmodligen mer mat. Hur ser honan ut nu i hullet? Med tanke på att hon troligtvis ger di fortfarande kan nog hon också behöva mer mat, bara att känna på henne.

Om hon/dem inte går upp i vikt trots mer mat kan det bero på mask.

Jag särade på dom samma dag som jag hittade ungarna. De ha inte parat sej mera. Joo, förutom i natt.. De hade gjort hål i väggen och har varit tsm hela natten. :devil: Men nu har jag täckt för det hålet. ;) Hon diar dem inte. Hon slutade med det när de var 4 veckor. (Tidigt?) Fast redan när de var 3 veckor såg jag att mamman sprang iväg när ungarna ville äta. Så de lärde sej att äta pellets och sådant ganska tidigt.
 
Sv: Ett rent under!

Varför kastrerar du inte hanen? Eller hade du tänkt göra det? Det kan ju inte vara så kul för honan att få "oväntat besök" så ofta som det låter som?

Jag har ingen erfarenhet av det här, men kan det kanske vara så att hon slutade dia tidigt för att hon blev störd av hanen? Eller störd på annat sätt?
 
Sv: Ett rent under!

Jag tror inte alls hon slutade dia så tidigt. Man ser de sällan ge di, men de slutar inte dia bara för att de börjar äta fast föda.

Kaninungar äter inte hela tiden, de diar bara 1-2 gånger/dag. När ungarna börjar gå omkring är de på honan hela tiden för att försöka dia (utan resultat) och då springer hon iväg. Det betyder inte att de aldrig får di.
 
Sv: Ett rent under!

jag tycker du låter lite oansvarig! inte första gången hanen hoppar in hos honan...

Tycker inte du verkar ta det speciellt seriöst heller.. Du får väl ha dubbla galler, eller ha dom i olika rum, eller KASTRERA!
 
Sv: Ett rent under!

Men risken är ju väldigt stor att hon är dräktig igen. När jag hade kaniner första gången vissta jag inte att dom parar sig direkt när ungarna fötts så hanen bodde ju med honan till hon hade fått ungar eftersom jag aldrig såg dom para sig och inte heller att hon hade blivit tjock, så en dag låg där fyra ungar i buren så jag delade dom för att inte få fler ungar.
En månad senare kom nästa kull, inte så kul för kaninen, blir ju lite jobbigt för henne. Visst det gick bra men jag hade ju inte tänkt mig riktigt så många kaniner. Nu hade vi gått om plats och kunde ha ganska många och sålde en del men nu vet jag och skulle inte göra det igen.

Kaniner är väldigt bra på att föröka sig!!!
 
Sv: Ett rent under!

jag tycker du låter lite oansvarig! inte första gången hanen hoppar in hos honan...

Tycker inte du verkar ta det speciellt seriöst heller.. Du får väl ha dubbla galler, eller ha dom i olika rum, eller KASTRERA!


Jag är inte alls oansvarig! Jag försöker fixa det så mkt som det går. Men det är inte så himla lätt att spika upp sånt själv. Och jag kan faktiskt inte hjälpa att min styvpappa inte har tid. Då är det väl han som är oansvarig? Jag har försökt sätta upp olika saker på de ställen som de har smitit in till varann, men de river upp grejerna. Och hur lätt är det att säcka för när man inte vet var de smiter ut?

Jag tar det absolut inte oseriöst.
Hanen ska faktiskt kastreras det 14 januari. (Det fanns ingen annan tid över huvud taget)
 
Sv: Ett rent under!

Varför kastrerar du inte hanen? Eller hade du tänkt göra det? Det kan ju inte vara så kul för honan att få "oväntat besök" så ofta som det låter som?

Jag har ingen erfarenhet av det här, men kan det kanske vara så att hon slutade dia tidigt för att hon blev störd av hanen? Eller störd på annat sätt?

Hanen ska kastreras den 14 januari. :) Honan har smitit in till hanen ibland också. Fast när de var tsm så följde han efter honan hela tiden, så hon kan ha blivit störd..
 
Sv: Ett rent under!

Flytta på en av kaninerna då så att de inte kan smita in till varandra (dvs ha de längre ifrån varandra) och tjata på dina föräldrar. Det är inte alltid lätt att bli av med kaninungar och honan mår inte bra av att få ungar för ofta. Det kan också hända att hon börjar bråka med ungen nu när hon troligen är dräktig igen, så du bör fundera över en lösning om du måste sära på dem.
 
Sv: Ett rent under!

Jag är inte alls oansvarig! Jag försöker fixa det så mkt som det går. Men det är inte så himla lätt att spika upp sånt själv. Och jag kan faktiskt inte hjälpa att min styvpappa inte har tid. Då är det väl han som är oansvarig? Jag har försökt sätta upp olika saker på de ställen som de har smitit in till varann, men de river upp grejerna. Och hur lätt är det att säcka för när man inte vet var de smiter ut?

Fast som omyndig (vilket jag antar att du är) är det ju föräldrarna som har ansvaret för de djuren de låter sitt barn ha, det går inte att komma ifrån. Så tiden måste han leta fram.

Varför flyttar du inte bara på hanen? så han inte sitter vägg i vägg med honan?

Säger som lilstar, en meter är ingenting om kaninen verkligen vill över.
 
Sv: Ett rent under!

Ett alt är ju att helt enkelt köpa en bur i zooaffären. Visst trist för hanen att sitta i liten bur i 1 månad (till kastrering), men löser problemet och TS kan göra det själv.

Sen tar det ju inte överdrivet lång tid att regla och sätta hönsnät t ex, så att TS föräldrar inte hjälpt henne har nog med med att de inte förstår problemet än att de inte haft tid skulle jag tro? OM TS förklarar problemet kanske det går fortare.

I övrigt har jag inte mycket bra att komma med, mer än att jag aldrig haft problem med att ge fri mat till växande eller digivande kaniner, speciellt inte om de bor i stall/annat icke rumstempererat utrymme.

Tänk också på att kaninungar blir könsmogna ruskigt snabbt, en hona kan vara könsmogen vid ca 3 mån, dvs ca 12 v ålder - och då riskerar man en pappa - dotterparning om hanen fortsätter rymma,
 
Sv: Ett rent under!

om du inte kan ge fri tillgång på pellets, så ge fri tillgång på hö och grönsaker.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 766
Senast: Cilla
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 992
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp